TEST: Volkswagen Golf VII 1.6 TDI BlueMotion - Úsporný rychlík

ar5, 5. února 2014, 12:20 Google+

Volkswagen Golf se již několik desetiletí řadí mezi populární německé automobily a jeho nedávno představená v pořadí již sedmá generace se snaží nabídnout veřejnosti opět o něco více, než její předchůdce. Dříve jsme zde již testovali Volkswagen Golf VII v rodinném provedení Variant, nyní se však do našich rukou dostala krátká verze Golfu s označením BlueMotion, která je v současné době prozatímní nejúspornější variantou, a to alespoň až do příchodu elektrické verze GTE.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Pod kapotu Golfu VII se totiž dostal zcela nový naftový motor 1.6 TDI BlueMotion o výkonu 81 kW, jehož spotřeba by podle výrobce měla činit pouhých 3,2 litru na 100 Km. To je velice „silný“ údaj a my jsme se rozhodli nejúspornější variantu Golfa důkladně otestovat a prověřit, zda obhájí své sliby. 

Exteriér

Už při prvním pohledu na verzi BlueMotion je poznat, že se nejedná o standardního Golfa. Vzhled se zde totiž liší hned několika odlišnými prvky, které si hned vzápětí představíme. Verzi 1.6 TDI BlueMotion zcela jistě poznáte podle částečně zaslepené masky chladiče, kde si své místo našla navíc i modro-stříbrná plaketka s nápisem BlueMotion. Tyto plaketky se pro jistotu nalézají i na bocích vozu a na víku kufru. 

To však nejsou jediné změny, díky kterým můžeme úsporného Golfa poznat. Tato verze totiž v rámci co nejmenší spotřeby paliva stojí na litých pětipaprskových 16“ kolech a podvozek je v rámci aerodynamiky snížen oproti sérii o celých 15 milimetrů. Pokud se někdo podívá pod vůz, moc tam toho neuvidí, v rámci úspor je podvozek z velké části zakrytovaný. Podle měření Volkswagenu dosahuje Golf BlueMotion v odporu vzduchu koeficientu cx = 0,27, což je pokles o rovných deset procent oproti ostatním verzím modelu Golf VII.  

I přes uvedené ekonomické změny však tento Golf nijak neutrpěl na kráse a jeho design je stále líbivý a pro někoho i přitažlivý. To celé doplňoval poměrně vkusný mdorý lak karoserie s názvem Clearwather, který podporoval dojem úspornosti. 

Interiér a výbava

Již v dřívějším testu Golfu VII Variant jsem zde zmínil výborné zpracování interiéru, luxus který v něm panuje a přehlednost všech ovládacích prvků, proto asi není vhodné tyto slova znovu opakovat. Variantu BlueMotion můžete bohužel (a nebo bohu dík) získat pouze v prostředním výbavovém stupni Comfortline, jenž nabídne i tak vcelku kvalitní provedení a výbava sama o sobě je také na solidní úrovni. 

Je pravdou, že námi testovaná verze obsahovala i četné množství příplatkových prvků, jako jsou například multifunkční kožený volant, bi-xenonové světlomety či mlhové světlomety s přisvěcováním do zatáček, to jsou ale pro někoho nepotřebné věci. Kdo touží po úsporné variantě vozu a nechce moc utrácet, ten si rozhodně nebude připlácet za prvky, z nichž některé dokáží výslednou cenu vozu pěkně navýšit. 

Prostoru pro pasažéry na všech sedadlech je dostatek, sedadla jsou příjemně měkká, jejich bočnice dokáží podržet i v táhlejších zatáčkách a cestování na delších trasách mi v nich nedělalo sebemenší problém. Nad hlavou mi při své výšce 180 cm zbylo stále několik cm místa, a to i na zadních sedadlech, což je chvályhodný fakt. Oproti dříve testované verzi Variant, nabízí kratší verze Golfu „pouze“ zavazadelník o objemu 380 litrů, což si ale myslím, že bohatě postačí. Kdo by i tak nebyl spokojen, může sklopit zadní řadu sedadel, kde však posléze vznikne nepříjemný schod. 

Odhlučnění vozidla je zvláště u verze BlueMotion naprosto dokonalé. K tomu přispívá hlavně tichý motor 1.6 TDI a také dobrá izolační vrstva mezi přepážkou motoru a karoserií. To už bych ale spíš zabíhal do technických poznatků, a těm se budu věnovat hned o řádek níže.

Motor a Jízda

Jak již bylo zmíněno, testovaná verze je prozatím tím nejúspornějším v nabídce  modelové řady Golf a pro tuto verzi je přímo vyhrazen jen a pouze naftový čtyřválec s objemem 1.6 TDI. Jeho výkon 81 kW a točivý moment 250 Nm udělují vozu hned dvě tváře. S motorizací  spolupracuje i přesně naladěná šestistupňová manuální převodovka, jenž v rámci úspor dostala delší zpřevodování. 

První tvář naftového motoru 1.6 TDI BlueMotion je taková, že správný šetřílek se v případě snažení dostane k průměrné spotřebě čítající hranici 3,8 litru na 100 Km. Tento údaj si ale řidič musí náležitě odpracovat, což znamená, že otáčky motoru nesmí nikdy překročit hranici 1800 ot/min a jízda po komunikaci stylem plyn-brzda je naprosto vyloučen. K efektivní jízdě přispívá i šikovný systém Start&Stop, jenž při každém zastavení vypne motor a tím šetří palivo. 

Kdo ovšem není naprostým Eko řidičem a rád si tu a tam šlápne o něco více na plynový pedál, i takového řidiče dokáže Golf 1.6 TDI BlueMotion příjemně překvapit. Jeho výkon totiž dokáže s vozem pěkně pohnout a třeba maximální rychlost je dle výrobce 200 km/h, což je na nejúspornější variantu opravdu dost. Teď ale přejděme k námi dosaženým hodnotám.   

Za dobu testování jsem s vozidlem vyzkoušel oba jízdní styly. Prvotně jsem se snažil s vozem jezdit téměř na vzduch, řadil jsem vždy okolo hranice 1600 ot/min a co nejvíce jsem využíval setrvačnost vozu na neutrál. Výsledek? Za dobu eko jízdy mě vůz odměnil průměrnou spotřebou čítající 3,9 litru na 100 km, což je velice skvělá hodnota. Při objemu palivové nádrže 50 litrů tak není dojezd okolo hranice 1200 km ničím nereálným. 

Po nudném zkoušení, kam až se dá srazit spotřeba, jsem se rozhodl otestovat i plnou dynamiku naftového čtyřválce, kdy byl Golf BlueMotion zatížen dvěma pasažéry a pohyboval se především po okreskách a dálničních úsecích. Při rychlosti 130 km/h točí motorizace pouze 2000 ot/min, ve voze panuje klidné prostředí a ani přítomnost zimních pneumatik nic moc nekazila. 

Spotřeba se při tomto zatížení dostala k hranici 5,2 litru, ovšem je nutné brát v potaz, že vůz byl z půlky naložen a na okreskách byly využity naplno zákonné rychlostní limity, přičemž se ke slovu dostalo i občasné podřazování a předjížděcí manévry. I tak ale spotřeba 5,2 litru není ničím extrémním, vůz byl obutý na zimních pneumatikách, venku panovaly mírné mrazy a klimatizace byla permanentně využívána. 

I jízda s verzí BlueMotion se neliší od ostatních verzí Golfu (vyjma snad jen silné sportovní varianty GTI). I přes 15 mm snížení podvozku si posádka užije příjemný komfort na palubě a rozhodně zde nehrozí žádné tvrdé odskakování či nepříjemné bouchání. Kdo je ale vyznavačem rychlejších přesunů, tak i toho vůz rozhodně nezklame. I přes „nálepku“ spořílka totiž automobil dokáže pevně vést stopu a i při ostřejší jízdě se jen tak nenechá vyvést z míry. Kdo by se snad pustil s tímto Golfem až za hranici jeho možností, toho brzo zkrotí dobře naladěný stabilizační systém ESP, který si vás částečně pohlídá i při jeho vypnutí, což je u této verze spíše plusem. Celkově je vůz radost řídit, posilovač řízení není přehnaně přecitlivělý a je nastaven na střední úroveň účinku. 

Tuto verzi si ale s největší pravděpodobností budou kupovat především zákazníci, jejichž hlavním kritériem bude právě nízká spotřeba a nějaký ten reprezentativnější vzhled, takže sportovněji založeným řidičům bych i přes výše uvedená fakta doporučil, aby raději sáhli po některé z více výkonných variant, jako je třeba 1.6 TDI 4Motion nebo 2.0 TDI. 

Resumé

Na test této verze jsem se velice těšil, protože dříve testovaná varianta Golf VII Variant 2.0 TDI oplývala také solidní spotřebou a jízdní dynamika byla na velmi dobré úrovni. Verze 1.6 TDI BlueMotion však za ní o moc nezaostává a dalo by se říci, že jí při odvážnější jízdě poměrně slušně stíhá. Tato varianta je ale na trhu hlavně s ohledem na nízké provozní náklady a za dobu testování opravdu dokázala předvést, že sliby v podobě nízké spotřeby a solidních jízdních vlastností nebyly jen plácáním do prázdna. Osobně bych řekl, že pro ekonomicky smýšlející řidiče je Volkswagen Golf VII 1.6 TDI BlueMotion jako stvořený.

Druhý pohled na vůz - Jan Zýka

Golf BlueMotion slibuje zázraky. Rodinné auto nižší střední třídy s objemem kufru 380 litrů a kouzelnou kombinovanou spotřebou 3,2 litru na 100 km jízdy. A ve městě by si naftové srdce nemělo nárokovat víc než 3,8 l/100 km. Pokud vám ale něco říká zkratka NEDC, určitě berete podobná čísla s velkou rezervou. Takže jak si BlueMotion stojí po sundání růžových brýlí? Na uváděné 3 litry mimo město se dostanete snad jen při sjezdu Grossglockneru. Při snaze o úspornou jízdu se mi po pětašedesáti kilometrech počítač ustálil na rovných 4 litrech. Takové šetření ale dřív nebo později přestane bavit a začnete jezdit, jako kdykoliv předtím. V tom případě počítejte s hodnotou 4,5 - 5,0 l/100 km, a to je pořád velmi dobré číslo.

Jinak je to Golf se vším všudy. Nenápadný vůz se skvělou ergonomií, výbornou pozicí za volantem, bezproblémovými jízdními vlastnostmi, komfortním tlumením nerovností a výtečnou akustickou pohodou, která je subjektivně lepší než v nové Octavii. BlueMotion bohužel vychází ze středního stupně výbavy Comfortline, takže za spoustu věcí si připlatíte. Moje první couvání málem neskončilo moc dobře, protože u auta za bezmála 600 tisíc korun s bi-xenony, multifunkčním volantem a dotykovým displejem infotainmentu jsem neočekával absenci zadních parkovacích senzorů. Za ně si připlatíte dalších 14.300 Kč.

A co bude řešit zájemce o tohle auto nejvíc? Stačí běžný Golf 1.6 TDI, nebo zvolit BlueMotion? Zatímco za Comfortline s kombinovanou spotřebou 3,8 l/100 km zaplatí 462.900 Kč, BlueMotion vyjde na 478.900 Kč. Kromě příslibu úspory šesti desetin litru ve spotřebě, dostane o 4 kW vyšší výkon motoru a snížený podvozek, který může být v mnoha ohledech spíš nevýhodou. A za takové změny mi příplatek 16 tisíc korun přijde vcelku férový.

Celkové hodnocení: 89 %

 

Základní cena testované verze: 478.900 Kč

Cena testované verze vč. příplatků: 578.000 Kč

 

KLADY:

- úsporný motor

- jízdní výkony

- vnitřní prostor

- elegantní vzhled

ZÁPORY:

- pouze stupeň výbavy Comfortline

- drahá příplatková výbava

- nemožnost kombinace s automatickou převodovkou

Motorizace  
přeplňovaný vznětový čtyřválec
zdvihový objem: 1598 cm3
největší výkon: 81 kW při 3200 ot/min
největší točivý moment: 250 Nm při 1500 - 3000 ot/min
palivo: nafta
 
Výkon
maximální rychlost: 200 km/h
zrychlení z 0 - 100 km/h: 10,5 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 3,8 l/ 3 l/ 3,2 l
objem palivové nádrže (L): 50

Vytisknout

Diskuze: TEST: Volkswagen Golf VII 1.6 TDI BlueMotion - Úsporný rychlík

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Subaru Legacy 2014 - První snímky unikly na veřejnost - anotační foto

Subaru Legacy 2014 - První snímky unikly na veřejnost

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud