Po nedávno testovaném sportovně střiženém MG4 jsme se zaměřili na vůbec první elektrický kombík na trhu - MG5. Ačkoliv by se mohlo na první pohled zdát, že půjde o téměř identický model s jinou karoserií, není tomu tak. Je zde jiný pohon, baterie, nabíjecí výkon a liší se i cenovka. Otázka dnešní recenze je snadná – je lepší MG4 nebo MG5 ?
Úvod a ceny
Kombík s pohonem předních kol, zavazadelníkem po sklopení zadních sedadel 1367 litrů a deklarovaným dojezdem po městě až 538 km, tak by se dal jednoduše popsat tento průkopník v segmentu elektrických vozů typu kombi. Na výběr jsou dvě verze. První je Emotion, ta stojí od 850 tisíc a nabízí vyšší výkon motoru (130 kW) a menší baterii (LFP 50,3 kWh). Druhou možností je verze Excite, která stojí od 950 tisíc (výkon motoru 115 kW / baterie NMC 61,1 kWh). My tu dnes máme tu druhou, která poskytne nepatrně slabší dynamiku, ale vyšší dojezd.
Exteriér
Přední část je hezky zamračená a hranatá, což působí dobře a moderně. Jedinou vadou na kráse je víčko zásuvky, které se nachází mezi hlavními světlomety.
Při pohledu na boční profil vozu je vidět, že je na poměry kombíků celkem vysoký, klidně by mohl být o chlup delší. Zadní část je zaoblená a nemohu si pomoct, ale jak textura světlometů, tak propojení chromovou linkou mi připomíná Audi A6 Avant. To ovšem neznamená, že to nevypadá dobře. Celkově je design takový neutrální - neurazí, nenadchne.
Rozměry: 4600/1818/1543 mm (délka, šířka, výška)
Hmotnost: 1562 kg
Interiér
Srovnám-li interiér s MG4, tak jsem zklamaný. Sedí se zde nepřirozeně vysoko, sedadla nabízí sice solidní boční vedení, ale vržou a při delších cestách nejsou příliš pohodlná. Jakmile se opřu o loketní opěrku, vrže také.
Pravé koleno mám po prvních kilometrech omlácené o široký středový tunel, který je z toho nejtvrdšího plastu. Nechápu to, MG ZS za 400 tisíc má středový tunel v tomto místě potažený prošívanou koženkou, větší model HS také, proč tomu tak není i tu tohoto modelu, který stojí skoro milion? Zpracování interiéru a ergonomie za mě osobně slabota.
Infotainment by si zasloužil kvalitnější vetší displej a také mi chybělo bezdrátové Car Play. Když jsem si přinesl druhý den do vozu kabel, zjistil jsem, že zde je dvojice USB, ale těch starých, nikoliv USB-C. Rychlost systému MG iSmart není špatná, ale jednotlivé položky jsou dost malé a musíte poměrně dost zatlačit, aby systém zareagoval. Ovládání je jinak poměrně snadné, ale pár dní si zvykat budete muset. Největší slabinou je manuální klimatizace.
Prostornost? U řidiče díky středovému tunelu nic moc. V ostatních směrech je však místa dost. Vzadu je rezerva jak před koleny, tak nad hlavou, ale lavice je ukotvena celkem nízko a sedáky jsou krátké, stehna jsou tak ve vzduchu. Zavazadlový prostor pojme na poměry kombíků podprůměrných 479 litrů, ale potěší přítomnost dojezdové rezervy pod podlahou.
Jízda
Do této chvíle jsem byl spíše kritický. Podvozek to však zase otočí na pozitivní stranu. Proti MG4 je naladěn komfortněji a funguje velice dobře. Jízda po městě je pohodlná a díky nízkému těžišti i překvapivě ochotně zatáčí, byť se karoserie naklání. Řízení by mohlo být přesnější, ale líbí se mi, že není přeposilované. Brzdy se celkem slušně dávkují a jsou zde i tři úrovně rekuperace, která se však neovládá pádly pod volantem, ale páčkou za kruhovým voličem automatické převodovky, což je trochu z ruky.
Po městě tedy fajn, co okresky a dálnice? Tam už to tak fajn není. Kazí to především odhlučnění. Jakmile jedu nad 120 km/h, musím výrazně zvýšit hlas, aby mě spolujezdec slyšel. Při jízdě kolem 140 km/h je to ještě výrazně horší a celkově je při této rychlosti vůz na silnici dost nervózní a je celkem fuška držet v pruhu. Je tedy pravda, že v době testování bylo větrnější počasí, než je obvyklé, ale žádná vichřice to také nebyla. Je tedy nutné počítat s tím, že je to nejenom kvůli elektrickému pohonu zkrátka kombík spíše do města a okolí.
Motor
O pohon vozu se stará poměrně slabý elektromotor o výkonu 115 kW a točivém momentu 280 Nm. Poháněná je přední náprava, což je škoda, často má při výraznější akceleraci problémy s přenosem síly na vozovku. MG4 s pohonem zadních kol fungovalo lépe. Výkon sice není nejvyšší, ale neváží ani 1,6 tuny, takže tento výkon obzvláště po městě stačí. Ve vyšších rychlostech už je dynamika horší, ale vzhledem k odhlučnění, spotřebě a směrové stabilitě s vozem stejně nikdo nebude „vyklízet“ levý pruh, takže bych řekl, že je ten motor naprosto adekvátní. Akcelerace na 100 km/h zabere 8,3 sekund a maximálka činí 185 km/h. Kapacita baterie činí 61,1 kWh (využitelná 57,4 kWh). Nabíjecí výkon činí jen 87 kW (reálně je problém dostat se i na udávaných 87), pro srovnání – levnější MG4 nabízí až 140 kW.
Dojezd
Dle WLTP činí dojezd po městě 538 km, v kombinovaném režimu pak 400 km. Při teplotách kolem 5 – 10 °C jsme dosáhli za testovací týden kombinované spotřeby 20,7 kWh, nejezdili jsme však celou dobu „na spotřebu“. S trochou snahy a upírání tepelného komfortu by se to dalo stáhnout lehce pod 20 kWh. To máme reálný kombinovaný dojezd do 300 km. Málokdo však pojede ze 100% do 0%, takže je nutné počítat raději s cca 250 km. Kdybych měl v plánu cestu z Prahy do Brna rychlostí 130 km/h a nedej bože by venku ještě mrzlo, jel bych radši vlakem, což by bylo pohodlnější, rychlejší a levnější.
Naměřené hodnoty při jízdě „na spotřebu“ a teplotách kolem 5 – 10 °C:
Město: 15 – 19 kWh
Kombinovaná: 20 kWh
Dálničních 130 km/h: 26 kWh
Okresky: 16 – 18 kWh
Závěr
I přes nějakou tu kritiku není MG5 vůbec špatné auto a sháníte-li elektromobil do milionu, potřebujete prostor, máte kde nabíjet a jezdíte převážně po městě a okolí, dává to smysl, byť cenovka není nejnižší. Mě osobně však zaujalo více levnější MG4, které je silnější, umí rychleji nabíjet, nabízí lepší posed a efektivnější je i pohon zadních kol. Na druhou stranu MG5 nabídne více prostoru a pohodlnější podvozek. Je to tedy o tom, co preferujete. Já osobně bych však ušetřil nemalé peníze a sáhl po MG HS či EHS, které je uvnitř lépe zpracované a je o dost všestrannější. Dnešní MG5 Electric Excite si odváží 5/10 bodů.
Plusy
Pohodlný podvozek
Nízká hmotnost
Hezky zatáčí
Solidní prostornost
Sympatický design
Slušné LED světlomety
Záruka 7 let / 150 tis km
Minusy
Odhlučnění
Pomalé nabíjení
Sedadla
Cenovka
Infotainment
Manuální klimatizace
Široký a tvrdý středový tunel
Proti MG HS laciný interiér
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.