Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Úvod a ceny
Jedná se o šestou generaci (mk6 S550) po modernizaci, která vylepšila vzhled, ale také kvalitu interiéru a další drobnosti. Do testu ho zapůjčila Mototechna, která má Mustangů v nabídce hned několik. Velikou výhodou je, že poskytují na Mustang dostanete roční záruku zdarma, vozy jsou skladem a proti původním cenovkám ušetříte stovky tisíc. Náš konkrétní kousek najel lehce přes 35 tisíc kilometrů a stojí aktuálně 1 050 000 Kč včetně DPH. Co se příplatků týče, tak má navíc například sportovní Recaro sedadla, zadní spojler, sportovní pruhy a červený lak Race. Adaptivní podvozek MagneRide zde není.
Exteriér
Design Mustangu je rozhodně nadčasový. S každou generací přichází jen drobné úpravy, ale základní DNA zůstává stejné – dlouhá kapota, široký postoj a svažující se střecha. Přední část působí agresivně díky úzkým světlometům a dominantní masce chladiče. Skvěle působí i prolisy na kapotě. Zadní partie zdobí ikonická trojice svislých světel a čtyři masivní koncovky výfuků.
Rozměry: 4784 / 1916 / 1381 / 2720 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1818 kg
Interiér
Uvnitř vás čeká kombinace tradiční americké školy a sportovního stylu. Sportovní Recaro sedadla potěší nejen svým designem, ale hlavně výrazným bočním vedením – při dynamické jízdě solidně drží tělo. Má to však i odvrácenou stranu mince - na rozdíl od standardních křesel nenabízejí vyhřívání či odvětrávání a druhý problém nastává při zatáčení. Mám-li sedadlo nastavené správně, tak při zatáčení „bourám“ lokty o ty výrazné bočnice. Když se posunu dál a sklopím opěradlo, tak sice bočnice nejsou takový problém, ale řidičská pozice je nevhodná, možná až nebezpečná. Já osobně bych tedy tato Recara raději oželel a vybral si standardní sedačky.
Materiály působí jednodušeji než u evropské konkurence, ale to je u Mustangu očekávatelné. Proti verzi před faceliftem je to lepší a vzhledem k pořizovací ceně se zpracováním problém nemám, Mustang přeci není o kvalitě interiéru. Infotainment už nepatří mezi nejmodernější, chybí mi tu rychlejší odezva, lepší rozlišení a také bezdrátové Car Play. Co se odkáladacích prostorů týče, tak je to spíše podprůměr, chybí mi tu hlavně kapsa ve dveřích na velkou PET lahev. Jinak zde ovšem nemám výtky, naopak mě velmi potěšilo, že ovládání je snadné a intuitivní.
Prostor na zadních sedadlech je omezený, ale přesto se tam krátkodobě dospělý člověk vměstná a nějaký kratší městský přejezd hravě zvládne.
To, že se jedná o Fastback nebo chcete-li kupé, má navíc své výhody. Nabídne praktičtější kufr než kabriolet a absence skládací střechy znamená i vyšší tuhost celé karoserie. Kufr má slušný objem 408 litrů. Není tedy problém sbalit se do vozu na nějaký delší roadtrip.
Jízda
Start motoru je vždy malým rituálem – osmiválec vás odmění hlubokým zaburácením, které každý autíčkář ocení. Spojení s manuální převodovkou je obrovskou devizou – kulisa je přesná a krátká, což dává řidiči dojem absolutní kontroly. Pocit, že krotíte bestii umocňuje i velice tuhý chod spojkového pedálu. Co by však mohlo být lepší, je řízení, které by mohlo být strmější a komunikativnější. Podvozek je komfortnější, než byste možná čekali. Většinu nerovností žehlí solidně a znervózní až při přejezdu příčných či ostrých nerovností. Mustang by si rozhodně zasloužil o něco lepší odhlučnění od podvozku. Přiznám se, že většinu z testovacího týdne jsem jezdil ve městě, kde je jízda tak trochu za trest – kolony, manuál, velice tuhá spojka, spotřeba 15 litrů a fakt, že řídíte červený Mustang s křídlem a rychlými pruhy, což okolí automaticky nevnímá zrovna pozitivně a dává vám to pocítit. Je čas vyrazit mimo město, kde je to mnohem lepší!
Na dálnici si užívám parádní zrychlení a hutný zvuk. V zatáčkách působí Fastback jistěji než kabriolet, což je dáno vyšší torzní tuhostí a nižší hmotností. Díky nezávislému zavěšení na zadní nápravě a samosvornému diferenciálu se jedná o velmi schopné auto, které zvládá i rychlé tempo v zatáčkách, kde je sice znát lehká těžkopádnost, ale není to nic dramatického. Nedotáčivost se hlásí do hry až při velice razantním nájezdu a dá se přetlačit plynem, který odstaví záď a nasměruje vás směrem k výjezdu ze zatáčky. Vyzdvihnout je také třeba skvělé pneumatiky Michelin Pilot Sport 5, které na suchu fungují fantasticky, ale na mokru už musíte být opravdu na pozoru a to i se zapnutou kontrolou trakce, která vás při nešetrném zacházení s plynovým pedálem nezachrání.
Motor
Pod kapotou najdeme fantastický atmosférický osmiválec Coyote o objemu pěti litrů, nabídne výkon 330 kW a točivý moment 529 Nm. Manuální převodovka je zde podstatně zajímavější volbou než 10 stupňový automat, který se příliš nepovedl – neustále řadí, občas i cukne a celkově se sem příliš nehodí, byť je s ním auto v přímce rychlejší. Kulisa manuálu je krásně přesná, dráhy jsou krátké a celkově máte z řízení mnohem lepší pocit. Snad jen ty převody by mohly být trochu kratší. Na třetí převodový stupeň jede skoro 200 km/h. Co je ovšem skvělé, jsou automatické meziplyny, které při podřazování pomáhají sladit otáčky a eliminují neplánované přetáčivé smyky, podřazujete-li při zatáčení. Akcelerace z místa na 100 km/h zabere necelých 5 vteřin a maximální rychlost je omezena na 250 km/h.
Při běžné jízdě v nižších otáčkách vás dynamika nijak zvlášť neohromí, ale jakmile překročíte hranici 4 tisíc otáček, tak začne ten správný koncert. Otáčky, rychlost a i váš tep letí vzhůru jako byste byli na horské dráze. Je to zatraceně zábavné a máte-li rádi auta, budete to chtít zažívat znovu a znovu. Tedy do doby, než budete muset díky malé nádrži na 61 litrů zajet k benzinové pumpě, kde si doporučuji zajistit věrnostní kartičku – vyplatí se vám. Mustang si při rychlé jízdě řekne klidně o 25 litrů/100 km. Spotřeba při klidné jízdě? Okresky zvládne pod 10 litrů, dálnice kolem 11, ale ve městě musíte počítat se 13 – 15 litry.
Závěr
Ford Mustang GT je charismatická legenda s famózním motorem, která nabízí hodně muziky za přijatelné peníze. Určitě se jedná o auto, se kterým budete nepřehlédnutelní. Jestli je to pro vás plus nebo minus si musí zhodnotit každý sám. Já osobně však takovou pozornost příliš rád nemám a obzvláště pak při jízdě po městě mi Mustang s manuálem smysl nedává, navíc si v něm připadám jako chuligán. Je to ovšem parádní auto na výlety po okreskách či dálnicích, kde si ho budete užívat podstatně více.
Jako ojetina s nízkým nájezdem dává smysl, ale určitě bych se vyhnul těm levnějším kusům z inzerce, které pravděpodobně nebudou v dobrém stavu. Pěkné kousky se dají pořídit kolem jednoho milionu a vezmu-li v potaz co vše za tyto peníze dostanete, tak to nezní vůbec špatné. Pojďme ještě k otázce z úvodu – je Fastback (kupé) s manuálem lepší volbou než kabriolet s automatem? Pro mě určitě ano – kabriolet má horší jízdní vlastnosti, stojí víc peněž, je méně praktický, vypadá dle mého hůř a jízdu bez střechy obecně nemám příliš v lásce. Toužíte-li ovšem po Mustangu „nahoře bez“, se kterým se chcete spíš kochat a nechcete se stresovat s řazením, chybu také neuděláte. Ford Mustang GT Fastback s manuálem si dnes odváží krásných 8,5/10 bodů.
Plusy
Charisma
Design
Cenovka
Motor
Zvuk
Dynamika
Jízdní vlastnosti
Skvělý manuál
Minusy
Pozice za volantem - vyšší posed, boční vedení sedadel překáží loktům při zatáčení
Poutá až moc pozornosti
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?