Mustang má dlouholetou tradici. Dnešní recenze se podívá na zoubek speciální edici, která je reinkarnací kultovní verze GT/CS z roku 1968. Pod kapotou se ukrývá plnotučný pětilitrový osmiválec s atmosférickým plněním a pohonem zadních kol. Jedná se o pořádný koráb s pořádným stádem koní a mohutným zvukovým projevem, který si díky stahovací střeše vychutnáte naplno. Motor spolupracuje s 10 stupňovým automatem. Vyplatí se tato varianta, nebo je lepší kupé s manuálem?
Exteriér
Design je tradiční, takže téměř každý pozná, oč jde. Za ty roky se mění jen minimálně, což je dobře. Jde o retro v moderním pojetí a vypadá skvěle. Přední část působí hodně naštvaně, čemuž pomáhají zamračené světlomety a veliká maska. Kapota má dva prolisy a je pěkně dlouhá. Kola mají chromový límec a pět loukotí, jak to bývalo u starých Mustangů. Vzadu jdou tradiční světla se třemi svislými pruhy. Spodní části dominuje decentní difuzor a čtyři koncovky výfuků.
Rozměry: 4784/1916/1394 mm (délka, šířka, výška)
Hmotnost: 1893 kg
Interiér
Uvnitř je to taková stará škola. Sedadla jsou pohodlná a nabízí dobré boční vedení. Výhodou je, že jsou jak vyhřívaná, tak odvětrávaná. Elektrické nastavování je samozřejmostí. Ocenil bych však o něco nižší posed. Použité materiály jsou americkou klasikou, takže zde nečekejte žádné měkčené plasty obšívané kůží, které vás budou hýčkat.
Infotainment je už starší a překvapilo mě, že nemá navigaci. Další zradou je absence USB C, takže jsem si ani skrze kabel nemohl připojit Apple Car Play. Po nastartování je mi to však fuk, protože se rozezní taková symfonie, že chci poslouchat jen ji.
Místa ve voze rozhodně není na rozdávání, ale kdo by od kabrioletu čekal něco jiného, že. Naopak mě překvapilo, že zadní sedadla nejsou jen pro odkládání věcí, ale reálně se tam vejde dospělý člověk. Není to sice nejpohodlnější, ale čekal jsem to horší. Jakmile sundáte střechu, zmizí i klaustrofobický pocit či ohnutý krk pod střechou.
Jízda
Po prvním startu mě naprosto nadchl zvuk, který vám dává jasně najevo, kdo je tu pánem. Z vozu mám ihned respekt, řadím „D“ a vyrážím. Po prvních kilometrech mě překvapuje podvozek, který není přehnaně tvrdý. Pozvolné nerovnosti žehlí s grácií a jen tak se pohupuje jako správný muscle car. Příčné nerovnosti už pocítíte, ale pořád to není žádný kostitřas.
Je zde několik jízdních režimů včetně tzv „My mode“, kde si můžete nastavit hlasitost výfuku či tuhost řízení. Dále jsou zde režimy jako Sport+, Závodní trať či Drag mode. Co se kontroly trakce týče, tak ta lze zcela vypnout, což z vozu udělá pořádného divocha, který vám půjde po krku a pakliže nemáte dostatek zkušeností s takovým vozem, raději na toto tlačítko vůbec nesahejte. Je však potřeba být na pozoru i se zapnutou stabilizací. Na mokré vozovce vás totiž ani stabilizace nezachrání a přeženete-li to s plynem na výjezdu ze zatáčky, může to dopadnout neplánovaným výjezdem dveřmi napřed.
Na suchu se chová předvídatelně a i přes náklony karoserie drží jako přibitý. Na to, že má vpředu těžký motor, mění směr velmi ochotně a díky skvělému obutí (Michelin Pilot Sport 4S) má gripu opravdu dost, na mokré silnici už je to horší. Je však znát, že torzní tuhost karoserie utrpěla díky skládací střeše. Pomáhají tomu sice výztuhy, ale já osobně bych raději tužší kupé, se kterým je jízda jistější.
Motor
Pětilitrový atmosférický osmiválec pod kapotou je klenot. Má nezaměnitelné charisma, zvuk a pořádnou sílu. Výkon činí 330 kW a 529 Nm. Motor je spojen s 10 stupňovým automatem, ke kterému mám pár výhrad. Převody jsou možná až moc krátké, takže stále řadí, není zde plně manuální režim a řazení by mohlo být o něco rychlejší. Já osobně bych šel raději do fantastického manuálu s krátkou a přesnou kulisou. Ta má sice dlouhé převody, ale je mi to sympatičtější, než automat, který umí občas i nehezky cuknout. Dynamika je velmi dobrá, což dokazují i čísla. Akcelerace na stovku zabere jen 4,8 vteřin a maximální rychlost je omezená na 250 km/h. Ačkoliv se u takového vozu spotřeba moc neřeší, je fajn napsat, jak na tom je, snažíte-li se jet v rámci možností úsporně. Po městě je nutno počítat s 13-15 litry, okresky zvládá pod 10 a na dálnici si řekne kolem 11.
Cena
Aktuálně se prodává Mustang pouze s tímto skvělým pětilitrem a kupé stojí od 1 506 900 Kč. Kabriolet je o 100 tisíc dražší. Paket California Special stojí 52 tisíc. Náš konkrétní vůz bez příplatků tedy stojí 1 658 900 Kč.
Závěr
Mustang California je muscle kára se vším všudy. Má jedinečné charisma, pořádný motor, skvělý zvuk, v rámci možností pohodlný podvozek a k tomu všemu nestojí majlant. Dokáže být pěkně rychlý, ale díky tomu, že jde o kabriolet, tak se poměrně kroutí. Nejvíc mu sluší svižné tempo, nikoliv jej hnát k limitům. Jde o perfektní cruiser, se kterým si budete vychutnávat každou jízdu. To, že je celý vůz měkčí mi vlastně tolik nevadí, je to daň za stahovací střechu, která má také něco do sebe. Příliš mi však nesedla 10 stupňová automatická převodovka, která velmi často řadí, chová se lehce zmateně a zpomaleně. Já osobně bych šel do kupátka s manuálem, ale pakliže si chcete užívat bezstarostnou jízdu bez střechy, je Mustang California dobrou volbou. Jako vždy záleží na prioritách. Ford Mustang California si zaslouží 8/10 bodů. Mít manuál, dostane o půl bodu navrch a kupé by si zasloužilo ještě další půlku.
Plusy
Charisma
Design
Cenovka
Motor
Zvuk
Dynamika
Sedadla
Minusy
Automatická převodovka
Kroutící se karoserie
Vyšší posed
Lacinější interiér
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.