PR článek - Zelená karta je sice ustálený název z dřívějška, ovšem zelená už není dávno. Delší dobu už máte jen bílý výtisk s černým textem, aby si ho mohl vytisknout každý doma. Dokonce můžete mít klidně kartu v mobilu a nemusíte ji vozit fyzicky s sebou. Od roku 2024 se ale pravidla znovu mění. Víte jak? A co cesty do zahraničí?
Rok 2024 přišel s mnohými změnami, které se dotkly nejednoho sektoru. Nejen, že od března podražily dálniční známky a dosti výrazně, ale majitele aut čeká také novinka v oblasti zelených karet vydávaných jako potvrzení o povinném ručení. Mění se zákon o povinném ručení a nově úplně skončí papírová verze zelené karty. Tyto změny mají začít platit od 1. října 2024.
Pro lepší porozumění. Účinnost zákona je sice stanovena na 1. duben 2024, ale přechod na online systém a rušení zelené karty bude realizováno až po uplynutí období v délce šest měsíců, proto tedy 1. říjen 2024.
Už dnes ovšem mnoho řidičů jezdí se zelenou kartou v mobilu, buď ji tam mají staženou nebo v e-mailu. Takto je to možné v podstatě od roku 2021, kdy vznikl spor řidiče a policie, která digitální podobu nechtěla uznat. Na základě tohoto problému vydalo prohlášení Ministerstvo financí ČR, že „povinnost předložit zelenou kartu podle paragrafu 17 odst. 1 zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je splněna i tehdy, jestliže řidič předloží zelenou kartu v elektronické podobě na displeji mobilního telefonu.“ Stále bylo ale vhodné vozit i papírovou verzi.
Změny ale budou ještě větší. Řidič už nebude muset mít zelenou kartu vůbec. Dokonce ani v mobilu a zanikne povinnost prokazovat se jí při policejních kontrolách. Policisté si zkontrolují, zda máte sjednané povinné ručení, klidně i na dálku. Budou mít přístup do online databáze České kanceláře pojistitelů.
Co vám hrozí, když nemáte zelenou kartu?Řidiči, kteří doposud jezdili bez zeleného karty mohli mít průšvih, když je chytla silniční kontrola. V té chvíli mohla přijít pokut až 1500 Kč a ve správním řízení dokonce až 3000 Kč. To už hrozit sice nebude, protože ji nebudete muset mít vůbec s sebou, ale stále platí povinnost platit povinné ručení. Pokud policie zjistí, že nemáte své auto pojištěné, hrozí vám ve správním řízení pokuta od 5000 Kč až 40 000 Kč.
V tomto ohledu je dobré připomenout, že momentálně mají povinnost platit povinné ručení i ti, kteří provozují:
elektrokoloběžku, segway, sněžný skútr.Novela zákona o povinném ručení nestanovuje povinnost platit povinné ručení na elektrokolo.
Pojištění chrání vaši peněženku pro případ nehody. Kryje škody na majetku i zdraví ostatních osob. Z tohoto důvodu se zvedly i minimální limity. Ty byly původně stanoveny na 35 milionů korun. Momentálně je minimální limit pojistného plnění 50 milionů korun.
Zelená karta pro cesty do zahraničíOd 1. ledna 2025 přijde další příjemná změna. Odpadne povinnost vozit zelenou kartu v papírové podobě do zahraničí. Stačí elektronická verze v mobilním telefonu. Pro cesty do ciziny se tedy zelené karty úplně nezbavíte. Organizace Council of Bureaux o této skutečnosti rozhodla a země, které jsou zapojené do systému zelených karet, tento formát musí akceptovat. Některé pojišťovny mají dokonce aplikace, kde bude vaše karta uložena.
Dotknou se změny i havarijního pojištění?Havarijní pojištění není pro řidiče povinné a žádné velké změny se v této problematice nechystají. Je vhodné u novějších a dražších aut, bývá povinností v případě leasingu. V případě nehody vám může ušetřit spoustu peněz a můžete na něj uplatnit bonusy z povinného ručení. Jediné změny, ke kterým pravděpodobně dojde, je růst ceny. Průměrná cena se v loňském roce pohybovala kolem 8 až 11 tisíc korun ročně. Celková částka se liší podle pojistníka a vozidla. Důležitá je i zvolená spoluúčast. Čím je vyšší, tím nižší je pojistné.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.