PR článek - Zelená karta je sice ustálený název z dřívějška, ovšem zelená už není dávno. Delší dobu už máte jen bílý výtisk s černým textem, aby si ho mohl vytisknout každý doma. Dokonce můžete mít klidně kartu v mobilu a nemusíte ji vozit fyzicky s sebou. Od roku 2024 se ale pravidla znovu mění. Víte jak? A co cesty do zahraničí?
Rok 2024 přišel s mnohými změnami, které se dotkly nejednoho sektoru. Nejen, že od března podražily dálniční známky a dosti výrazně, ale majitele aut čeká také novinka v oblasti zelených karet vydávaných jako potvrzení o povinném ručení. Mění se zákon o povinném ručení a nově úplně skončí papírová verze zelené karty. Tyto změny mají začít platit od 1. října 2024.
Pro lepší porozumění. Účinnost zákona je sice stanovena na 1. duben 2024, ale přechod na online systém a rušení zelené karty bude realizováno až po uplynutí období v délce šest měsíců, proto tedy 1. říjen 2024.
Už dnes ovšem mnoho řidičů jezdí se zelenou kartou v mobilu, buď ji tam mají staženou nebo v e-mailu. Takto je to možné v podstatě od roku 2021, kdy vznikl spor řidiče a policie, která digitální podobu nechtěla uznat. Na základě tohoto problému vydalo prohlášení Ministerstvo financí ČR, že „povinnost předložit zelenou kartu podle paragrafu 17 odst. 1 zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je splněna i tehdy, jestliže řidič předloží zelenou kartu v elektronické podobě na displeji mobilního telefonu.“ Stále bylo ale vhodné vozit i papírovou verzi.
Změny ale budou ještě větší. Řidič už nebude muset mít zelenou kartu vůbec. Dokonce ani v mobilu a zanikne povinnost prokazovat se jí při policejních kontrolách. Policisté si zkontrolují, zda máte sjednané povinné ručení, klidně i na dálku. Budou mít přístup do online databáze České kanceláře pojistitelů.
Co vám hrozí, když nemáte zelenou kartu?Řidiči, kteří doposud jezdili bez zeleného karty mohli mít průšvih, když je chytla silniční kontrola. V té chvíli mohla přijít pokut až 1500 Kč a ve správním řízení dokonce až 3000 Kč. To už hrozit sice nebude, protože ji nebudete muset mít vůbec s sebou, ale stále platí povinnost platit povinné ručení. Pokud policie zjistí, že nemáte své auto pojištěné, hrozí vám ve správním řízení pokuta od 5000 Kč až 40 000 Kč.
V tomto ohledu je dobré připomenout, že momentálně mají povinnost platit povinné ručení i ti, kteří provozují:
elektrokoloběžku, segway, sněžný skútr.Novela zákona o povinném ručení nestanovuje povinnost platit povinné ručení na elektrokolo.
Pojištění chrání vaši peněženku pro případ nehody. Kryje škody na majetku i zdraví ostatních osob. Z tohoto důvodu se zvedly i minimální limity. Ty byly původně stanoveny na 35 milionů korun. Momentálně je minimální limit pojistného plnění 50 milionů korun.
Zelená karta pro cesty do zahraničíOd 1. ledna 2025 přijde další příjemná změna. Odpadne povinnost vozit zelenou kartu v papírové podobě do zahraničí. Stačí elektronická verze v mobilním telefonu. Pro cesty do ciziny se tedy zelené karty úplně nezbavíte. Organizace Council of Bureaux o této skutečnosti rozhodla a země, které jsou zapojené do systému zelených karet, tento formát musí akceptovat. Některé pojišťovny mají dokonce aplikace, kde bude vaše karta uložena.
Dotknou se změny i havarijního pojištění?Havarijní pojištění není pro řidiče povinné a žádné velké změny se v této problematice nechystají. Je vhodné u novějších a dražších aut, bývá povinností v případě leasingu. V případě nehody vám může ušetřit spoustu peněz a můžete na něj uplatnit bonusy z povinného ručení. Jediné změny, ke kterým pravděpodobně dojde, je růst ceny. Průměrná cena se v loňském roce pohybovala kolem 8 až 11 tisíc korun ročně. Celková částka se liší podle pojistníka a vozidla. Důležitá je i zvolená spoluúčast. Čím je vyšší, tím nižší je pojistné.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.