PR článek - Zelená karta je sice ustálený název z dřívějška, ovšem zelená už není dávno. Delší dobu už máte jen bílý výtisk s černým textem, aby si ho mohl vytisknout každý doma. Dokonce můžete mít klidně kartu v mobilu a nemusíte ji vozit fyzicky s sebou. Od roku 2024 se ale pravidla znovu mění. Víte jak? A co cesty do zahraničí?
Rok 2024 přišel s mnohými změnami, které se dotkly nejednoho sektoru. Nejen, že od března podražily dálniční známky a dosti výrazně, ale majitele aut čeká také novinka v oblasti zelených karet vydávaných jako potvrzení o povinném ručení. Mění se zákon o povinném ručení a nově úplně skončí papírová verze zelené karty. Tyto změny mají začít platit od 1. října 2024.
Pro lepší porozumění. Účinnost zákona je sice stanovena na 1. duben 2024, ale přechod na online systém a rušení zelené karty bude realizováno až po uplynutí období v délce šest měsíců, proto tedy 1. říjen 2024.
Už dnes ovšem mnoho řidičů jezdí se zelenou kartou v mobilu, buď ji tam mají staženou nebo v e-mailu. Takto je to možné v podstatě od roku 2021, kdy vznikl spor řidiče a policie, která digitální podobu nechtěla uznat. Na základě tohoto problému vydalo prohlášení Ministerstvo financí ČR, že „povinnost předložit zelenou kartu podle paragrafu 17 odst. 1 zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je splněna i tehdy, jestliže řidič předloží zelenou kartu v elektronické podobě na displeji mobilního telefonu.“ Stále bylo ale vhodné vozit i papírovou verzi.
Změny ale budou ještě větší. Řidič už nebude muset mít zelenou kartu vůbec. Dokonce ani v mobilu a zanikne povinnost prokazovat se jí při policejních kontrolách. Policisté si zkontrolují, zda máte sjednané povinné ručení, klidně i na dálku. Budou mít přístup do online databáze České kanceláře pojistitelů.
Co vám hrozí, když nemáte zelenou kartu?Řidiči, kteří doposud jezdili bez zeleného karty mohli mít průšvih, když je chytla silniční kontrola. V té chvíli mohla přijít pokut až 1500 Kč a ve správním řízení dokonce až 3000 Kč. To už hrozit sice nebude, protože ji nebudete muset mít vůbec s sebou, ale stále platí povinnost platit povinné ručení. Pokud policie zjistí, že nemáte své auto pojištěné, hrozí vám ve správním řízení pokuta od 5000 Kč až 40 000 Kč.
V tomto ohledu je dobré připomenout, že momentálně mají povinnost platit povinné ručení i ti, kteří provozují:
elektrokoloběžku, segway, sněžný skútr.Novela zákona o povinném ručení nestanovuje povinnost platit povinné ručení na elektrokolo.
Pojištění chrání vaši peněženku pro případ nehody. Kryje škody na majetku i zdraví ostatních osob. Z tohoto důvodu se zvedly i minimální limity. Ty byly původně stanoveny na 35 milionů korun. Momentálně je minimální limit pojistného plnění 50 milionů korun.
Zelená karta pro cesty do zahraničíOd 1. ledna 2025 přijde další příjemná změna. Odpadne povinnost vozit zelenou kartu v papírové podobě do zahraničí. Stačí elektronická verze v mobilním telefonu. Pro cesty do ciziny se tedy zelené karty úplně nezbavíte. Organizace Council of Bureaux o této skutečnosti rozhodla a země, které jsou zapojené do systému zelených karet, tento formát musí akceptovat. Některé pojišťovny mají dokonce aplikace, kde bude vaše karta uložena.
Dotknou se změny i havarijního pojištění?Havarijní pojištění není pro řidiče povinné a žádné velké změny se v této problematice nechystají. Je vhodné u novějších a dražších aut, bývá povinností v případě leasingu. V případě nehody vám může ušetřit spoustu peněz a můžete na něj uplatnit bonusy z povinného ručení. Jediné změny, ke kterým pravděpodobně dojde, je růst ceny. Průměrná cena se v loňském roce pohybovala kolem 8 až 11 tisíc korun ročně. Celková částka se liší podle pojistníka a vozidla. Důležitá je i zvolená spoluúčast. Čím je vyšší, tím nižší je pojistné.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.