PR článek - Zelená karta je sice ustálený název z dřívějška, ovšem zelená už není dávno. Delší dobu už máte jen bílý výtisk s černým textem, aby si ho mohl vytisknout každý doma. Dokonce můžete mít klidně kartu v mobilu a nemusíte ji vozit fyzicky s sebou. Od roku 2024 se ale pravidla znovu mění. Víte jak? A co cesty do zahraničí?
Rok 2024 přišel s mnohými změnami, které se dotkly nejednoho sektoru. Nejen, že od března podražily dálniční známky a dosti výrazně, ale majitele aut čeká také novinka v oblasti zelených karet vydávaných jako potvrzení o povinném ručení. Mění se zákon o povinném ručení a nově úplně skončí papírová verze zelené karty. Tyto změny mají začít platit od 1. října 2024.
Pro lepší porozumění. Účinnost zákona je sice stanovena na 1. duben 2024, ale přechod na online systém a rušení zelené karty bude realizováno až po uplynutí období v délce šest měsíců, proto tedy 1. říjen 2024.
Už dnes ovšem mnoho řidičů jezdí se zelenou kartou v mobilu, buď ji tam mají staženou nebo v e-mailu. Takto je to možné v podstatě od roku 2021, kdy vznikl spor řidiče a policie, která digitální podobu nechtěla uznat. Na základě tohoto problému vydalo prohlášení Ministerstvo financí ČR, že „povinnost předložit zelenou kartu podle paragrafu 17 odst. 1 zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je splněna i tehdy, jestliže řidič předloží zelenou kartu v elektronické podobě na displeji mobilního telefonu.“ Stále bylo ale vhodné vozit i papírovou verzi.
Změny ale budou ještě větší. Řidič už nebude muset mít zelenou kartu vůbec. Dokonce ani v mobilu a zanikne povinnost prokazovat se jí při policejních kontrolách. Policisté si zkontrolují, zda máte sjednané povinné ručení, klidně i na dálku. Budou mít přístup do online databáze České kanceláře pojistitelů.
Co vám hrozí, když nemáte zelenou kartu?Řidiči, kteří doposud jezdili bez zeleného karty mohli mít průšvih, když je chytla silniční kontrola. V té chvíli mohla přijít pokut až 1500 Kč a ve správním řízení dokonce až 3000 Kč. To už hrozit sice nebude, protože ji nebudete muset mít vůbec s sebou, ale stále platí povinnost platit povinné ručení. Pokud policie zjistí, že nemáte své auto pojištěné, hrozí vám ve správním řízení pokuta od 5000 Kč až 40 000 Kč.
V tomto ohledu je dobré připomenout, že momentálně mají povinnost platit povinné ručení i ti, kteří provozují:
elektrokoloběžku, segway, sněžný skútr.Novela zákona o povinném ručení nestanovuje povinnost platit povinné ručení na elektrokolo.
Pojištění chrání vaši peněženku pro případ nehody. Kryje škody na majetku i zdraví ostatních osob. Z tohoto důvodu se zvedly i minimální limity. Ty byly původně stanoveny na 35 milionů korun. Momentálně je minimální limit pojistného plnění 50 milionů korun.
Zelená karta pro cesty do zahraničíOd 1. ledna 2025 přijde další příjemná změna. Odpadne povinnost vozit zelenou kartu v papírové podobě do zahraničí. Stačí elektronická verze v mobilním telefonu. Pro cesty do ciziny se tedy zelené karty úplně nezbavíte. Organizace Council of Bureaux o této skutečnosti rozhodla a země, které jsou zapojené do systému zelených karet, tento formát musí akceptovat. Některé pojišťovny mají dokonce aplikace, kde bude vaše karta uložena.
Dotknou se změny i havarijního pojištění?Havarijní pojištění není pro řidiče povinné a žádné velké změny se v této problematice nechystají. Je vhodné u novějších a dražších aut, bývá povinností v případě leasingu. V případě nehody vám může ušetřit spoustu peněz a můžete na něj uplatnit bonusy z povinného ručení. Jediné změny, ke kterým pravděpodobně dojde, je růst ceny. Průměrná cena se v loňském roce pohybovala kolem 8 až 11 tisíc korun ročně. Celková částka se liší podle pojistníka a vozidla. Důležitá je i zvolená spoluúčast. Čím je vyšší, tím nižší je pojistné.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.