Připravovaná novela zákona o povinném ručení bude pro řidiče znamenat hned několik změn, pro pojišťovny pak hlavně digitální revoluci. Povinné ručení by se již od 23. prosince 2023 mělo řídit novým zákonem. ČR mění podmínky kvůli sjednocení pravidel s ostatními státy EU podle takzvané motorové směrnice. Změny v novele zákona o povinném ručení jsou vnímány jako krok k větší bezpečnosti na silnicích a k ochraně poškozených v případě dopravních nehod.
Navýšení zákonných limitůJednou z nejdůležitějších změn je navýšení zákonných limitů. Původní minimální zákonné krytí se z 35 milionů korun mění nově na 50 milionů. Zvýšení minimálních limitů pojistného plnění je také krokem k větší ochraně poškozených v případě dopravních nehod. Stávající limity 35 milionů korun na újmu na zdraví nebo smrti a 35 milionů korun na majetkovou škodu jsou v mnoha případech nedostačující. Zvýšení limitů na 50 milionů korun by mělo pomoci lépe kompenzovat škody, které jsou způsobeny dopravními nehodami. „Úprava, kterou novela přinese, ale znamená změny hlavně u starších smluv, které jsou sjednány právě na původních 35 milionů. S takovými klienty se budou muset pojišťovny spojit, aby s nimi úpravy vyřešily. Lze očekávat, že některé pojišťovny promítnou změnu i do výše pojistného. Nicméně se bude jednat řádově o rozdíl kolem stokoruny. Navíc některé pojišťovny pouze navýší limit krytí a ceny nijak měnit nebudou,“ uvádí Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
„Změna dopadne na některé elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry nebo golfová vozítka."Rozšíření povinného ručení na další druhy vozidelPodle novely zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla se povinné ručení bude nově vztahovat na všechna motorová vozidla, která mají konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h nebo konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h a hmotnost větší než 25 kg. „Změna dopadne na některé elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry nebo golfová vozítka. Majitelé elektrokol si mohou oddechnout, protože ti se povinnému ručení vyhnou. Nový zákon se týká pouze vozidel, jejichž hlavním zdrojem pohybu je motor. A u elektrokola je to šlapání. Stejně tak nemusí mít povinné ručení zahradní traktůrky, které se pohybují pouze na soukromém pozemku. Pojistné sazby budou stanoveny pojišťovnami. Očekává se, že výše pojistného bude u elektrokoloběžek a dalších podobných vozidel nižší než u automobilů, protože tato vozidla jsou obvykle méně výkonná a méně nebezpečná,“ upřesňuje Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
Povinnost sjednat si povinné ručení přechází z vlastníka na provozovatele vozidlaTato změna se týká zejména případů, kdy jsou vlastníkem a provozovatelem vozidla dvě různé osoby. Nejčastěji se dotkne situací, kdy je vlastníkem leasingová společnost a provozovatelem vozidla klient, který vozidlo reálně řídí. Nebo když rodič přenechá vůz svému dospělému dítěti, ale chce zůstat vlastníkem vozidla. Nově se v technickém průkazu přepíše provozovatel, který bude také za sjednání pojištění vozidla zodpovědný.
Zelená kartaNovela ruší povinnost vozit u sebe zelenou kartu jako doklad o zaplacení povinného ručení, a to i v elektronické podobě. Všechny smlouvy o povinném ručení se totiž v reálném čase musí přenést do evidence ČKP, do níž budou mít přístup státní orgány, např. policie nebo dopravní inspektorát. „Při silniční kontrole tak policie ověří během pár sekund platnost povinného ručení. Pozor, tato novinka se vztahuje pouze na území České republiky. V zahraničí je přítomnost zelené karty stále povinná,“ upozorňuje Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
Očekávaný dopad změnOčekává se, že změny v zákoně o povinném ručení budou mít pozitivní dopad na ochranu poškozených v případě dopravní nehody. „Zvýšení minimálních limitů pojistného plnění by mělo vést k tomu, že poškození budou mít větší šanci na plné odškodnění. Změna, že povinným pojistníkem bude provozovatel vozidla, by měla pomoci snížit počet neplatných pojistek. Rušení povinnosti vozit u sebe zelenou kartu by mělo usnadnit a zrychlit cestování po ČR. Změny, které mají zvýšit digitalizaci povinného ručení, by měly zjednodušit a zrychlit proces uzavírání a správy povinného ručení,“ uzavírá Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.