Připravovaná novela zákona o povinném ručení bude pro řidiče znamenat hned několik změn, pro pojišťovny pak hlavně digitální revoluci. Povinné ručení by se již od 23. prosince 2023 mělo řídit novým zákonem. ČR mění podmínky kvůli sjednocení pravidel s ostatními státy EU podle takzvané motorové směrnice. Změny v novele zákona o povinném ručení jsou vnímány jako krok k větší bezpečnosti na silnicích a k ochraně poškozených v případě dopravních nehod.
Navýšení zákonných limitůJednou z nejdůležitějších změn je navýšení zákonných limitů. Původní minimální zákonné krytí se z 35 milionů korun mění nově na 50 milionů. Zvýšení minimálních limitů pojistného plnění je také krokem k větší ochraně poškozených v případě dopravních nehod. Stávající limity 35 milionů korun na újmu na zdraví nebo smrti a 35 milionů korun na majetkovou škodu jsou v mnoha případech nedostačující. Zvýšení limitů na 50 milionů korun by mělo pomoci lépe kompenzovat škody, které jsou způsobeny dopravními nehodami. „Úprava, kterou novela přinese, ale znamená změny hlavně u starších smluv, které jsou sjednány právě na původních 35 milionů. S takovými klienty se budou muset pojišťovny spojit, aby s nimi úpravy vyřešily. Lze očekávat, že některé pojišťovny promítnou změnu i do výše pojistného. Nicméně se bude jednat řádově o rozdíl kolem stokoruny. Navíc některé pojišťovny pouze navýší limit krytí a ceny nijak měnit nebudou,“ uvádí Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
„Změna dopadne na některé elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry nebo golfová vozítka."Rozšíření povinného ručení na další druhy vozidelPodle novely zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla se povinné ručení bude nově vztahovat na všechna motorová vozidla, která mají konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h nebo konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h a hmotnost větší než 25 kg. „Změna dopadne na některé elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry nebo golfová vozítka. Majitelé elektrokol si mohou oddechnout, protože ti se povinnému ručení vyhnou. Nový zákon se týká pouze vozidel, jejichž hlavním zdrojem pohybu je motor. A u elektrokola je to šlapání. Stejně tak nemusí mít povinné ručení zahradní traktůrky, které se pohybují pouze na soukromém pozemku. Pojistné sazby budou stanoveny pojišťovnami. Očekává se, že výše pojistného bude u elektrokoloběžek a dalších podobných vozidel nižší než u automobilů, protože tato vozidla jsou obvykle méně výkonná a méně nebezpečná,“ upřesňuje Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
Povinnost sjednat si povinné ručení přechází z vlastníka na provozovatele vozidlaTato změna se týká zejména případů, kdy jsou vlastníkem a provozovatelem vozidla dvě různé osoby. Nejčastěji se dotkne situací, kdy je vlastníkem leasingová společnost a provozovatelem vozidla klient, který vozidlo reálně řídí. Nebo když rodič přenechá vůz svému dospělému dítěti, ale chce zůstat vlastníkem vozidla. Nově se v technickém průkazu přepíše provozovatel, který bude také za sjednání pojištění vozidla zodpovědný.
Zelená kartaNovela ruší povinnost vozit u sebe zelenou kartu jako doklad o zaplacení povinného ručení, a to i v elektronické podobě. Všechny smlouvy o povinném ručení se totiž v reálném čase musí přenést do evidence ČKP, do níž budou mít přístup státní orgány, např. policie nebo dopravní inspektorát. „Při silniční kontrole tak policie ověří během pár sekund platnost povinného ručení. Pozor, tato novinka se vztahuje pouze na území České republiky. V zahraničí je přítomnost zelené karty stále povinná,“ upozorňuje Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
Očekávaný dopad změnOčekává se, že změny v zákoně o povinném ručení budou mít pozitivní dopad na ochranu poškozených v případě dopravní nehody. „Zvýšení minimálních limitů pojistného plnění by mělo vést k tomu, že poškození budou mít větší šanci na plné odškodnění. Změna, že povinným pojistníkem bude provozovatel vozidla, by měla pomoci snížit počet neplatných pojistek. Rušení povinnosti vozit u sebe zelenou kartu by mělo usnadnit a zrychlit cestování po ČR. Změny, které mají zvýšit digitalizaci povinného ručení, by měly zjednodušit a zrychlit proces uzavírání a správy povinného ručení,“ uzavírá Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.