Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

on-line prodej
on-line prodej, foto: FYI, s.r.o.
Marek Ostrý VČERA 15:08
Sdílej:

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Rychlé rozhodnutí, přílišné emoce nebo důvěra známému. Češi při nákupu ojetého auta často opakují stále stejné chyby, kvůli kterým se jejich vysněný vůz může proměnit v noční můru. Přitom stačí málo – být trpělivý, kritický a prověřit si VIN kód.

„Spěchej pomalu,“ platí i u aut

Spousta lidí podlehne stresu a nutnosti mít auto co nejdříve. „Když ho potřebuji hned, není čas vybírat,“ zní častá výmluva. Ale právě unáhlená volba může znamenat roky problémů. Odborníci doporučují věnovat výběru alespoň dva týdny – prohlédnout více vozidel, zkontrolovat jejich historii a nechat si je prověřit.

Rozum vítězí nad srdcem

„Byl to můj sen, vždycky jsem chtěl tohle auto,“ říkají mnozí, kteří později litují. Emoce k nákupu ojetiny patří, ale nesmí převládnout nad rozumem. Rozhodující má být technický stav, servisní historie a transparentnost, ne barva laku nebo značka na kapotě. „V rozumu je síla,“ zní trefné doporučení odborníků.

Za málo peněz hodně muziky? Spíš hodně problémů

Lidé často lpí na konkrétní představě: krásné auto, málo najeto, nízká cena. Jenže když někdo nabízí nápadně levné auto s nízkým kilometrovým nájezdem, je potřeba zbystřit. „Nechci slevu zadarmo,“ připomínají odborníci staré přísloví. Tachometry se stáčejí běžně, a za nízkou cenou se může skrývat bouračka nebo dovoz ze zahraničí po těžké nehodě.

Důvěra nestačí – ověřujte

„Známý mi to doporučil, tak jsem věřil.“ Jenže právě u individuálních prodejců a malých dovozců hrozí největší riziko. „Důvěřuj, ale prověřuj,“ platí při koupi ojetiny dvojnásob. Větší autobazary často vzbuzují nedůvěru, paradoxně jsou ale díky větší zodpovědnosti často bezpečnější. Historii auta si vždy ověřte sami – nebo s odborníkem.

„Já to poznám!“ Ne, nepoznáte

Přeceňování vlastního úsudku je další častou chybou. „Na první pohled jsem věděl, že je v pohodě,“ tvrdí kupující – a pak se diví, že auto prodělalo dvě nehody. Opravdu zjistíte jen z dokumentace – VIN kód, servisní knížka a databáze jako Cebia.com. „Pýcha předchází pád,“ a v tomto případě i tisícové opravy.

VIN kód je základ

Kupující často ani netuší, že si mohou předem vyžádat VIN kód a podle něj si vůz zkontrolovat. „Pokud vám ho prodejce nechce dát, něco skrývá,“ varují experti. Díky VIN zjistíte, jestli nebyl vůz havarovaný, zda nemá stočený tachometr nebo nebyl odcizený. Kupovat auto bez kontroly VIN je jako sázet na loterii.

Chci co nejlevnější – a pak draze zaplatím

„Nemám moc peněz, tak hledám to nejlevnější.“ Jenže levná koupě může znamenat drahou opravu. Pokud narazíte na auto podezřele levné, zbystřete. „Nejste tak bohatí, abyste si kupovali levné věci,“ připomínají odborníci. Místo podezřele levného vozu raději najděte o něco starší, ale prověřený model s doloženou historií.

Prověřte víc vozů a vyberte ten nejtransparentnější

Ideální je neupínat se na jedno vozidlo. „Vyhlédněte si víc aut a porovnejte jejich historii,“ radí odborníci z Cebie. Právě transparentní záznamy o nehodách, opravách a počtu kilometrů jsou to, co vám ušetří nervy i peníze. A když se vyhnete zmíněným sedmi chybám, můžete se z nové ojetiny opravdu radovat – a ne ji později proklínat.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.

Trh s elektromobily
Čínský elektromobil BYD Atto 3

Tesla ztrácí své pozice v Evropě. Čínský BYD ji poprvé předběhl v prodeji elektromobilů

Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.

Zajímavosti
Ilustrační fotografie

Emisní skandál Volkswagenu: Čtyři bývalí manažeři odsouzeni, dva jdou do vězení

Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.

Testy aut
hyundai santa fe

Hyundai Santa Fe – zapomeňte na Kodiaq, Santa Fe hraje vyšší ligu za míň peněz

Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.