Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Rychlé rozhodnutí, přílišné emoce nebo důvěra známému. Češi při nákupu ojetého auta často opakují stále stejné chyby, kvůli kterým se jejich vysněný vůz může proměnit v noční můru. Přitom stačí málo – být trpělivý, kritický a prověřit si VIN kód.
Spousta lidí podlehne stresu a nutnosti mít auto co nejdříve. „Když ho potřebuji hned, není čas vybírat,“ zní častá výmluva. Ale právě unáhlená volba může znamenat roky problémů. Odborníci doporučují věnovat výběru alespoň dva týdny – prohlédnout více vozidel, zkontrolovat jejich historii a nechat si je prověřit.
„Byl to můj sen, vždycky jsem chtěl tohle auto,“ říkají mnozí, kteří později litují. Emoce k nákupu ojetiny patří, ale nesmí převládnout nad rozumem. Rozhodující má být technický stav, servisní historie a transparentnost, ne barva laku nebo značka na kapotě. „V rozumu je síla,“ zní trefné doporučení odborníků.
Lidé často lpí na konkrétní představě: krásné auto, málo najeto, nízká cena. Jenže když někdo nabízí nápadně levné auto s nízkým kilometrovým nájezdem, je potřeba zbystřit. „Nechci slevu zadarmo,“ připomínají odborníci staré přísloví. Tachometry se stáčejí běžně, a za nízkou cenou se může skrývat bouračka nebo dovoz ze zahraničí po těžké nehodě.
„Známý mi to doporučil, tak jsem věřil.“ Jenže právě u individuálních prodejců a malých dovozců hrozí největší riziko. „Důvěřuj, ale prověřuj,“ platí při koupi ojetiny dvojnásob. Větší autobazary často vzbuzují nedůvěru, paradoxně jsou ale díky větší zodpovědnosti často bezpečnější. Historii auta si vždy ověřte sami – nebo s odborníkem.
Přeceňování vlastního úsudku je další častou chybou. „Na první pohled jsem věděl, že je v pohodě,“ tvrdí kupující – a pak se diví, že auto prodělalo dvě nehody. Opravdu zjistíte jen z dokumentace – VIN kód, servisní knížka a databáze jako Cebia.com. „Pýcha předchází pád,“ a v tomto případě i tisícové opravy.
Kupující často ani netuší, že si mohou předem vyžádat VIN kód a podle něj si vůz zkontrolovat. „Pokud vám ho prodejce nechce dát, něco skrývá,“ varují experti. Díky VIN zjistíte, jestli nebyl vůz havarovaný, zda nemá stočený tachometr nebo nebyl odcizený. Kupovat auto bez kontroly VIN je jako sázet na loterii.
„Nemám moc peněz, tak hledám to nejlevnější.“ Jenže levná koupě může znamenat drahou opravu. Pokud narazíte na auto podezřele levné, zbystřete. „Nejste tak bohatí, abyste si kupovali levné věci,“ připomínají odborníci. Místo podezřele levného vozu raději najděte o něco starší, ale prověřený model s doloženou historií.
Ideální je neupínat se na jedno vozidlo. „Vyhlédněte si víc aut a porovnejte jejich historii,“ radí odborníci z Cebie. Právě transparentní záznamy o nehodách, opravách a počtu kilometrů jsou to, co vám ušetří nervy i peníze. A když se vyhnete zmíněným sedmi chybám, můžete se z nové ojetiny opravdu radovat – a ne ji později proklínat.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.