Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Rychlé rozhodnutí, přílišné emoce nebo důvěra známému. Češi při nákupu ojetého auta často opakují stále stejné chyby, kvůli kterým se jejich vysněný vůz může proměnit v noční můru. Přitom stačí málo – být trpělivý, kritický a prověřit si VIN kód.
Spousta lidí podlehne stresu a nutnosti mít auto co nejdříve. „Když ho potřebuji hned, není čas vybírat,“ zní častá výmluva. Ale právě unáhlená volba může znamenat roky problémů. Odborníci doporučují věnovat výběru alespoň dva týdny – prohlédnout více vozidel, zkontrolovat jejich historii a nechat si je prověřit.
„Byl to můj sen, vždycky jsem chtěl tohle auto,“ říkají mnozí, kteří později litují. Emoce k nákupu ojetiny patří, ale nesmí převládnout nad rozumem. Rozhodující má být technický stav, servisní historie a transparentnost, ne barva laku nebo značka na kapotě. „V rozumu je síla,“ zní trefné doporučení odborníků.
Lidé často lpí na konkrétní představě: krásné auto, málo najeto, nízká cena. Jenže když někdo nabízí nápadně levné auto s nízkým kilometrovým nájezdem, je potřeba zbystřit. „Nechci slevu zadarmo,“ připomínají odborníci staré přísloví. Tachometry se stáčejí běžně, a za nízkou cenou se může skrývat bouračka nebo dovoz ze zahraničí po těžké nehodě.
„Známý mi to doporučil, tak jsem věřil.“ Jenže právě u individuálních prodejců a malých dovozců hrozí největší riziko. „Důvěřuj, ale prověřuj,“ platí při koupi ojetiny dvojnásob. Větší autobazary často vzbuzují nedůvěru, paradoxně jsou ale díky větší zodpovědnosti často bezpečnější. Historii auta si vždy ověřte sami – nebo s odborníkem.
Přeceňování vlastního úsudku je další častou chybou. „Na první pohled jsem věděl, že je v pohodě,“ tvrdí kupující – a pak se diví, že auto prodělalo dvě nehody. Opravdu zjistíte jen z dokumentace – VIN kód, servisní knížka a databáze jako Cebia.com. „Pýcha předchází pád,“ a v tomto případě i tisícové opravy.
Kupující často ani netuší, že si mohou předem vyžádat VIN kód a podle něj si vůz zkontrolovat. „Pokud vám ho prodejce nechce dát, něco skrývá,“ varují experti. Díky VIN zjistíte, jestli nebyl vůz havarovaný, zda nemá stočený tachometr nebo nebyl odcizený. Kupovat auto bez kontroly VIN je jako sázet na loterii.
„Nemám moc peněz, tak hledám to nejlevnější.“ Jenže levná koupě může znamenat drahou opravu. Pokud narazíte na auto podezřele levné, zbystřete. „Nejste tak bohatí, abyste si kupovali levné věci,“ připomínají odborníci. Místo podezřele levného vozu raději najděte o něco starší, ale prověřený model s doloženou historií.
Ideální je neupínat se na jedno vozidlo. „Vyhlédněte si víc aut a porovnejte jejich historii,“ radí odborníci z Cebie. Právě transparentní záznamy o nehodách, opravách a počtu kilometrů jsou to, co vám ušetří nervy i peníze. A když se vyhnete zmíněným sedmi chybám, můžete se z nové ojetiny opravdu radovat – a ne ji později proklínat.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?