Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

on-line prodej
on-line prodej, foto: FYI, s.r.o.
Marek Ostrý 27. května 2025 15:08
Sdílej:

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Rychlé rozhodnutí, přílišné emoce nebo důvěra známému. Češi při nákupu ojetého auta často opakují stále stejné chyby, kvůli kterým se jejich vysněný vůz může proměnit v noční můru. Přitom stačí málo – být trpělivý, kritický a prověřit si VIN kód.

„Spěchej pomalu,“ platí i u aut

Spousta lidí podlehne stresu a nutnosti mít auto co nejdříve. „Když ho potřebuji hned, není čas vybírat,“ zní častá výmluva. Ale právě unáhlená volba může znamenat roky problémů. Odborníci doporučují věnovat výběru alespoň dva týdny – prohlédnout více vozidel, zkontrolovat jejich historii a nechat si je prověřit.

Rozum vítězí nad srdcem

„Byl to můj sen, vždycky jsem chtěl tohle auto,“ říkají mnozí, kteří později litují. Emoce k nákupu ojetiny patří, ale nesmí převládnout nad rozumem. Rozhodující má být technický stav, servisní historie a transparentnost, ne barva laku nebo značka na kapotě. „V rozumu je síla,“ zní trefné doporučení odborníků.

Za málo peněz hodně muziky? Spíš hodně problémů

Lidé často lpí na konkrétní představě: krásné auto, málo najeto, nízká cena. Jenže když někdo nabízí nápadně levné auto s nízkým kilometrovým nájezdem, je potřeba zbystřit. „Nechci slevu zadarmo,“ připomínají odborníci staré přísloví. Tachometry se stáčejí běžně, a za nízkou cenou se může skrývat bouračka nebo dovoz ze zahraničí po těžké nehodě.

Důvěra nestačí – ověřujte

„Známý mi to doporučil, tak jsem věřil.“ Jenže právě u individuálních prodejců a malých dovozců hrozí největší riziko. „Důvěřuj, ale prověřuj,“ platí při koupi ojetiny dvojnásob. Větší autobazary často vzbuzují nedůvěru, paradoxně jsou ale díky větší zodpovědnosti často bezpečnější. Historii auta si vždy ověřte sami – nebo s odborníkem.

„Já to poznám!“ Ne, nepoznáte

Přeceňování vlastního úsudku je další častou chybou. „Na první pohled jsem věděl, že je v pohodě,“ tvrdí kupující – a pak se diví, že auto prodělalo dvě nehody. Opravdu zjistíte jen z dokumentace – VIN kód, servisní knížka a databáze jako Cebia.com. „Pýcha předchází pád,“ a v tomto případě i tisícové opravy.

VIN kód je základ

Kupující často ani netuší, že si mohou předem vyžádat VIN kód a podle něj si vůz zkontrolovat. „Pokud vám ho prodejce nechce dát, něco skrývá,“ varují experti. Díky VIN zjistíte, jestli nebyl vůz havarovaný, zda nemá stočený tachometr nebo nebyl odcizený. Kupovat auto bez kontroly VIN je jako sázet na loterii.

Chci co nejlevnější – a pak draze zaplatím

„Nemám moc peněz, tak hledám to nejlevnější.“ Jenže levná koupě může znamenat drahou opravu. Pokud narazíte na auto podezřele levné, zbystřete. „Nejste tak bohatí, abyste si kupovali levné věci,“ připomínají odborníci. Místo podezřele levného vozu raději najděte o něco starší, ale prověřený model s doloženou historií.

Prověřte víc vozů a vyberte ten nejtransparentnější

Ideální je neupínat se na jedno vozidlo. „Vyhlédněte si víc aut a porovnejte jejich historii,“ radí odborníci z Cebie. Právě transparentní záznamy o nehodách, opravách a počtu kilometrů jsou to, co vám ušetří nervy i peníze. A když se vyhnete zmíněným sedmi chybám, můžete se z nové ojetiny opravdu radovat – a ne ji později proklínat.

Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.