Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Rychlé rozhodnutí, přílišné emoce nebo důvěra známému. Češi při nákupu ojetého auta často opakují stále stejné chyby, kvůli kterým se jejich vysněný vůz může proměnit v noční můru. Přitom stačí málo – být trpělivý, kritický a prověřit si VIN kód.
Spousta lidí podlehne stresu a nutnosti mít auto co nejdříve. „Když ho potřebuji hned, není čas vybírat,“ zní častá výmluva. Ale právě unáhlená volba může znamenat roky problémů. Odborníci doporučují věnovat výběru alespoň dva týdny – prohlédnout více vozidel, zkontrolovat jejich historii a nechat si je prověřit.
„Byl to můj sen, vždycky jsem chtěl tohle auto,“ říkají mnozí, kteří později litují. Emoce k nákupu ojetiny patří, ale nesmí převládnout nad rozumem. Rozhodující má být technický stav, servisní historie a transparentnost, ne barva laku nebo značka na kapotě. „V rozumu je síla,“ zní trefné doporučení odborníků.
Lidé často lpí na konkrétní představě: krásné auto, málo najeto, nízká cena. Jenže když někdo nabízí nápadně levné auto s nízkým kilometrovým nájezdem, je potřeba zbystřit. „Nechci slevu zadarmo,“ připomínají odborníci staré přísloví. Tachometry se stáčejí běžně, a za nízkou cenou se může skrývat bouračka nebo dovoz ze zahraničí po těžké nehodě.
„Známý mi to doporučil, tak jsem věřil.“ Jenže právě u individuálních prodejců a malých dovozců hrozí největší riziko. „Důvěřuj, ale prověřuj,“ platí při koupi ojetiny dvojnásob. Větší autobazary často vzbuzují nedůvěru, paradoxně jsou ale díky větší zodpovědnosti často bezpečnější. Historii auta si vždy ověřte sami – nebo s odborníkem.
Přeceňování vlastního úsudku je další častou chybou. „Na první pohled jsem věděl, že je v pohodě,“ tvrdí kupující – a pak se diví, že auto prodělalo dvě nehody. Opravdu zjistíte jen z dokumentace – VIN kód, servisní knížka a databáze jako Cebia.com. „Pýcha předchází pád,“ a v tomto případě i tisícové opravy.
Kupující často ani netuší, že si mohou předem vyžádat VIN kód a podle něj si vůz zkontrolovat. „Pokud vám ho prodejce nechce dát, něco skrývá,“ varují experti. Díky VIN zjistíte, jestli nebyl vůz havarovaný, zda nemá stočený tachometr nebo nebyl odcizený. Kupovat auto bez kontroly VIN je jako sázet na loterii.
„Nemám moc peněz, tak hledám to nejlevnější.“ Jenže levná koupě může znamenat drahou opravu. Pokud narazíte na auto podezřele levné, zbystřete. „Nejste tak bohatí, abyste si kupovali levné věci,“ připomínají odborníci. Místo podezřele levného vozu raději najděte o něco starší, ale prověřený model s doloženou historií.
Ideální je neupínat se na jedno vozidlo. „Vyhlédněte si víc aut a porovnejte jejich historii,“ radí odborníci z Cebie. Právě transparentní záznamy o nehodách, opravách a počtu kilometrů jsou to, co vám ušetří nervy i peníze. A když se vyhnete zmíněným sedmi chybám, můžete se z nové ojetiny opravdu radovat – a ne ji později proklínat.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?