Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Brzdová a spojková páčka jsou konstrukčně tenké prvky, navržené pro přesné ovládání, ale ne pro pád. Stačí, aby motorka lehce upadla na bok, a hliníková páčka se snadno ohne nebo rovnou praskne. V horším případě se poškodí i mechanismus kolem řídítek. To znamená nejen riziko při další jízdě, ale i náklady na opravu a nepříjemnosti v momentě, kdy je člověk daleko od domova nebo servisu.
Právě proto přicházejí na řadu chrániče páček na motorku – robustní prvky, které obvykle obepínají vnější část řídítek a fungují jako nárazník při kontaktu se zemí, větvemi nebo jinými překážkami. Původně byly určené hlavně pro endura a crossové stroje, kde se s pády a tvrdým terénem počítá. Dnes už jsou ale běžnou výbavou i u cestovních motorek, naháčů nebo skútrů.
Zásadní je výběr vhodného typu podle stylu jízdy a konkrétního modelu. Pro agresivní offroad je ideální celokovová konstrukce s ocelovou výztuhou, která opravdu snese ránu. Pro silniční jezdce se vyrábí odlehčené plastové varianty s aerodynamickým tvarem, které neruší design motorky a zároveň ochrání v klíčový moment.
Chrániče páček ale často plní i další funkce. U sportovních motorek nebo skútrů pomáhají ochránit ruce před větrem a deštěm, což může být znát hlavně při delších jízdách na jaře a na podzim. Některé modely navíc obsahují integrované LED směrovky nebo odrazky, které zvyšují viditelnost za zhoršených světelných podmínek.
Jejich montáž je zpravidla snadná – mnoho modelů pasuje přímo na originální řídítka bez nutnosti složitých úprav. Důležité je jen ověřit kompatibilitu a při montáži postupovat přesně podle návodu. U některých motorek může být nutná výměna závaží na koncích řídítek nebo úprava gripů.
Nejde jen o výbavu „pro jistotu“. Pokud často jezdíte po městě nebo parkujete na nerovném povrchu, kde hrozí převrácení motorky, představují chrániče páček investici, která se vám může velmi rychle vrátit. Jediný drobný pád bez ochrany může znamenat, že zůstanete stát s nepojízdným strojem – jen kvůli prasklé páčce. A pokud k tomu dojde mimo domov nebo třeba na víkendovém výletě, může to výrazně zkomplikovat nejen daný den, ale i celou sezónu.
Kromě toho nejde jen o funkčnost, ale i o vizuální stránku. Výrobci nabízejí chrániče v mnoha barevných variantách, takže je můžete sladit s lakem motorky nebo naopak vytvořit kontrastní prvek, který na první pohled upoutá. Díky moderním materiálům už dnes nejde o ryze účelový doplněk – mnohé modely mají atraktivní povrchové úpravy, frézované detaily nebo karbonový vzhled, který zapadne i na sportovní či designově laděné stroje. I proto se často montují nejen kvůli ochraně, ale také pro lepší vzhled – ať už jde o osobité doladění továrního designu nebo o praktický doplněk, který vizuálně sedne k ostatním úpravám.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.