Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.
Po téměř deseti letech od vypuknutí emisního skandálu kolem manipulací s testy naftových motorů padl v Německu jeden z klíčových rozsudků. Zemský soud v Braunschweigu ve středu shledal čtyři bývalé manažery automobilky Volkswagen vinnými z podvodu. Dva z nich byli odsouzeni k několika letům vězení, další dva vyvázli s podmíněnými tresty.
Soudní proces trval téměř čtyři roky a vyvolal značnou pozornost veřejnosti i médií. Státní zástupci požadovali tresty od dvou do čtyř let, přičemž podmínku považovali za přiměřenou pouze v jednom případě. Obhajoba se naopak snažila dosáhnout tří zproštění viny a jeden z obžalovaných měl dostat pouze varování. Samotní odsouzení se hájili tím, že pouze plnili rozkazy shora a hráli roli „pěšáků“.
Rozsudek však není pravomocný a celý proces tím nekončí. Jak uvedl mluvčí okresního soudu v Braunschweigu, nadále běží čtyři další trestní řízení týkající se celkem 31 obžalovaných osob. Včetně dosud neuzavřeného případu bývalého generálního ředitele koncernu Volkswagenu Martina Winterkorna.
Aféra vypukla v září 2015, kdy americké úřady odhalily, že vozy značky Volkswagen byly vybaveny softwarem, který manipuloval s výsledky emisních testů. Německá automobilka později přiznala podvod a jen v USA musela uhradit pokuty a odškodnění ve výši miliard dolarů. Krize zasáhla skupinu tvrdě – podle vyjádření firmy ji emisní skandál přišel na přibližně 33 miliard eur.
Proces s Martinem Winterkornem měl být původně součástí hlavního řízení, kvůli jeho zdravotnímu stavu však byl vyčleněn. Winterkorn, který krátce po vypuknutí skandálu rezignoval, před soudem několikrát vystoupil – jak jako svědek, tak jako obžalovaný – a svou přímou odpovědnost opakovaně popřel.
Zda se soud s nyní 78letým Winterkornem vůbec uskuteční, zůstává nejasné. Poslední pokus o zahájení jeho části procesu přerušila nehoda a následná hospitalizace. Německá justice tak bude emisní skandál Volkswagenu řešit zřejmě ještě řadu měsíců, ne-li let.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?