Emisní skandál Volkswagenu: Čtyři bývalí manažeři odsouzeni, dva jdou do vězení

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie, foto: Depositphotos
Simon Korčo 26. května 2025 10:51
Sdílej:

Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.

Po téměř deseti letech od vypuknutí emisního skandálu kolem manipulací s testy naftových motorů padl v Německu jeden z klíčových rozsudků. Zemský soud v Braunschweigu ve středu shledal čtyři bývalé manažery automobilky Volkswagen vinnými z podvodu. Dva z nich byli odsouzeni k několika letům vězení, další dva vyvázli s podmíněnými tresty.

Soudní proces trval téměř čtyři roky a vyvolal značnou pozornost veřejnosti i médií. Státní zástupci požadovali tresty od dvou do čtyř let, přičemž podmínku považovali za přiměřenou pouze v jednom případě. Obhajoba se naopak snažila dosáhnout tří zproštění viny a jeden z obžalovaných měl dostat pouze varování. Samotní odsouzení se hájili tím, že pouze plnili rozkazy shora a hráli roli „pěšáků“.

Rozsudek však není pravomocný a celý proces tím nekončí. Jak uvedl mluvčí okresního soudu v Braunschweigu, nadále běží čtyři další trestní řízení týkající se celkem 31 obžalovaných osob. Včetně dosud neuzavřeného případu bývalého generálního ředitele koncernu Volkswagenu Martina Winterkorna.

Aféra vypukla v září 2015, kdy americké úřady odhalily, že vozy značky Volkswagen byly vybaveny softwarem, který manipuloval s výsledky emisních testů. Německá automobilka později přiznala podvod a jen v USA musela uhradit pokuty a odškodnění ve výši miliard dolarů. Krize zasáhla skupinu tvrdě – podle vyjádření firmy ji emisní skandál přišel na přibližně 33 miliard eur.

Proces s Martinem Winterkornem měl být původně součástí hlavního řízení, kvůli jeho zdravotnímu stavu však byl vyčleněn. Winterkorn, který krátce po vypuknutí skandálu rezignoval, před soudem několikrát vystoupil – jak jako svědek, tak jako obžalovaný – a svou přímou odpovědnost opakovaně popřel.

Zda se soud s nyní 78letým Winterkornem vůbec uskuteční, zůstává nejasné. Poslední pokus o zahájení jeho části procesu přerušila nehoda a následná hospitalizace. Německá justice tak bude emisní skandál Volkswagenu řešit zřejmě ještě řadu měsíců, ne-li let.

Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.