Dnešní recenze se podívá na zoubek limitované nabídce od VW, která nabídne hezkou rovnováhu mezi přijatelnou cenovkou a solidní výbavou, kterou lidé nejčastěji připlácejí. V rámci modernizace navíc zmizel tříválec a novou základní motorizací je čtyřválec 1,5 TSI o výkonu 85 kW, což je rozhodně krok kupředu. Co dalšího bylo v rámci faceliftu vylepšeno?
Úvod a ceny
Jedná se o modernizovanou osmou generaci Golfu. Mezi hlavní novinky se řadí již zmíněný základní čtyřválec, nový infotainment o velikosti 12,9 palců či volant s klasickými tlačítky. Změny v exteriéru jsou minimální.
Základní cenovka Golfu ve verzi Limited se základním motorem 1,5 TSI o výkonu 85 kW a šestistupňovým manuálem startuje na 555 tisících. Námi testovaná edice People se stejným motorem vychází z vyšší výbavy Life a přijde bez příplatků na 687 tisíc. Oproti verzi Life, která stojí 682 tisíc je zde však navíc výbava za 67 tisíc zdarma. Vyjmenuji některé položky, které zde jsou standardem – vyhřívaná přední sedadla + volant, parkovací kamera + senzory, automatická 3 zónová klimatizace, 17 palcová kola, bezdrátové Car Play, adaptivní tempomat, bezklíčové odemykání, elektrická všechna okna + zrcátka a mnoho dalšího.
Exteriér
Vnější design byl pozměněn opravdu decentně, což je ovšem dobře, protože se povedl a stále působí atraktivně. Jsou zde nová přední LED světla, nárazník a pozměněná zadní světla, ale na první pohled to rozezná málokdo. Pochválit je potřeba hezká 17 palcová kola, která jsou tak akorát velká.
Rozměry: 4286/1789/1459/2620 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1313 kg
Interiér
První usednutí dovnitř je příjemné – pozici za volantem není co vytknout. Volant je možné si přitáhnout blízko k tělu, loketní opěrka je stavitelná podélně i výškové a sedadla poskytují solidní komfort.
Výhled ven je rovněž velmi dobrý a neurazí ani použité materiály, které jsou o chlup sympatičtější, než třeba v nové Octavii.
Největší změnou je však 12,9 palcový infotainment, který je opravdu velkým posunem ať už z pohledu velikosti, rozlišení a rychlosti, tak co se týče vnitřního softwaru. Ten umožní navolit si do záložky auto libovolné funkce – například vypnutí systému Start Stop či vstup do menu asistentů, kde na jedno kliknutí vypnete otravné pípání při překročení povolené rychlosti. Proti verzi před faceliftem je tedy ovládání podstatně snesitelnější, ale předchozí 7 generaci Golfu v tomto ohledu nesahá ani po kotníky. Lepší řešení nabízí i nové Škodovky, na kterých systém výstrahy při překročení rychlosti či hlídání v pruzích vypnete i poslepu na 4 kliknutí na volantu a nemusíte nic hledat na dotykové obrazovce.
Prostornost kabiny je na slušné úrovni a to jak vpředu, tak vzadu. Měřím 185 cm a sednu-li si „sám za sebe“, tak mám ještě dostatečnou rezervu nad hlavou a před koleny. Ocenit také musím dostatek USB portů a odkládacích prostorů.
Vzdušnost prostoru pro posádku je však lehce na úkor zavazadlového prostoru, který pojme 381 litrů. To sice není špatné, ale srovnám-li to s o kategorii menší Fabií, která má 380 litrů, tak to není nic moc.
Jízda
Podvozek v kombinaci s tak akorát velkými 17 palcovými koly poskytuje odpovídající komfort, který by sice mohl být lepší, ale v rámci třídy je to takovým standardem. Obstojně zvládá i svižnější jízdu v zatáčkách, kde se Golf chová předvídatelně a stabilně. Ocenit je potřeba také solidní odhlučnění a příjemné řízení, které není přeposilované. Pokud bych měl vypíchnout jednu drobnost, tak bych ocenil lepší reakci na plyn či kratší chod spojky. Občas má auto tendence při rozjezdu chcípat.
Motor
Základní pohonnou jednotkou je konečně čtyřválec. Jedná se o motor 1,5 TSI, který je přiškrcen na 85 kW a 220 Nm. Nabízí kultivovaný a tichý chod bez nežádoucích vibrací, které se objevovaly u tříválců 1,0 TSI. Nechybí ani 6 stupňový manuál s poměrně přesnými byť delšími dráhami. Akcelerace z místa na 100 km/h zabere 9,9 vteřin a maximální rychlost činí 203 km/h.
Dynamika v nižších otáčkách stačí na takové to běžné „šourání“ s nízkou spotřebou. Potřebujete-li na okresce předjet, je potřeba podřadit a dostat motor alespoň do 3,5 tis otáček, kde začne ochotněji zrychlovat. Na dálnici je nutné podřadit pouze v případě, že vám do cesty vjede kamion a z 90 km/h to na šestku opravdu nezrychluje. Při 130 km/h točí krásných 2400 otáček, kde je už o něco živější a potřebujete-li krátkodobě třeba o 20 km/h zrychlit, není nutno podřazovat. Není to žádný vyklízeč levého pruhu, ale na normální jezdění to většině běžných zákazníků bohatě stačí. Vzhledem k tomu, že zde není mild-hybridní pomocník, jako u verzí s automatem DSG, tak jsme čekali spotřebu někde kolem 6 - 7 litry, o to hezčí překvapení nastalo při měření, kdy jsme při ekonomické jízdě dosáhli těchto čísel:
Město: 5 – 6 litrů
Kombinovaná: 5,4 l
Dálničních 130 km/h: 5,9 l
Okresky: 4,3 – 4,8 l
Závěr
Volkswagen Golf People je normální auto pro běžné lidi, kteří v autě nepotřebují zbytečnosti, ale zároveň si rádi dopřejou hezkou výbavu, která zpříjemní život. Modernizace je v tomto případě jednoznačným krokem kupředu – základní tříválec byl nahrazen čtyřválcem a je zde podstatně lepší infotainment. Pochvalu zaslouží také podvozek, řízení, spotřeba a prostornost kabiny. Cenovka 687 tisíc za tento konkrétní vůz nezní v dnešní době vůbec špatně, na druhou stranu se stačí podívat, kolik aktuálně stojí třeba srovnatelný Focus, Ceed či Scala s větším kufrem a už to až tak slavné není. Volkswagen Golf People si odváží 8/10 bodů.
Plusy
Spotřeba
Hezká výbava
Povedený design
Pozice za volantem
Zpracování interiéru
Prostorná kabina
Podvozek
Kultivovaný motor
Zpřevodování
Řízení
Minusy
Pružnost
Reakce na plyn
Asistenti nejdou vypnout poslepu
Proti konkurenci je dražší
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).