Dnešní recenze proklepne nejnovější Octavii po faceliftu, která byla uvedena na trh terpve před několika měsíci. Co se novinek týče, tak je zde pozměněn vnější design, nějaké detaily uvnitř, ale největší změnou jsou nové motorizace, které zásadně mění pravidla hry. Jak je na tom spotřeba ve srovnání s legendárním dieselem 2,0 TDI ?
Úvod a ceny
Z nabídky zmizel základní benzínový tříválec 1,0 TSI - byl nahrazen čtyřválcem 1,5 TSI o výkonu 85 kW, což je dobře ať už z pohledu kultivovanosti, tak životnosti. V nejnižší výbavě Essence přijde toto spojení s manuální 6 stupňovou převodovkou na 610 tisíc Kč. Příplatek za automat činí 50 tisíc, ale zároveň půjde o úspornější mild-hybrid (m-HEV).
My zde však máme auto z opačného spektra. Jedná se o Octavii se silnější verzí verzí motoru 1,5 TSI v inovované verzi EVO 2, která nabízí 110 kW. Nechybí ani automat DSG a mild-hybridní technologie m-HEV. Co se výbavy týče, tak zde máme druhou nejvyšší verzi Exclusive Selection. Náš vůz bez příplatků tedy začíná na 940 tisících Kč. Testovaný kousek měl navíc příplatky za cca 145 tisíc.
Exteriér
Octavia se dočkala úprav především v přední části, kde jsou nově navržené LED světlomety, které zasahují do nárazníku. Nárazník i maska chladiče byly rovněž modernizovány, což autu propůjčuje sportovnější vzhled. Změny se dotkly také zadní části, kde jsou lehce upravené koncové svítilny a přepracovaný zadní nárazník. Celkový design je zdařilý - Octavia si zachovává své elegantní proporce a nadčasový styl.
Rozměry: 4698/1829/1491/2667 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1403 kg
Interiér
Uvnitř najdeme velice pohodlná sedadla, kterým nechybí elektrické ovládání s pamětí, vyhřívání, chlazení a ani výsuvný sedák. Pozici za volantem není co vytknout, je možné sedět příjemně nízko, volant je nastavitelný v dlouhém rozsahu a polohovat je možné i loketní opěrku. Výhled z vozu je rovněž na jedničku.
Největší novinkou je 13 palcový infotainment, který je velkým krokem kupředu. První čtyřkové Octavie měly nevzhledný displej s tlustým rámečkem, což už dnes působí dost archaicky. Zlepšilo se i rozlišení, rychlost a intuitivnost. Kvalita materiálů je na stejné úrovni, jako u starší verze. Objevují se zde tvrdší plasty v oblasti středového tunelu a pod bočními okny, ale jinak je to v pořádku. Škoda, že u vrcholných verzí (RS / Exclusive Selection) nejsou tyto dvě místa na lepší úrovni. U nižších výbav bych k materiálům neměl výhrady.
Co se prostoru týče, tak je to stále stejné, takže skvělé. Vpředu i vzadu je místa pro posádku dostatek, nechybí ani hezká porce odkládacích prostorů a USB portů. Zadní cestující si navíc v této verzi mohou užívat i přítomnost panoramatické střechy, což hezky prostor provzdušní. Kufr pojme 640 litrů nákladu.
Jízda
Přiznám se, že z jízdního komfortu jsem trochu rozpačitý. Po prvních kilometrech je jasné, že standardně dodávané 18 palcové disky z výbavy Exclusive Selection o větší nerovnosti lehce zakopávají, což je doprovázeno vyhlášeným zvukovým projevem, stejně jako u dalších koncernových aut na platformě MQB. Je zde připlacen adaptivní podvozek, takže jdu do nastavení jízdních režimů a volím individuální režim s nejměkčím nastavením tlumičů, kde však nenastává veliké zlepšení, možná naopak. Tlumení větších nerovností se příliš nelepší a vůz je navíc přehnaně houpavý, což mi vadí obzvlášť na zpomalovacích „retardérech“, kde se dohoupává ještě několik metrů za překážkou. Díky široké škále nastavení tuhosti jsem si po chvíli našel úroveň, která byla vyváženější a bylo to lepší. Já osobně bych však sáhl po verzi s 17 palcovými disky, kde by ani nebyla potřeba připlácet za adaptivní tlumiče DCC.
Situace se však mění, jakmile vyjedete ven z města. Na okresce velice ochotně zatáčí a potěší jednoznačně velmi dobrým odhlučněním a jistotou v zatáčkách. Líbí se mi i přesné řízení, které je v sportovním režimu tužší. Na dálnici je i ve vyšších rychlostech kolem 160 – 180 km/h na palubě vysoká úroveň komfortu, což bylo příjemným překvapením.
Motor
Pod kapotou pracuje inovovaný čtyřválec 1,5 TSI - verze EVO 2. Pracuje v Millerově spalovacím cyklu a je doplněn mild-hybridní technologií (m-HEV), který umožní jízdu s vypnutým motorem. Nejprve je to trochu nepřirozené, protože jakmile jedete a nestojíte na plynu, motor se automaticky vypne a auto plachtí. Díky tomu se podstatně více brzdí, ale jakmile to chytnete do oka, předvídáte, tak se s tím dá sžít a užívat si nízkou spotřebu. Na druhou stranu to bude mít lehce negativní dopad na sjíždění brzd. Jsou zde však pádla pod volantem, takže můžete z kopce využít je a částečně brzdit motorem. Nízké spotřeby tu tedy lze dosáhnout, ale chce to trochu u jízdy přemýšlet a hlavně předvídat. Co se dynamiky týče, tak si nemohu stěžovat na nedostatek výkonu – i na dálnici nezatížený vůz zrychluje solidně a ve městě je výkon naprosto dostačující. Zrychlení na 100 km/h zabere 8,6 vteřin a maximální rychlost činí 225 km/h.
Spotřeba:
Město: 5,5 – 6,5 litrů
Kombinovaná: 5,3 l
Dálničních 130 / 170 km/h: 5,5 l / 6,5 l
Okresky: 4 – 4,5 l
Závěr
Modernizovaná Octavia Combi je stále tím povedeným univerzálním vozem, který svou úlohu plní perfektně. Nabízí osvěžený design, lepší infotainment a nové motorizace. Testovaná pohonná jednotka 1,5 TSI m-HEV 110 kW je mimořádně povedená – chce to chvíli cviku, ale jakmile se s ní řidič sžije, je jízda příjemná, plynulá a v prázdném voze mi nechyběl ani výkon či krouťák. Co se spotřeby paliva týče, tak se téměř vyrovná naftovému ekvivalentu 2,0 TDI, který je cca o litr úspornější na dálnici, ale jinak je rozdíl zanedbatelný, což se ovšem nedá říci o rozdílu v ceně těchto dvou motorizací.
Pokud bych netrávil většinu času na dálnici, raději bych sáhl právě po této benzínové patnáctistovce. Dále bych ušetřil nemalé peníze a zvolil nižší výbavu Top Selection na 17 palcových kolech, která nabízí lepší jízdní komfort. Takový vůz se včetně příplatků za LED Matrix světla, metalízu, větší infotainment, head-up displej, automatické parkování a elektrická přední sedadla s pamětí dá nakonfigurovat pod milion. Taková Octavia by si odvezla krásných 8 bodů. Dnes testovaná Octavia 1,5 TSI m-HEV Exclusive Selection s vyšší cenou a horším jízdním komfortem si odváží 7/10 bodů.
Plusy
Svěží design
Povedený infotainment
Solidní dynamika
Nízká spotřeba
Praktičnost
Řízení
Sedadla
Minusy
Lacinější místa v interiéru
Jízdní komfort na rozbité silnici
Sebevědomá cenovka
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.