Dnešní recenze proklepne nejnovější Octavii po faceliftu, která byla uvedena na trh terpve před několika měsíci. Co se novinek týče, tak je zde pozměněn vnější design, nějaké detaily uvnitř, ale největší změnou jsou nové motorizace, které zásadně mění pravidla hry. Jak je na tom spotřeba ve srovnání s legendárním dieselem 2,0 TDI ?
Úvod a ceny
Z nabídky zmizel základní benzínový tříválec 1,0 TSI - byl nahrazen čtyřválcem 1,5 TSI o výkonu 85 kW, což je dobře ať už z pohledu kultivovanosti, tak životnosti. V nejnižší výbavě Essence přijde toto spojení s manuální 6 stupňovou převodovkou na 610 tisíc Kč. Příplatek za automat činí 50 tisíc, ale zároveň půjde o úspornější mild-hybrid (m-HEV).
My zde však máme auto z opačného spektra. Jedná se o Octavii se silnější verzí verzí motoru 1,5 TSI v inovované verzi EVO 2, která nabízí 110 kW. Nechybí ani automat DSG a mild-hybridní technologie m-HEV. Co se výbavy týče, tak zde máme druhou nejvyšší verzi Exclusive Selection. Náš vůz bez příplatků tedy začíná na 940 tisících Kč. Testovaný kousek měl navíc příplatky za cca 145 tisíc.
Exteriér
Octavia se dočkala úprav především v přední části, kde jsou nově navržené LED světlomety, které zasahují do nárazníku. Nárazník i maska chladiče byly rovněž modernizovány, což autu propůjčuje sportovnější vzhled. Změny se dotkly také zadní části, kde jsou lehce upravené koncové svítilny a přepracovaný zadní nárazník. Celkový design je zdařilý - Octavia si zachovává své elegantní proporce a nadčasový styl.
Rozměry: 4698/1829/1491/2667 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1403 kg
Interiér
Uvnitř najdeme velice pohodlná sedadla, kterým nechybí elektrické ovládání s pamětí, vyhřívání, chlazení a ani výsuvný sedák. Pozici za volantem není co vytknout, je možné sedět příjemně nízko, volant je nastavitelný v dlouhém rozsahu a polohovat je možné i loketní opěrku. Výhled z vozu je rovněž na jedničku.
Největší novinkou je 13 palcový infotainment, který je velkým krokem kupředu. První čtyřkové Octavie měly nevzhledný displej s tlustým rámečkem, což už dnes působí dost archaicky. Zlepšilo se i rozlišení, rychlost a intuitivnost. Kvalita materiálů je na stejné úrovni, jako u starší verze. Objevují se zde tvrdší plasty v oblasti středového tunelu a pod bočními okny, ale jinak je to v pořádku. Škoda, že u vrcholných verzí (RS / Exclusive Selection) nejsou tyto dvě místa na lepší úrovni. U nižších výbav bych k materiálům neměl výhrady.
Co se prostoru týče, tak je to stále stejné, takže skvělé. Vpředu i vzadu je místa pro posádku dostatek, nechybí ani hezká porce odkládacích prostorů a USB portů. Zadní cestující si navíc v této verzi mohou užívat i přítomnost panoramatické střechy, což hezky prostor provzdušní. Kufr pojme 640 litrů nákladu.
Jízda
Přiznám se, že z jízdního komfortu jsem trochu rozpačitý. Po prvních kilometrech je jasné, že standardně dodávané 18 palcové disky z výbavy Exclusive Selection o větší nerovnosti lehce zakopávají, což je doprovázeno vyhlášeným zvukovým projevem, stejně jako u dalších koncernových aut na platformě MQB. Je zde připlacen adaptivní podvozek, takže jdu do nastavení jízdních režimů a volím individuální režim s nejměkčím nastavením tlumičů, kde však nenastává veliké zlepšení, možná naopak. Tlumení větších nerovností se příliš nelepší a vůz je navíc přehnaně houpavý, což mi vadí obzvlášť na zpomalovacích „retardérech“, kde se dohoupává ještě několik metrů za překážkou. Díky široké škále nastavení tuhosti jsem si po chvíli našel úroveň, která byla vyváženější a bylo to lepší. Já osobně bych však sáhl po verzi s 17 palcovými disky, kde by ani nebyla potřeba připlácet za adaptivní tlumiče DCC.
Situace se však mění, jakmile vyjedete ven z města. Na okresce velice ochotně zatáčí a potěší jednoznačně velmi dobrým odhlučněním a jistotou v zatáčkách. Líbí se mi i přesné řízení, které je v sportovním režimu tužší. Na dálnici je i ve vyšších rychlostech kolem 160 – 180 km/h na palubě vysoká úroveň komfortu, což bylo příjemným překvapením.
Motor
Pod kapotou pracuje inovovaný čtyřválec 1,5 TSI - verze EVO 2. Pracuje v Millerově spalovacím cyklu a je doplněn mild-hybridní technologií (m-HEV), který umožní jízdu s vypnutým motorem. Nejprve je to trochu nepřirozené, protože jakmile jedete a nestojíte na plynu, motor se automaticky vypne a auto plachtí. Díky tomu se podstatně více brzdí, ale jakmile to chytnete do oka, předvídáte, tak se s tím dá sžít a užívat si nízkou spotřebu. Na druhou stranu to bude mít lehce negativní dopad na sjíždění brzd. Jsou zde však pádla pod volantem, takže můžete z kopce využít je a částečně brzdit motorem. Nízké spotřeby tu tedy lze dosáhnout, ale chce to trochu u jízdy přemýšlet a hlavně předvídat. Co se dynamiky týče, tak si nemohu stěžovat na nedostatek výkonu – i na dálnici nezatížený vůz zrychluje solidně a ve městě je výkon naprosto dostačující. Zrychlení na 100 km/h zabere 8,6 vteřin a maximální rychlost činí 225 km/h.
Spotřeba:
Město: 5,5 – 6,5 litrů
Kombinovaná: 5,3 l
Dálničních 130 / 170 km/h: 5,5 l / 6,5 l
Okresky: 4 – 4,5 l
Závěr
Modernizovaná Octavia Combi je stále tím povedeným univerzálním vozem, který svou úlohu plní perfektně. Nabízí osvěžený design, lepší infotainment a nové motorizace. Testovaná pohonná jednotka 1,5 TSI m-HEV 110 kW je mimořádně povedená – chce to chvíli cviku, ale jakmile se s ní řidič sžije, je jízda příjemná, plynulá a v prázdném voze mi nechyběl ani výkon či krouťák. Co se spotřeby paliva týče, tak se téměř vyrovná naftovému ekvivalentu 2,0 TDI, který je cca o litr úspornější na dálnici, ale jinak je rozdíl zanedbatelný, což se ovšem nedá říci o rozdílu v ceně těchto dvou motorizací.
Pokud bych netrávil většinu času na dálnici, raději bych sáhl právě po této benzínové patnáctistovce. Dále bych ušetřil nemalé peníze a zvolil nižší výbavu Top Selection na 17 palcových kolech, která nabízí lepší jízdní komfort. Takový vůz se včetně příplatků za LED Matrix světla, metalízu, větší infotainment, head-up displej, automatické parkování a elektrická přední sedadla s pamětí dá nakonfigurovat pod milion. Taková Octavia by si odvezla krásných 8 bodů. Dnes testovaná Octavia 1,5 TSI m-HEV Exclusive Selection s vyšší cenou a horším jízdním komfortem si odváží 7/10 bodů.
Plusy
Svěží design
Povedený infotainment
Solidní dynamika
Nízká spotřeba
Praktičnost
Řízení
Sedadla
Minusy
Lacinější místa v interiéru
Jízdní komfort na rozbité silnici
Sebevědomá cenovka
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.