Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Úvod a ceny
Toyota ProAce Verso není na trhu žádným nováčkem – v podstatě jde o Citroën Jumpy (dříve SpaceTourer) nebo Peugeot Traveller. Výroba běží od roku 2016 a určitý věk už je na autě poznat. Přesto ale nabízí vše podstatné, co od podobného vozu očekáváte. Během týdenního testování mi v podstatě nechybělo nic zásadního – snad jen bezdrátové Apple CarPlay. Pod kapotou najdete dvoulitrový turbodiesel ve spojení s automatickou převodovkou. Nechybí ani pádla pod volantem.
Testovaný kousek z roku 2024, který byl do recenze zapůjčen společností Mototechna, měl najeto jen lehce přes 12 tisíc kilometrů. Cena v době testu činila 1 150 000 Kč, ale v nabídce jsou i levnější kusy. Pro srovnání jsem do konfigurátoru zadal obdobný vůz (ProAce Verso VIP), ale po nedávné modernizaci na mě vyskočila cenovka přesahující 1,5 milionu. To máme rozdíl necelých 400 tisíc. Co dostanete v rámci modernizace navíc? Lehce přepracovanou přední část vozu, nový infotainment (bezdrátové Car Play), jiný volant a pár dalších detailů.
Exteriér
O vzhledu dodávek se toho moc psát nedá – design je podřízen funkčnosti, takže jde o klasický dodávkový tvar bez zásadních designových výmyslů. Přední světla jsou ještě xenonová, což už působí poněkud zastarale, avšak svítivost je srovnatelná s modernějšími LED světly, které nabízí nejnovější verze. Z boku vynikne dlouhý rozvor a vzadu potěší otevíratelné zadní okno či tažné zařízení.
Rozměry: 4959 / 1920 / 1910 / 3275 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1730 kg
Interiér
Posed je přesně takový, jaký čekáte od dodávky – sedí se vysoko a přístup je velmi snadný. Chybělo mi ale opět madlo na A sloupku. Ergonomie za volantem není ideální – pedály jsou blízko, zatímco volant daleko. Sedadla ale nabízejí solidní komfort a nechybí vyhřívání či masážní funkce.
Ovládací prvky jsou přehledné a snadno pochopitelné. Kruhový volič automatické převodovky si sice vysloužil kritiku, ale mně přijde fajn. Infotainment už bohužel působí zastarale – malá obrazovka, nízké rozlišení i pomalejší reakce. Pozitivní je, že podporuje alespoň klasické kabelové Apple CarPlay.
Prostornost je jednou z nejsilnějších stránek vozu. V druhé řadě jsou dvě samostatná polohovatelná sedadla, mezi kterými se nachází šikovný rozkládací stolek. Potěší elektrické boční dveře a panoramatická střecha. Třetí řada pojme 3 cestující a je rovněž posuvná. Lze také jednoduše vyndat – sedadla jsou dělená v poměru 1:2.
Zavazadlový prostor nabízí skvělou variabilitu. Jeho objem činí 627/ 1497/2413 litrů (za 3. řadou/za 3. řadou/za 1. řadou).
Jízda
Podvozek je naladěn primárně na pohodlí, takže se auto příjemně pohupuje a nerovnosti díky tak akorát velkým kolům žehlí obstojně. Vůz má vysoké těžiště, dlouhé řízení a není nejlehčí, takže to v zatáčkách není žádný velký zážitek. Jedete-li ovšem odpovídající rychlostí, je vše v pořádku. Odhlučnění je na poměry dodávek slušné. Nejvíce mu svědčí cestování do rychlostí kolem 130 km/h, po překročení této hranice už je znát aerodynamický hluk.
Motor
Pod kapotou najdeme známý dvoulitrový turbodiesel, který poskytuje dostačující výkon 130 kW. Žádný trhač asfaltu, ale pro běžné použití naprosto v pohodě. Kroutící moment činí 400 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 10,1 vteřiny. Automat s hydrodynamickým měničem řadí hladce, i když poněkud pomalu. Kultivovanost motoru je průměrná – naftová charakteristika jde cítit, ale nijak zásadně neobtěžuje. Spotřeba paliva při klidné jízdě:
Město: 7–9 l / 100 km
Kombinovaná: 8 l / 100 km
Dálnice: 9 l / 100 km
Okresky: 6,5–7 l / 100 km
Závěr
Toyota ProAce Verso ve verzi VIP je poctivý cestovní společník pro každého, kdo potřebuje přepravovat posádku či náklad s maximálním pohodlím. I když už má tento model nějaký věk a infotainment nepatří k nejmodernějším, pořád jde o velmi praktický a komfortní vůz, který vás nezklame. Pokud patříte k těm, kteří shání podobný vůz hned a nevadí jim, že nebudou mít fungl nové auto, je tento zánovní ProAce, na kterém jeho nájezd není nijak znát, perfektní volbou. Úspora bezmála 400 tisíc proti ceně nového ekvivalentu je nezanedbatelný argument. Toyota ProAce Verso VIP si odváží 9/10 bodů.
Plusy
Praktičnost
Vhodný pro každodenní použití
Solidní poměr dynamika/spotřeba
Férová cenovka
Jízdní komfort
Bohatá výbava
Skvělý výhled ven
Mínusy
Zastaralý infotainment
Slabší odezva na plyn
Absence pořádných světel
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.