Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Nový Model 3+ bude mít podle dostupných informací vzadu umístěný elektromotor s označením 3D6, který nabídne výkon 225 kW (302 koní). Jde o stejnou pohonnou jednotku, jaká se nachází v modernizované základní verzi Modelu 3 s pohonem zadních kol. Tento motor získal v poslední době pozitivní hodnocení díky své efektivitě a kultivovanému chodu.
Designově zůstává nový vůz stejný jako stávající Model 3. Rozměry vozu se nemění – délka činí 4 720 mm, šířka 1 848 mm, výška 1 442 mm a rozvor náprav 2 875 mm. Pohotovostní hmotnost činí 1 760 kg a maximální rychlost je 200 km/h, což odpovídá ostatním modelům Tesla s pohonem zadní nápravy. Přesto lze očekávat, že díky vyššímu výkonu bude novinka svižnější než současný základní model s 194kW motorem.
Klíčovým prvkem, který novému Modelu 3+ umožňuje dosáhnout dojezdu až 800 km, je použití vysoce energetické baterie s články typu NMC (nikl-mangan-kobalt) od jihokorejské LG Energy Solution. Tyto články mají oproti běžně používaným LFP (lithium-železo-fosfát) vyšší energetickou hustotu a jsou běžně využívány u vozů s delším dojezdem.
Přesná kapacita baterie sice nebyla ve zveřejněné dokumentaci uvedena, ale odhady podle výkonu a efektivity vozu naznačují rozmezí mezi 78 až 82 kWh. I při přepočtu do reálnějších standardů WLTP nebo amerického EPA by tak Model 3+ mohl nabídnout dojezd přesahující 600 kilometrů.
Tesla dosud oficiálně nepojmenovala ani nespustila prodej tohoto nového modelu, ale informace pochází z čínské registrace ministerstva průmyslu a informačních technologií (MIIT), kde se každý nový model musí objevit před zahájením výroby a prodeje.
Přestože bude Model 3+ poháněn pouze jedním motorem, jeho výkonnostní parametry i dojezd jej řadí do výjimečné kategorie. Fanoušci elektromobilů si v této verzi mohou připomenout někdejší Model 3 Long Range RWD, který byl kvůli své efektivitě dlouho považován za vůbec nejúspornější variantu této řady.
Připravovaný Model 3+ je podle analytiků také reakcí Tesly na stále rostoucí tlak domácí konkurence v Číně. Místní značky jako BYD, NIO, XPeng nebo nově i Xiaomi uvádějí na trh vozy s mimořádně dlouhým dojezdem a vysokou technologickou úrovní, a Tesla tak musí inovovat, aby si udržela pozici.
Sázka na prodloužený dojezd a přitom zachování pouze jedné pohonné jednotky má oslovit zákazníky, kteří hledají dlouhý dojezd bez nutnosti investovat do nákladnějších modelů s dvojicí motorů. Tato varianta by se mohla stát ideálním kompromisem mezi cenou a výkonem.
Kromě výkonu a efektivity naznačuje nový model také další strategickou změnu – rozšíření dodavatelského řetězce. Spolupráce s LG Energy Solution umožňuje Tesle snížit závislost na jednom výrobci baterií, což může být klíčové pro zvládání nákladů i flexibilitu výroby.
Zatím není jasné, kdy přesně Tesla Model 3+ oficiálně představí ani kdy se dostane do prodeje. Vzhledem k pokročilé fázi registrace se ale očekává, že uvedení na čínský trh proběhne velmi brzy – a není vyloučeno, že se novinka časem dostane i do Evropy nebo Severní Ameriky.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?