Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Nový Model 3+ bude mít podle dostupných informací vzadu umístěný elektromotor s označením 3D6, který nabídne výkon 225 kW (302 koní). Jde o stejnou pohonnou jednotku, jaká se nachází v modernizované základní verzi Modelu 3 s pohonem zadních kol. Tento motor získal v poslední době pozitivní hodnocení díky své efektivitě a kultivovanému chodu.
Designově zůstává nový vůz stejný jako stávající Model 3. Rozměry vozu se nemění – délka činí 4 720 mm, šířka 1 848 mm, výška 1 442 mm a rozvor náprav 2 875 mm. Pohotovostní hmotnost činí 1 760 kg a maximální rychlost je 200 km/h, což odpovídá ostatním modelům Tesla s pohonem zadní nápravy. Přesto lze očekávat, že díky vyššímu výkonu bude novinka svižnější než současný základní model s 194kW motorem.
Klíčovým prvkem, který novému Modelu 3+ umožňuje dosáhnout dojezdu až 800 km, je použití vysoce energetické baterie s články typu NMC (nikl-mangan-kobalt) od jihokorejské LG Energy Solution. Tyto články mají oproti běžně používaným LFP (lithium-železo-fosfát) vyšší energetickou hustotu a jsou běžně využívány u vozů s delším dojezdem.
Přesná kapacita baterie sice nebyla ve zveřejněné dokumentaci uvedena, ale odhady podle výkonu a efektivity vozu naznačují rozmezí mezi 78 až 82 kWh. I při přepočtu do reálnějších standardů WLTP nebo amerického EPA by tak Model 3+ mohl nabídnout dojezd přesahující 600 kilometrů.
Tesla dosud oficiálně nepojmenovala ani nespustila prodej tohoto nového modelu, ale informace pochází z čínské registrace ministerstva průmyslu a informačních technologií (MIIT), kde se každý nový model musí objevit před zahájením výroby a prodeje.
Přestože bude Model 3+ poháněn pouze jedním motorem, jeho výkonnostní parametry i dojezd jej řadí do výjimečné kategorie. Fanoušci elektromobilů si v této verzi mohou připomenout někdejší Model 3 Long Range RWD, který byl kvůli své efektivitě dlouho považován za vůbec nejúspornější variantu této řady.
Připravovaný Model 3+ je podle analytiků také reakcí Tesly na stále rostoucí tlak domácí konkurence v Číně. Místní značky jako BYD, NIO, XPeng nebo nově i Xiaomi uvádějí na trh vozy s mimořádně dlouhým dojezdem a vysokou technologickou úrovní, a Tesla tak musí inovovat, aby si udržela pozici.
Sázka na prodloužený dojezd a přitom zachování pouze jedné pohonné jednotky má oslovit zákazníky, kteří hledají dlouhý dojezd bez nutnosti investovat do nákladnějších modelů s dvojicí motorů. Tato varianta by se mohla stát ideálním kompromisem mezi cenou a výkonem.
Kromě výkonu a efektivity naznačuje nový model také další strategickou změnu – rozšíření dodavatelského řetězce. Spolupráce s LG Energy Solution umožňuje Tesle snížit závislost na jednom výrobci baterií, což může být klíčové pro zvládání nákladů i flexibilitu výroby.
Zatím není jasné, kdy přesně Tesla Model 3+ oficiálně představí ani kdy se dostane do prodeje. Vzhledem k pokročilé fázi registrace se ale očekává, že uvedení na čínský trh proběhne velmi brzy – a není vyloučeno, že se novinka časem dostane i do Evropy nebo Severní Ameriky.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?