Škoda Octavia RS 2.0 TSI – co přinesla modernizace a jak nové „eReSo“ jezdí?

Škoda Octavia RS
Škoda Octavia RS, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz
Lukáš Suchý 10. srpna 2025 18:12
Sdílej:

Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?

Úvod a ceny

Co je v rámci faceliftu legendární verze RS nového? Na první pohled si lze všimnout lehce pozměněného designu a to především v přední části. Nové jsou rovněž designy kol, větší infotainment a o 15 kW narostl také výkon motoru. Mělo by se tedy jednat o stejně jezdící auto, které je ve všech ohledech o něco lepší, jak to u modernizovaných variant bývá zvykem.

Základní cenovka sportovní Octavie činí 1 069 900 Kč, což sice není málo peněz, ale v zásadě už není nutné za nic dalšího připlácet, protože základní výbava obsahuje téměř vše potřebné. Jak to ovšem u novinářských vozů bývá zvykem, tak zde příplatky jsou – barva, větší 19 palcové disky, interiér RS Lounge, adaptivní tlumiče DCC a pár dalších položek, takže se výsledná cena testovaného kusu dostala nad 1,2 milionu.

Škoda Octavia RS
Škoda Octavia RS, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Exteriér

Octavia prošla úpravami především v přední části, kde se nyní nacházejí nově navržené LED světlomety zasahující až do nárazníku. Modernizací prošel také nárazník a maska chladiče, což vozu dodává sportovnější výraz. Drobné změny se objevily i vzadu – koncové svítilny byly mírně přepracovány a zadní nárazník dostal nový tvar. Celkový vzhled se podařil, Octavia si i nadále uchovává své elegantní proporce a sportovní charakter. 

Rozměry: 4709/1829/1457/2677 mm (délka, šířka, výška, rozvor)

Hmotnost: 1528 kg

Škoda Octavia RS
Škoda Octavia RS, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Interiér

Uvnitř je největší změnou infotainment, který je nyní větší a rychlejší. Pracuje se s ním snadno a intuitivně. Líbí se mi ovšem nejvíc to, že otravné asistenty se nemusí vypínat skrze dotykovou obrazovku, ale stačí párkrát poslepu kliknout na volantu a je hotovo. Celkově se tedy Octavie ovládá skvěle.

Škoda Octavia RS
Škoda Octavia RS, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Další pochvalu si zaslouží pozice za volantem, která je perfektní. Volant je nastavitelný v dlouhém rozsahu a to samé platí i o loketní opěrce. Sportovní sedadla poskytují solidní komfort, sedí se poměrně nízko, ale ocenil bych výraznější boční vedení v oblasti boků a ramen. Při rychlejší jízdě v nich trochu „plavu“ a musím se zapírat o volant a pravé koleno, které je brzy otlačené o tvrdý středový tunel. Na druhou stranu je nutno dodat, že zde tunel alespoň nevrže, což se o nedávno testovaném Superbu Sportline či Cupře Leon SP říct nedá.

Škoda Octavia RS
Škoda Octavia RS, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Prostornost a odkládací prostory? Stále stejné, takže velmi dobré. Vzadu se bez problému usadí dva dospělí a kufr pojme solidní porci nákladu – 600 litrů. Díky tomu, že jde o liftback, tak se sem vejde třeba i dvojice jízdních kol či jiné rozměrnější předměty.

Jízda

Je škoda, že Škoda do svých novinářských vozů téměř vždy připlatí největší možná kola a adaptivní tlumiče DCC a já stále musím psát do stejné. Na naše silnice se 19 palcové disky na platformě MQB zkrátka nehodí – o příčné nerovnosti kola zakopávají, od podvozku je slyšet bouchání a adaptivní tlumiče to nezachrání. V komfortním režimu je podvozek celkově vyměklý a člověk se sice houpe jako na parníku, ale ostré nerovnosti jako třeba propadlé kanály a další díry to zkrátka nespasí. Z pohledu komfortu je nejlepší paradoxně režim Normal, kde se alespoň po přejezdu zpomalovacího prahu auto otravně nedohoupává. Pro ty z vás, kteří nejezdí pouze po nových silnicích bude podstatně lepší volbou ušetřit a nechat na voze 18 palcové disky.

Škoda Octavia RS
Škoda Octavia RS, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Na hezkých silnicích je to ovšem jiná káva. Podvozek ve sportovním režimu ztuhne, stejně tak řízení, které je celkem přesné, strmé a na dnešní poměry je nadprůměrné zdařilé. Převodovka DSG pracuje slušně, ale mohla by být o chlup rychlejší. Zvuk je na poměry sportovně pojatých vozů slabší, ale na druhou stranu ničím neruší, takže mi to nevadí. Dynamika je výborná a v zatáčkách oceníte i samosvorný diferenciál VAQ. Díky němu je auto hezky neutrální a eliminuje nedotáčivost, která ostré předokolky bez samosvoru trápí. Na limitu už chování není nejlepší – tlumiče už působí i v nejtvrdším nastavením měkce a také karoserie by mohla být tužší – to už se ovšem bavíme o opravdu ostré jízdě. Většina řidičů bude ze sportovní jízdy nadšená a k limitu se ani nepřiblíží, takže je celkové naladění správné, pořád je nutné brát v potaz to, že to není sportovní auto.

Škoda Octavia RS
Škoda Octavia RS, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Motor

Dvoulitr 2,0 TSI byl už před modernizací znám svou chutí po otáčkách a zátahem v širokém spektru otáček. Nyní je ještě o 15 kW silnější. Zvukem sice nenadchne, ale akcelerace z místa na 100 km/h za 6,4 vteřin je na Octavii působivá. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Celkový výkon motoru činí 195 kW a solidní je i krouťák – 370 Nm. Negativem tohoto motoru je pak vyšší spotřeba paliva, obzvláště pak nehlídáte-li se a jezdíte dynamicky. Já jsem v ostřejším tempu najel s Octavií cca 50 kilometrů a palubní počítač ukazoval cca 16 litrů na sto. Jakmile se však hlídáte, předvídáte a jedete zkrátka na spotřebu, uvidíte před sebou tyto hodnoty:

Město: 7,5 – 9 litrů / 100 km

Kombinovaná: 7,4 l

Dálnice: 7 l

Okresky: 6,2 – 6,7 l

Škoda Octavia RS
Škoda Octavia RS, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Závěr

Škoda Octavia RS je po modernizaci ještě o chlup lepší, než předtím. Jedná se o skvěle univerzální auto, které je praktické a zároveň zábavné v zatáčkách. Silný motor dodává skvělou dynamiku a vyberete-li si „eReSo“ na základních 18 palcových kolech, bude i dostatečně komfortní. Adaptivní tlumiče určitě stojí za to připlatit, dostanete pak auto, které umí být jak poměrně komfortní, tak s lehkou nadsázkou sportovní.

Nedávno jsme testovali koncernového sourozence v podobě Cupry Leon Sportstourer VZ, která má navíc pohon 4x4, torque splitter pro fantastické jízdní vlastnosti a ještě silnější verzi tohoto dvoulitrového motoru o výkonu 245 kW. To vše za lehce přes 1,2 milionu, což je ve srovnání s Octavií Combi RS začínající na 1,1 milionu velice zajímavá alternativa a já osobně bych si šel pro purističtější Cupru, která nabídne ještě lepší dynamiku a více zábavy za volantem, obzvláště pak na mokré či zasněžené silnici. Negativem Cupry je pak trochu méně prostoru uvnitř, horší intuitivnost ovládání, vyšší spotřeba a díky složitější technice o něco vyšší servisní náročnost. Jako vždy tedy záleží na tom, jak moc to s tou „sportovností“ myslíte vážně. Oba vozy jsou skvělé, ale každý trochu jiným způsobem. Modernizovaná Škoda Octavia RS si odváží 8/10 bodů.

Škoda Octavia RS
Škoda Octavia RS, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Plusy

Povedeny design

Praktičnost

Silný motor

Všestrannost

Nový infotainment

Snadné vypínání asistentů

Intuitivní ovládání

Pozice za volantem

Zábava v zatáčkách

Škoda Octavia RS
Škoda Octavia RS, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Minusy

Příplatkové 19 palcové disky ubírají na komfortu

Místy laciné materiály uvnitř

Sedadla by mohly mít výraznější boční vedení

Stalo se