Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
Německý výrobce prémiových automobilů Mercedes-Benz čelí vážným tržním otřesům. Ve středu oznámil, že jeho čistý zisk za druhé čtvrtletí klesl téměř o 70 %, a to kvůli 25% clům uvaleným Spojenými státy a také slabšímu odbytu na klíčovém čínském trhu.
Zisk za období činil 957 milionů eur (1,1 miliardy dolarů), zatímco analytici oslovení agenturou FactSet očekávali výsledek kolem 1,5 miliardy eur. Bez započtení cel by automobilový segment dosáhl marže 6,6 %, reálná hodnota se však propadla na 5,1 %, uvedla firma. Dopady cel se tak pohybují ve stovkách milionů eur při čtvrtletních tržbách ve výši 24,2 miliardy eur.
„Výsledky jsou robustní, vezmeme-li v úvahu dynamické obchodní prostředí,“ uvedl generální ředitel Ola Kaellenius. Dodal, že firma reaguje na nové geopolitické výzvy tím, že „inteligentně využívá svou globální produkční síť“.
Nejvíce Mercedes-Benz zasáhla cla zavedená exprezidentem Donaldem Trumpem v dubnu, která cílí na dovoz aut do USA. Na podobné potíže už dříve upozornili i další evropští výrobci, včetně Stellantisu (majitel značek Jeep a Citroën) nebo Volkswagenu.
Prodeje Mercedesu v USA spadly meziročně o 12 %, v Číně dokonce o 19 %, kde čelí stále tvrdší konkurenci ze strany domácích značek, především BYD.
Mercedes-Benz proto aktualizoval výhled pro celý letošní rok a nyní očekává „výrazně nižší“ tržby než loňských 146 miliard eur. Přitom ještě letos v únoru předpokládal pouze mírný pokles. Zisková marže v klíčové automobilové divizi by se podle nových odhadů měla pohybovat mezi 4 až 6 %, bez dopadu cel by dosahovala 6 až 8 %.
Společnost už dříve, v dubnu, stáhla svůj předchozí výhled a nyní potvrzuje, že americká obchodní politika a zpomalení v Číně budou mít výrazný dopad na její výsledky za celý rok.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?