Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota RAV4 (2026)
Toyota RAV4 (2026), foto: Toyota
Simon Korčo VČERA 16:47
Sdílej:

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Toyota RAV4, dosud král mezi osobními vozy v USA, přichází v šesté generaci s tichou, ale zásadní revolucí. Nový model je elektrifikovaný napříč celou nabídkou – čistě benzínová varianta končí. Každý kus teď má minimálně jeden elektromotor.

Pro trh jde o velkou věc. Jen loni prodala Toyota v USA zhruba 475 000 vozů RAV4, čímž překonala všechna osobní auta a zaostala jen za pick-upy Ford F-Series a Chevrolet Silverado. Hybridizací tohoto modelu značka ovlivní nákupní chování obrovské části amerických zákazníků.

Toyota tím opakuje krok, který se jí vyplatil už s modelem Camry. Jeho transformace na hybridní vůz přispěla k tomu, že elektrifikované vozy tvořily v roce 2024 téměř polovinu prodejů Toyoty v USA. RAV4 je ale ještě populárnější a jako crossover oslovuje masovější publikum.

Oficiální hodnoty spotřeby nové RAV4 zatím značka nezveřejnila, ale podle loňských dat se dá čekat výrazný pokles spotřeby benzínu. Zatímco stará nehybridní RAV4 ujela v průměru 30 mil na galon, hybrid zvládal až 39 mpg – tedy o čtvrtinu úsporněji.

Toyota RAV4 (2026)
Toyota RAV4 (2026), foto: Toyota

Plug-in hybridní verze s názvem RAV4 Prime dostává navíc delší čistě elektrický dojezd – 50 mil – a nově i podporu rychlého stejnosměrného nabíjení. Toyota tak cílí i na řidiče, kteří chtějí jezdit na elektřinu většinu běžných cest, ale zároveň mít jistotu benzinového dojezdu.

Přechod RAV4 na hybridní a plug-in hybridní technologii přichází ve chvíli, kdy prodej plně elektrických aut v USA stagnuje. Politická nejistota, drahá infrastruktura i obavy z dojezdu brání jejich většímu rozšíření. Hybridy tak nabízí cestu, jak trh posunout bez radikální změny.

I přesto odborníci připomínají, že hybridy spalování nezbaví – jen ho omezí. „Hybrid je přechodné řešení. Cílem musí být elektromobilita bez emisí,“ upozorňují ekologické organizace. Toyota však argumentuje realitou – pokud se zákazníci nechtějí vzdát spalovacích motorů, je hybrid lepší volbou než nic.

Přímé elektrifikování nejoblíbenějšího SUV v USA může být právě ten nenápadný, ale zásadní impuls, který celý automobilový trh posune. Toyota sází na to, že zákazníci přejdou na hybridní pohon přirozeně – protože jim dá to, co chtějí. Jen čistěji.

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Čínský elektromobil BYD Atto 3

Tesla ztrácí své pozice v Evropě. Čínský BYD ji poprvé předběhl v prodeji elektromobilů

Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.

Zajímavosti
Ilustrační fotografie

Emisní skandál Volkswagenu: Čtyři bývalí manažeři odsouzeni, dva jdou do vězení

Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.

Testy aut
hyundai santa fe

Hyundai Santa Fe – zapomeňte na Kodiaq, Santa Fe hraje vyšší ligu za míň peněz

Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.

Testy aut
Audi Q5 50 TFSIe

Test ojetiny: Audi Q5 50 TFSIe – zánovní prémiový plug-in hybrid pod milion

Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.