Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Toyota RAV4, dosud král mezi osobními vozy v USA, přichází v šesté generaci s tichou, ale zásadní revolucí. Nový model je elektrifikovaný napříč celou nabídkou – čistě benzínová varianta končí. Každý kus teď má minimálně jeden elektromotor.
Pro trh jde o velkou věc. Jen loni prodala Toyota v USA zhruba 475 000 vozů RAV4, čímž překonala všechna osobní auta a zaostala jen za pick-upy Ford F-Series a Chevrolet Silverado. Hybridizací tohoto modelu značka ovlivní nákupní chování obrovské části amerických zákazníků.
Toyota tím opakuje krok, který se jí vyplatil už s modelem Camry. Jeho transformace na hybridní vůz přispěla k tomu, že elektrifikované vozy tvořily v roce 2024 téměř polovinu prodejů Toyoty v USA. RAV4 je ale ještě populárnější a jako crossover oslovuje masovější publikum.
Oficiální hodnoty spotřeby nové RAV4 zatím značka nezveřejnila, ale podle loňských dat se dá čekat výrazný pokles spotřeby benzínu. Zatímco stará nehybridní RAV4 ujela v průměru 30 mil na galon, hybrid zvládal až 39 mpg – tedy o čtvrtinu úsporněji.
Plug-in hybridní verze s názvem RAV4 Prime dostává navíc delší čistě elektrický dojezd – 50 mil – a nově i podporu rychlého stejnosměrného nabíjení. Toyota tak cílí i na řidiče, kteří chtějí jezdit na elektřinu většinu běžných cest, ale zároveň mít jistotu benzinového dojezdu.
Přechod RAV4 na hybridní a plug-in hybridní technologii přichází ve chvíli, kdy prodej plně elektrických aut v USA stagnuje. Politická nejistota, drahá infrastruktura i obavy z dojezdu brání jejich většímu rozšíření. Hybridy tak nabízí cestu, jak trh posunout bez radikální změny.
I přesto odborníci připomínají, že hybridy spalování nezbaví – jen ho omezí. „Hybrid je přechodné řešení. Cílem musí být elektromobilita bez emisí,“ upozorňují ekologické organizace. Toyota však argumentuje realitou – pokud se zákazníci nechtějí vzdát spalovacích motorů, je hybrid lepší volbou než nic.
Přímé elektrifikování nejoblíbenějšího SUV v USA může být právě ten nenápadný, ale zásadní impuls, který celý automobilový trh posune. Toyota sází na to, že zákazníci přejdou na hybridní pohon přirozeně – protože jim dá to, co chtějí. Jen čistěji.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?