Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Toyota RAV4, dosud král mezi osobními vozy v USA, přichází v šesté generaci s tichou, ale zásadní revolucí. Nový model je elektrifikovaný napříč celou nabídkou – čistě benzínová varianta končí. Každý kus teď má minimálně jeden elektromotor.
Pro trh jde o velkou věc. Jen loni prodala Toyota v USA zhruba 475 000 vozů RAV4, čímž překonala všechna osobní auta a zaostala jen za pick-upy Ford F-Series a Chevrolet Silverado. Hybridizací tohoto modelu značka ovlivní nákupní chování obrovské části amerických zákazníků.
Toyota tím opakuje krok, který se jí vyplatil už s modelem Camry. Jeho transformace na hybridní vůz přispěla k tomu, že elektrifikované vozy tvořily v roce 2024 téměř polovinu prodejů Toyoty v USA. RAV4 je ale ještě populárnější a jako crossover oslovuje masovější publikum.
Oficiální hodnoty spotřeby nové RAV4 zatím značka nezveřejnila, ale podle loňských dat se dá čekat výrazný pokles spotřeby benzínu. Zatímco stará nehybridní RAV4 ujela v průměru 30 mil na galon, hybrid zvládal až 39 mpg – tedy o čtvrtinu úsporněji.
Plug-in hybridní verze s názvem RAV4 Prime dostává navíc delší čistě elektrický dojezd – 50 mil – a nově i podporu rychlého stejnosměrného nabíjení. Toyota tak cílí i na řidiče, kteří chtějí jezdit na elektřinu většinu běžných cest, ale zároveň mít jistotu benzinového dojezdu.
Přechod RAV4 na hybridní a plug-in hybridní technologii přichází ve chvíli, kdy prodej plně elektrických aut v USA stagnuje. Politická nejistota, drahá infrastruktura i obavy z dojezdu brání jejich většímu rozšíření. Hybridy tak nabízí cestu, jak trh posunout bez radikální změny.
I přesto odborníci připomínají, že hybridy spalování nezbaví – jen ho omezí. „Hybrid je přechodné řešení. Cílem musí být elektromobilita bez emisí,“ upozorňují ekologické organizace. Toyota však argumentuje realitou – pokud se zákazníci nechtějí vzdát spalovacích motorů, je hybrid lepší volbou než nic.
Přímé elektrifikování nejoblíbenějšího SUV v USA může být právě ten nenápadný, ale zásadní impuls, který celý automobilový trh posune. Toyota sází na to, že zákazníci přejdou na hybridní pohon přirozeně – protože jim dá to, co chtějí. Jen čistěji.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?