Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota RAV4 (2026)
Toyota RAV4 (2026), foto: Toyota
Simon Korčo 26. května 2025 16:47
Sdílej:

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Toyota RAV4, dosud král mezi osobními vozy v USA, přichází v šesté generaci s tichou, ale zásadní revolucí. Nový model je elektrifikovaný napříč celou nabídkou – čistě benzínová varianta končí. Každý kus teď má minimálně jeden elektromotor.

Pro trh jde o velkou věc. Jen loni prodala Toyota v USA zhruba 475 000 vozů RAV4, čímž překonala všechna osobní auta a zaostala jen za pick-upy Ford F-Series a Chevrolet Silverado. Hybridizací tohoto modelu značka ovlivní nákupní chování obrovské části amerických zákazníků.

Toyota tím opakuje krok, který se jí vyplatil už s modelem Camry. Jeho transformace na hybridní vůz přispěla k tomu, že elektrifikované vozy tvořily v roce 2024 téměř polovinu prodejů Toyoty v USA. RAV4 je ale ještě populárnější a jako crossover oslovuje masovější publikum.

Oficiální hodnoty spotřeby nové RAV4 zatím značka nezveřejnila, ale podle loňských dat se dá čekat výrazný pokles spotřeby benzínu. Zatímco stará nehybridní RAV4 ujela v průměru 30 mil na galon, hybrid zvládal až 39 mpg – tedy o čtvrtinu úsporněji.

Toyota RAV4 (2026)
Toyota RAV4 (2026), foto: Toyota

Plug-in hybridní verze s názvem RAV4 Prime dostává navíc delší čistě elektrický dojezd – 50 mil – a nově i podporu rychlého stejnosměrného nabíjení. Toyota tak cílí i na řidiče, kteří chtějí jezdit na elektřinu většinu běžných cest, ale zároveň mít jistotu benzinového dojezdu.

Přechod RAV4 na hybridní a plug-in hybridní technologii přichází ve chvíli, kdy prodej plně elektrických aut v USA stagnuje. Politická nejistota, drahá infrastruktura i obavy z dojezdu brání jejich většímu rozšíření. Hybridy tak nabízí cestu, jak trh posunout bez radikální změny.

I přesto odborníci připomínají, že hybridy spalování nezbaví – jen ho omezí. „Hybrid je přechodné řešení. Cílem musí být elektromobilita bez emisí,“ upozorňují ekologické organizace. Toyota však argumentuje realitou – pokud se zákazníci nechtějí vzdát spalovacích motorů, je hybrid lepší volbou než nic.

Přímé elektrifikování nejoblíbenějšího SUV v USA může být právě ten nenápadný, ale zásadní impuls, který celý automobilový trh posune. Toyota sází na to, že zákazníci přejdou na hybridní pohon přirozeně – protože jim dá to, co chtějí. Jen čistěji.

Témata:
Stalo se