Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Úvod a ceny
Audi Q7 je největším SUV od Audi. V testu máme druhou generaci před faceliftem, která se vyrábí od roku 2016. V roce 2019 přišla první modernizace a o pět let později druhá. V modelové hiearchii Audi leží sedmička mezi stylovější, ale méně praktickou Q8 a dostupnější Q5, kterou jsme testovali nedávno v plug-in hybridní verzi.
Nás konkrétní kousek, který do testu zapůjčila Mototechna stojí 1 000 000 Kč včetně DPH, má najeto lehce přes 70 tisíc kilometrů a je z roku 2019, tedy z období před prvním omlazením. To jde nejvíce poznat například na světlech či infotainmentu či dotykovém ovládání klimatizace. Zde je to ještě postaru, takže máte ovládání klimatizace pomocí tlačítek a koleček, což je praktičtější.
Exteriér
Design je starý 10 let a i přesto působí moderně a charismaticky. V Audi zkrátka umí nadčasové tvary a křivky. Přední maska, zamračené LED světlomety, veliké 21 palcové disky a mohutné blatníky dodávají pořádný pocit robustnosti. Díky paketu S line jsou zde lakované nárazníky a prahy až dolu, což je rozhodně plus. Je to kus auta, což poznáte především při parkování ve městě či na úzkých okreskách.
Rozměry: 5063/1970/1741/2995 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 2070 kg
Interiér
Uvnitř je to typická Audi, která se vyznačuje špičkovou ergonomií a velice dobrým dílenským zpracováním. Nic zde nevrže ani nelepí. Sedadla z paketu S line jsou fantastická. Nabízí kožené boky a uprostřed alcantaru, což je praktické a hezké. Zároveň je možné je elektricky nastavovat a to včetně možnosti prodloužení sedáku. Sedí se hezky vysoko a z vozu je velmi dobrý rozhled, čemuž pomáhají i veliká zpětná zrcátka.
Co se týče ovládání, tak je to velice snadné. Tato Q7 je z doby, kdy ve vozech dominovala klasická tlačítka a kolečka, takže nebyl problém po nějaké době vůz ovládat prakticky poslepu. Nejsou zde ani otravné asistenty, které musíte při každém startu složitě vypínat, což je také velké plus. Na druhou stranu je zde už znát zub času v podobě zastaralého infotainmentu, který má nízké rozlišení, na dnešní poměry malou úhlopříčku a pomalejší reakce. Propojit infotainment s telefonem lze, avšak pouze přes kabel (Car Play).
Lehce negativní stránkou jsou pak některé materiály, které by v některých místech mohly být kvalitnější – například dveřní výplně pod bočními okny. Kodiaq první generace v těchto místech nabídne měkčí plast, což je vzhledem k nižší třídě poněkud smutné. Použité materiály v Audi sice vyloženě neurazí, ale ani nenadchnou.
Největší předností Q7 je však prostornost, která je opravdu nadprůměrná. Vpředu je místa dost do všech směrů a situace se nemění ani vzadu, kde jsou tři samostatná sedadla, kam se vejdou tři autosedačky vedle sebe. To ocení početnější rodiny, kterým se jistě bude hodit i dostatek odkládacích prostorů a velký kufr. Ten pojme v pětimístné verzi 865 / 890 litrů, což je opravdu slušné.
Jízda
Q7 nabídne vzduchový podvozek s adaptivními tlumiči, díky čemuž se jedná o všestranné auto, které dokáže být na 21 palcových kolech komfortní, ale umí se i snížit, přitvrdit a je překvapivě schopná v zatáčkách. Na velké divočení to pochopitelně není, ale zvládne jet rychleji, než by se od tak velkého SUV dalo očekávat.
Proti první generaci je lehčí o více než 300 kg a má nižší těžiště o 5 cm, což je na jízdních vlastnostech znát. Velká kola sice vypadají parádně, ale o ostřejší a příčné nerovnosti lehce zakopává, 20 palcové disky jsou co se komfortu týče ideální. Pochvalu si zaslouží vynikající odhlučnění.
Audi je vyhlášená pohonem všech kol quattro, který v kombinaci s vysokou světlou výškou 245 mm v terénním režimu zajistí skvělou průchodnost mimo silnice. Zvládne toho opravdu dost a jezdíte-li často třeba do oblastí, kde je sníh, tak je Audi z německé prémiové trojice nejlepší volbou.
Motor
Srdcem této Q7 je dieselový třílitrový šestiválec, který vozu propůjčuje velice příjemnou dynamiku. Výkon činí 210 kW a kroutící moment dosahuje 600 Nm. Akcelerace z místa na 100 km/h zabere jen 6,3 vteřin a zastaví se až na rychlosti 241 km/h. Skvělou práci rovněž odvádí 8 stupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem. Potěší také veliká 75 litrová nádrž, díky čemuž zvládne tato Q7 ujet i 1000 km na jednu nádrž. Nechybí zde ani mild-hybridní technologie, která lehce snižuje spotřebu paliva. Při jízdě bez plynu občas vypíná motor a plachtí, což je příjemné. Výsledná spotřeba paliva je na tak velké auto slušná. Při klidné jízdě jsme naměřili tato čísla:
Město: 7 – 9 litrů / 100 km
Kombinovaná: 7,7 l
Dálnice: 7,5 - 8,5 l
Okresky: 6,5 – 7,5 l
Závěr
Pojďme k otázce z úvodu – je lepší volbou ojetá Q7 nebo první generace Kodiaqu RS (po faceliftu) s nižším nájezdem, ale za podobné peníze? Potrpíte-li si na reprezentativní vzhled, jedinečné schopnosti v terénu, charismatičtější i úspornější motor s lepší dynamikou a lepší jízdní komfort, pravděpodobně vás více zaujme Audi. Pokud ovšem sháníte menší SUV se srovnatelným vnitřním prostorem a podstatně nižšími servisními náklady, Kodiaq RS bude také skvělá volba.
Audi Q7 je povedené SUV, které zaujme nadčasovým designem, silným motorem, solidní spotřebou, nadprůměrnou prostorností, bohatou výbavou, schopnostmi v terénu, snadným ovládáním a na trhu ojetin i přijatelnou cenovkou. Potrpíte-li si na co nejlepší komfort, tak bych doporučil 19 – 20 palcové disky a bude to perfektní. U ojetých kusů je rovněž důležité řádně zkontrolovat historii vozidla a celkový stav, abyste se vyvarovali potenciálním vysokým nákladům v budoucnu, nicméně dle zkušeností majitelů se dá říct, že pokud s vozem bylo zacházeno jak se patří, tak bez větších servisních zásahů zvládají vozy atakovat hranici 200 tisíc kilometrů. Audi Q7 získala 8,5/10 bodů.
Plusy
Nadčasový vzhled
Snadné ovládání
Prostornost
Silný a úsporný motor
Průjezdnost v terénu
Velmi slušně zatáčí
Bohatá výbava
Dlouhý dojezd
Pojme 3 dětské autosedačky
Minusy
Ostřejší nerovnosti by mohla tlumit lépe
Některé materiály uvnitř by mohly být měkčí
Zastaralý infotainment
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.