Kodiaq patří do kategorie SUV, tedy „sport utility vehicle“. Už z podstaty věci je jasné, že toto označení je lehce zavádějící a vysoké těžké vozy moc sportovní nejsou. Tedy až na pár výjimek, jakými jsou například Porsche Macan či BMW X3M a podobné, většinou dost drahé vozy. Jak je na tom nový Kodiaq RS s benzinovým motorem? Jde pouze o ostře vypadající „kočár“, které umí jet pouze rovně, nebo je schopný i v zatáčkách?
Úvod
Původní Kodiaq RS byl od uvedení na trh dodáván pouze s naftovým motorem se dvěma turby, který měl dobrou pružnost, slušnou spotřebu, ale také byl poměrně těžký na přední nápravě, což mělo na limitu za následek lehkou nedotáčivost. Když tedy Škoda představila faceliftovanou verzi, pod kapotou se nově objevil benzinový agregát 2.0 TSI 180 kW, který známe například z Octavie RS, Golfu GTI či Seatu Tarraco FR. Tento motor je lehčí, takže by měl být vůz vyváženější, lehčí a lépe ovladatelný. Daní za to je vyšší konzumace paliva.
Exteriér
Facelift se týkal také karoserie, takže zde máme vpředu úplně nové LED světlomety, masku, nárazník, ale i kapotu. Blatníky vozu jsou hezky tvarované a Kodiaq tak působí mohutným dojmem.
Zajímavostí jsou lité disky Sagitarius, které jsou dost odvážné, ale i praktické. Uvnitř loukotí jsou plastové výplně, které je možné snadno demontovat, kola poté vypadají opravdu skvostně. Jsou obuté na pneumatikách o rozměru 235/45/R20. Zadní část vozů má nové LED koncové světlomety a potěší také pravé koncovky výfuků, žádná imitace.
Rozměry 4699/1882/1666/2790 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost 1826 kg
Interiér
Uvnitř dominují skvělá sportovní sedadla. Nejenom že dobře vypadají, ještě lépe se v nich sedí a při ostřejší jízdě vás výrazné boční vedení podrží. Samozřejmostí je elektrické ovládání a výhřev. Pozici za volantem není co vytknout. Loketní opěrka je polohovatelná ve velikém rozsahu a to stejné platí i o volantu. Ten padne skvěle do ruky a práce s ním je jedna radost.
Stejně vydařená je ergonomie vozu, kdy je vše potřebné po ruce a neurazí ani starší infotainment, který je hbitý a přehledný. Bohužel tento konkrétní kus trpěl na časté zamrzání.
Za ten týden se mi párkrát stalo, že nešla zvýšit hlasitost audia či přepnout stanici radia, pomohlo až vypnutí a zapnutí motoru. Co bylo ovšem horší bylo zaseknutí v bodě, kdy jsem si vybíral, zda jej spojím s Android Auto či Apple Car Play. Najednou obrazovka nereagovala na nic, nepomohlo ani vypnutí a zapnutí motoru. Musel jsem vůz opustit, zamknout, nechat jej pár minut odpočinout a až poté informační systém naskočil a fungoval. Pochvalu si ovšem zaslouží příjemné materiály a celková kvalita dílenského zpracování, v interiéru nic nevrže ani neskřípe.
Prostoru je zde opravdu dost. Vpředu je situace skvělá jak s celkovou vzdušností, tak s odkládacími prostory, kterých je zde několik, jsou veliké a například dveřní kapsy nabídne Kodiaq čalouněné. V druhé řadě sedadel je místa na rozdávání a nechybí ani USB-C konektory. Lavici je možno posouvat a dokonce sklopit o několik stupňů opěradlo. Náš kousek měl připlacenou ještě třetí řadu sedadel, kam hravě umístíte další dva pasažéry. Jde spíš o nouzové místo, či prostor pro menší cestující, ale já se svými 185 cm tam moc pohodí nemám.
Velikost zavazadelníku je vzhledem k 7 místné konfiguraci o trochu omezenější, než v případě obyčejné verze. Ta nabízí neuvěřitelných 835 litrů. My se zde musíme spokojit „pouze“ s 765 litry, což je mimochodem taky skvělá hodnota. V případě, že je třetí řada sedadel vyklopená, za nimi zbyde prostor o velikosti 270 litrů.
Jízda
První kilometry s Kodiaqem na 20 palcových ráfcích byly příjemným překvapením. I přesto, že jsem věděl, že jsou ve voze adaptivní tlumiče, tak jsem čekal, že vůz bude tvrdší. Vůz je i v normálním režimu dostatečně pohodlný a jedinou slabinou je lehké poskočení při přejezdu ostré příčné nerovnosti. Jakmile si zvolíte komfortní režim, tlumiče ještě výrazně změknou a jízda je opravdu pohodlná. Odhlučnění je velice dobré.
Nadešel čas vytáhnout tohoto „rádoby sportovce“, jak se mu často přezdívá na klikatou okresku a pořádně ho provětrat. Volím režim individual, ve kterém je možné mít tvrdé tlumiče, tužší řízení, rychlou odezvu na plyn a zároveň lze vypnout ten směsný zvuk, který hraje do reproduktorů. Ten se pokouší vás přesvědčit, že máte pod kapotou mohutnou V8, ale moc mu to nejde.
První vlásenky mě utvrzují v tom, že Škodovka odvedla opravdu dobrou práci. Vůz se sice naklání ale působí opravdu jistým a stabilním dojmem. Nedotáčivost se zatím neukázala, asi jedu pod jeho možnosti. Začínám tlačit na pilu, ale vůz stále drží stopu zuby nehty a nedaří se mi jej vyvézt z míry.
Zlom nastává ve chvíli, kdy je na krajnici nahrnutá souvislá vrstva štěrku, na kterém nám v ostré levé zatáčce pravé zadní kolo pěkně ustřelilo a dostalo tento těžký kolos do přetáčivého smyku. Rychlé kontra a elektronika vše v mžiku srovnávají, ale najednou bylo znát, že na to není Kodiaq zvyklý a předchozí vysoké sebevědomí lehce polevilo. To mě přivádí ke staré známe pravdě, která praví, že fyziku zkrátka nelze „okcecat“ a jakmile to s rychlým SUV přeženete, nemusí vám ani elektronika pomoci. Drtivá většina řidičů se ovšem do tohoto momentu jen těžko dostanou, protože abyste jej vyvedli z míry, musíte už letět opravdu rychle. Mně osobně dřív začaly vadnout brzdy, než abych narazil na limit jeho schopností. Kodiaq RS je opravdu všestranný a užijete si jak klidnou jízdu po městě s dětmi na palubě, tak klikatou okresku v ostrém tempu.
Motor
Pod kapotou je dobře známé „téesíčko“, které vyniká vysokým výkonem a skvělým zátahem v opravdu širokém spektru otáček. V normální provozu je tichý, zvenku trochu zní jako šicí stroj, ale jeho průžnost to hravě vynahrazuje. Celý dojem lehce kazí falešný zvuk motoru, ale ten jde naštěstí vypnout. Výkon je 180 kW (245 koní) a 370 Nm. To je o 4 kW více a o 130 Nm méně, než měl naftový předchůdce. Na stovku zrychlí za 6,6 sekund (předchůdce měl 7 vteřin) a zastaví se až na 234 km/h. Automatická převodovka DSG má 7 stupňů a pracuje velmi hbitě. Při normální jízdě není nervózní a prakticky o ní ani nevíte. Při ostřejší jízdě bych uvítal trochu rychlejší reakce na pádla pod volantem a taky aby sama v omezovači nepřeřazovala.
Spotřeba? No, nepatří k těm nejúspornějším, ale to vynahrazuje perfektní dynamikou. Na klikatých kopcovitých okreskách jsme najezdili kolem 100 km a spotřeba byla 22 litrů na sto. Pokud ovšem budete jezdit úsporně, hravě se dostanete na tyto hodnoty:
Město: 9 – 11 litrů
Kombinovaná: 8,7 l
Dálničních 130 km/h: 9 l
Okreska: 6,5 - 7,5 l
Konkurence
Existuje jeden vůz, který je Kodiaqu RS nejbližší a tím je Seat Tarraco FR, který s ním sdílí platformu, motor a vlastně téměř vše kromě interiéru, karoserie a pár dalších drobností. Seat zaujme přívětivější cenou, ale za to má méně kvalitní interiér s horším infotainmentem, který se na druhou stranu neseká jako ten v našem Kodiaqu. Jízdně ve vozech nepoznáte rozdíl, Tarraco má trochu lepší akceleraci. Určit vítěze mezi těmito sourozenci nelze, jsou si opravdu dost podobné, takže je to plichta.
Ceny
Základ nabídky tvoří výbava Ambition s 1.5 TSI 110 kW, který je spojen s manuální převodovkou a pohání pouze přední nápravu. Již v základu dostanete pořádný kus auta, který je solidně vybavený. Jen se nebude jednat o trhače asfaltu a budete muset počítat s vyšší spotřebou, nežli u dieselových jednotek. Za takový Kodiaq zaplatíte od 864 tisíc. Příplatek za automat je 50 tis.
Vrcholné provedení RS startuje na 1 313 900,-. Za tuto nemalou sumu však dostanete skvěle vybavený Kodiaq s námi výkonným motorem a automatem (2.0 TSI 180 kW). Naše konfigurace měla ještě připlacenou třetí řadu sedadel za 30 tisíc, lepší navigaci taktéž za 30 tis, panoramatickou střechu za 50 tis a pár dalších komponentů. Finální cenovka tohoto kousku se tak vyšplhala na 1 516 900 Kč.
Závěr
Modernizovaný Kodiaq RS je úžasným univerzálem, který dokáže upalovat pěkně rychle, ale zároveň pojme sedm pasažérů včetně menších zavazadel. Oproti předchůdci lépe zatáčí. K tomu ještě skvěle vypadá, dokáže být pohodlný, když vypnete otravný umělý zvuk motoru, tak je i hezky tichý. Nabízí skvělou ergonomii a infotainment, který se sice umí zaseknout tak, že jej budete mít chuť vyhodit z okna, to by ovšem měla hravě vyřešit aktualizace systému. Jedinou výraznou vadou na kráse může pro někoho být spotřeba, která se pohybuje kolem devíti litrů, jedete-li s lehkou nohou. Cena je vzhledem k všestrannosti a schopnostem vozu přiměřená. Žádné takhle rychlé 7 místné SUV za 1,3 milionu zkrátka nenajdete, pominu-li výše zmiňovaný Seat. Škoda Kodiaq RS získává 8,5/10 bodů.
Plusy
Praktičnost
Jízdní vlastnosti
Komfort
Motor
Dynamika
Převodovka
Design
Sedadla
Kvalitní interiér
Minusy
Umělý zvuk
Vyšší spotřeba
Zamrzající infotainment
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.