Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Úvod a ceny
Model GLB není žádnou novinkou. Představen byl v roce 2019 a zaujal místo mezi modely GLA a GLC, avšak s jeho rozměry jsou s větším bráchou (GLC) téměř naroveň. Nabízí něco, co v této třídě nebývá běžné – všestrannost rodinného SUV, které se zároveň nebojí terénu, svižnější jízdy a potěší také prémiovým nádechem.
Testovaný kousek, který do recenze zapůjčila Mototechna, je velice hezky vybavený (AMG paket, panoramatická střecha, elektrická sedadla s pamětí, 360° kamera, adaptivní podvozek, audio Burmeister a mnoho dalšího). Od roku 2021, kdy byl vůz vyroben, najel lehce přes 50 tisíc kilometrů. Nechybí zde ani pohon všech kol, silný benzínový motor a láká také na cenovku 900 000 Kč. Jako nový stál takto hezky vybavený exemplář více než 1,5 milionu korun.
Exteriér
Na první pohled zaujme GLB robustními proporcemi a osobitým designem. Design se inspiroval u vlajkové lodi, modelu GLS a částečně navazuje na starší model GLK. V testované specifikaci zaujme především sportovně laděným AMG paketem, který přidává krásná kola, černé lišty, specifickou přední masku, sportovní nárazníky a další tmavé detaily. Z auta tak sálá lehká sportovnost, čemuž napomáhá i dvojice chromových koncovek výfuků. Výrazným prvkem je i panoramatická střecha, která podtrhuje prémiový charakter vozu.
Rozměry: 4634/1834/1692/2829 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1765 kg
Interiér a výbava
Uvnitř je to na první pohled velice sympatické místo, kde budete trávit čas rádi. Do oka mi hned padnou kvalitní materiály a sedadla s kontrastním prošíváním. Sedí se v nich perfektně a na poměry SUV potěší i výrazné boční vedení.
Z kabiny je hezky vidět ven a líbí se mi i možnost sedět hezky nízko. Použité materiály jsou sice kvalitní a měkké, ale celkový pocit kazí občasné povrzávání různých částí – dveřní madlo, středový tunel apod.
Vůz se ovládá pomocí dotykové obrazovky či touchpadu, který je umístěn na středovém tunelu. Nechybí ani klasická tlačítka pro ovládání klimatizace – tak by to mělo vypadat ve všech autech. Celkově se ovládání neřadí k nejintuitivnějším, ale během pár dní jsem si zvykl a dokonce mi vyhovovaly i dotykové plošky na volantu, pomocí kterých se ovládá palubní počítač. Co mi však schází, tak je bezdrátové Car Play, na druhou stranu je nutno brát, že to je v autech standardem až dnes, nikoliv před 4 lety. Obrazovka zábavního systému je tak akorát velká a má slušné rozlišení.
Z hlediska prostornosti překvapí hlavně zadní část kabiny, kde mají cestující opravdu dostatek místa a to jak před koleny, tak nad hlavou. Zadní sedadla jsou posuvná, což zvyšuje variabilitu prostoru pro posádku i zavazadla.
Zavazadelník nabídne 570 litrů v základním uspořádání a po sklopení sedadel až 1805 litrů, což je v dané třídě výborné číslo.
Jízda
GLB příjemně překvapí komfortem i stabilitou. Zásluhu na tom má adaptivní podvozek, který umožňuje měnit charakter vozu od měkkého a pohodlného až po tužší a stabilnější. Ve městě a na delších trasách působí podvozek vyloženě plavně, ale při přepnutí do sportovního režimu se auto zpevní a působí jistě i při svižnějším tempu v zatáčkách.
Oceňujeme také výborně tvarovaný volant s tlustým věncem, který padne skvěle do ruky. Řízení je přesné a ve sportovním režimu příjemně tuhé. Důvěru vzbuzuje i pohon všech kol 4MATIC, který zajišťuje jistotu na mokru, sněhu i v lehkém terénu.
Motor
Pod kapotou testovaného modelu se nachází benzínový čtyřválec o objemu 2,0 litru s výkonem 165 kW (224 koní) a točivým momentem 350 Nm. Z 0 na 100 km/h akceleruje za 6,9 sekundy, což je na rodinné SUV více než dostačující. Kultivovanost po nastartování neohromí, ale ani neurazí. Ve vyšších otáčkách má sice motor celkem hezký zvuk a je i slyšet práce turbodmychadla s typickým „odfukováním“ po skokovém ubrání plynu, ale nevím, zda-li se to hodí do rodinného SUV, které by mělo být primárně tiché a komfortní. U sportovnější verze GLB 35 AMG by mi to nevadilo, ale zde bych ocenil lepší odhlučnění kabiny od motoru. Pohonná jednotka je spojena s automatem, který odvádí solidní práci, ale ve sportovním režimu by mohl reagovat o něco rychleji.
Ve městě se spotřeba při klidné jízdě pohybuje kolem 7 - 8 litrů na 100 km, okresky zvládne kolem 6 litrů a na dálnici počítejte v předpisovém tempu hodnoty kolem 8 litrů.
Závěr
Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC je povedené SUV s prémiovým nádechem, které osloví především rodiny, které mají limit na praktické auto přibližně milion korun, chtějí se vozit v krásném Mercedesu a zároveň nechtějí platit vysoké servisní náklady za ojetější kusy z vyšších řad. Tento nadstandardně vybavený kousek z Mototechny najel 50 tisíc kilometrů, které na něm nejsou téměř znát, ale proti pořizovací ceně je o více než 600 tisíc levnější a to už je silný argument pro. K tomu navíc nabídne velmi dobré jízdní vlastnosti, prostorný interiér a silný motor s pohonem 4x4. Drobné výtky, mezi které patří občasné vrzání částí v interiéru, horší odhlučnění od motoru či lehce vyšší spotřebu mu za tyto peníze rádi odpustíte. Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC si odváží 8/10 bodů.
Plusy
Povedený design
Bohatá výbava
Prostornost
Kvalitní materiály uvnitř
Skvělý volant
Adaptivní podvozek
Dynamika
Poměr cena/výkon
Minusy
Vyšší spotřeba proti naftovým motorům
Horší odhlučnění motoru ve vyšších otáčkách
Občasné vrzání některých částí v interiéru
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!