Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Úvod
Model Q5 od Audi patří do středně velkých SUV a v plug-in hybridní verzi 50 TFSIe spojuje praktičnost, eleganci a úsporné, leč výkonné pohonné ústrojí. Nejde o žádného sportovce, ale spíš o pohodlné auto s vynikající dynamikou v přímce. Kombinuje dvoulitrový benzinový motor TFSI s elektromotorem, přičemž celkový systémový výkon činí 220 kW (299 koní). Elektromotor je napájen lithium-iontovou baterií s kapacitou 17,9 kWh, což by mělo v ideálním případě stačit na zhruba 60 km čistě elektrického dojezdu. Oproti běžným spalovacím variantám nabídne tichý provoz ve městě a úsporu paliva při kratších trasách.
Exteriér
Design Q5 je typicky konzervativní a nadčasový. Faceliftovaná verze z roku 2021 přinesla ostřejší tvary, nový design LED světlometů (Matrix LED u vyšších výbav) a přepracovanou masku chladiče. Díky absenci sportovně pojatého S line paketu působí elegantně a ničím neprovokuje. Jsou zde však veliká 20 palcová kola, která dodávají pocit robustnosti a vypadají velmi dobře. Zadní část je nově vybavena chromovým pruhem mezi světly. Výfukové koncovky zde už nenajdete – Audi je „ukryla“ z dohledu a jsou tu jen chromově naznačené.
Rozměry: 4682 / 1893 / 1662 / 2820 mm (délka / šířka / výška / rozvor)
Hmotnost: 2150 kg
Interiér
Uvnitř na první pohled zaujme hnědé kožené čalounění, které navozuje prémiový dojem. Sedadla neurazí, ale ani nenadchnou. Zde by se ty sportovněji pojaté z verze S line hodily. K dokonalosti mi chybí výraznější boční vedení a delší sedák. Z auta je jinak hezky vidět a potěší skvělou pozicí za volantem, čemuž dost pomáhá opravdu velice široký posuv volantu. Použité materiály jsou řekněme průměrné a třeba pod bočními okny bych si dokázal představit měkčí plast, nicméně pochvalu si zaslouží kůží obšitý středový tunel a celková robustnost. Nic zde nevrže či neskřípe.
Centrálním prvkem je 10,1 palcový dotykový displej infotainmentu MMI, který již nemá ovladač na středovém tunelu – ovládá se přes dotyk. Samotný systém je celkem rychlý a intuitivní, ale je na něm již znát zub času. Líbí se mi klasické analogové budíky, které jsou skvěle čitelné. Nechybí však ani head-up displej. Příjemné je, že se klimatizace ovládá „po staru“ – jsou zde klasická tlačítka a kolečka, což pomáhá intuitivnímu ovládání. Nechybí zde ani kolečko na hlasitost rádia a možnost přepínání skladeb pomocí něj. Je však od řidiče poměrně daleko, takže ho ocení spíše spolujezdec. Na volantu je sice ovládání palubního počítače a hlasitost, ale chybí přepínání skladeb.
Prostor v kabině je naprosto dostatečný a to jak vpředu, tak vzadu. Nechybí ani solidní porce odkládacích prostorů či polohovatelná loketní opěrka. Zavazadelník má kvůli baterii pod podlahou lehce omezený objem – místo 550 l jako u standardní Q5 nabídne plug-in verze „jen“ 465 litrů. Po sklopení zadních opěradel vznikne rovná plocha a až 1405 litrů prostoru.
Jízda
První dojem za volantem? Ticho a komfort. V elektrickém režimu se Q5 pohybuje naprosto plynule a tichounce. Elektromotor má výkon 105 kW a krouticí moment 350 Nm, takže v běžném provozu není spalovací motor vůbec potřeba – ideální do městského provozu. Podvozek navzdory velikým diskům žehlí nerovnosti velmi dobře a potěší také přítomnost víceprvkové zadní nápravy.
Jakmile dojde na svižnější jízdu, zapojí se benzínový motor (2.0 TFSI, 195 kW / 370 Nm), který spolu s elektromotorem poskytne velmi slušnou dynamiku. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Q5 50 TFSIe za 6,1 sekundy. Sílu přenáší sedmistupňová převodovka S tronic, která řadí hladce a rychle. V přímce je to tedy prima, ale co zatáčky? Při běžné jízdě působí Q5 hezky obratně a lehce, jenže při svižnějším tempu se vlivem vyšší hmotnosti poměrně brzo dostane do nedotáčivosti a plynule se začíná hrnout ven ze zatáčky. Je tedy nutno brát v potaz to, že tohle je primárně komfortní, nikoliv sportovní SUV. Tomu odpovídá i přeposilované řízení, které sice neocením já, ale většině řidičů bude naopak vyhovovat. Velice dobře je na tom odhlučnění a to i při vyšších rychlostech.
Fungování systému quattro je výhradně elektronicky řízené – žádná mechanická stálá čtyřkolka. Pohon zadních kol obstarává elektromotor, zatímco přední pohání spalovací jednotka. Rozdělení výkonu je hladké a stabilní.
Motor a spotřeba
Základem je již zmíněný benzínový čtyřválec 2,0 TFSI o výkonu 195 kW a kroutícím momentu 370 Nm. Ten je však ještě doplněn o elektromotor a baterii o kapacitě 17,9 kWh. Celkový systémový výkon tedy činí 220 kW a rovných 500 Nm. Samotný elektromotor má výkon 105 kW, takže se v nabitém stavu nemusíte bát, že byste byli za brzdu provozu. Na elektřinu zvládá bez problému i jízdu po dálnici do 135 km/h. Dojezd by měl v ideálních podmínkách dosahovat až 73 kilometrů na jedno nabití. My jsme s vozem absolvovali dvě 20 km dlouhé cesty a baterie byla vybitá, nutno však podotknout, že celkových 40 km zahrnovalo cca polovinu po dálnici, zbytek po okresce a ve městě s tím, že jsme nejeli nijak zvlášť úsporně. Při jemném městském zacházení nebude problém dostat se na 50 – 60 kilometrů.
Po vybití baterie se vůz chová jako klasický hybrid – spalovací motor je podporován rekuperací, ale spotřeba paliva ve srovnání s nabitou baterií roste. S vybitou baterií jsme jezdili kombinaci města, dálnic a okresek za nějakých 7 – 8 litrů a opět se nedá říci, že bychom se úplně loudali. Na dálnici počítejte spíš kolem těch 8 – 9 litrů. Budete-li však pravidelně nabíjet, budete mít „dlouhodobku“ podstatně veselejší. Nabíjení baterie (AC 7,4 kW) zabere přibližně 2,5 hodiny.
Konkurence
Audi Q5 50 TFSI e míří proti podobně koncipovaným SUV, jako jsou BMW X3 xDrive30e, Volvo XC60 T6 Recharge nebo Mercedes-Benz GLC 300e. Všichni konkurenti nabízí obdobný výkon, podobné dojezdy a většinou i pohon všech kol.
Ceny
V roce 2021 začínala Q5 50 TFSIe na částce přesahující 1,5 milionu. Testovaný vůz, který byl do recenze zapůjčen společností Mototechna disponoval ještě různými příplatky, takže se pořizovací cena nového vozu v roce 2021 dostala na cca 2 miliony. Aktuální cenovka této Q5 s nájezdem lehce přes 7 tisíc km činí 970 tisíc Kč, což zní opravdu zajímavě, vezmu-li v potaz perfektní stav, který by se dal připodobnit k novým autům, které běžně testujeme a mívají podobné nájezdy.
Závěr
Plug-in hybridy nejsou pro každého, to už jsme si řekli několikrát, ale pro někoho, kdo jezdí převážně krátké trasy po městě, má kde dobíjet a sem tam si zajede na dovolenou do zahraničí, mohou být fantastickou volbou. Velice zajímavý je veliký pokles ceny, obzvláště pak v případě námi testované Q5, která za 4 roky a cca 7 tisíc kilometrů ztratila cca milion na své ceně.
Jedná se tedy o velice lákavou nabídku, protože za ten necelý milion dostanete velmi komfortní a reprezentativní SUV. Je tak akorát velké, aby se s ním snadno jezdilo po městě, ale zároveň bez problému pojme celou rodinu při cestě na chalupu, kde se bude hodit i vyšší podvozek a pohon všech kol. Potěší také skvělé odhlučnění a jízdní komfort. Nějaké nedostatky v podobě obyčejných sedadel, zastarale působícího infotainmentu či vyšší hmotnosti zde sice jsou, ale to není nic, co by mě od koupi odradilo. Audi Q5 50 TFSIe si odváží hezkých 8/10 bodů.
Plusy
Nadčasový vzhled
Skvělá LED světla
Snadné ovládání
Prostornost v kabině
Jízdní komfort
Odhlučnění
Poměr cena/výkon
Velmi dobrá dynamika
Robustně působící interiér
Minusy
Vyšší hmotnost
Chybí bezdrátové Car Play
Vyšší spotřeba na dálnici
Menší zavazadlový prostor
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.