Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Úvod
Model Q5 od Audi patří do středně velkých SUV a v plug-in hybridní verzi 50 TFSIe spojuje praktičnost, eleganci a úsporné, leč výkonné pohonné ústrojí. Nejde o žádného sportovce, ale spíš o pohodlné auto s vynikající dynamikou v přímce. Kombinuje dvoulitrový benzinový motor TFSI s elektromotorem, přičemž celkový systémový výkon činí 220 kW (299 koní). Elektromotor je napájen lithium-iontovou baterií s kapacitou 17,9 kWh, což by mělo v ideálním případě stačit na zhruba 60 km čistě elektrického dojezdu. Oproti běžným spalovacím variantám nabídne tichý provoz ve městě a úsporu paliva při kratších trasách.
Exteriér
Design Q5 je typicky konzervativní a nadčasový. Faceliftovaná verze z roku 2021 přinesla ostřejší tvary, nový design LED světlometů (Matrix LED u vyšších výbav) a přepracovanou masku chladiče. Díky absenci sportovně pojatého S line paketu působí elegantně a ničím neprovokuje. Jsou zde však veliká 20 palcová kola, která dodávají pocit robustnosti a vypadají velmi dobře. Zadní část je nově vybavena chromovým pruhem mezi světly. Výfukové koncovky zde už nenajdete – Audi je „ukryla“ z dohledu a jsou tu jen chromově naznačené.
Rozměry: 4682 / 1893 / 1662 / 2820 mm (délka / šířka / výška / rozvor)
Hmotnost: 2150 kg
Interiér
Uvnitř na první pohled zaujme hnědé kožené čalounění, které navozuje prémiový dojem. Sedadla neurazí, ale ani nenadchnou. Zde by se ty sportovněji pojaté z verze S line hodily. K dokonalosti mi chybí výraznější boční vedení a delší sedák. Z auta je jinak hezky vidět a potěší skvělou pozicí za volantem, čemuž dost pomáhá opravdu velice široký posuv volantu. Použité materiály jsou řekněme průměrné a třeba pod bočními okny bych si dokázal představit měkčí plast, nicméně pochvalu si zaslouží kůží obšitý středový tunel a celková robustnost. Nic zde nevrže či neskřípe.
Centrálním prvkem je 10,1 palcový dotykový displej infotainmentu MMI, který již nemá ovladač na středovém tunelu – ovládá se přes dotyk. Samotný systém je celkem rychlý a intuitivní, ale je na něm již znát zub času. Líbí se mi klasické analogové budíky, které jsou skvěle čitelné. Nechybí však ani head-up displej. Příjemné je, že se klimatizace ovládá „po staru“ – jsou zde klasická tlačítka a kolečka, což pomáhá intuitivnímu ovládání. Nechybí zde ani kolečko na hlasitost rádia a možnost přepínání skladeb pomocí něj. Je však od řidiče poměrně daleko, takže ho ocení spíše spolujezdec. Na volantu je sice ovládání palubního počítače a hlasitost, ale chybí přepínání skladeb.
Prostor v kabině je naprosto dostatečný a to jak vpředu, tak vzadu. Nechybí ani solidní porce odkládacích prostorů či polohovatelná loketní opěrka. Zavazadelník má kvůli baterii pod podlahou lehce omezený objem – místo 550 l jako u standardní Q5 nabídne plug-in verze „jen“ 465 litrů. Po sklopení zadních opěradel vznikne rovná plocha a až 1405 litrů prostoru.
Jízda
První dojem za volantem? Ticho a komfort. V elektrickém režimu se Q5 pohybuje naprosto plynule a tichounce. Elektromotor má výkon 105 kW a krouticí moment 350 Nm, takže v běžném provozu není spalovací motor vůbec potřeba – ideální do městského provozu. Podvozek navzdory velikým diskům žehlí nerovnosti velmi dobře a potěší také přítomnost víceprvkové zadní nápravy.
Jakmile dojde na svižnější jízdu, zapojí se benzínový motor (2.0 TFSI, 195 kW / 370 Nm), který spolu s elektromotorem poskytne velmi slušnou dynamiku. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Q5 50 TFSIe za 6,1 sekundy. Sílu přenáší sedmistupňová převodovka S tronic, která řadí hladce a rychle. V přímce je to tedy prima, ale co zatáčky? Při běžné jízdě působí Q5 hezky obratně a lehce, jenže při svižnějším tempu se vlivem vyšší hmotnosti poměrně brzo dostane do nedotáčivosti a plynule se začíná hrnout ven ze zatáčky. Je tedy nutno brát v potaz to, že tohle je primárně komfortní, nikoliv sportovní SUV. Tomu odpovídá i přeposilované řízení, které sice neocením já, ale většině řidičů bude naopak vyhovovat. Velice dobře je na tom odhlučnění a to i při vyšších rychlostech.
Fungování systému quattro je výhradně elektronicky řízené – žádná mechanická stálá čtyřkolka. Pohon zadních kol obstarává elektromotor, zatímco přední pohání spalovací jednotka. Rozdělení výkonu je hladké a stabilní.
Motor a spotřeba
Základem je již zmíněný benzínový čtyřválec 2,0 TFSI o výkonu 195 kW a kroutícím momentu 370 Nm. Ten je však ještě doplněn o elektromotor a baterii o kapacitě 17,9 kWh. Celkový systémový výkon tedy činí 220 kW a rovných 500 Nm. Samotný elektromotor má výkon 105 kW, takže se v nabitém stavu nemusíte bát, že byste byli za brzdu provozu. Na elektřinu zvládá bez problému i jízdu po dálnici do 135 km/h. Dojezd by měl v ideálních podmínkách dosahovat až 73 kilometrů na jedno nabití. My jsme s vozem absolvovali dvě 20 km dlouhé cesty a baterie byla vybitá, nutno však podotknout, že celkových 40 km zahrnovalo cca polovinu po dálnici, zbytek po okresce a ve městě s tím, že jsme nejeli nijak zvlášť úsporně. Při jemném městském zacházení nebude problém dostat se na 50 – 60 kilometrů.
Po vybití baterie se vůz chová jako klasický hybrid – spalovací motor je podporován rekuperací, ale spotřeba paliva ve srovnání s nabitou baterií roste. S vybitou baterií jsme jezdili kombinaci města, dálnic a okresek za nějakých 7 – 8 litrů a opět se nedá říci, že bychom se úplně loudali. Na dálnici počítejte spíš kolem těch 8 – 9 litrů. Budete-li však pravidelně nabíjet, budete mít „dlouhodobku“ podstatně veselejší. Nabíjení baterie (AC 7,4 kW) zabere přibližně 2,5 hodiny.
Konkurence
Audi Q5 50 TFSI e míří proti podobně koncipovaným SUV, jako jsou BMW X3 xDrive30e, Volvo XC60 T6 Recharge nebo Mercedes-Benz GLC 300e. Všichni konkurenti nabízí obdobný výkon, podobné dojezdy a většinou i pohon všech kol.
Ceny
V roce 2021 začínala Q5 50 TFSIe na částce přesahující 1,5 milionu. Testovaný vůz, který byl do recenze zapůjčen společností Mototechna disponoval ještě různými příplatky, takže se pořizovací cena nového vozu v roce 2021 dostala na cca 2 miliony. Aktuální cenovka této Q5 s nájezdem lehce přes 7 tisíc km činí 970 tisíc Kč, což zní opravdu zajímavě, vezmu-li v potaz perfektní stav, který by se dal připodobnit k novým autům, které běžně testujeme a mívají podobné nájezdy.
Závěr
Plug-in hybridy nejsou pro každého, to už jsme si řekli několikrát, ale pro někoho, kdo jezdí převážně krátké trasy po městě, má kde dobíjet a sem tam si zajede na dovolenou do zahraničí, mohou být fantastickou volbou. Velice zajímavý je veliký pokles ceny, obzvláště pak v případě námi testované Q5, která za 4 roky a cca 7 tisíc kilometrů ztratila cca milion na své ceně.
Jedná se tedy o velice lákavou nabídku, protože za ten necelý milion dostanete velmi komfortní a reprezentativní SUV. Je tak akorát velké, aby se s ním snadno jezdilo po městě, ale zároveň bez problému pojme celou rodinu při cestě na chalupu, kde se bude hodit i vyšší podvozek a pohon všech kol. Potěší také skvělé odhlučnění a jízdní komfort. Nějaké nedostatky v podobě obyčejných sedadel, zastarale působícího infotainmentu či vyšší hmotnosti zde sice jsou, ale to není nic, co by mě od koupi odradilo. Audi Q5 50 TFSIe si odváží hezkých 8/10 bodů.
Plusy
Nadčasový vzhled
Skvělá LED světla
Snadné ovládání
Prostornost v kabině
Jízdní komfort
Odhlučnění
Poměr cena/výkon
Velmi dobrá dynamika
Robustně působící interiér
Minusy
Vyšší hmotnost
Chybí bezdrátové Car Play
Vyšší spotřeba na dálnici
Menší zavazadlový prostor
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.