Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Úvod
Model Q5 od Audi patří do středně velkých SUV a v plug-in hybridní verzi 50 TFSIe spojuje praktičnost, eleganci a úsporné, leč výkonné pohonné ústrojí. Nejde o žádného sportovce, ale spíš o pohodlné auto s vynikající dynamikou v přímce. Kombinuje dvoulitrový benzinový motor TFSI s elektromotorem, přičemž celkový systémový výkon činí 220 kW (299 koní). Elektromotor je napájen lithium-iontovou baterií s kapacitou 17,9 kWh, což by mělo v ideálním případě stačit na zhruba 60 km čistě elektrického dojezdu. Oproti běžným spalovacím variantám nabídne tichý provoz ve městě a úsporu paliva při kratších trasách.
Exteriér
Design Q5 je typicky konzervativní a nadčasový. Faceliftovaná verze z roku 2021 přinesla ostřejší tvary, nový design LED světlometů (Matrix LED u vyšších výbav) a přepracovanou masku chladiče. Díky absenci sportovně pojatého S line paketu působí elegantně a ničím neprovokuje. Jsou zde však veliká 20 palcová kola, která dodávají pocit robustnosti a vypadají velmi dobře. Zadní část je nově vybavena chromovým pruhem mezi světly. Výfukové koncovky zde už nenajdete – Audi je „ukryla“ z dohledu a jsou tu jen chromově naznačené.
Rozměry: 4682 / 1893 / 1662 / 2820 mm (délka / šířka / výška / rozvor)
Hmotnost: 2150 kg
Interiér
Uvnitř na první pohled zaujme hnědé kožené čalounění, které navozuje prémiový dojem. Sedadla neurazí, ale ani nenadchnou. Zde by se ty sportovněji pojaté z verze S line hodily. K dokonalosti mi chybí výraznější boční vedení a delší sedák. Z auta je jinak hezky vidět a potěší skvělou pozicí za volantem, čemuž dost pomáhá opravdu velice široký posuv volantu. Použité materiály jsou řekněme průměrné a třeba pod bočními okny bych si dokázal představit měkčí plast, nicméně pochvalu si zaslouží kůží obšitý středový tunel a celková robustnost. Nic zde nevrže či neskřípe.
Centrálním prvkem je 10,1 palcový dotykový displej infotainmentu MMI, který již nemá ovladač na středovém tunelu – ovládá se přes dotyk. Samotný systém je celkem rychlý a intuitivní, ale je na něm již znát zub času. Líbí se mi klasické analogové budíky, které jsou skvěle čitelné. Nechybí však ani head-up displej. Příjemné je, že se klimatizace ovládá „po staru“ – jsou zde klasická tlačítka a kolečka, což pomáhá intuitivnímu ovládání. Nechybí zde ani kolečko na hlasitost rádia a možnost přepínání skladeb pomocí něj. Je však od řidiče poměrně daleko, takže ho ocení spíše spolujezdec. Na volantu je sice ovládání palubního počítače a hlasitost, ale chybí přepínání skladeb.
Prostor v kabině je naprosto dostatečný a to jak vpředu, tak vzadu. Nechybí ani solidní porce odkládacích prostorů či polohovatelná loketní opěrka. Zavazadelník má kvůli baterii pod podlahou lehce omezený objem – místo 550 l jako u standardní Q5 nabídne plug-in verze „jen“ 465 litrů. Po sklopení zadních opěradel vznikne rovná plocha a až 1405 litrů prostoru.
Jízda
První dojem za volantem? Ticho a komfort. V elektrickém režimu se Q5 pohybuje naprosto plynule a tichounce. Elektromotor má výkon 105 kW a krouticí moment 350 Nm, takže v běžném provozu není spalovací motor vůbec potřeba – ideální do městského provozu. Podvozek navzdory velikým diskům žehlí nerovnosti velmi dobře a potěší také přítomnost víceprvkové zadní nápravy.
Jakmile dojde na svižnější jízdu, zapojí se benzínový motor (2.0 TFSI, 195 kW / 370 Nm), který spolu s elektromotorem poskytne velmi slušnou dynamiku. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne Q5 50 TFSIe za 6,1 sekundy. Sílu přenáší sedmistupňová převodovka S tronic, která řadí hladce a rychle. V přímce je to tedy prima, ale co zatáčky? Při běžné jízdě působí Q5 hezky obratně a lehce, jenže při svižnějším tempu se vlivem vyšší hmotnosti poměrně brzo dostane do nedotáčivosti a plynule se začíná hrnout ven ze zatáčky. Je tedy nutno brát v potaz to, že tohle je primárně komfortní, nikoliv sportovní SUV. Tomu odpovídá i přeposilované řízení, které sice neocením já, ale většině řidičů bude naopak vyhovovat. Velice dobře je na tom odhlučnění a to i při vyšších rychlostech.
Fungování systému quattro je výhradně elektronicky řízené – žádná mechanická stálá čtyřkolka. Pohon zadních kol obstarává elektromotor, zatímco přední pohání spalovací jednotka. Rozdělení výkonu je hladké a stabilní.
Motor a spotřeba
Základem je již zmíněný benzínový čtyřválec 2,0 TFSI o výkonu 195 kW a kroutícím momentu 370 Nm. Ten je však ještě doplněn o elektromotor a baterii o kapacitě 17,9 kWh. Celkový systémový výkon tedy činí 220 kW a rovných 500 Nm. Samotný elektromotor má výkon 105 kW, takže se v nabitém stavu nemusíte bát, že byste byli za brzdu provozu. Na elektřinu zvládá bez problému i jízdu po dálnici do 135 km/h. Dojezd by měl v ideálních podmínkách dosahovat až 73 kilometrů na jedno nabití. My jsme s vozem absolvovali dvě 20 km dlouhé cesty a baterie byla vybitá, nutno však podotknout, že celkových 40 km zahrnovalo cca polovinu po dálnici, zbytek po okresce a ve městě s tím, že jsme nejeli nijak zvlášť úsporně. Při jemné městském zacházení nebude problém dostat se na 50 – 60 kilometrů.
Po vybití baterie se vůz chová jako klasický hybrid – spalovací motor je podporován rekuperací, ale spotřeba paliva ve srovnání s nabitou baterií roste. S vybitou baterií jsme jezdili kombinaci města, dálnic a okresek za nějakých 7 – 8 litrů a opět se nedá říci, že bychom se úplně loudali. Na dálnici počítejte spíš kolem těch 8 – 9 litrů. Budete-li však pravidelně nabíjet, budete mít „dlouhodobku“ podstatně veselejší. Nabíjení baterie (AC 7,4 kW) zabere přibližně 2,5 hodiny.
Konkurence
Audi Q5 50 TFSI e míří proti podobně koncipovaným SUV, jako jsou BMW X3 xDrive30e, Volvo XC60 T6 Recharge nebo Mercedes-Benz GLC 300e. Všichni konkurenti nabízí obdobný výkon, podobné dojezdy a většinou i pohon všech kol.
Ceny
V roce 2021 začínala Q5 50 TFSIe na částce přesahující 1,5 milionu. Testovaný vůz, který byl do recenze zapůjčen společností Mototechna disponoval ještě různými příplatky, takže se pořizovací cena nového vozu v roce 2021 dostala na cca 2 miliony. Aktuální cenovka této Q5 s nájezdem lehce přes 7 tisíc km činí 950 tisíc Kč, což zní opravdu zajímavě, vezmu-li v potaz perfektní stav, který by se dal připodobnit k novým autům, které běžně testujeme a mívají podobné nájezdy.
Závěr
Plug-in hybridy nejsou pro každého, to už jsme si řekli několikrát, ale pro někoho, kdo jezdí převážně krátké trasy po městě, má kde dobíjet a sem tam si zajede na dovolenou do zahraničí, mohou být fantastickou volbou. Velice zajímavý je veliký pokles ceny, obzvláště pak v případě námi testované Q5, která za 4 roky a cca 7 tisíc kilometrů ztratila cca milion na své ceně.
Jedná se tedy o velice lákavou nabídku, protože za ten necelý milion dostanete velmi komfortní a reprezentativní SUV. Je tak akorát velké, aby se s ním snadno jezdilo po městě, ale zároveň bez problému pojme celou rodinu při cestě na chalupu, kde se bude hodit i vyšší podvozek a pohon všech kol. Potěší také skvělé odhlučnění a jízdní komfort. Nějaké nedostatky v podobě obyčejných sedadel, zastarale působícího infotainmentu či vyšší hmotnosti zde sice jsou, ale to není nic, co by mě od koupi odradilo. Audi Q5 50 TFSIe si odváží hezkých 8/10 bodů.
Plusy
Nadčasový vzhled
Skvělá LED světla
Snadné ovládání
Prostornost v kabině
Jízdní komfort
Odhlučnění
Poměr cena/výkon
Velmi dobrá dynamika
Robustně působící interiér
Minusy
Vyšší hmotnost
Chybí bezdrátové Car Play
Vyšší spotřeba na dálnici
Menší zavazadlový prostor
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?