Metodika byla jednoduchá: Automobil brzdil z rychlosti 100 km/hod na suchu a z rychlosti 80 km/hod na mokrém asfaltu. Jakmile zastavil, komisaři změřili obě brzdné dráhy, sečetli je a sestavili žebříček. Výhodou takového porovnání je jednoduchost a objektivita. Pokud s pneumatikou nedokážete včas zabrzdit, nezajímá vás ochrana proti aquaplaningu nebo její chování v zatáčkách.
Pro české řidiče je test zajímavý i proto, že rozměr 195/65 R15 je na našich silnicích s přehledem nejrozšířenější. Obouvá ho Škoda Fabia i Octavia, Volkswagen Golf, Ford Fiesta nebo Focus atd. Nyní už ale jednotlivé výsledky s komentáři k TOP 5.
Hankook Ventus Prime 3 (mokro: 35,2 m, sucho: 34,5 m, celkem: 69,7 m)
Hankook už dávno není neznámá značka. Jihokorejské dezény ukazují dlouhodobý technologický progres, navíc za rozumnou cenu. „Mezi českými řidiči jde o populárního výrobce, který nabízí výborný poměr ceny a výkonu. Navíc dokáže nabídnout i přiměřeně sportovní projev,“ říká Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz
Bridgestone Turanza T005 (34,3 m + 35,7 m = 70 m)
Nová generace pneumatik nahrazuje dezén Turanza T001 EVO a od nástupce se dají čekat velké věci. „Turanza T005 je tak dobrá, že ji mnoho prémiových výrobců zařadilo do prvovýbavy svých vozů. Kvality potvrdila nejlepším výsledkem na suchu a v dalších testech ji nepochybně budeme vídat na medailových pozicích,“ očekává Schwangmaier z Pneumatiky.cz.
Firestone Roadhawk (36,5 m + 35,2 m = 71,7 m)
Neprémiová značka, prémiové výsledky. To je vystoupení dezénu Roadhawk. Když ale dodáme, že značka patří do koncernu Bridgestone, je vše o něco jasnější. Sdílení technologií je v takovém případě běžné a vy máte jistotu, že si za dostupnou cenu kupujete o třídu vyšší kvalitu. Ať už bude působení v druhé části testu jakékoliv, brzdný výkon je silnou stránkou této gumy.
Pirelli Cinturato P1 Verde (36 m + 36,2 m = 72,2 m)
Čtvrté místo patří italské prémiové značce. „Právě v menších rozměrech patří Cinturato P1 Verde mezi TOP pneumatiky v segmentu. A jakkoliv je Pirelli spojeno hlavně se sportovním projevem, nabídne tento dezén i přiměřeně komfortní jízdu,“ vyjmenovává kvality Schwangmaier.
Continental PremiumContact 5 (36 m+ 36,4 m = 72,4 m)
Historicky jeden z neúspěšnějších letních dezénů německé značky. Klíčem k úspěchu je pro ni vyrovnanost ve všech disciplínách bez nějaké slabiny. A jakkoliv je dezén na trhu již několik let, díky drobným inovacím na úrovni směsi má stále co nabídnout. Nikoho by nemohlo překvapit, kdyby z pátého místa vystoupal ještě výš.
Další umístění:
- Falken Ziex ZE310 (35,9 m+ 36,7 m = 72,6 m)
- Uniroyal RainExpert (34,5 m+ 38,7 m = 73,2 m)
- Dunlop Sport BluResponse (37,3 m+ 36, m = 73,3 m)
- Maxxis Premitra HP5 (38,1 m+ 35,6 m = 73,7 m)
- Vredestein Sportrac 5 (37 m+ 36,8 m = 73,8 m)
- Goodyear EfficientGrip Performance (37,6 m+ 37,5 m = 75,1 m)
- Infinity Ecosis (37 m+ 38,1 m = 75,1 m)
- Cooper Zeon CS8 (37,5 m+ 37,7 m = 75,2 m)
- Nokian Line (38 m+ 37,5 m = 75,5 m)
- Michelin Energy Saver+ (38,7 m+ 36,4 m = 76,2 m)
- Avon ZV7 (38,2 m+ 38,3 m = 76,5 m)
- Fulda EcoControl HP (39,6 m+ 37 m = 76,6 m)
- Kleber Dynaxer HP 3 (37,7 m+ 39,2 m = 76,9 m)
- Giti Synergy E1 (39,2 m+ 37,9 m = 77,1 m)
- BF Goodrich g-Grip (39,1 m+ 38,3 m = 77,4 m)
Barum těsně neprošel, poslední místa patří čínským značkám
Na smolném 21. místě skončil český zástupce Barum Brillantis 2. Na mokru zastavil na 38,3 m a na suchu na 39,4 m. O pouhých 30 cm tak neprošel do dalších bojů. „I tak je umístění v horní polovině zasloužené, když Barum patří k nejlevnějším zástupcům ve většině testů. Letos bude mít ještě dost možností uspět,“ hodnotí výkon českého zástupce Schwangmaier z e-shopu Pneumatiky.cz. Sítem bohužel neprošly ani další populární značky, například Semperit, Matador, Debica nebo Sava.
Už 5-metrový rozdíl mezi vítězem a 20. místem je důvod k zamyšlení nad výběrem letních pneumatik. Jako z jiného světa pak působí číslo 93,1 m, což je součet brzdných drah nejhorší pneumatiky Fortuna G745. Podobně katastrofické výsledky si připsaly i pneumatiky Rotalla, Goodride, GT Radial nebo Hifly. A pokud pro vás není 5 m dostatečný argument, připomínáme, že přechod pro chodce má šířku 3-4 metry.