První test letních pneumatik přináší tradičně magazín Autobild, když zkouší brzdnou dráhu na mokru a suchu. Letos se testu zúčastnilo 51 dezénů v rozměru 195/65 R15. Z nich pouze 20 postupuje k dalším disciplínám. Překvapení pro rok 2018 se jmenuje Firestone, když skončil na 3. místě. Nejlépe brzdí pneumatika od Hankooku a český zástupce Barum obsadil solidní 21. místo.
Metodika byla jednoduchá: Automobil brzdil z rychlosti 100 km/hod na suchu a z rychlosti 80 km/hod na mokrém asfaltu. Jakmile zastavil, komisaři změřili obě brzdné dráhy, sečetli je a sestavili žebříček. Výhodou takového porovnání je jednoduchost a objektivita. Pokud s pneumatikou nedokážete včas zabrzdit, nezajímá vás ochrana proti aquaplaningu nebo její chování v zatáčkách.
Pro české řidiče je test zajímavý i proto, že rozměr 195/65 R15 je na našich silnicích s přehledem nejrozšířenější. Obouvá ho Škoda Fabia i Octavia, Volkswagen Golf, Ford Fiesta nebo Focus atd. Nyní už ale jednotlivé výsledky s komentáři k TOP 5.
Hankook Ventus Prime 3 (mokro: 35,2 m, sucho: 34,5 m, celkem: 69,7 m)
Hankook už dávno není neznámá značka. Jihokorejské dezény ukazují dlouhodobý technologický progres, navíc za rozumnou cenu. „Mezi českými řidiči jde o populárního výrobce, který nabízí výborný poměr ceny a výkonu. Navíc dokáže nabídnout i přiměřeně sportovní projev,“ říká Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz
Bridgestone Turanza T005 (34,3 m + 35,7 m = 70 m)
Nová generace pneumatik nahrazuje dezén Turanza T001 EVO a od nástupce se dají čekat velké věci. „Turanza T005 je tak dobrá, že ji mnoho prémiových výrobců zařadilo do prvovýbavy svých vozů. Kvality potvrdila nejlepším výsledkem na suchu a v dalších testech ji nepochybně budeme vídat na medailových pozicích,“ očekává Schwangmaier z Pneumatiky.cz.
Firestone Roadhawk (36,5 m + 35,2 m = 71,7 m)
Neprémiová značka, prémiové výsledky. To je vystoupení dezénu Roadhawk. Když ale dodáme, že značka patří do koncernu Bridgestone, je vše o něco jasnější. Sdílení technologií je v takovém případě běžné a vy máte jistotu, že si za dostupnou cenu kupujete o třídu vyšší kvalitu. Ať už bude působení v druhé části testu jakékoliv, brzdný výkon je silnou stránkou této gumy.
Pirelli Cinturato P1 Verde (36 m + 36,2 m = 72,2 m)
Čtvrté místo patří italské prémiové značce. „Právě v menších rozměrech patří Cinturato P1 Verde mezi TOP pneumatiky v segmentu. A jakkoliv je Pirelli spojeno hlavně se sportovním projevem, nabídne tento dezén i přiměřeně komfortní jízdu,“ vyjmenovává kvality Schwangmaier.
Continental PremiumContact 5 (36 m+ 36,4 m = 72,4 m)
Historicky jeden z neúspěšnějších letních dezénů německé značky. Klíčem k úspěchu je pro ni vyrovnanost ve všech disciplínách bez nějaké slabiny. A jakkoliv je dezén na trhu již několik let, díky drobným inovacím na úrovni směsi má stále co nabídnout. Nikoho by nemohlo překvapit, kdyby z pátého místa vystoupal ještě výš.
Další umístění:
Falken Ziex ZE310 (35,9 m+ 36,7 m = 72,6 m) Uniroyal RainExpert (34,5 m+ 38,7 m = 73,2 m) Dunlop Sport BluResponse (37,3 m+ 36, m = 73,3 m) Maxxis Premitra HP5 (38,1 m+ 35,6 m = 73,7 m) Vredestein Sportrac 5 (37 m+ 36,8 m = 73,8 m) Goodyear EfficientGrip Performance (37,6 m+ 37,5 m = 75,1 m) Infinity Ecosis (37 m+ 38,1 m = 75,1 m) Cooper Zeon CS8 (37,5 m+ 37,7 m = 75,2 m) Nokian Line (38 m+ 37,5 m = 75,5 m) Michelin Energy Saver+ (38,7 m+ 36,4 m = 76,2 m) Avon ZV7 (38,2 m+ 38,3 m = 76,5 m) Fulda EcoControl HP (39,6 m+ 37 m = 76,6 m) Kleber Dynaxer HP 3 (37,7 m+ 39,2 m = 76,9 m) Giti Synergy E1 (39,2 m+ 37,9 m = 77,1 m) BF Goodrich g-Grip (39,1 m+ 38,3 m = 77,4 m)Barum těsně neprošel, poslední místa patří čínským značkám
Na smolném 21. místě skončil český zástupce Barum Brillantis 2. Na mokru zastavil na 38,3 m a na suchu na 39,4 m. O pouhých 30 cm tak neprošel do dalších bojů. „I tak je umístění v horní polovině zasloužené, když Barum patří k nejlevnějším zástupcům ve většině testů. Letos bude mít ještě dost možností uspět,“ hodnotí výkon českého zástupce Schwangmaier z e-shopu Pneumatiky.cz. Sítem bohužel neprošly ani další populární značky, například Semperit, Matador, Debica nebo Sava.
Už 5-metrový rozdíl mezi vítězem a 20. místem je důvod k zamyšlení nad výběrem letních pneumatik. Jako z jiného světa pak působí číslo 93,1 m, což je součet brzdných drah nejhorší pneumatiky Fortuna G745. Podobně katastrofické výsledky si připsaly i pneumatiky Rotalla, Goodride, GT Radial nebo Hifly. A pokud pro vás není 5 m dostatečný argument, připomínáme, že přechod pro chodce má šířku 3-4 metry.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.