Vyhláška o cestovních náhradách pro rok 2024 aktualizovala sazby stravného a náhrady za použití soukromého automobilu při pracovních cestách. Obecně si zaměstnanci polepšili, protože jim budou muset firmy proplatit vyšší částky na stravném.
Zvýšení částky se týká také užívání silničního vozidla, pokud pro své pracovní cesty využívají zaměstnanci vlastní automobil nebo motorku. „Zaměstnanci, který je vyslán na pracovní cestu a využívá přitom jiné vozidlo než to zaměstnavatele, náleží náhrada za opotřebení vozidla. U jednokolových a tříkolových vozidel to je nově 1,5 koruny za ujetý kilometr místo 1,4 koruny a u osobního vozidla vzrostla částka z 5,2 na 5,6 koruny za kilometr jízdy,“ říká manažerka společnosti Crowe Ivana Brancuzká.
U náhrad pohonných hmot se vynásobí cena pohonných hmot a spotřeba vozidla. Zaměstnanec prokáže náklady dokladem o nákupu, který dokládá souvislost s pracovní cestou. Existuje-li více dokladů, použije se k výpočtu aritmetický průměr.
Pokud zaměstnanec cenu pohonných hmot takto neprokáže, použije zaměstnavatel průměrnou cenu pohonných hmot, která je daná vyhláškou Ministerstva práce a sociálních věcí. Částky jsou následující:• Benzín 95 – 38,20 Kč za litr• Benzín 98 – 42,60 Kč za litr• Nafta – 38,70 Kč za litr• Elektřina – 7,70 Kč za kWh
Spotřeba pohonných hmot se vypočítává z údajů o spotřebě v technickém průkazu vozidla, který je zaměstnanec povinen předložit zaměstnavateli. „Pokud technický průkaz hodnotu neobsahuje, lze spotřebu prokázat i technickým průkazem vozidla stejného typu se stejným objemem válců. Použije se hodnota čísla pro kombinovaný provoz nebo aritmetický průměr uvedený v průkazu,“ radí Ivana Brancuzká.
Vyhláškou došlo také ke zvýšení sazeb stravného při tuzemských pracovních cestách. Za každý pracovní den cesty poskytne zaměstnavatel zaměstnanci stravné v závislosti na její délce následovně:• 140 Kč - 166 Kč při pracovní cestě v délce 5-12 hodin• 212 Kč - 256 Kč při pracovní cestě v délce 12-18 hodin• 333 Kč - 398 Kč při pracovní cestě delší než 18 hodin
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?