Poslední roky jsou pro dieselové kombíky těžké, jsou nahrazovány elektrifikovanými zážehovými motory, které už sice nabídnou solidní spotřebu paliva, ale zároveň nenabídnou takový točivý moment. Otázka dnešní recenze je tedy jasná – je lepší nafta nebo benzín?
Úvod a ceny
Jelikož jsme zde měli Cupru Leon nedávno, zaměříme se dnes především na to, co je zde jinak. Tehdy totiž šlo o menší hatchback s mild-hybridní patnáctistovkou. Mezi největší rozdíly tedy patří jiný motor a velikost kufru.
Základní cenovka kombíku (Sportstourer) činí 899 900 Kč a to v kombinaci právě s benzínovým motorem 1,5 eTSI a automatickou převodovkou DSG. Nutno podotknout, že už základní výbava je dost bohatá a není nutné za nic připlácet. Za námi testovanou dieselovou variantu 2,0 TDI DSG a pohonem předních kol připlatíte 70 tisíc a chcete-li čtyřkolku, tak si připravte dalších 55 tisíc. V našem případě je zde ještě poměrně bohatá příplatková výbava (šedý lak, paket Technology, elektrický kufr, Matrix LED světlomety, sportovní sedadla a pár dalších položek. Cena za tento konkrétní vůz tedy činí skoro 1,1 milionu. V nabídce poté nechybí ani dvě další výbavové stupně, plug-in hybridní motorizace či dvě silné benzínové dvoulitry o výkonu 300 a 310 koní.
Exteriér
Design je jednoduše povedený. Jde prakticky o vylepšený Seat Leon, což ničemu nevadí, protože i jeho vzhled je fajn. Kombinuje nadčasovost a zároveň tu správnou dávku agresivity v podobě zamračených světlometů a ostrých hran. Stále to vypadá skvěle a líbí se mi i zadní propojené světlomety.
Rozměry: 4657/1799/1439/2684 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1516 kg
Interiér
Po usednutí dovnitř zaujmou sportovní sedadla s výrazným bočním vedením. Pozice za volantem je prima a celkově si myslím, že pro řidiče, kteří neváží přes 100 kg jsou tyto příplatkové sedačky rozhodně dobrou volbou. Jediné co je proti těm obyčejným horší je o něco složitější nastupování.
Ovládání vozidla je největší slabinou jinak povedeného interiéru. Dříve nabízel Leon klasické ovládání klimatizace pomocí tlačítek a koleček. Nyní se to nachází v dotykové ploše, což zkrátka není tak příjemné. Infotainment jako takový jinak není špatný a potěší i bezdrátové propojení s telefonem.
Vnitřnímu prostoru není co vytknout, pohodlně pojme 4 vzrostlé cestující, odkládacích prostorů je dost a potěší i veliký kufr s kapacitou 620 litrů. To je sice o chlup méně, než nabízí třeba Octavia kombi, ale v reálu ten rozdíl téměř nepoznáte.
Jízda
Máme zde základní podvozek bez adaptivních tlumičů, což se v kombinaci s „obyčejným“ motorem a 18 palcovými disky ukázalo, jako chyba. Je to vlastně stejná písnička, jako u posledně testovaného hatchbacku s benzínovým základním motorem. Jízdní komfort rozhodně není špatný, ale vzhledem k dieselu, který nemá nijak sportovní ambice si myslím, že by měl být podvozek naladěn pohodlněji. Bydlet někde, kde jsou hezké silnice, tak jsem ovšem spokojen. Narazíte-li na hezkou okresku, zažijete opravdu hezké a stabilní svezení, které může být i překvapivě svižné a úsporné. Na dálnici potěší slušné odhlučnění a opět velice nízká spotřeba.
Motor
Klasický koncernový čtyřválec se stal za ty roky úplnou legendou. Najdeme jej v desítkách modelu z koncernu VW, což značí o jeho kvalitách. Při správném zacházení a servisování dokáže najíždět obrovské porce kilometrů bez větších investic. Potěší také dobrou kultivovaností, nízkou spotřebou a dostačujícím výkonem (110 kW a 360 Nm). Akcelerace na stovku činí 9 vteřin a maximální rychlost činí 213 km/h. Automatická převodovka DSG sice řadí hezky, ale je v rámci boje za co nejnižší emise uměle utlumena, díky čemuž se celkově může Leon jevit ospale. Stačí ovšem použít pádla pod volantem či sportovní režim a reakce převodovky i odezva na plynový pedál jsou rázem výrazně rychlejší.
Spotřeba při ekonomické jízdě:
Město: 5-6 litrů
Kombinovaná: 5 l
Dálnice: 5,2 l
Okresky: 4 – 4,5 l
Závěr
Cupra Leon SP s dieselovým motorem je sportovně vypadající kombík, který pominu-li sportovní sedadla a tvrdší podvozek sportovní není. Jakoby nevěděl, čím chce vlastně být. Působí trochu jako wrestleři, kteří vypadají hrůzostrašně, ale pozdější „souboj“ je vlastně jen na oko. Výhoda však je, že Cupra nabízí opravdu širokou škálu motorizací, takže si zde vybere opravdu každý. Já osobně bych si však u dieselového kombíku představoval pohodlnější podvozek a jednodušší ovládání.
No a co ta otázka z úvodu? Základní benzín 1,5 eTSI se hodí pro někoho, kdo jezdí spíše kratší trasy a nemá velké nároky na dynamiku a pružnost. Výhodou je nižší hmotnost, díky které ochotněji zatáčí. Diesel ocení ten, kdo jezdí delší trasy a třeba i ve více lidech, kde se pozitivně projeví vyšší točivý moment pohonné jednotky. Rozdíl ve spotřebě je cca 1-2 litry. Já osobně bych však šel do benzinového čtyřválce 2,0 TSI o výkonu 180 / 221 / 228 kW, kde už se dá hovořit o sportovním kombíku, který vás bude bavit řídit. Na denní ježdění jsou ovšem prima i obě základní motorizace. Cupra Leon Sportstourer 2,0 TDI DSG si odváží 7/10 bodů.
Plusy
Design
Spotřeba
Sedadla
Stabilita v zatáčkách
Motor
Praktičnost
Minusy
Tvrdší podvozek
Ovládání vozu
Tvrdý středový tunel v interiéru
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.