Segment MPV jak jsme ho dlouhá léta znali je prakticky mrtvý. Vozy typu Touran či Sharan už tu brzy nebudou, což je veliká škoda. Caddy ve dvou různě dlouhých verzích je pomyslným nástupcem. Jedná se o civilně uzpůsobené užitkové vozidlo, které má mnoho kladů, ale ona užitkovost je zde proti Touranu také znát. Dnešní recenze se zaměří na nižší výbavový stupeň Life s dvoulitrovým dieselem a automatickou převodovkou.
Úvod a ceny
Pátá generace oblíbeného „Caddylaca“ stojí na modulární platformě MQB. Proti předchozí verzi vypadá výrazně lépe a zlepšil se i jízdní komfort, byť má na Touran ještě co dohánět. Na výběr je ze tří výbav přičemž my zde máme střed – Life. Ta začíná na 713 tis (1,5 TSI 84 kW, manuál) v klasické verzi, za prodlouženou Maxi připlatíte 87 tisíc.
My zde však máme diesel s automatem, takže základní cenovka činí 875 tisíc (akční cena). Připočtu-li příplatky tohoto konkrétního exempláře, dostaneme se lehce přes 1,1 milionu. Vypíchnu zde pár těch hlavních – metalíza, 17 palcové disky, adaptivní tempomat, elektrické dovírání zadních dveří, paket „Dark Label“, bezklíčkový přístup, parkpilot vpředu a vzadu, ergonomická sedadla vpředu, tažné zařízení, vyhřívané čelní sklo, tónovaná skla, zimní paket, zpětná kamera a celkem dost dalších věcí. Já osobně si myslím, že by méně náročný uživatel mohl většinu oželet a dostat se reálně na nějakých 900 tisíc, což není vůbec zlé.
Exteriér
Caddy je na poměry konzervativního designu VW celkem odvážným a vypadá rozhodně lépe, než předchůdce. Vyzdvihnout musíme obzvlášť zadní světla, která zaujmou na první pohled a vypadají skvěle. Z boku je vůz něčím mezi krabicí a MPV. Vpředu zaujme lakovaná mřížka v nárazníku v barvě karoserie.
Rozměry: 4500/1855/1816/2755 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1707 kg
Interiér
Přední ergonomická sedadla s výsuvným sedákem jsou pohodlná a dobře zpracovaná. Pozici za volantem si díky polohovatelnému volantu ve velkém rozsahu nacházím snadno. Potěší i stavitelná loketní opěrka.
Celkové ovládání vozidla probíhá především v dotykovém infotainmentu, o čemž jsme se už vyjadřovali několikrát a ideální to zkrátka není, ale dá se na to zvyknout. Ocenit však musím perfektní multifunkční volant s klasickými tlačítky, se kterými se pracuje skvěle. Moc ostatních tlačítek už zde ale není, snad jen trojice „polodotykových knoflíků“ pod infotainmentem, které vás přesměrují na dotykovou obrazovku.
Trochu mi vadí veliké lesklé plochy kolem virtuálního kokpitu a infotainmentu a nenadchnou ani tvrdé plasty všude kolem. Na druhou stranu se VW netají tím, že je to užitkové vozidlo, takže proč by ne. Nějaké to vrzání a pazvuky se tím pádem dají také částečně odpustit.
Prostor je zde největším trumfem. Vpředu máte dostatek prostoru okolo sebe, ale obzvlášť nadstandardně ho máte nad sebou. Pod střechou standardně bývá ještě úložný prostor, kam schováte celkem dost drobností, ale díky panoramatické střeše zde není, což je škoda. Další místa, kam si můžete odložit věci, jsou všude kolem vás. Vzadu se celkem pohodlně vejdou tři běžně vzrostlí jedinci a nebude chybět prostor na hlavu, ani na nohy. Nevýhodou je, že dozadu nevměstnáte tři dětské autosedačky.
Nejvíc nás zaujalo, jak jednoduše se se sedadly manipuluje. Pokud chcete víc místa, je možnost druhou řadu sedadel jednoduše sklopit. Je to velmi jednoduše řešené, takže není třeba hledat návod. Pokud vám ani tak místo nestačí, můžete nezávislá sedadla jednoduše vyndat. Objem zavazadlového prostoru činí 760 litrů (max 2256 l).
Jízda
Komfort je oproti dodávkám lepší, ale oproti vozům typu MPV o něco horší. Je zkrátka mezi těmito dvěmi kategoriemi. Tlumiče sice nejsou tvrdé a vůz dokáže jet celkem plavně, jenže stačí nějaké ostřejší nerovnosti a tuhá zadní náprava se připomene boucháním a celá karoserie se začne kroutit a vrzat. Nutno ovšem říci, že takovéto chování se děje pouze v přítomnosti těch nejhorších českých okresek. Ve většině případů je jízda příjemná a rušit vás začne až aerodynamický hluk při dálničních rychlostech.
Motor
Máme zde nejsilnější naftový dvoulitr v nabídce – 2.0 TDI 90 kW/320 Nm a s klidným svědomím mohu konstatovat, že se jedná o jednoznačně nejlepší motor, který si do Caddy můžete zvolit. Já osobně bych to viděl jako jedinou možnost, protože posledně testovaná 1,5 TSI, která je „přiškrcená“ na 84 kW s manuálem působila vyloženě zdechle.
U dieselu se sice také nejedná o trhače asfaltu, ale díky slušnému kroutícímu momentu je zde solidní pružnost a celkově jsem neměl pocit, že by v legálních rychlostech vozu docházel dech. Po městě jsem si dokonce všiml překvapivě slušné reakci na plyn a celkem slušného zátahu (na druhý rychlostní stupeň), kdy se občas i protočí přední kola. Akcelerace na 100 km/h trvá 11,4 vteřin a maximální rychlost činí 186 km/h.
Naměřená spotřeba při ekonomické jízdě:
Město: 5,5 – 7 l
Kombinovaná: 6,3 l
Dálnice: 7 l
Okresky: 5 – 6 l
Závěr
Za poslední tři roky jsme otestovali již čtvrtý kus VW Caddy a s klidem mohu říct, že se jedná pro většinu uživatelů o nejlepší konfiguraci (pominu-li zbytečně moc příplatků). Naftový motor, automat, střední výbava a spousta prostoru uvnitř, to jsou zkrátka atributy, které hovoří jasně pro. Verze Maxi rozhodně dává smysl pro někoho, kdo potřebuje více prostoru.
Varianta s pohonem všech kol 4Motion se hodí pro někoho, kdo tu čtyřkolku opravdu denně využívá. Pokud byste ji chtěli kvůli jedné lyžovačce za rok, nedává smysl – je zbytečně dražší, těžší a pomalejší.
Poté jsme vyzkoušeli variantu s benzínovou patnáctistovkou a obytnou vestavbou, kde byl problémem mdlý motor.
No a dnes je to konečně to pravé. Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Life sice na sourozenecký Touran ve většině disciplínách ztrácí, ale je to praktický parťák, který si na nic nehraje a odváží si 7,5/10 bodů.
Plusy
Praktičnost
Bohatá výbava
LED světlomety
Skvělá ergo sedadla
Motor – pružnost, spotřeba
Snadná manipulace se sedadly
Minusy
Hlučnost a vrzání
Tvrdé plasty uvnitř
Jízdní komfort na rozbité silnici
Dotykové ovládání
Dozadu nedáte 3 autosedačky
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.