Segment MPV jak jsme ho dlouhá léta znali je prakticky mrtvý. Vozy typu Touran či Sharan už tu brzy nebudou, což je veliká škoda. Caddy ve dvou různě dlouhých verzích je pomyslným nástupcem. Jedná se o civilně uzpůsobené užitkové vozidlo, které má mnoho kladů, ale ona užitkovost je zde proti Touranu také znát. Dnešní recenze se zaměří na nižší výbavový stupeň Life s dvoulitrovým dieselem a automatickou převodovkou.
Úvod a ceny
Pátá generace oblíbeného „Caddylaca“ stojí na modulární platformě MQB. Proti předchozí verzi vypadá výrazně lépe a zlepšil se i jízdní komfort, byť má na Touran ještě co dohánět. Na výběr je ze tří výbav přičemž my zde máme střed – Life. Ta začíná na 713 tis (1,5 TSI 84 kW, manuál) v klasické verzi, za prodlouženou Maxi připlatíte 87 tisíc.
My zde však máme diesel s automatem, takže základní cenovka činí 875 tisíc (akční cena). Připočtu-li příplatky tohoto konkrétního exempláře, dostaneme se lehce přes 1,1 milionu. Vypíchnu zde pár těch hlavních – metalíza, 17 palcové disky, adaptivní tempomat, elektrické dovírání zadních dveří, paket „Dark Label“, bezklíčkový přístup, parkpilot vpředu a vzadu, ergonomická sedadla vpředu, tažné zařízení, vyhřívané čelní sklo, tónovaná skla, zimní paket, zpětná kamera a celkem dost dalších věcí. Já osobně si myslím, že by méně náročný uživatel mohl většinu oželet a dostat se reálně na nějakých 900 tisíc, což není vůbec zlé.
Exteriér
Caddy je na poměry konzervativního designu VW celkem odvážným a vypadá rozhodně lépe, než předchůdce. Vyzdvihnout musíme obzvlášť zadní světla, která zaujmou na první pohled a vypadají skvěle. Z boku je vůz něčím mezi krabicí a MPV. Vpředu zaujme lakovaná mřížka v nárazníku v barvě karoserie.
Rozměry: 4500/1855/1816/2755 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1707 kg
Interiér
Přední ergonomická sedadla s výsuvným sedákem jsou pohodlná a dobře zpracovaná. Pozici za volantem si díky polohovatelnému volantu ve velkém rozsahu nacházím snadno. Potěší i stavitelná loketní opěrka.
Celkové ovládání vozidla probíhá především v dotykovém infotainmentu, o čemž jsme se už vyjadřovali několikrát a ideální to zkrátka není, ale dá se na to zvyknout. Ocenit však musím perfektní multifunkční volant s klasickými tlačítky, se kterými se pracuje skvěle. Moc ostatních tlačítek už zde ale není, snad jen trojice „polodotykových knoflíků“ pod infotainmentem, které vás přesměrují na dotykovou obrazovku.
Trochu mi vadí veliké lesklé plochy kolem virtuálního kokpitu a infotainmentu a nenadchnou ani tvrdé plasty všude kolem. Na druhou stranu se VW netají tím, že je to užitkové vozidlo, takže proč by ne. Nějaké to vrzání a pazvuky se tím pádem dají také částečně odpustit.
Prostor je zde největším trumfem. Vpředu máte dostatek prostoru okolo sebe, ale obzvlášť nadstandardně ho máte nad sebou. Pod střechou standardně bývá ještě úložný prostor, kam schováte celkem dost drobností, ale díky panoramatické střeše zde není, což je škoda. Další místa, kam si můžete odložit věci, jsou všude kolem vás. Vzadu se celkem pohodlně vejdou tři běžně vzrostlí jedinci a nebude chybět prostor na hlavu, ani na nohy. Nevýhodou je, že dozadu nevměstnáte tři dětské autosedačky.
Nejvíc nás zaujalo, jak jednoduše se se sedadly manipuluje. Pokud chcete víc místa, je možnost druhou řadu sedadel jednoduše sklopit. Je to velmi jednoduše řešené, takže není třeba hledat návod. Pokud vám ani tak místo nestačí, můžete nezávislá sedadla jednoduše vyndat. Objem zavazadlového prostoru činí 760 litrů (max 2256 l).
Jízda
Komfort je oproti dodávkám lepší, ale oproti vozům typu MPV o něco horší. Je zkrátka mezi těmito dvěmi kategoriemi. Tlumiče sice nejsou tvrdé a vůz dokáže jet celkem plavně, jenže stačí nějaké ostřejší nerovnosti a tuhá zadní náprava se připomene boucháním a celá karoserie se začne kroutit a vrzat. Nutno ovšem říci, že takovéto chování se děje pouze v přítomnosti těch nejhorších českých okresek. Ve většině případů je jízda příjemná a rušit vás začne až aerodynamický hluk při dálničních rychlostech.
Motor
Máme zde nejsilnější naftový dvoulitr v nabídce – 2.0 TDI 90 kW/320 Nm a s klidným svědomím mohu konstatovat, že se jedná o jednoznačně nejlepší motor, který si do Caddy můžete zvolit. Já osobně bych to viděl jako jedinou možnost, protože posledně testovaná 1,5 TSI, která je „přiškrcená“ na 84 kW s manuálem působila vyloženě zdechle.
U dieselu se sice také nejedná o trhače asfaltu, ale díky slušnému kroutícímu momentu je zde solidní pružnost a celkově jsem neměl pocit, že by v legálních rychlostech vozu docházel dech. Po městě jsem si dokonce všiml překvapivě slušné reakci na plyn a celkem slušného zátahu (na druhý rychlostní stupeň), kdy se občas i protočí přední kola. Akcelerace na 100 km/h trvá 11,4 vteřin a maximální rychlost činí 186 km/h.
Naměřená spotřeba při ekonomické jízdě:
Město: 5,5 – 7 l
Kombinovaná: 6,3 l
Dálnice: 7 l
Okresky: 5 – 6 l
Závěr
Za poslední tři roky jsme otestovali již čtvrtý kus VW Caddy a s klidem mohu říct, že se jedná pro většinu uživatelů o nejlepší konfiguraci (pominu-li zbytečně moc příplatků). Naftový motor, automat, střední výbava a spousta prostoru uvnitř, to jsou zkrátka atributy, které hovoří jasně pro. Verze Maxi rozhodně dává smysl pro někoho, kdo potřebuje více prostoru.
Varianta s pohonem všech kol 4Motion se hodí pro někoho, kdo tu čtyřkolku opravdu denně využívá. Pokud byste ji chtěli kvůli jedné lyžovačce za rok, nedává smysl – je zbytečně dražší, těžší a pomalejší.
Poté jsme vyzkoušeli variantu s benzínovou patnáctistovkou a obytnou vestavbou, kde byl problémem mdlý motor.
No a dnes je to konečně to pravé. Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG Life sice na sourozenecký Touran ve většině disciplínách ztrácí, ale je to praktický parťák, který si na nic nehraje a odváží si 7,5/10 bodů.
Plusy
Praktičnost
Bohatá výbava
LED světlomety
Skvělá ergo sedadla
Motor – pružnost, spotřeba
Snadná manipulace se sedadly
Minusy
Hlučnost a vrzání
Tvrdé plasty uvnitř
Jízdní komfort na rozbité silnici
Dotykové ovládání
Dozadu nedáte 3 autosedačky
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.