Automobilka Kia představila na pařížském autosalonu kompletní technickou specifikaci evropského modelu e-Niro, který se již nějakou tu dobu pohybuje po amerických silnicích pod názvem Niro EV. Kromě toho navíc automobilka ukázala i první reklamní spot, ve kterém se tváří tohoto modelu stane stejnojmenná legenda Hollywoodu - Robert De Niro.
Jedním z nejdůležitějších parametrů všech elektromobilů je samozřejmě dojezd a v tomto směru Kia rozhodně nezklame. I podle nového měřícího cyklu WLTP totiž Kia dosáhla dojezdu 485 km, což rozhodně není špatné. Pouze v městském provozu ovšem Kia podle WLTP dosáhne dojezdu až 615 kilometrů. A za tyto parametry vděčí bateriím s kapacitou 64 kWh.
Pokud by se však zákazníci spokojili s menším dojezdem, Kia by měla nabídnout i model e-Niro s menší baterií o kapacitě 39.2 kWh, která podle cyklu WLTP nabídne dojezd okolo 312 kilometrů.
Oba modely budou samozřejmě vybaveny řadou technologií, jejichž cílem bude využít baterii maximálně efektivně a dojezd prodloužit. Kromě regenerativního brzdění, které je dnes prakticky standardem všech elektromobilů, nabídne model e-Niro i asistenta pro ekologickou jízdu (Eco Driving Assistant System - Eco DAS), který bude řidiči napovídat, jak řídit s maximální efektivitou. Součástí Eco DAS budou i systémy Coasting Guide Control (CGC) nebo Predictive Energy Control (PEC).
Například systém CGC řidiči napoví kdy bude nejlepší zvednout nohu z plynu tak, aby vůz plynule dojez ke křižovatce / odbočce. Aby to bylo možné, bude tento systém úzce kooperovat s informacemi o rychlosti nebo daty z navigačního systému. Řidiči si navíc budou moci zvolit ze tří úrovní rekuperace a to prostřednictvím pádel pod volantem.
K dalším zajímavostem patří třeba speciální systém pro zahřívaní baterií nebo výkonné tepelné čerpadlo, přičemž druhý jmenovaný systém je zvláště působivý. Dokáže totiž odvádět teplo třeba ze systému klimatizace či elektrických systémů a následně s ním vyhřívat kabinu vozu, což by jinak vyžadovalo další čerpání energie z baterií.
Co se týče výkonu, model e-Niro s delším dojezdem a 64 kWh baterií nabídne elektromotor o výkonu 204 koní s točivým momentem 395 nM, který rozhýbe elektrické SUV z 0 na 100 km/h za 7.8 sekundy. Slabší model s 39.2 kWh baterií disponuje motorem o výkonu cca 134 koní, který akceleruje z 0 na 100 km/h během 9.8 sekundy.
Nová Kia e-Niro by se měla objevit na evropském trhu ještě před koncem tohoto roku. Součástí nabídky bude samozřejmě i sedmiletá záruka omezená na nájezd cca 150 000 kilometrů, která se bude vztahovat i na baterie a elektromotor.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?