Automobilka Kia představila na pařížském autosalonu kompletní technickou specifikaci evropského modelu e-Niro, který se již nějakou tu dobu pohybuje po amerických silnicích pod názvem Niro EV. Kromě toho navíc automobilka ukázala i první reklamní spot, ve kterém se tváří tohoto modelu stane stejnojmenná legenda Hollywoodu - Robert De Niro.
Jedním z nejdůležitějších parametrů všech elektromobilů je samozřejmě dojezd a v tomto směru Kia rozhodně nezklame. I podle nového měřícího cyklu WLTP totiž Kia dosáhla dojezdu 485 km, což rozhodně není špatné. Pouze v městském provozu ovšem Kia podle WLTP dosáhne dojezdu až 615 kilometrů. A za tyto parametry vděčí bateriím s kapacitou 64 kWh.
Pokud by se však zákazníci spokojili s menším dojezdem, Kia by měla nabídnout i model e-Niro s menší baterií o kapacitě 39.2 kWh, která podle cyklu WLTP nabídne dojezd okolo 312 kilometrů.
Oba modely budou samozřejmě vybaveny řadou technologií, jejichž cílem bude využít baterii maximálně efektivně a dojezd prodloužit. Kromě regenerativního brzdění, které je dnes prakticky standardem všech elektromobilů, nabídne model e-Niro i asistenta pro ekologickou jízdu (Eco Driving Assistant System - Eco DAS), který bude řidiči napovídat, jak řídit s maximální efektivitou. Součástí Eco DAS budou i systémy Coasting Guide Control (CGC) nebo Predictive Energy Control (PEC).
Například systém CGC řidiči napoví kdy bude nejlepší zvednout nohu z plynu tak, aby vůz plynule dojez ke křižovatce / odbočce. Aby to bylo možné, bude tento systém úzce kooperovat s informacemi o rychlosti nebo daty z navigačního systému. Řidiči si navíc budou moci zvolit ze tří úrovní rekuperace a to prostřednictvím pádel pod volantem.
K dalším zajímavostem patří třeba speciální systém pro zahřívaní baterií nebo výkonné tepelné čerpadlo, přičemž druhý jmenovaný systém je zvláště působivý. Dokáže totiž odvádět teplo třeba ze systému klimatizace či elektrických systémů a následně s ním vyhřívat kabinu vozu, což by jinak vyžadovalo další čerpání energie z baterií.
Co se týče výkonu, model e-Niro s delším dojezdem a 64 kWh baterií nabídne elektromotor o výkonu 204 koní s točivým momentem 395 nM, který rozhýbe elektrické SUV z 0 na 100 km/h za 7.8 sekundy. Slabší model s 39.2 kWh baterií disponuje motorem o výkonu cca 134 koní, který akceleruje z 0 na 100 km/h během 9.8 sekundy.
Nová Kia e-Niro by se měla objevit na evropském trhu ještě před koncem tohoto roku. Součástí nabídky bude samozřejmě i sedmiletá záruka omezená na nájezd cca 150 000 kilometrů, která se bude vztahovat i na baterie a elektromotor.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.