Dnes se podíváme na zoubek modernizovanému Polu, které je sourozencem Fabie. Tu jsme nedávno testovali s nejvýkonnějším tříválcem (81 kW) a automatickou převodovkou DSG. Toto pohonné ústrojí se dodává i do Volkswagenu, avšak my tu dnes máme slabší variantu (70 kW) s manuální převodovkou. Dnešní recenze zjistí, zda dokáže být i základní motorizace srovnatelně všestranná, jako silnější verze.
Úvod a ceny
Standardně jsou na výběr tři výbavy – Life, Style a R-Line. Ta nejlevnější se základním motorem stojí od 493 tisíc. Nedávno se ještě přidala zvýhodněná verze People, která stojí od 505 tisíc.
My tu však máme hezky vybavenou variantu Style, která stojí od 575 tisíc. Příplatek za automat pak stojí 48 tisíc. Náš konkrétní vůz měl připlacené 16 palcové disky, dvoubarevné lakování, potahy sedadel ArtVelours s vyhříváním, virtuální kokpit a 8 palcový infotaintment s bezdrátovým Car Play. Výsledná cena se tak dostala na nějakých 649 tisíc. Co se motorů týče, tak zde máte na výběr tři možnosti. První je námi testovaný tříválec 1,0 TSI s manuálem a výkonem 70 kW, druhou možností je tentýž motor s automatickou převodovkou a poslední možnost je silnější verze stejné pohonné jednotky s automatem.
Exteriér
Design vozu je líbivý a nadčasový. Moderní dojem navozuje LED linka spojující přední světlomety. Velice povedený je nárazník, ve kterém jsou chromové horizontální linky. Nejvíce však vozu prospělo dvoubarevné lakování (černá střecha a zrcátka). Povedený je i tvar zadních LED světel.
Rozměry: 4053/1751/1429/2552 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1172 kg
Interiér
Přední sedadla jsou pohodlná a pozice za volantem je pominu-li trochu vyšší posed perfektní. Líbí se mi nastavení volantu ve velikém rozsahu. K dokonalosti mi schází asi jen výškově polohovatelná loketní opěrka. Co se materiálů týče, tak by to mohlo být lepší. Nepotěší tvrdé plasty.
Ovládání vozu je velice intuitivní, vše je hezky po ruce. Infotainment je tak akorát veliký a funguje dobře. Oproti Fabii však působí jeho umístění poněkud zastaralejším dojmem, což platí o celé palubní desce. Potěší oddělená sekce pro ovládání dvou-zónové klimatizace, kde sice nejsou kolečka, ale vlastně se to ovládá také celkem snadno a proti Fabii potěší možnost ovládání ventilátoru zde, nikoliv v dotykové obrazovce.
Prostornost je velice slušná. Vpředu je místa dost, to samé platí i o odkládacích prostorech. Situace je velmi dobrá i vzadu.
Sedl jsem si sám za sebe (měřím 185cm) a vešel jsem se naprosto v pohodě. Dokonce zbyla i malá rezerva před koleny i nad hlavou. Kufr zvládne pojmout 351 litrů zavazadel.
Jízda
Po prvních kilometrech po městě a rozbitých úsecích mně potěšil dobrý jízdní komfort, který je dán také tím, že zde nejsou nesmyslně velké ráfky. Nerovnosti žehlí o poznání lépe než minulý týden testovaná Cupra Leon s nízkoprofilovými „osmnáctkami“. V zatáčkách je sice Polo méně jisté, ale i tak zatáčí s takovou přirozenou lehkostí a samozřejmostí. Potěšilo mě také velice dobré odhlučnění, které je i na dálnici při 140 km/h překvapivě dobré.
Motor
Základní litrový motor 1,0 TSI je jak už to u tříválců bývá o něco méně kultivovaný na volnoběhu a v nižších otáčkách. Jakmile ovšem přestanete poslouchat ukazatel, který radí, kdy máte řadit, respektive radí motor nepřirozeně podtáčet, je to o poznání lepší. Otáčky musíte udržovat nad 2 tisíci a je to dobré. Jednotlivé převody jsou díky absenci šestky o něco delší, což dynamice vozu nepřidává, ale ani tak se nedá říci, že by byla nedostatečná. Na primárně městský vůz je to úplně v pohodě. Na dálnici sice nevyklízí levý pruh, ale při 130 km/h točí příjemné 3 tisíce otáček a ani do kopce není nutné podřazovat (s prázdným autem).
Výkon motoru činí 70 kW a kroutící moment je 175 Nm. Akcelerace na stovku trvá 10,8 sekund a maximální rychlost je 187 km/h. Směrová stabilita je i ve vyšších nepovolených rychlostech velice dobrá. Kdybych nevěděl, co řídím, tipl bych, že se jedná o Golf, nikoliv menší Polo, což je velký kompliment. Největším benefitem tohoto motoru je spotřeba, která se vyrovná i naftovým motorům, které vždy platily za ty nejúspornější. Při velice klidné a předvídavé jízdě jsme naměřili tato čísla:
Město: 5 – 6,5 litrů
Kombinovaná: 5,6 l
Dálničních 130 km/h: 6,2 l
Okresky: 4,5 – 5 l
Konkurence
Konkurentů je v tomto segmentu opravdu dost. Patří mezi ně například již zmíněná Škoda Fabia, ale také Hyundai I20, Peugeot 208, Renault Clio, Dacia Sandero, Seat Ibiza, Ford Fiesta či Opel Corsa. Polo rozhodně není nejlevnější, ale je takovou zlatou a univerzální střední cestou napříč všemi rivaly a jednoznačně patří k těm nejprostornějším.
Závěr
Polo je opravdu dobré a velice úsporné auto, které se perfektně hodí do města, ale hravě zvládne i delší dálniční cestu. Základní motor se hodí spíše pro klidnější povahy, ale nějaké to předjetí auta na okresce pro něj rozhodně také není problém. Upřímně jsem čekal, že bude díky absenci 6 rychlostního stupně nepoužitelné na dálnici, ale není tomu tak. Při 130 km/h točí hezké 3 tisíce otáček a jízda je stále hezky tichá. Líbí se mi i snadné ovládání a bezdrátové Car Play. Pochvalu zaslouží i komfortní podvozek, který zároveň poskytuje solidní jízdní zážitek v zatáčkách. Má to nějaké ale? Bohužel ano a tím největším je cena, která je ve srovnání s Fabií bohužel podstatně vyšší, přitom se jedná o prakticky totožné auto. Volkswagen Polo Style 1,0 TSI 70 kW si odváží 7/10 bodů.
Plusy
Povedený design
Snadné ovládání
Bezdrátové Car Play
Jistý a komfortní podvozek
Odhlučnění
Spotřeba
Nízká hmotnost
Minusy
Cena
Slabší dynamika
Tvrdé plasty uvnitř
Interiér působí zastarale
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.