Když jeden chudne, zákonitě někdo jiný musí bohatnout. V případě dnešních externě vysokých cen pohonných hmot chudne běžný motorista a "kapsu si mastí" stát. Víte kolik dělají daně z jedné plné nádrže?
Nejprve se pojďme podívat, z čeho se vlastně skládá cena benzínu a nafty.
Tím prvním, co zásadně ovlivňuje cenu pohonných hmot na čerpacích stanicích je cena ropy. Dále tu máme marže na dopravu ropy do rafinérií a dopravu hotového paliva na benzínové stanice. Marže samotné rafinérie a marže čerpací stanice. No a pak už tu máme peníze, které jdou do našeho veřejného rozpočtu a na ty se teď lépe podíváme.
Jak většina z nás ví, za paliva se kromě DPH platí také spotřební daň. Což znamená, že motorista, který chce jezdit, musí platit daň z daně. A kolik to tedy je?
Při dnešních průměrných cenách benzínu 43,90 Kč jde státu 12,84 Kč na spotřební daní a dalších 7,61 Kč na DPH. Dohromady tedy 20,45 Kč za litr. Když budem brát, že průměrná nádrž osobního auta má objem 50 litrů, tak jen státu jde prostřednictvím těchto dvou daní celkem 1022,50 Kč, téměř 47% z celkové ceny nádrže.
U nafty s průměrnou cenou 44,90 Kč jde do státní kasy 9,95 Kč na spotřební daní a 7,79 Kč na DPH. Celkem tedy 17,74 Kč za každý natankovaný litr nafty. Při plné nádrži je to pak 887 Kč, takže asi 39,5% z celkové sumy. Lepší, než u benzínu, ale i tak je to hodně peněz.
státu za 1 litr za plnou 50 l nádrž
benzínu 20,45 Kč 1022,50 Kč
nafty 17,74 Kč 887,00 Kč
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?