Víte kolik si bere stát za vaší plnou nádrž? Možná se budete divit

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 8. března 2022, 19:07 Aktualizováno 12.3.2022, 04:00 Google+

Když jeden chudne, zákonitě někdo jiný musí bohatnout. V případě dnešních externě vysokých cen pohonných hmot chudne běžný motorista a "kapsu si mastí" stát. Víte kolik dělají daně z jedné plné nádrže?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ukazatel paliva na přístrojové desce

Ukazatel paliva na přístrojové desce | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Nejprve se pojďme podívat, z čeho se vlastně skládá cena benzínu a nafty.

Tím prvním, co zásadně ovlivňuje cenu pohonných hmot na čerpacích stanicích je cena ropy. Dále tu máme marže na dopravu ropy do rafinérií a dopravu hotového paliva na benzínové stanice. Marže samotné rafinérie a marže čerpací stanice. No a pak už tu máme peníze, které jdou do našeho veřejného rozpočtu a na ty se teď lépe podíváme.

Jak většina z nás ví, za paliva se kromě DPH platí také spotřební daň. Což znamená, že motorista, který chce jezdit, musí platit daň z daně. A kolik to tedy je?

Při dnešních průměrných cenách benzínu 43,90 Kč jde státu 12,84 Kč na spotřební daní a dalších 7,61 Kč na DPH. Dohromady tedy 20,45 Kč za litr. Když budem brát, že průměrná nádrž osobního auta má objem 50 litrů, tak jen státu jde prostřednictvím těchto dvou daní celkem 1022,50 Kč, téměř 47% z celkové ceny nádrže.

U nafty s průměrnou cenou 44,90 Kč jde do státní kasy 9,95 Kč na spotřební daní a 7,79 Kč na DPH. Celkem tedy 17,74 Kč za každý natankovaný litr nafty. Při plné nádrži je to pak 887 Kč, takže asi 39,5% z celkové sumy. Lepší, než u benzínu, ale i tak je to hodně peněz.

                   státu za 1 litr            za plnou 50 l nádrž 

benzínu      20,45 Kč                       1022,50 Kč

nafty           17,74 Kč                         887,00 Kč

Vytisknout

Diskuze: Víte kolik si bere stát za vaší plnou nádrž? Možná se budete divit

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb Combi L&K 2,0 TDI 142 kW 4x4 – vrchol nabídky, stojí za to ?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – život ve městě a elektrický provoz

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

reklama

Doporučujeme

ceny pohonných hmot

Skvělá zpráva: Ropa prudce zlevnila

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud