Když jeden chudne, zákonitě někdo jiný musí bohatnout. V případě dnešních externě vysokých cen pohonných hmot chudne běžný motorista a "kapsu si mastí" stát. Víte kolik dělají daně z jedné plné nádrže?
Nejprve se pojďme podívat, z čeho se vlastně skládá cena benzínu a nafty.
Tím prvním, co zásadně ovlivňuje cenu pohonných hmot na čerpacích stanicích je cena ropy. Dále tu máme marže na dopravu ropy do rafinérií a dopravu hotového paliva na benzínové stanice. Marže samotné rafinérie a marže čerpací stanice. No a pak už tu máme peníze, které jdou do našeho veřejného rozpočtu a na ty se teď lépe podíváme.
Jak většina z nás ví, za paliva se kromě DPH platí také spotřební daň. Což znamená, že motorista, který chce jezdit, musí platit daň z daně. A kolik to tedy je?
Při dnešních průměrných cenách benzínu 43,90 Kč jde státu 12,84 Kč na spotřební daní a dalších 7,61 Kč na DPH. Dohromady tedy 20,45 Kč za litr. Když budem brát, že průměrná nádrž osobního auta má objem 50 litrů, tak jen státu jde prostřednictvím těchto dvou daní celkem 1022,50 Kč, téměř 47% z celkové ceny nádrže.
U nafty s průměrnou cenou 44,90 Kč jde do státní kasy 9,95 Kč na spotřební daní a 7,79 Kč na DPH. Celkem tedy 17,74 Kč za každý natankovaný litr nafty. Při plné nádrži je to pak 887 Kč, takže asi 39,5% z celkové sumy. Lepší, než u benzínu, ale i tak je to hodně peněz.
státu za 1 litr za plnou 50 l nádrž
benzínu 20,45 Kč 1022,50 Kč
nafty 17,74 Kč 887,00 Kč
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?