Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Akcie asijských automobilek zaznamenaly výrazný pokles po oznámení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že Spojené státy uvalí cla na vozidla, která nejsou vyráběna v USA. Tento krok vyvolal velkou reakci mezi automobilovými výrobci po celém světě, zejména mezi japonskými a jihokorejskými firmami. Japonské automobilky Toyota a Honda zaznamenaly pokles o 3,69 % a 2,91 %, zatímco Nissan, který má tři závody v Mexiku, klesl o 2,92 %. Mazda Motor se propadla o více než 6 %, a Mitsubishi Motors o 4,9 %.
Jihokorejská Kia Motors, která rovněž provozuje výrobní závod v Mexiku, zaznamenala pokles o 2,76 %. Čínské automobilky Nio a Xpeng byly rovněž zasaženy, přičemž jejich akcie klesly o 3,94 % a 1,97 %. Tato nová cla, která vstoupí v platnost 2. dubna, mají zásadní vliv na automobilky, které prodávají své vozy na americkém trhu, a to i přes to, že mnoho komponentů pochází z různých zemí.
Will Scharf, pomocník Bílého domu, vysvětlil, že nová cla se budou vztahovat na "osoby vyrobené v zahraničí a lehké nákladní automobily". Přesto zůstává většina detailů této proklamace nejasná, protože většina automobilů se skládá z dílů, které pocházejí z různých částí světa. Očekává se, že tato opatření přinesou do amerického rozpočtu nové roční příjmy ve výši více než 100 miliard dolarů.
Karl Brauer, výkonný analytik společnosti iSeeCars, upozornil na to, že každá automobilka, která prodává vozidla v USA, je silně závislá na globálních dodavatelských řetězcích automobilových dílů, přičemž mnohé z těchto dílů pocházejí z Číny. „I když Honda nebo Toyota montují modely v USA, díly z Číny zvýší náklady na výrobu těchto vozidel,“ řekl Brauer. Podle něj to znamená, že automobilky budou čelit buď nižším ziskům, nebo zvýšení cen pro spotřebitele.
Pokud jde o vozy montované přímo v USA, i tyto budou ovlivněny, i když v menší míře, na základě složení jejich zahraničních dílů. "Žádný americký prodejce automobilů neunikne dopadu těchto cel," varoval analytik. Tento krok se tedy dotkne nejen asijských, ale i amerických automobilek, které používají součástky z jiných zemí.
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila svůj nesouhlas s novými clami na sociálních médiích, kde uvedla, že Evropská unie bude i nadále usilovat o vyjednání řešení, která by zároveň chránila její ekonomické zájmy. "Budeme hledat vyjednaná řešení, abychom ochránili naše ekonomické zájmy," uvedla von der Leyenová na síti X.
Generální ředitel AutoForecast Solutions, Joseph McCabe, komentoval situaci slovy, že zpětné zrušení těchto cel před 2. dubnem se nezdá být pravděpodobné. „Bude to platit s největší pravděpodobností několik týdnů, ne-li měsíců, a pak uvidíme nějakou devastaci," dodal McCabe. Tento krok vyvolává obavy o budoucnost globálního automobilového průmyslu a jeho vliv na americký trh.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?