Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Akcie asijských automobilek zaznamenaly výrazný pokles po oznámení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že Spojené státy uvalí cla na vozidla, která nejsou vyráběna v USA. Tento krok vyvolal velkou reakci mezi automobilovými výrobci po celém světě, zejména mezi japonskými a jihokorejskými firmami. Japonské automobilky Toyota a Honda zaznamenaly pokles o 3,69 % a 2,91 %, zatímco Nissan, který má tři závody v Mexiku, klesl o 2,92 %. Mazda Motor se propadla o více než 6 %, a Mitsubishi Motors o 4,9 %.
Jihokorejská Kia Motors, která rovněž provozuje výrobní závod v Mexiku, zaznamenala pokles o 2,76 %. Čínské automobilky Nio a Xpeng byly rovněž zasaženy, přičemž jejich akcie klesly o 3,94 % a 1,97 %. Tato nová cla, která vstoupí v platnost 2. dubna, mají zásadní vliv na automobilky, které prodávají své vozy na americkém trhu, a to i přes to, že mnoho komponentů pochází z různých zemí.
Will Scharf, pomocník Bílého domu, vysvětlil, že nová cla se budou vztahovat na "osoby vyrobené v zahraničí a lehké nákladní automobily". Přesto zůstává většina detailů této proklamace nejasná, protože většina automobilů se skládá z dílů, které pocházejí z různých částí světa. Očekává se, že tato opatření přinesou do amerického rozpočtu nové roční příjmy ve výši více než 100 miliard dolarů.
Karl Brauer, výkonný analytik společnosti iSeeCars, upozornil na to, že každá automobilka, která prodává vozidla v USA, je silně závislá na globálních dodavatelských řetězcích automobilových dílů, přičemž mnohé z těchto dílů pocházejí z Číny. „I když Honda nebo Toyota montují modely v USA, díly z Číny zvýší náklady na výrobu těchto vozidel,“ řekl Brauer. Podle něj to znamená, že automobilky budou čelit buď nižším ziskům, nebo zvýšení cen pro spotřebitele.
Pokud jde o vozy montované přímo v USA, i tyto budou ovlivněny, i když v menší míře, na základě složení jejich zahraničních dílů. "Žádný americký prodejce automobilů neunikne dopadu těchto cel," varoval analytik. Tento krok se tedy dotkne nejen asijských, ale i amerických automobilek, které používají součástky z jiných zemí.
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila svůj nesouhlas s novými clami na sociálních médiích, kde uvedla, že Evropská unie bude i nadále usilovat o vyjednání řešení, která by zároveň chránila její ekonomické zájmy. "Budeme hledat vyjednaná řešení, abychom ochránili naše ekonomické zájmy," uvedla von der Leyenová na síti X.
Generální ředitel AutoForecast Solutions, Joseph McCabe, komentoval situaci slovy, že zpětné zrušení těchto cel před 2. dubnem se nezdá být pravděpodobné. „Bude to platit s největší pravděpodobností několik týdnů, ne-li měsíců, a pak uvidíme nějakou devastaci," dodal McCabe. Tento krok vyvolává obavy o budoucnost globálního automobilového průmyslu a jeho vliv na americký trh.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?