Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Akcie asijských automobilek zaznamenaly výrazný pokles po oznámení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že Spojené státy uvalí cla na vozidla, která nejsou vyráběna v USA. Tento krok vyvolal velkou reakci mezi automobilovými výrobci po celém světě, zejména mezi japonskými a jihokorejskými firmami. Japonské automobilky Toyota a Honda zaznamenaly pokles o 3,69 % a 2,91 %, zatímco Nissan, který má tři závody v Mexiku, klesl o 2,92 %. Mazda Motor se propadla o více než 6 %, a Mitsubishi Motors o 4,9 %.
Jihokorejská Kia Motors, která rovněž provozuje výrobní závod v Mexiku, zaznamenala pokles o 2,76 %. Čínské automobilky Nio a Xpeng byly rovněž zasaženy, přičemž jejich akcie klesly o 3,94 % a 1,97 %. Tato nová cla, která vstoupí v platnost 2. dubna, mají zásadní vliv na automobilky, které prodávají své vozy na americkém trhu, a to i přes to, že mnoho komponentů pochází z různých zemí.
Will Scharf, pomocník Bílého domu, vysvětlil, že nová cla se budou vztahovat na "osoby vyrobené v zahraničí a lehké nákladní automobily". Přesto zůstává většina detailů této proklamace nejasná, protože většina automobilů se skládá z dílů, které pocházejí z různých částí světa. Očekává se, že tato opatření přinesou do amerického rozpočtu nové roční příjmy ve výši více než 100 miliard dolarů.
Karl Brauer, výkonný analytik společnosti iSeeCars, upozornil na to, že každá automobilka, která prodává vozidla v USA, je silně závislá na globálních dodavatelských řetězcích automobilových dílů, přičemž mnohé z těchto dílů pocházejí z Číny. „I když Honda nebo Toyota montují modely v USA, díly z Číny zvýší náklady na výrobu těchto vozidel,“ řekl Brauer. Podle něj to znamená, že automobilky budou čelit buď nižším ziskům, nebo zvýšení cen pro spotřebitele.
Pokud jde o vozy montované přímo v USA, i tyto budou ovlivněny, i když v menší míře, na základě složení jejich zahraničních dílů. "Žádný americký prodejce automobilů neunikne dopadu těchto cel," varoval analytik. Tento krok se tedy dotkne nejen asijských, ale i amerických automobilek, které používají součástky z jiných zemí.
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila svůj nesouhlas s novými clami na sociálních médiích, kde uvedla, že Evropská unie bude i nadále usilovat o vyjednání řešení, která by zároveň chránila její ekonomické zájmy. "Budeme hledat vyjednaná řešení, abychom ochránili naše ekonomické zájmy," uvedla von der Leyenová na síti X.
Generální ředitel AutoForecast Solutions, Joseph McCabe, komentoval situaci slovy, že zpětné zrušení těchto cel před 2. dubnem se nezdá být pravděpodobné. „Bude to platit s největší pravděpodobností několik týdnů, ne-li měsíců, a pak uvidíme nějakou devastaci," dodal McCabe. Tento krok vyvolává obavy o budoucnost globálního automobilového průmyslu a jeho vliv na americký trh.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?