Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Zellmerova slova dosud nezávažnějším způsobem potvrzují, že ani Škoda není imunní vůči dopadům tuhých regulací Evropské unie a transformativním změnám globálního autoprůmyslu.
Také další evropské automobilky zápolí s poměrně slabou poptávkou, vysokými náklady na energie a pracovní sílu, s klesající konkurenceschopností zejména tváří v tvář Číně a v neposlední řadě s nečekaně silnými problémy při přechodu na elektromobilitu.
Největší evropská automobilka, Volkswagen, matka Škody, se loni koncem roku dohodla s odbory na snížení stavu zaměstnanců o 35 000 lidí. Loni dokonce vážně hrozilo, že bude muset zavřít některé ze svých závodů v Německu, což se v její takřka devadesátileté historii nikdy nestalo, avšak tato hrozba pominula, i když patrně ne definitivně.
Současně právě dnes je naposledy v provozu bruselská továrna značky Audi, jež rovněž patří pod křídla Volkswagenu. O práci tak dneškem přichází na tři tisíce tamních zaměstnanců.
Automobilka Audi se rozhodla roku 2018 přeorientovat na výrobu elektromobilů, po přibližně 70 letech úspěšné produkce vozů se spalovacím motorem. Tuto revoluční přeměnu svého zaměření tedy nezvládá. Město Brusel tak přichází o svého vůbec největšího zaměstnavatele v rámci soukromé sféry.
Je to symbolické. Právě v Bruselu, v tamních úřadech a institucích Evropské unie v čele s Evropskou komisí, vznikla celá řada regulací, kvůli nimiž se nyní evropský automobilový průmysl ocitá ve vážné krizi, jakou vlastně nepamatuje. Fatální chybu už připouští i sama Evropská komise, která se v posledních dnech snaží o alespoň částečnou deregulaci, byť hlavně pod vlivem dění ve Spojených státech, oslabení transatlantické bezpečností vazby a deregulace v podání tamní nové administrativy. Otázkou však je, zda v EU s deregulací nepřichází pět minut po dvanácté.
Klíčovým důvodem nesnází automobilek jsou vysoké ceny energií, které Brusel uměle zdražuje emisními povolenkami, a to více než kdekoli jinde na světě. Automobilky v EU se ale také potýkají s přísnými emisními normami a dalšími zelenými regulacemi, jež jsou opět nejambicióznější na světě.
Nejde jen u automobilky skupiny Volkswagen. Na 4000 zaměstnanců, hlavně v Německu, propustí americká automobilka Ford.
A konečně nejde také jen o výrobce aut, nýbrž i o jejich dodavatele. Francouzský dodavatel autodílů Valeo loni v listopadu oznámil snižování stavů. Restrukturalizace povede k zavření dvou jeho francouzských závodů, práci ztratí přibližně tisícovka zaměstnanců. Výrobce pneumatik Michelin zase zavře dva závody v západní části Francie, čímž o práci připraví na 1250 lidí.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.