Poslední dobou je normálních aut s tradičním pohonem stále méně. Naštěstí stále existují auta s klasickým dieselovým motorem. Jedním z nich je právě dnes testovaný Citroen, který se zavděčí běžným lidem, kteří potřebují dostatek prostoru, nízkou spotřebu a to vše za přijatelnou cenu. Má to však i nějaké ty „ale“, jaké? Pojďme na to.
Úvod a ceny
C4 X je větší verzí modelu C4, který dříve býval hatchback, ale s rostoucím zájmem spotřebitelů o vyšší vozy se přetransformoval v crossover/SUV. Stejně jako v případě nedávno testovaného modelu C5 X kombinuje několik karosářských variant.
Cena začíná na 465 tisících (výbava YOU), což je za takto prostorný vůz krásná cena. Dostanete sice slabší benzínový motor o výkonu 74 kW, ale pro klidnější povahy bude dostatečný. Já osobně bych však rozhodně preferoval některou ze silnějších variant, které se pojí s vyšším výbavovým stupněm. Benzínová „dvanáctistovka“ s výkonem 96 kW přijde na 565 tisíc, ale dostanete automatickou převodovku. V nabídce nechybí ani hybrid. Námi testovaný diesel začíná ve střední výbavě Shine (dnes již přejmenováno na PLUS) stojí od 605 tisíc s tím, že automat je součástí. Nejvyšší výbava MAX stojí 660 tisíc. Krásné ceny.
Exteriér
Design se inspiroval u většího sourozence C5 X, se kterým téměř sdílí přední část, která působí opravdu mohutným a moderním dojmem. Onu robustnost kazí snad jen velmi úzké pneumatiky (195/60/R18).
Boční pohled na vůz prozradí, že se nejedná o malé auto. Střecha se vzadu svažuje a celkově vysoká záď připomíná třeba 15 let staré BMW 5 GT, které tehdy očividně hodně předběhlo dobu, byť nějaký extra úspěch neslavilo. Dnes je to trend, který můžeme vidět jak u C4 X, tak u spousty dalších vozů.
Rozměry: 4600/1800/1525/2670 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1395 kg
Interiér
Uvnitř mě nepotěšila pozice za volantem. Sedadla nejsou špatná, ale absolutně postrádají boční vedení, nicméně největší problém vidím v hlavové opěrce, která není stavitelná v podélném směru, takže mi tlačí hlavu nepřirozeně dopředu. Díky tomu si musím opěradlo výrazně sklopit, díky čemuž zase nedosáhnu na volant, který je stavitelný v malém rozsahu.
Velikou pochvalu však zaslouží velice intuitivní a snadné ovládání. Je zde krásně přehledný a oddělený panel pro ovládání klimatizace, kde jsou klasická kolečka a tlačítka, takže se dá ovládat poslepu. Infotaintment je rychlý a má i hezké rozlišení, nechybí ani bezdrátové Car Play a solidní ozvučení. Na auto za tyto peníze je to opravdu nadprůměrné. Je tu i head-up displej, který se také ovládá pomocí tlačítek vlevo od volantu, což je asi nejlepší možné řešení.
Drobnou výtku jsem chtěl mít k použitým materiálům, které jsou místy lacinější, ovšem to jsem ještě nevěděl, kolik C4 X stojí. Přiznám se, že do ceníku jsem nahlédl až po pár dnech testování a rázem mě ty tvrdší plasty nechaly v klidu.
Prostornost? Bez výhrad. Vpředu mám do všech stran místa dost a potěší rozhodně nadprůměrné množství odkládacích prostorů a kastlíků. Vzadu mám místa před koleny dostatek, nad hlavou už taková rezerva není, ale při mé výšce 185 cm je to stále velmi komfortní. Problém by mohli mít jedinci měřící přes 190 cm.
Největším minusem je nevyužitý potenciál, co se týče praktičnosti. Mluvím o malém víku zavazadelníku, které se zde otevírá v „sedan stylu“, díky čemuž velké předměty malým otvorem jen tak nenaložíte, byť je kufr objemově veliký – 510 litrů.
Jízda
Vzhledem k tomu, že jde o francouzské auto, tak jsem očekával pohodlný podvozek, ale mé očekávání byla ještě o chlup předčena. Vůz je krásně plavný, ale zároveň velmi dobře odhlučněný a jediné, co podvozek rozhodí je opravdu ostrý výmol, při kterém je poskočení doprovázeno výraznějším bouchnutím. Srovnám-li to s takovou Škodou Superb či jinými vozy na platformě MQB, tak ty bouchají i při přejezdu mnohem menších nerovností, na kterých je C4X krásně tichá.
Skvělý komfort je však vykoupen poněkud neohrabaným chováním v zatáčkách, kdy se při rychlejším průjezdu karoserie naklání, brzy přichází nedotáčivé tendence a celkově se nedá říci, že by úzké pneumatiky poskytovaly nejlepší přilnavost. Přeposilované řízení bez zpětné vazby už je u francouzských vozů většinou klasikou. Rychlá jízda je zkrátka teritoriem, kam tento model necílí.
Motor
Naftový čtyřválec o objemu 1,5 litru je v dnešní době příjemným zpestřením života novináře. I přesto, že je podstatně méně kultivovaný, než benzínové pohonné jednotky a zkrátka trochu „chrochtá“, tak si nemůžu vynachválit vysoký kroutící moment (300 Nm). Díky tomu má i ve vyšších rychlostech vůz solidní zátah, nemusí zběsile podřazovat a hnát motor do otáček, jak to bývá u slabších tříválcových motorů. Dynamika neurazí, ani nenadchne. Výkon motoru činí 96 kW, na 100 km/h se rozjede za 9,5 vteřin a zastaví se až na 206 km/h.
Líbí se mi i automatická převodovka Aisin, která řadí hladce a když nespěcháte, chová se ukázkově. Když jsem párkrát potřeboval z křižovatky zmizet o něco rychleji, než je běžné, tak celkem rychle podřadí a vůz se uvede do pohybu, ale poté zbytečně dlouho drží zařazený nižší kvalt. Velkým benefitem je vysoký dojezd kilometrů na jednu nádrž, který se v tomto případě dokáže bez problému pohybovat kolem 900 km, s trochou snahy dá i přes tisíc. S tím se samozřejmě pojí i nízká spotřeba paliva. Při běžném cestovním tempu, kdy člověk nespěchá, ale ani není brzdou provozu se dá jezdit za tyto hodnoty:
Město: 5 – 6,5 l
Kombinovaná: 5,5 l
Dálnice: 5,7 l
Okresky: 4,8 – 5,3 l
Závěr
C4 X je líbivé moderní auto, které však vyznává tradiční hodnoty v podobě naftového motoru a snadného ovládání vozu pomocí tlačítek a koleček. Díky tomu věřím, že se může společně s nízkou cenou trefit do chuti mnoha běžných uživatelů. Nechybí ani prostorná kabina, bezdrátové Car Play a komfortně naladěný podvozek. Nějaké neduhy v podobě tvrdších plastů v interiéru, malého otvoru kufru či horší pozice za volantem se sice najdou, ale při pohledu do ceníku mi to zas až tolik nevadí. Nevím o moc srovnatelných autech, které by se daly pořídit v hezké výbavě za 620 tisíc. Standardně bych vůz hodnotil 7 body, ale díky skvělému poměru cena / výkon si zaslouží ještě o kousek víc. Citroen C4 X Shine 1,5 blueHDI 130 si odváží 8/10 bodů.
Plusy
Komfortní podvozek
Snadné ovládání
Prostornost
Nízká cena
Infotainment
Výbava
Odhlučnění
Nízká spotřeba
Vysoký dojezd
Solidní pružnost
Minusy
Pozice za volantem
Malý otvor do kufru
Tvrdší plasty uvnitř
Nesluší mu svižná jízda
Výhled vzad
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.