Poslední dobou je normálních aut s tradičním pohonem stále méně. Naštěstí stále existují auta s klasickým dieselovým motorem. Jedním z nich je právě dnes testovaný Citroen, který se zavděčí běžným lidem, kteří potřebují dostatek prostoru, nízkou spotřebu a to vše za přijatelnou cenu. Má to však i nějaké ty „ale“, jaké? Pojďme na to.
Úvod a ceny
C4 X je větší verzí modelu C4, který dříve býval hatchback, ale s rostoucím zájmem spotřebitelů o vyšší vozy se přetransformoval v crossover/SUV. Stejně jako v případě nedávno testovaného modelu C5 X kombinuje několik karosářských variant.
Cena začíná na 465 tisících (výbava YOU), což je za takto prostorný vůz krásná cena. Dostanete sice slabší benzínový motor o výkonu 74 kW, ale pro klidnější povahy bude dostatečný. Já osobně bych však rozhodně preferoval některou ze silnějších variant, které se pojí s vyšším výbavovým stupněm. Benzínová „dvanáctistovka“ s výkonem 96 kW přijde na 565 tisíc, ale dostanete automatickou převodovku. V nabídce nechybí ani hybrid. Námi testovaný diesel začíná ve střední výbavě Shine (dnes již přejmenováno na PLUS) stojí od 605 tisíc s tím, že automat je součástí. Nejvyšší výbava MAX stojí 660 tisíc. Krásné ceny.
Exteriér
Design se inspiroval u většího sourozence C5 X, se kterým téměř sdílí přední část, která působí opravdu mohutným a moderním dojmem. Onu robustnost kazí snad jen velmi úzké pneumatiky (195/60/R18).
Boční pohled na vůz prozradí, že se nejedná o malé auto. Střecha se vzadu svažuje a celkově vysoká záď připomíná třeba 15 let staré BMW 5 GT, které tehdy očividně hodně předběhlo dobu, byť nějaký extra úspěch neslavilo. Dnes je to trend, který můžeme vidět jak u C4 X, tak u spousty dalších vozů.
Rozměry: 4600/1800/1525/2670 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1395 kg
Interiér
Uvnitř mě nepotěšila pozice za volantem. Sedadla nejsou špatná, ale absolutně postrádají boční vedení, nicméně největší problém vidím v hlavové opěrce, která není stavitelná v podélném směru, takže mi tlačí hlavu nepřirozeně dopředu. Díky tomu si musím opěradlo výrazně sklopit, díky čemuž zase nedosáhnu na volant, který je stavitelný v malém rozsahu.
Velikou pochvalu však zaslouží velice intuitivní a snadné ovládání. Je zde krásně přehledný a oddělený panel pro ovládání klimatizace, kde jsou klasická kolečka a tlačítka, takže se dá ovládat poslepu. Infotaintment je rychlý a má i hezké rozlišení, nechybí ani bezdrátové Car Play a solidní ozvučení. Na auto za tyto peníze je to opravdu nadprůměrné. Je tu i head-up displej, který se také ovládá pomocí tlačítek vlevo od volantu, což je asi nejlepší možné řešení.
Drobnou výtku jsem chtěl mít k použitým materiálům, které jsou místy lacinější, ovšem to jsem ještě nevěděl, kolik C4 X stojí. Přiznám se, že do ceníku jsem nahlédl až po pár dnech testování a rázem mě ty tvrdší plasty nechaly v klidu.
Prostornost? Bez výhrad. Vpředu mám do všech stran místa dost a potěší rozhodně nadprůměrné množství odkládacích prostorů a kastlíků. Vzadu mám místa před koleny dostatek, nad hlavou už taková rezerva není, ale při mé výšce 185 cm je to stále velmi komfortní. Problém by mohli mít jedinci měřící přes 190 cm.
Největším minusem je nevyužitý potenciál, co se týče praktičnosti. Mluvím o malém víku zavazadelníku, které se zde otevírá v „sedan stylu“, díky čemuž velké předměty malým otvorem jen tak nenaložíte, byť je kufr objemově veliký – 510 litrů.
Jízda
Vzhledem k tomu, že jde o francouzské auto, tak jsem očekával pohodlný podvozek, ale mé očekávání byla ještě o chlup předčena. Vůz je krásně plavný, ale zároveň velmi dobře odhlučněný a jediné, co podvozek rozhodí je opravdu ostrý výmol, při kterém je poskočení doprovázeno výraznějším bouchnutím. Srovnám-li to s takovou Škodou Superb či jinými vozy na platformě MQB, tak ty bouchají i při přejezdu mnohem menších nerovností, na kterých je C4X krásně tichá.
Skvělý komfort je však vykoupen poněkud neohrabaným chováním v zatáčkách, kdy se při rychlejším průjezdu karoserie naklání, brzy přichází nedotáčivé tendence a celkově se nedá říci, že by úzké pneumatiky poskytovaly nejlepší přilnavost. Přeposilované řízení bez zpětné vazby už je u francouzských vozů většinou klasikou. Rychlá jízda je zkrátka teritoriem, kam tento model necílí.
Motor
Naftový čtyřválec o objemu 1,5 litru je v dnešní době příjemným zpestřením života novináře. I přesto, že je podstatně méně kultivovaný, než benzínové pohonné jednotky a zkrátka trochu „chrochtá“, tak si nemůžu vynachválit vysoký kroutící moment (300 Nm). Díky tomu má i ve vyšších rychlostech vůz solidní zátah, nemusí zběsile podřazovat a hnát motor do otáček, jak to bývá u slabších tříválcových motorů. Dynamika neurazí, ani nenadchne. Výkon motoru činí 96 kW, na 100 km/h se rozjede za 9,5 vteřin a zastaví se až na 206 km/h.
Líbí se mi i automatická převodovka Aisin, která řadí hladce a když nespěcháte, chová se ukázkově. Když jsem párkrát potřeboval z křižovatky zmizet o něco rychleji, než je běžné, tak celkem rychle podřadí a vůz se uvede do pohybu, ale poté zbytečně dlouho drží zařazený nižší kvalt. Velkým benefitem je vysoký dojezd kilometrů na jednu nádrž, který se v tomto případě dokáže bez problému pohybovat kolem 900 km, s trochou snahy dá i přes tisíc. S tím se samozřejmě pojí i nízká spotřeba paliva. Při běžném cestovním tempu, kdy člověk nespěchá, ale ani není brzdou provozu se dá jezdit za tyto hodnoty:
Město: 5 – 6,5 l
Kombinovaná: 5,5 l
Dálnice: 5,7 l
Okresky: 4,8 – 5,3 l
Závěr
C4 X je líbivé moderní auto, které však vyznává tradiční hodnoty v podobě naftového motoru a snadného ovládání vozu pomocí tlačítek a koleček. Díky tomu věřím, že se může společně s nízkou cenou trefit do chuti mnoha běžných uživatelů. Nechybí ani prostorná kabina, bezdrátové Car Play a komfortně naladěný podvozek. Nějaké neduhy v podobě tvrdších plastů v interiéru, malého otvoru kufru či horší pozice za volantem se sice najdou, ale při pohledu do ceníku mi to zas až tolik nevadí. Nevím o moc srovnatelných autech, které by se daly pořídit v hezké výbavě za 620 tisíc. Standardně bych vůz hodnotil 7 body, ale díky skvělému poměru cena / výkon si zaslouží ještě o kousek víc. Citroen C4 X Shine 1,5 blueHDI 130 si odváží 8/10 bodů.
Plusy
Komfortní podvozek
Snadné ovládání
Prostornost
Nízká cena
Infotainment
Výbava
Odhlučnění
Nízká spotřeba
Vysoký dojezd
Solidní pružnost
Minusy
Pozice za volantem
Malý otvor do kufru
Tvrdší plasty uvnitř
Nesluší mu svižná jízda
Výhled vzad
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.