Sezóna se pomalu chýlí ke konci, ale přesto se ještě podíváme na Hondu X-ADV. Jedná se o křížence skútru a cestovního endura. Jak se tvůrcům podařilo spojit tyto dvě naprosto odlišné třídy motocyklů se můžete dočíst v následujícím článku.
Úvod Ve světě motocyklů se nestává často, aby někdo přišel s neobvyklou myšlenkou, která položí základ zcela novému typu stroje. Značka Honda je však průkopníkem v oblasti inovací a v roce 2016 proto představila zcela novou, nečekanou koncepci – X-ADV. Jak vůbec takový stroj vznikl? Nejprve byly zváženy všechny atributy běžného enduro motocyklu – robustní dobrodružný vzhled, vzpřímená pozice poskytující vynikající výhled či špičková variabilita a užitná hodnota pro práci i pro zábavu. Poté byl zohledněn typický uživatel, který na motocyklu dojíždí do zaměstnání. Bez ohledu na to, zda používá skútr nebo motocykl, musí se v obou případech jednat o snadno ovladatelný, hbitý a pohodlný stroj s nízkou spotřebou a s praktickým odkládacím prostorem. Progresivní inženýři značky Honda proto oba tyto požadavky zkombinovali a vzniklo z toho něco neobvyklého.
Stroj, který takto vznikl, se vyznačoval robustním a stylovým SUV image, ale přitom je jako doma i v městské džungli. A kromě široké škály prémiových funkcí, které usnadňují život ve velkoměstě, nabídl atraktivní vzhled, výkonný motor i podvozek, které každé jízdě dodávají příslib dobrodružství.
U modelu X-ADV se podařilo zachytit esenci svobody na dvou kolech v atraktivních nových tvarech a přilákat pozornost armády jezdců z celé Evropy hledajících něco nového. Díky tomu se tento stroj stal skutečným prodejním úspěchem. A na důkaz svých terénních schopností se lehce modifikovaná verze tohoto stroje v rukou italského jezdce Renata Zocchiho zúčastnila náročné 7 000kilometrové Gibraltar Rally 2019, kde tento stroj dosáhl celkového vítězství ve třídě 2.
A X-ADV neusíná na vavřínech. Do roku 2021 tento stroj Honda vstupuje s výkonnějším motorem, nižší hmotností , ještě výraznějším stylem a vyšší praktičností. Díky tomu se X-ADV stává ještě atraktivnější a žádoucí.
Vzhled a výbavaUnikátní styling modelu X-ADV, za jehož originálním pojetím stojí italský výzkumný a vývojový tým značky Honda, byl pro rok 2021 ještě více přiostřen a zeštíhlen. Silueta stroje zůstává vzpřímená, každý panel kapotáže byl však přepracován s důrazem na ostřejší a výraznější proporce. Porovnání nového a končícího modelu jasně ukazuje, o kolik výraznější je nový styling. Agresivnější, ostřejší a atraktivnější. Jinými slovy - více X-ADV.
Přepracované zdvojené LED světlomety jsou vybaveny světly pro denní svícení (DRL), která se automaticky přizpůsobují intenzitě okolního světla a díky svému jasu a vysoké viditelnosti přispívají k vyšší bezpečnosti při jízdě. Všechna světla jsou vybavena LED diodami.
Z hlediska ergonomie má jezdec díky sedlu ve výšce 820 mm a širokým řídítkům ve výšce 910 mm zajištěný vynikající výhled. Sedlo má nový tvar se štíhlejšími boky, díky čemuž jezdec snáze dosáhne na zem. Nový plexi štít u X-ADV lze pro dojíždění do zaměstnání i pro dlouhé cesty nastavit bez použití nástrojů do jedné z 5 poloh, v nichž nabízí slabší, nebo silnější proudění vzduchu. Celkový výškový rozdíl je 139 mm a úhel sklonu mezi koncovými polohami dosahuje 11°.
Součástí rozhraní u modelu X-ADV, které je dostupné prostřednictvím 5palcového TFT displeje, je i nový systém hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control, který jezdci nabízí možnost propojení s jeho telefonem a umožňuje hlasové ovládání telefonních hovorů, e-mailů, přehrávání hudby a navigace. Pro využití této funkce je zapotřebí komunikátor v přilbě. Telefon se k přístrojovému panelu připojí prostřednictvím technologie Bluetooth. Ovládání systému je možné také prostřednictvím tlačítek na levé rukojeti.
Robustní plastové chrániče rukou chrání jezdce před větrem i deštěm a při jízdě v terénu napomáhají k lepší ochraně rukou i páček před odlétajícími kameny. Spodek stroje je chráněn brokovaným, 2,5mm silným hliníkovým ochranným krytem. Objem schránky pod sedlem vzrostl o 1 l na 22 litrů, takže schránka bez problémů pojme integrální přilbu. Schránka je navíc osvětlená integrovaným LED světlem, jehož povrchová textura zajišťuje rovnoměrné osvětlení bez oslňování. Nabíjecí USB zásuvka nahrazuje dosavadní 12voltovou autozásuvku a nachází se v zadní části schránky. Parkovací brzda byla přemístěna z pravé kapotáže níže na pravou rukojeť, čímž se uvolnil prostor pro užitečnou a snadno přístupnou schránku na rukavice. Součástí standardní výbavy je středový stojan s náklonovým čidlem, který umožňuje X-ADV zaparkovat na svahu, aniž by hrozilo jeho převrácení. Pro ještě více pohodlí využívá model X-ADV inteligentní klíč, který má jezdec po celou dobu v kapse a pro ovládání zapalování, víčka palivové nádrže a sedla jej nemusí vyndávat. Má-li jezdec inteligentní klíč u sebe, lze jedním stiskem hlavního tlačítka na stroji odemknout řízení a zapnout zapalování, zatímco pomocí dvou kolébkových spínačů se ovládá víčko palivové nádrže a zámek sedla. Praktická je také funkce „odpovědi“, která umožňuje snadné nalezení stroje na větší dálku pomocí zablikání směrových světel, a pomocí tlačítek se také zamyká a odemyká volitelný „chytrý“ horní kufr. Spojkový mechanismus v hlavním spínači zabraňuje násilnému odemknutí řídítek.
Pohonná jednotkaHonda X-ADV používá kapalinou chlazený, 4taktní, 8ventilový, řadový 2 válec SOHC splňuje EURO5 o objemu 745 ccm. Motor je naladěný 43,1 kW při 6 750 ot./min. a točivý moment dosahuje 69 Nm při 4 750 ot./min. Na přání je možné omezení výkonu na 35 kW. Motor spolupracuje se 6stupňovou dvouspojkovou převodovkou DCT. Zadní kolo je poháněno řetězem.
První setkáníPopis od Hondy máme za sebou , a tak se podíváme, jaký je tenhle enduro skútr ve skutečnosti. Na první pohled vypadá X-ADV dobře. Působí na mě jako by Forza 750 prožila noc plnou vášní s Africou Twin. Výsledek je sice zvláštní, ale tak nějak se mi vzhled zamlouvá. Snad za vzhledem nebudou zaostávat její vlastnosti.
Sedám za rovná enduro řidítka a ejhle, první zádrhel. Sedlo je široké a je 820 mm vysoko. Z toho plyne, že s mým průměrným vzrůstem (181 cm) dosáhnu na zem jen tak tak. Slečny a nebo pánové menšího vzrůstu budou mít na X-ADV poměrně problém. Bezklíčové startování tlačítkem je bezva. Stačí mít klíče někde v kapse a může se jet. Odpadá nemotorné hledání klíčů po kapsách v rukavicích, což je opravdu super, když člověk pospíchá. Na volič automatické převodovky volím "D" a můžeme jet. Hned po prvních metrech zjišťuji další nepříjemnost. Prostor pro nohy je extrémně úzký. Ne že by z něj nohy vyloženě padaly, ale pár centimetrů bych uvítal.
Jak se jezdíVe městě se cítí X-ADV jako ryba ve vodě. Sedím tak vysoko, že vidím přes střechy osobních automobilů a dvouválec jde ochotně za plynem. Hustým městským provozem se Honda proplétá jako štika. Tady bezva, co za městem?
Na okreskách taky paráda. Když má člověk na paměti, že se jedná o kombinaci skútru a cestovního endura, tak mu odpustí těch pár koní, co občas postrádá. Není to žádný závodník, ale jízda je na něm svižná a co víc, opravdu pohodlná. Podvozek filtruje nerovnosti českých okresek druhé třídy (občas bych řekl spíše páté až šesté třídy...) dobře a jen tak něco ho nerozhodí.
Slabší je to na dálnici. Oněch 60 koní opravdu není moc, ale cestovní tempo okolo tachometrových 140 km/h zvládá Honda statečně. Také aerodynamika odvádí slušnou práci a na jezdce není kladen téměř žádný aerodynamický odpor.
Těšil jsem se na jízdu v terénu, ale hned jak jsem opustil asfalt a vjel na štěrkovou cestu plnou velkých kamenů, narazil jsem na zásadní problém. Stupačky jsou za příplatek cca 8000 Kč a bez nich to zkrátka v terénu nejde. Skútr posez rozhodně nenabízí dostatečnou jistotu pro nějaké motokrosové radovánky. Bez stupaček je jízda mimo zpevněné komunikace "velká špatná"
Výjezd
Říká se po práci legraci a tak jsem s X-ADV vyrazil po práci z Prahy na Moravu. Cesta vedla asi 1/3 po dálnici a ze 2/3 po okreskách. Cesta byla plná uzávěrek, objížděk a omezení. Ani ne 250 km mi trvalo předlouhé 4 hodiny. Původní plán byl jet Moravu na otočku, ale přestože 4 hodiny za řidítky nebyly na těle téměř znát, tak hlavě se, po pracovním dni a 4 hodinách jízdy, která nebyla z těch nejlepších co jsem kdy zažil, prostě nechtělo, a tak jsem se rozhodl, že domů pojedu až druhý den. To se ukázalo jako velká chyba. Jestli cesta na Moravu byla co se týče počasí v pohodě (polojasno a okolo 20 °C), pak druhý den okolo 5. hodiny ranní, kdy jsem musel vyjíždět, abych byl v práci včas, bylo počasí o hodně horší. Teplota byla ani ne 10 °C a hlavně silný déšť. Z deštivé cesty jsem si odnesl pár poznatků. Určitě bych zainvestoval do vyhřívaných rukojetí. Nepomohla ani zastávka na benzínové pumpě a aplikace "rukavic na rukavice". Jinak kromě zmrzlých prstů jsem byl díky velkému plexi a dobré kapotáži takřka suchý. Jedině protijedoucí kamióny mě sem tam odhodily, ale za to Honda nemůže. Navíc mě překvapilo chování i v poměrně hluboké vodě. Lepší stabilitu a ovladatelnost za deště jsem doposud u žádné motorky nezažil. I za hustého deště se dalo udržet svižné cestovní tempo, což jsem opravdu nečekal. Za chování na mokru u mě palec nahoru.
Po zbytek týdne už to bylo jen ježdění okolo komína a užívání si univerzálnosti stroje. Hodí se jak na cestování po městě, do práce či obchodu, tak i na dlouhé výlety , a se stupačkami možná i na nějakou expedici. Ale... Ale vše to dělá s určitými kompromisy, jako to mají crossovery v automobilovém světě. Také zvládají spojit běžné auto a SUV. Ale třeba takový hatchback bude jezdit lépe, než crossover a to samé platí pro SUV v terénu. Takže Honda X-ADV se hodí pro někoho, kdo chce stroj na denní ježdění i dovolenou, ale nemá v garáži místo pro dva stroje.
Zájemce o X-ADV musí počítat s vyšší cenou, která činí 309 900 Kč , příplatek za stupačky a vyhřívané rukojeti však není možností volby, ale nutností. Za to na oplátku dostane motocykl, který v podstatě nemá přímého konkurenta a až na pár much je vlastně celkem příjemným společníkem pro jakýkoliv druh ježdění. Navíc spotřeba okolo 3,5 až 4 litrů je na váhu stroje a obsahu motoru příjemným bonusem.
Plusy:- univerzálnost- ochrana před nepříznivým počasím- chování na mokru
Mínusy:- kompromisy- nehodí se pro jezdce menšího vzrůstu- cena
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.