Jako důsledek událostí poslední týdnů jsme byli svědky skokového zdražení pohonných hmot. Nejvíce podražil stlačený zemní plyn (CNG) který dnes na čerpacích stanicích stojí okolo 60 Kč za kg.
Před pár dny jsem byl tankovat svůj vůz na nejmenované čerpací stanici. Vlastním vůz na LPG a tak jsem si zavolal na pomoc při dobírání plynu místní obsluhu. Dal jsem se s pánem do řeči ohledně současných cen pohonných hmot a on mě vzhledem k palivu, jež zrovna proudilo do mého vozu, nazval vítězem současné situace. Na což jsme si pomyslel, že vítěz bych byl, kdyby mi starší SUV s náhon všech kol a automatickou převodovkou nežralo 14 litrů na každých 100 ujetých kilometrů. Ale budiž, lepší 14 litrů plynu, po 22 Kč, než 12 litrů benzínu po 44 Kč za litr.
Dále mi pán povídal, že jeho paní má vůz na CNG a ta to narozdíl ode mě odnesla nejhůř. A tak raději CNG vůbec netankuje a jezdí jenom na benzín. S pánem jsme se rozloučili a já poté přemýšlel, zda i přes vyšší cenu CNG se skutečně vyplatí jezdit místo něj na benzín. Přeci jen spotřeba na benzín je vyrazně vyšší.
Pojďme si to tedy spočítat
Jako příklad můžeme vzít vůz střední třídy s výkonem okolo 100 kW. Takový vůz by měl v průměru jezdit okolo 7 litrů benzínu a nebo 5 kg CNG. Benzín se podává okolo 44 Kč za litr a CNG stojí okolo 60 Kč za kg.
Benzín: 7 x 44 = 308 Kč na 100 km
CNG: 5 x 60 = 300 Kč na 100 km
Matematika 3. třídy základní školy nám prozradila, že dnešním vítězem je CNG. Avšak rozdíl 8 Kč na 100 km je tak zanedbatelný, že je pro vaši peněženku v podstatě irelevantní, který z druhů paliv zvolíte. Popřípadě pokud víte, jaký má váš konkrétní vůz spotřebu na určitý druh paliva, pak si můžete sami spočítat, zda je pro vás výhodnější benzín nebo CNG.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?