Jako důsledek událostí poslední týdnů jsme byli svědky skokového zdražení pohonných hmot. Nejvíce podražil stlačený zemní plyn (CNG) který dnes na čerpacích stanicích stojí okolo 60 Kč za kg.
Před pár dny jsem byl tankovat svůj vůz na nejmenované čerpací stanici. Vlastním vůz na LPG a tak jsem si zavolal na pomoc při dobírání plynu místní obsluhu. Dal jsem se s pánem do řeči ohledně současných cen pohonných hmot a on mě vzhledem k palivu, jež zrovna proudilo do mého vozu, nazval vítězem současné situace. Na což jsme si pomyslel, že vítěz bych byl, kdyby mi starší SUV s náhon všech kol a automatickou převodovkou nežralo 14 litrů na každých 100 ujetých kilometrů. Ale budiž, lepší 14 litrů plynu, po 22 Kč, než 12 litrů benzínu po 44 Kč za litr.
Dále mi pán povídal, že jeho paní má vůz na CNG a ta to narozdíl ode mě odnesla nejhůř. A tak raději CNG vůbec netankuje a jezdí jenom na benzín. S pánem jsme se rozloučili a já poté přemýšlel, zda i přes vyšší cenu CNG se skutečně vyplatí jezdit místo něj na benzín. Přeci jen spotřeba na benzín je vyrazně vyšší.
Pojďme si to tedy spočítat
Jako příklad můžeme vzít vůz střední třídy s výkonem okolo 100 kW. Takový vůz by měl v průměru jezdit okolo 7 litrů benzínu a nebo 5 kg CNG. Benzín se podává okolo 44 Kč za litr a CNG stojí okolo 60 Kč za kg.
Benzín: 7 x 44 = 308 Kč na 100 km
CNG: 5 x 60 = 300 Kč na 100 km
Matematika 3. třídy základní školy nám prozradila, že dnešním vítězem je CNG. Avšak rozdíl 8 Kč na 100 km je tak zanedbatelný, že je pro vaši peněženku v podstatě irelevantní, který z druhů paliv zvolíte. Popřípadě pokud víte, jaký má váš konkrétní vůz spotřebu na určitý druh paliva, pak si můžete sami spočítat, zda je pro vás výhodnější benzín nebo CNG.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.