Jako důsledek událostí poslední týdnů jsme byli svědky skokového zdražení pohonných hmot. Nejvíce podražil stlačený zemní plyn (CNG) který dnes na čerpacích stanicích stojí okolo 60 Kč za kg.
Před pár dny jsem byl tankovat svůj vůz na nejmenované čerpací stanici. Vlastním vůz na LPG a tak jsem si zavolal na pomoc při dobírání plynu místní obsluhu. Dal jsem se s pánem do řeči ohledně současných cen pohonných hmot a on mě vzhledem k palivu, jež zrovna proudilo do mého vozu, nazval vítězem současné situace. Na což jsme si pomyslel, že vítěz bych byl, kdyby mi starší SUV s náhon všech kol a automatickou převodovkou nežralo 14 litrů na každých 100 ujetých kilometrů. Ale budiž, lepší 14 litrů plynu, po 22 Kč, než 12 litrů benzínu po 44 Kč za litr.
Dále mi pán povídal, že jeho paní má vůz na CNG a ta to narozdíl ode mě odnesla nejhůř. A tak raději CNG vůbec netankuje a jezdí jenom na benzín. S pánem jsme se rozloučili a já poté přemýšlel, zda i přes vyšší cenu CNG se skutečně vyplatí jezdit místo něj na benzín. Přeci jen spotřeba na benzín je vyrazně vyšší.
Pojďme si to tedy spočítat
Jako příklad můžeme vzít vůz střední třídy s výkonem okolo 100 kW. Takový vůz by měl v průměru jezdit okolo 7 litrů benzínu a nebo 5 kg CNG. Benzín se podává okolo 44 Kč za litr a CNG stojí okolo 60 Kč za kg.
Benzín: 7 x 44 = 308 Kč na 100 km
CNG: 5 x 60 = 300 Kč na 100 km
Matematika 3. třídy základní školy nám prozradila, že dnešním vítězem je CNG. Avšak rozdíl 8 Kč na 100 km je tak zanedbatelný, že je pro vaši peněženku v podstatě irelevantní, který z druhů paliv zvolíte. Popřípadě pokud víte, jaký má váš konkrétní vůz spotřebu na určitý druh paliva, pak si můžete sami spočítat, zda je pro vás výhodnější benzín nebo CNG.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.