Všem zaměstnancům, kteří mají domluvené využívání firemního elektromobilu pro osobní účely, přinesla radost novela zákona o daních z příjmů schválená na začátku tohoto měsíce. Snížení výpočtu takzvaného nepeněžního příjmu pro nízkoemisní vozidla jim totiž ve výsledku zvedne čistý příjem – a to hned o několik tisíc za rok.
Každý zaměstnavatel, který poskytuje bezplatně zaměstnanci firemní vozidlo jak pro služební, tak pro jeho soukromé účely, je povinen tento „nepeněžní příjem“ zaměstnanci dodanit. Doposud tvořilo toto dodanění 1 % ze vstupní ceny vozidla (nejčastěji kupní ceny) včetně DPH pro všechna osobní vozidla bez rozdílu. Novela zákona o daních z příjmů však snižuje od července 2022 pro kategorii nízkoemisních vozidel tento podíl na polovinu – tedy 0,5 %. Za nízkoemisní vozidlo se budou považovat bateriová elektrická vozidla, vodíková vozidla s palivovým článkem a dále pak plug-in hybridy, případně elektrická vozidla s prodlouženým dojezdem. Tedy za předpokladu, že splní environmentální parametry stanovené normou.
V praxi to tedy znamená, že nejoblíbenější český elektromobil Škoda ENYAQ iV, který by dokázala firma šikovně pořídit za kulatý milion korun s DPH, přinese od července zaměstnanci na jeho výplatní pásce o 1300 korun čistého navíc. Tedy za předpokladu, že podléhá jen 15 % sazbě daně (má příjem nižší než cca 155 tisíc měsíčně).
„Jedná se de facto o paušální úlevu, protože je jedno, kolik soukromých kilometrů s tímto firemním vozem zaměstnanec najezdí. Za 6 měsíců bezplatného užívání i pro soukromé účely zaměstnanec ušetří nově skoro 8 tisíc korun,“ uvádí tax senior manager z poradenské společnosti RSM Jaroslav Sůsa. „To už může být pro některé firmy zajímavý zaměstnanecký benefit a hezká motivace přecházet při obměně vozového parku na nízkoemisní vozidla.“
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.