Formentor je prvním samostatným modelem značky Cupra, který je prodejním trhákem a můžeme jej vidět na našich silnicích opravdu v hojném počtu. Díky své příznivé cenovce a „cool“ designu již v základních verzích si jej oblíbilo velké množství leasingových společností, ale i autopůjčoven a dalších významných hráčů, díky čemuž se prodává skvěle. Nejlevnější čtyřválec 1,5 TSI sice funguje slušně, ale rozhodně se pak takový Formentor nedá nazvat sportovním. Dnes to však bude o verzi VZ, která bez pochyb sportovní je.
Úvod a ceny
Formentor se nabízí ve dvou variantách – Cupra a sportovní Cupra VZ. První, tedy ta běžnější verze nabízí různorodou škálu motorizací. Základem je 1,5 TSI s manuálem a stojí 890 tisíc, za automat připlatíte 50 tis. Dále jsou v nabídce dva dvoulitry, oba s pohonem všech kol. Jeden benzínový (2.0 TSI 140 kW, 1 039 900 Kč) a druhý naftový (2.0 TDI 110 kW, 1 074 900 Kč). Poslední možností je plug-in hybrid 1.5 e-HYBRID 150 kW, který přijde na 1 109 900 Kč.
Formentor VZ je sportovnější a můžete tak dostat tři různé motorizace – 2.0 TSI 180 kW (1 174 900 Kč), námi testovanou 2.0 TSI 228 kW (1 534 900 Kč, včetně příplatků stál náš testovaný kousek 1 576 200 Kč) a nebo plug-in hybrid 1.4 e-HYBRID 180 kW (1 274 900 Kč). Při pohledu do ceníku a konfigurátoru můžeme zjistit, že tehdejší vrchol v podobě Formentoru VZ5 již zmizel, což je škoda, protože ten pětiválec od Audi je skvost.
Exteriér
I přesto, že je design vždy individuální záležitostí, tak jsem se zatím nesetkal s nikým, komu by se Formentor nelíbil. Přední část působí hezky naštvaně, čemuž napomáhají zamračené světlomety a zkosená maska se “zubatou” texturou.
Zadní část se snižuje a zužuje, což vypadá rovněž velice dobře, ale je to trochu na úkor praktičnosti, která je o něco slabší, než třeba u modelu Ateca. Potěší také pravé koncovky výfuků, na každé straně dvě.
Rozměry: 4450/1839/1528/2680 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1626 kg
Interiér
Uvnitř je Formentor podobný svým sourozenců z koncernu VW. Většina komponentů má původ v Seatu - volant, infotainment, virtuální kokpit, sedadla, použité materiály apod. I přesto, že je vůz vyšší, než hatchbacky, tak je zde zachován nízký posed. Sportovní sedadla mají velice dobré boční vedení a ani komfort není vůbec k zahození, jde o skvělý kompromis mezi každodenní použitelností a sportovností.
Interiér sice navozuje moderní dojem, ale ovládání není příliš intuitivní a snadné. Dotyková obrazovka je sice hezky nakloněná k řidiči, což je fajn, ale systém jako takový je složitější. Nejvíc mi vadí ovládání klimatizace. Teplota se ovládá na nepodsvícené liště pod obrazovkou, což je v noci opravdu „super“ a ventilátor s prouděním si volíte v dotykové obrazovce.
Co se týče materiálů, tak to není zlé, ale vadí mi tvrdý plast v oblasti, kde si řidič opírá pravé koleno o středový tunel. Obzvláště pak při rychlé jízdě to má za následek nepříjemné otlačení.
O prostor vpředu není nouze, situace je o chlup horší vzadu, kde je to o něco stísněnější, ale i tak jsem se tam se svými 185 cm celkem pohodlně usadil. Čtyři takové pasažéry Formentor pojme bez problému. Kufr pojme 450 litrů nákladu.
Jízda
Náš kus je vybaven adaptivní podvozkem, což je dobře. Jízdní komfort je tak komfortním režimu slušný a dokonce znatelně lepší, než v nedávno testovaném Leonu SP, který adaptivní podvozek neměl. Nerovnosti tedy vzhledem ke svému sportovnímu charakteru tlumí lépe, než by se dalo čekat. Občas sice pronikne dovnitř nějaké to „MQB bouchnutí“, ale není to nic, kvůli čemu bych jej nedoporučil.
Jakmile se před vámi otevře zakroucená okreska, je na čase nastavit individuální mód, kde je možné nastavit jak tuhost tlumičů, tak odezvu na plyn či tuhost řízení. Po dokončení nového „set upu“ šlapu na plyn a vůz okamžitě vyráží kupředu. Následuje pasáž vlásenek a poté i vracáků, kde se ale projevuje vyšší hmotnost a těžiště, díky čemuž se Formentor i v „tvrdém“ nastavení poměrně naklání a na brzdách se umí nepříjemně zavlnit. Celkově tedy jízda na limitu není úplně stabilní a chce to o trochu zpomalit.
Na našem voze byly ovšem obuté zimní pneumatiky a v době testování bylo venku 25 stupňů. To logicky nemůže příliš fungovat. Čtyřkolka se sice snaží, ale chtělo by to více výkonu poslat na zadní nápravu, aby se eliminovala nedotáčivost na hraně, která je díky obutí níž, než kdyby na voze byla kvalitní letní sada pneumatik. Zajímalo by mě přímé srovnání se slabší a lehčí (o cca 80 kg) variantou (180 kW), která má pohon pouze předních kol. Myslím si, že by nebyla o moc pomalejší.
Motor
Pod kapotou je nejsilnější dvoulitrové TSI, které vyniká vysokým výkonem a skvělým zátahem v širokém spektru otáček. V normální provozu je motor tichý, zvenku trochu zní jako šicí stroj, ale jeho pružnost to vynahrazuje. Co bych tu však nemusel mít, tak je nepřirozený brumlavý zvuk, který se line z reproduktorů. Naštěstí to lze v individuálním módu vypnout či omezit. Výkon motoru činí 228 kW (310 koní) a 370 Nm. Na stovku zrychlí za 4,9 vteřin, což je skoro o dvě vteřiny rychlejší, než nabízí slabší verze. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Automatická převodovka DSG má 7 stupňů a pracuje velmi hbitě, ale ve sportovním režimu bych si dokázal představit ještě rychlejší reakci na pádla pod volantem a také mi trochu vadí, že před omezovačem nepodrží kvalt, ale sama přeřadí. Při normální jízdě však funguje skvěle.
Spotřeba? No, nepatří k těm nejúspornějším. Slabší 180 kW verze o cca o litr úspornější. Na klikatých kopcovitých okreskách spotřeba přesáhla hranici 20 litrů na sto. Pokud ovšem budete jezdit ekonomičtěji, dostanete se na tyto hodnoty:
Město: 8,5 – 10,5 litrů
Kombinovaná: 9,2 l
Dálničních 130 km/h: 10 l
Okreska: 8 l
Závěr
Formentor VZ je s aktuálně nejsilnějším nabízeným motorem a pohonem všech kol opravdu krásné auto, které nemá výrazné chyby, ale těch malých nedostatků zde také není málo. Auto jede v přímce jako splašené, což dokazuje i akcelerace z místa na 100 km/h pod 5 vteřin, ale to není vše. Na limitu je v zatáčkách díky vyššímu těžišti a lehké nadváze poněkud nestabilní, což mě přivádí k myšlence, zda by nebylo lepší ušetřit 360 tisíc a pořídit slabší předokolku o výkonu 180 kW, která na první pohled vypadá téměř stejně a nejede o tolik pomaleji. Těžší a silnější čtyřkolka bude bezkonkurenčně lepší na mokru či sněhu, takže bude ve výsledku záležet na tom, kde bydlíte a zda pohon všech kol reálně využijete. Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 228 kW si odváží 7,5/10 bodů.
Plusy
Design
Dynamika
Slušný komfort
Skvělý motor
Sedadla
Bezdrátové Car Play
Minusy
Cenovka
Spotřeba
Složitější ovládání
Tvrdší plasty uvnitř
Sportovní režim Cupra by mohl být ostřejší (rychlejší reakce na plyn a pádla, nepřeřadit v omezovači, výraznější zvuk výfuků, tvrdší tlumiče, tužší řízení, více výkonu na zadní nápravě)
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.