TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Cupra Formentor VZ
Cupra Formentor VZ, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz
Lukáš Suchý , AutoRoad.cz 12. dubna 2024 18:10
Sdílej:

Formentor je prvním samostatným modelem značky Cupra, který je prodejním trhákem a můžeme jej vidět na našich silnicích opravdu v hojném počtu. Díky své příznivé cenovce a „cool“ designu již v základních verzích si jej oblíbilo velké množství leasingových společností, ale i autopůjčoven a dalších významných hráčů, díky čemuž se prodává skvěle. Nejlevnější čtyřválec 1,5 TSI sice funguje slušně, ale rozhodně se pak takový Formentor nedá nazvat sportovním. Dnes to však bude o verzi VZ, která bez pochyb sportovní je.

Úvod a ceny

Formentor se nabízí ve dvou variantách – Cupra a sportovní Cupra VZ. První, tedy ta běžnější verze nabízí různorodou škálu motorizací. Základem je 1,5 TSI s manuálem a stojí 890 tisíc, za automat připlatíte 50 tis. Dále jsou v nabídce dva dvoulitry, oba s pohonem všech kol. Jeden benzínový (2.0 TSI 140 kW, 1 039 900 Kč) a druhý naftový (2.0 TDI 110 kW, 1 074 900 Kč). Poslední možností je plug-in hybrid 1.5 e-HYBRID 150 kW, který přijde na 1 109 900 Kč.

Formentor VZ je sportovnější a můžete tak dostat tři různé motorizace – 2.0 TSI 180 kW (1 174 900 Kč), námi testovanou 2.0 TSI 228 kW (1 534 900 Kč, včetně příplatků stál náš testovaný kousek 1 576 200 Kč) a nebo plug-in hybrid 1.4 e-HYBRID 180 kW (1 274 900 Kč). Při pohledu do ceníku a konfigurátoru můžeme zjistit, že tehdejší vrchol v podobě Formentoru VZ5 již zmizel, což je škoda, protože ten pětiválec od Audi je skvost.

Exteriér

I přesto, že je design vždy individuální záležitostí, tak jsem se zatím nesetkal s nikým, komu by se Formentor nelíbil. Přední část působí hezky naštvaně, čemuž napomáhají zamračené světlomety a zkosená maska se “zubatou” texturou.

Zadní část se snižuje a zužuje, což vypadá rovněž velice dobře, ale je to trochu na úkor praktičnosti, která je o něco slabší, než třeba u modelu Ateca. Potěší také pravé koncovky výfuků, na každé straně dvě.

Rozměry: 4450/1839/1528/2680 mm (délka, šířka, výška, rozvor)

Hmotnost: 1626 kg

Interiér

Uvnitř je Formentor podobný svým sourozenců z koncernu VW. Většina komponentů má původ v Seatu - volant, infotainment, virtuální kokpit, sedadla, použité materiály apod. I přesto, že je vůz vyšší, než hatchbacky, tak je zde zachován nízký posed. Sportovní sedadla mají velice dobré boční vedení a ani komfort není vůbec k zahození, jde o skvělý kompromis mezi každodenní použitelností a sportovností.

Interiér sice navozuje moderní dojem, ale ovládání není příliš intuitivní a snadné. Dotyková obrazovka je sice hezky nakloněná k řidiči, což je fajn, ale systém jako takový je složitější. Nejvíc mi vadí ovládání klimatizace. Teplota se ovládá na nepodsvícené liště pod obrazovkou, což je v noci opravdu „super“ a ventilátor s prouděním si volíte v dotykové obrazovce.

Co se týče materiálů, tak to není zlé, ale vadí mi tvrdý plast v oblasti, kde si řidič opírá pravé koleno o středový tunel. Obzvláště pak při rychlé jízdě to má za následek nepříjemné otlačení.

O prostor vpředu není nouze, situace je o chlup horší vzadu, kde je to o něco stísněnější, ale i tak jsem se tam se svými 185 cm celkem pohodlně usadil. Čtyři takové pasažéry Formentor pojme bez problému. Kufr pojme 450 litrů nákladu.

Jízda

Náš kus je vybaven adaptivní podvozkem, což je dobře. Jízdní komfort je tak komfortním režimu slušný a dokonce znatelně lepší, než v nedávno testovaném Leonu SP, který adaptivní podvozek neměl. Nerovnosti tedy vzhledem ke svému sportovnímu charakteru tlumí lépe, než by se dalo čekat. Občas sice pronikne dovnitř nějaké to „MQB bouchnutí“, ale není to nic, kvůli čemu bych jej nedoporučil.

Jakmile se před vámi otevře zakroucená okreska, je na čase nastavit individuální mód, kde je možné nastavit jak tuhost tlumičů, tak odezvu na plyn či tuhost řízení. Po dokončení nového „set upu“ šlapu na plyn a vůz okamžitě vyráží kupředu. Následuje pasáž vlásenek a poté i vracáků, kde se ale projevuje vyšší hmotnost a těžiště, díky čemuž se Formentor i v „tvrdém“ nastavení poměrně naklání a na brzdách se umí nepříjemně zavlnit. Celkově tedy jízda na limitu není úplně stabilní a chce to o trochu zpomalit.

Na našem voze byly ovšem obuté zimní pneumatiky a v době testování bylo venku 25 stupňů. To logicky nemůže příliš fungovat. Čtyřkolka se sice snaží, ale chtělo by to více výkonu poslat na zadní nápravu, aby se eliminovala nedotáčivost na hraně, která je díky obutí níž, než kdyby na voze byla kvalitní letní sada pneumatik. Zajímalo by mě přímé srovnání se slabší a lehčí (o cca 80 kg) variantou (180 kW), která má pohon pouze předních kol. Myslím si, že by nebyla o moc pomalejší.

Motor

Pod kapotou je nejsilnější dvoulitrové TSI, které vyniká vysokým výkonem a skvělým zátahem v širokém spektru otáček. V normální provozu je motor tichý, zvenku trochu zní jako šicí stroj, ale jeho pružnost to vynahrazuje. Co bych tu však nemusel mít, tak je nepřirozený brumlavý zvuk, který se line z reproduktorů. Naštěstí to lze v individuálním módu vypnout či omezit. Výkon motoru činí 228 kW (310 koní) a 370 Nm. Na stovku zrychlí za 4,9 vteřin, což je skoro o dvě vteřiny rychlejší, než nabízí slabší verze. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Automatická převodovka DSG má 7 stupňů a pracuje velmi hbitě, ale ve sportovním režimu bych si dokázal představit ještě rychlejší reakci na pádla pod volantem a také mi trochu vadí, že před omezovačem nepodrží kvalt, ale sama přeřadí. Při normální jízdě však funguje skvěle.

Spotřeba? No, nepatří k těm nejúspornějším. Slabší 180 kW verze o cca o litr úspornější. Na klikatých kopcovitých okreskách spotřeba přesáhla hranici 20 litrů na sto. Pokud ovšem budete jezdit ekonomičtěji, dostanete se na tyto hodnoty:

Město: 8,5 – 10,5 litrů

Kombinovaná: 9,2 l

Dálničních 130 km/h: 10 l

Okreska: 8 l

Závěr

Formentor VZ je s aktuálně nejsilnějším nabízeným motorem a pohonem všech kol opravdu krásné auto, které nemá výrazné chyby, ale těch malých nedostatků zde také není málo. Auto jede v přímce jako splašené, což dokazuje i akcelerace z místa na 100 km/h pod 5 vteřin, ale to není vše. Na limitu je v zatáčkách díky vyššímu těžišti a lehké nadváze poněkud nestabilní, což mě přivádí k myšlence, zda by nebylo lepší ušetřit 360 tisíc a pořídit slabší předokolku o výkonu 180 kW, která na první pohled vypadá téměř stejně a nejede o tolik pomaleji. Těžší a silnější čtyřkolka bude bezkonkurenčně lepší na mokru či sněhu, takže bude ve výsledku záležet na tom, kde bydlíte a zda pohon všech kol reálně využijete. Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 228 kW si odváží 7,5/10 bodů.

Plusy

Design

Dynamika

Slušný komfort

Skvělý motor

Sedadla

Bezdrátové Car Play

Minusy

Cenovka

Spotřeba

Složitější ovládání

Tvrdší plasty uvnitř

Sportovní režim Cupra by mohl být ostřejší (rychlejší reakce na plyn a pádla, nepřeřadit v omezovači, výraznější zvuk výfuků, tvrdší tlumiče, tužší řízení, více výkonu na zadní nápravě)

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.