Navzdory pandemii a nedostatku polovodičů dosáhla ŠKODA AUTO Group* v uplynulém fiskálním roce kladného provozního výsledku.
Tržby ŠKODA AUTO Group činily 17,7 miliard eur (2020: 17,1 miliard eur; +3,9 %). Ve srovnání s rokem 2020 se podařilo výrazně zvýšit provozní výsledek na 1,08 miliard eur (2020: 756 milionů eur; +43,2 %). Rentabilita tržeb se zlepšila a s hodnotou 6,1 % je podstatně vyšší než v předchozím roce. Společnost v dalším průběhu roku počítá s velkými nejistotami vyvolanými válkou na Ukrajině a s ní spojeným nedostatkem dílů. ŠKODA AUTO bude i z tohoto důvodu důsledně pokračovat ve svém programu zaměřeném na zvyšování efektivity.
Navzdory pandemii koronaviru a nedostatku polovodičů dosáhla ŠKODA AUTO Group v roce 2021 provozního výsledku převyšujícího jednu miliardu eur (1,08 miliard eur). Významná část tohoto výsledku vychází zejména ze silného prvního pololetí. Tržby v uplynulém hospodářském roce dosáhly 17,7 miliard eur (+3,9 %), rentabilita tržeb 6,1 % je podstatně vyšší než v roce 2020. Společnost zvýšila svůj čistý peněžní tok o 160 % na 554 milionů eur. Po silném prvním pololetí způsobil zejména nedostatek čipů v dalším průběhu roku omezení ve výrobě. Díky cílenému řízení prodeje, optimalizaci produktového mixu a prodeji vozů s vyšší výbavou vzrostly tržby za rok 2021 nad úroveň předešlého roku, a to navzdory nižšímu počtu dodaných vozů zákazníkům. Stabilizaci provozního výsledku ve čtvrtém kvartálu navíc zajistilo striktní řízení nákladů.
Předseda představenstva ŠKODA AUTO Thomas Schäfer zdůrazňuje: „ŠKODA AUTO v uplynulém fiskálním roce prokázala vysokou míru odolnosti a flexibility. Naše společnost je stabilní, což dokazují i nejdůležitější finanční ukazatele, které se ve srovnání s rokem 2020 vyvíjely pozitivně. Díky skvělému týmovému výkonu všech 45 000 škodováků se nám podařilo dodat zákazníkům po celém světě 878 200 vozů. Zejména téměř 45 000 dodaných vozů ENYAQ iV s plně elektrickým pohonem výrazně předčilo naše očekávání. Tento silný moment využijeme a prostřednictvím nových modelů, jakými jsou například emotivní ENYAQ COUPÉ iV, modernizovaný KAROQ nebo sportovní FABIA MONTE CARLO, ještě přidáme. Kvůli válce na Ukrajině se však potýkáme s velkými nejistotami. Její dopady na naši obchodní činnost průběžně analyzujeme.“
Christian Schenk, člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast Financí a IT, doplňuje: „Fiskální rok 2021 byl extrémně náročný. V této situaci jsme postupovali opatrně a v souladu s naší filozofií „Simply Clever“. Díky společnému výkonu všech zaměstnanců se nám podařilo náš provozní výsledek ve srovnání s rokem 2020 zvýšit na částku převyšující 1 miliardu eur.
Také tržby se vyvíjely velmi pozitivně, a to navzdory nižšímu odbytu v důsledku omezení výroby. I přesto se nám optimalizací prodejního mixu podařilo zvýšit tržby na 17,7 miliard eur, a to i přes dočasná zastavení výroby z důvodu částečné nedostupnosti komponentů v druhé polovině uplynulého roku. Ziskovost jsme zvýšili díky důslednému řízení nákladů a efektivity. V roce 2022 se soustředíme zejména na pokračování našeho úspěšného krizového řízení a na zvyšování efektivity, abychom co nejvíce zmírnili dopady současné složité situace na naše podnikání.“
Karsten Schnake, člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast Nákupu, vysvětluje: „Vypjatá situace spojená s dodávkami polovodičů zpomalila v uplynulém roce náš růstový kurs. Díky rychlému rozhodnutí vyrábět nedokončené vozy, které byly kompletovány později, se nám podařilo náš výsledek stabilizovat. Děkuji členům Task Force týmu zaměřeného na polovodiče za jejich neuvěřitelné nasazení. Nyní se můžeme dívat na budoucnost s opatrným optimismem a od druhého pololetí předpokládáme výrazné zlepšení dodávek polovodičů.“
Důsledný management nákladů a každoroční investice ve výši dvou miliard eur
Česká automobilka bude letos důsledně pokračovat ve svém programu NEXT LEVEL EFFICIENCY zaměřeném na další zvyšování efektivity. Společnost bude zároveň v příštích letech investovat každoročně dvě miliardy euro. Investice se soustředí na další elektrifikaci modelové palety i na dodržení stanovených emisních předpisů. Pro další průběh roku ŠKODA AUTO předpokládá, že se situace spojená s dodávkami polovodičů v druhém pololetí zlepší. Kvůli válce na Ukrajině česká automobilka zároveň očekává výrazné dopady na provozní činnost.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?