Navzdory pandemii a nedostatku polovodičů dosáhla ŠKODA AUTO Group* v uplynulém fiskálním roce kladného provozního výsledku.
Tržby ŠKODA AUTO Group činily 17,7 miliard eur (2020: 17,1 miliard eur; +3,9 %). Ve srovnání s rokem 2020 se podařilo výrazně zvýšit provozní výsledek na 1,08 miliard eur (2020: 756 milionů eur; +43,2 %). Rentabilita tržeb se zlepšila a s hodnotou 6,1 % je podstatně vyšší než v předchozím roce. Společnost v dalším průběhu roku počítá s velkými nejistotami vyvolanými válkou na Ukrajině a s ní spojeným nedostatkem dílů. ŠKODA AUTO bude i z tohoto důvodu důsledně pokračovat ve svém programu zaměřeném na zvyšování efektivity.
Navzdory pandemii koronaviru a nedostatku polovodičů dosáhla ŠKODA AUTO Group v roce 2021 provozního výsledku převyšujícího jednu miliardu eur (1,08 miliard eur). Významná část tohoto výsledku vychází zejména ze silného prvního pololetí. Tržby v uplynulém hospodářském roce dosáhly 17,7 miliard eur (+3,9 %), rentabilita tržeb 6,1 % je podstatně vyšší než v roce 2020. Společnost zvýšila svůj čistý peněžní tok o 160 % na 554 milionů eur. Po silném prvním pololetí způsobil zejména nedostatek čipů v dalším průběhu roku omezení ve výrobě. Díky cílenému řízení prodeje, optimalizaci produktového mixu a prodeji vozů s vyšší výbavou vzrostly tržby za rok 2021 nad úroveň předešlého roku, a to navzdory nižšímu počtu dodaných vozů zákazníkům. Stabilizaci provozního výsledku ve čtvrtém kvartálu navíc zajistilo striktní řízení nákladů.
Předseda představenstva ŠKODA AUTO Thomas Schäfer zdůrazňuje: „ŠKODA AUTO v uplynulém fiskálním roce prokázala vysokou míru odolnosti a flexibility. Naše společnost je stabilní, což dokazují i nejdůležitější finanční ukazatele, které se ve srovnání s rokem 2020 vyvíjely pozitivně. Díky skvělému týmovému výkonu všech 45 000 škodováků se nám podařilo dodat zákazníkům po celém světě 878 200 vozů. Zejména téměř 45 000 dodaných vozů ENYAQ iV s plně elektrickým pohonem výrazně předčilo naše očekávání. Tento silný moment využijeme a prostřednictvím nových modelů, jakými jsou například emotivní ENYAQ COUPÉ iV, modernizovaný KAROQ nebo sportovní FABIA MONTE CARLO, ještě přidáme. Kvůli válce na Ukrajině se však potýkáme s velkými nejistotami. Její dopady na naši obchodní činnost průběžně analyzujeme.“
Christian Schenk, člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast Financí a IT, doplňuje: „Fiskální rok 2021 byl extrémně náročný. V této situaci jsme postupovali opatrně a v souladu s naší filozofií „Simply Clever“. Díky společnému výkonu všech zaměstnanců se nám podařilo náš provozní výsledek ve srovnání s rokem 2020 zvýšit na částku převyšující 1 miliardu eur.
Také tržby se vyvíjely velmi pozitivně, a to navzdory nižšímu odbytu v důsledku omezení výroby. I přesto se nám optimalizací prodejního mixu podařilo zvýšit tržby na 17,7 miliard eur, a to i přes dočasná zastavení výroby z důvodu částečné nedostupnosti komponentů v druhé polovině uplynulého roku. Ziskovost jsme zvýšili díky důslednému řízení nákladů a efektivity. V roce 2022 se soustředíme zejména na pokračování našeho úspěšného krizového řízení a na zvyšování efektivity, abychom co nejvíce zmírnili dopady současné složité situace na naše podnikání.“
Karsten Schnake, člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast Nákupu, vysvětluje: „Vypjatá situace spojená s dodávkami polovodičů zpomalila v uplynulém roce náš růstový kurs. Díky rychlému rozhodnutí vyrábět nedokončené vozy, které byly kompletovány později, se nám podařilo náš výsledek stabilizovat. Děkuji členům Task Force týmu zaměřeného na polovodiče za jejich neuvěřitelné nasazení. Nyní se můžeme dívat na budoucnost s opatrným optimismem a od druhého pololetí předpokládáme výrazné zlepšení dodávek polovodičů.“
Důsledný management nákladů a každoroční investice ve výši dvou miliard eur
Česká automobilka bude letos důsledně pokračovat ve svém programu NEXT LEVEL EFFICIENCY zaměřeném na další zvyšování efektivity. Společnost bude zároveň v příštích letech investovat každoročně dvě miliardy euro. Investice se soustředí na další elektrifikaci modelové palety i na dodržení stanovených emisních předpisů. Pro další průběh roku ŠKODA AUTO předpokládá, že se situace spojená s dodávkami polovodičů v druhém pololetí zlepší. Kvůli válce na Ukrajině česká automobilka zároveň očekává výrazné dopady na provozní činnost.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.