Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Úvod a ceny
Proč jméno Elroq? Mělo jít o elektrický Karoq, takže když spojíme tyto dva názvy, vznikne Elroq. Ačkoliv se jedná o středně veliké SUV, tak stojí na platformě MEB, kterou známe například z většího Enyaqu. Aktuálně jsou v nabídce 4 různě silné varianty s odlišnou kapacitou baterie. Slabší verze s označením 50 disponuje baterií s využitelnou kapacitou 52 kWh a motorem o výkonu 125 kW. Verze 60 nabídne o chlup větší baterii (59 kWh) a lepší výkon – 150 kW. Druhý nejsilnější verze 85 nabídne 77 kWh baterii a výkon elektromotoru 210 kW. U těchto verzí je poháněná zadní náprava. Chcete-li nejrychlejší Elroq s pohonem 4x4, budete muset sáhnout po vrcholné verzi RS, která nabídne 250 kW a 79 kWh baterii.
Základní cenovka námi testované varianty Essence 50 činí 799 tisíc včetně DPH, což není vůbec špatné, vezmeme-li v potaz bohatou základní výbavu, kde nechybí například 19 palcová kola, automatická klimatizace, veliký 13 palcový infotainment včetně Car Play, multifunkční kožený volant, parkovací kamera vzadu, LED světlomety a mnoho dalšího. V našem konkrétním voze byly ještě příplatky za 88 200 Kč (barva, 20 palcová kola, Smart paket, funkční paket a akustická skla). Celkově tedy náš vůz stojí 887 200 Kč.
Exteriér
Elroq přináší svěží design v duchu nového „Modern Solid“ stylu, přičemž změny nejvíce vyniknou v přední části, která je definována subtilními LED svítilnami zasahujícími těsně nad spodní část nárazníku. Při pohledu z boku zaujmou 20 palcová kola, která vozu dodávají robustnější a sebevědomější výraz a opticky zvyšují postoj vozu. Pozadí vozu pak zůstává decentní a zjednodušeně se dá říci, že se jedná o Enyaq s kratším převisem.
Rozměry: 4 488/1 884/1 625/2 765 mm (délka/šířka/výška/rozvor)
Hmotnost: 1 949 kg
Interiér
To, že se jedná o základní výbavu poznáte především uvnitř. Jsou zde základní sedadla, která nejsou žádný zázrak – chybí bederní opěrka, materiál působí lacině a boční vedení je chabé. Pozice za volantem je však díky posuvnému volantu v širokém rozsahu fajn, k dokonalosti chybí ještě podélně posuvná loketní opěrka.
Co se materiálů týče, tak jsou zde především tvrdé plasty, ale alespoň nevržou. Na druhou stranu stále musíme brát v potaz, že je to základní verze, takže to je vlastně pochopitelné. Pro náročnější je tu verze Sportline, která má sedadla prvotřídní a materiály také hodnotnější.
Elroq se velice dobře ovládá. Jsou zde klasická tlačítka na volantu, pomocí kterých se na pár kliknutí dá poslepu vypnout hlídání v pruzích a pípání při překročení povolené rychlosti. Další řada tlačítek je pod výdechy ventilace – odkazují na různé sekce, které se poté ovládají v dotykovém infotainmentu. Ten je tak akorát velký, funguje rychle, má hezké rozlišení a nechybí ani bezdrátové Car Play.
Silnou stránkou je rovněž vnitřní prostor, který je nadstandardní. Jedinou drobnou výtku mám snad jen k mohutnějšímu středovému tunelu, který mi lehce ubírá prostor pro pravou nohu a koleno mám o tvrdý plast brzy otlačené, ale jinak je zde místa ve všech směrech i řadách dostatek. Vzadu mají cestující opravdu slušnou rezervu před koleny i nad hlavou. Ocenil bych ovšem klasická dveřní madla.
Zavazadlový prostor není díky baterii uložené v podlaze příliš hluboký, ale i tak pojme solidních 470 litrů. Proti Karoqu je to však o 51 litrů méně. V praxi je to ale rozdíl, který většina uživatelů téměř nepozná.
Jízda
Elroq disponuje standardním podvozkem a připlacenými většími koly (20 palců). Celkově je zde znát tuhost karoserie a jízda je na rozbité vozovce i díky větším kolům méně komfortní, než jsem očekával. Je to trapné a vím, že to píšu v každém článku, ale nemohu jinak – opět bych doporučil příplatek za vetší kola vypustit a ponechal si základní „devatenáctky“, obzvláště pak bydlíte-li na Praze-Východ, kde jsou tragické silnice.
Jakmile jsem Karoq vytáhl na pěknou okresku, tak je to jiná písnička. Auto hezky sedí a ačkoliv váží téměř dvě tuny, tak má nízké těžiště a zatáčí velice slušně. Akcelerace nejslabší motorizace není na poměry elektrických vozů žádný zázrak, ale po městě a na okreskách dostačuje. Řízení je přeposilované a dost dlouhé, nicméně rejd je fantastický, díky čemuž je manévrování v těsných prostorech vyloženě radost. Pochvalu si zaslouží také odhlučnění a absence adaptivního tempomatu, který nemám rád. Je ale vtipné, že na páčce tempomatu je regulace vzdálenosti, která je však „mimo provoz“ a po jejím zmáčknutí se objeví hláška, že funkci adaptivního tempomatu můžete dokoupit online.
Motor
Pod kapotou se nachází malý elektrický motor o výkonu 125 kW a 310 Nm. Akcelerace na stovku zabere 9 vteřin a maximální rychlost činí 160 km/h. Doba nabíjení na výkonné nabíječce do 80% zabere 25 minut, maximální nabíjecí výkon činí 145 kW. Pokud budete nabíjet na pomalejší 11 kW nabíjecí stanici, tak to do plna zabere 5,5 hod. Spotřeba se dá po městě a okolí držet mezi 12 – 16 kWh / 100 km. My jsme s vozem ujeli na jedno nabití celkem 320 km, místy svižně a spotřeba činila 15,6 kWh (při teplotách kolem 20 – 25 °C, mimo dálnice).
Závěr
Základní Škoda Elroq (Essence 50) dává jako městské či příměstské vozidlo veliký smysl, tedy máte-li doma či v práci možnost ho dobíjet. Za 800 tisíc dostanete solidní elektromobil, který nabídne slušné jízdní vlastnosti, dostatečnou dynamiku, dostatek prostoru pro 4 dospělé a hezkou základní výbavu. Veliké plus je také intuitivní ovládání a fantastický rejd. Doporučil bych však nepřiplácet větší kola, která zbytečně zhoršují komfort.
Oproti nedávno testovanému Hyundai Inster, který stál podobné peníze, se jedná o výrazně lepší volbu a to i navzdory tomu, že Elroq nemá tak originální a „cool“ design. Reálně si ale myslím, že právě díky tomu je mezi elektromobily tento mladoboleslavský konzervativec tak oblíbený a slaví velký úspěch. Škoda Elroq Essence 50 si díky skvělému poměru cena/výkon zaslouží hezkých 8/10 bodů.
Plusy
Atraktivní design
Poměr cena/výkon
Hezká základní výbava
Infotainment
Rejd
Dobře zatáčí
Prostornost kabiny
Minusy
Tvrdé plasty v interiéru
Podprůměrná sedadla
Přeposilované a moc dlouhé řízení
Na 20 palcových kolech zbytečně horší jízdní komfort
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?