Chystáte se letos poprvé do hor? Na tohle byste rozhodně neměli zapomenout

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 26. ledna 2019, 10:00 Google+

V zimě se mnohem častěji projeví nedostatky, které jsme během roku na svém autě přehlíželi. Mrazivé počasí prověřuje totiž technický stav vozu mnohem přísněji než teploty nad nulou. Pavel Turek, odborník na Formuli 1 a zároveň současný ambasador prémiových paliv OMV MaxxMotion, radí, na co byste neměli rozhodně zapomenout, aby vás nezastihla zima na horském parkovišti nepřipravené.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Jezděte na zimních pneumatikách
Bod, který je každému jasný, ale který se často podceňuje. Význam zimních pneumatik zdůrazňuje zákonný požadavek jejich používání na vybraných komunikacích. Nejsou důležité pouze při jízdě na sněhu a ledu, ale zajišťují kratší brzdnou vzdálenost a udržení zvolené stopy při nízkých teplotách, a to už od 7 °C níže.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Auto Kelly

Nechte si zkontrolovat stav chladicí kapaliny
Tento úkon zabere jen několik desítek vteřin. Čidlo, které změří teplotu, při níž chladicí kapalina zmrzne a může napáchat škody, má každý servisní technik. Udělejte to dřív, než vyjedete do hor nebo vypuknou velké mrazy.

Zkontrolujte stav baterie
Až budete chtít večer, třeba po lyžování, nastartovat, mohla by vás zradit baterie. Při kontrole chladící kapaliny požádejte servisního technika také o rychlou kontrolu stavu baterie. Pokud budete baterii měřit doma sami voltmetrem, nezapomeňte vypnout zapalování a vyčistit kontakty. V optimálním případě byste měli naměřit hodnotu 12,4 až 12,7 V. Nižší naměřené napětí znamená potřebu výměny nebo minimálně dobití baterie.

Použijte nemrznoucí kapalinu do ostřikovačů
Dolijte nemrznoucí kapalinu, například OMV Caristal, a to dříve, než klesne teplota přes noc výrazněji pod nulu. Zamrznutí kapaliny v systému může způsobit popraskání rozvodových hadiček nebo čerpacího systému. Pokud máte v nádržce už pouze zbytek letní kapaliny, bude stačit dolití nemrznoucí směsi. Pakliže ale máte nádržku plnou, raději původní kapalinu odstříkejte. Po dolití několikrát ostříkněte přední i zadní okno, aby se nemrznoucí kapalina dostala do celého systému, tedy až k tryskám. Rozhodně se vyplatí mít v autě alespoň menší zásobu nemrznoucí kapaliny pro případ, že vám při jízdě za špatného počasí dojde.

Tankujte prémiové palivo
Pokud chcete zlepšit zimní starty a prodloužit životnost motoru, dopřejte svému vozu prémiové palivo, například OMV MaxxMotion. V zimě to platí především pro naftu, ve které se při nízkých teplotách mohou srážet parafíny. Speciální složky přidávané do prémiového paliva tomuto jevu zabraňují. Díky speciálním aditivům získáte nejen lepší chod motoru při nízkých teplotách, ale také prodloužíte jeho životnost a docílíte maximálního využití výkonového potenciálu.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: OMV

Zkontrolujte olej
Málokdo mění olej v motoru s ohledem na sezónu. Přesto i olej má vliv na to, jak dobře ráno nastartujete a jak rychle začne motor správně mazat. Orientovat se můžete podle označení oleje, které typicky vypadá takto - SAE 15W-40 či SAE 5W-40. Čím je první udávané číslo nižší, tím tekutější bude při nízkých teplotách, a tím rychleji zajistí plnohodnotné promazání celého motoru.

Nezapomeňte doma sněhové řetězy
Možná je za celou zimu nevyužijete, ale pokud přes noc nasněží a vy budete parkovat v kopci, mohou se stát nepostradatelným doplňkem, a to i ve městě. Jakmile najedete na udržovanou vozovku, řetězy okamžitě sundejte, a to kvůli riziku poškození jich samotných, auta i povrchu silnice. A ještě jedno upozornění – maximální povolená rychlost při jízdě s řetězy je 50 km/h. Abyste předešli rozpakům a promrznutí, vyzkoušejte si jejich nasazení nanečisto za příhodnějších podmínek, než je sněhová vánice.

Vytisknout

Diskuze: Chystáte se letos poprvé do hor? Na tohle byste rozhodně neměli zapomenout

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Lexus CT200h Comfort Plus

TEST: Lexus CT200h Comfort Plus - Pozvánka do japonské prémie

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud