Lexus CT200h je nejmenším a nejlevnějším modelem v nabídce Lexusu a funguje tedy jako takový vstup do nejúspěšnější japonské luxusní značky. Jaký je malý luxusní hatchback na sklonku své kariéry jsme zjištovali v testu verze Lexus CT200h Comfort Plus.
Lexus CT200h je nejmenším a nejlevnějším modelem v nabídce Lexusu a funguje tedy jako takový vstupní portál do nabídky nejúspěšnější japonské prémiové značky. Na trhu se model drží už od roku 2011, v současné době se nabízí už s druhým faceliftem, který zcela změnil tvář, díky adaptování současného Spindle Grillu, sdíleného se všemi modely značky.
Ten je sice mnohými považován za kontroverzní a na velkých SUV může už jen svojí velikostí jitřit emoce, na malém hatchbacku se ale ve srovnání s předchozí verzí docela hodí. Především první verze CT200h byla možná až příliš konzervativní, s druhým faceliftem má malý hatchback o poznání výraznější prezenci. Ani zbytek karosérie vás nezahanbí, poznávacím znamením CT200h je delší záď se zadním oknem zasahujícím hluboko do C sloupku. Ten přechází z boku mohutnou Hofmeisterovou křivkou s výřezem dveří do karosérie vysoko, až na úroveň zadního okna. Netradiční hatchback z vozu dělá i malinká kapota za zadním oknem, podobná jako na novém I-Pace. Ani po osmi letech na trhu nevypadá nejmenší Lexus zastarale, naopak dokáže svým vzhledem pořád zaujmout.
Trochu jiné jsou ale pocity při usednutí do interiéru, kde se věk vozidla už dokáže projevit na plno. Námi testovaný kus je ve výbavě Comfort Plus, se základní cenou 854 tisíc Kč, kterou ale v nabídce českého Lexusu vůbec nenajdete. Srovnatelný je s výbavou Prestiege, oproti které má menší kola a chybí systém Smart Entry, dostal ale navíc některé bezpečnostní funkce. V akční nabídce se vůz prodává za 699 tisíc Kč.
Na rozdíl od zevnějšku se facelifty interiéru v podstatě nedotkly. Nejvýrazněji to poznáte na středovém panelu, který se táhne až k sedačkám a vzhledem připomene staré japonské hi-fi sestavy s plejádou otočných ovladačů. Hlavně ovládání výhřevu sedaček působí poněkud bizarně, dva malinké otočné ovladače se musí nejprve zmáčknout ať se vysunou, poté s nimi otočit na požadovanou teplotu. Zejména tento detail spolehlivě pobavil všechny spolucestující, nikdo by něco takového nečekal v prémiovém autě z roku 2018. To ale nemusí být nutně nevýhodou, naopak, fyzické ovladače jsou příjemnou změnou oproti moderním vozům, kde pomalu každý úkon musíte provádět na obrazovce infotainmentu. Užitečná je také přítomnost dvou USB portů a audio vstupu na středovém panelu.
Kritiku si zaslouží spíše moře tvrdého plastu středového panelu, které nepůsobí úplně moderně, ani luxusně. Zbytek kabiny však dokáže navodit prémiový dojem, měkké plasty palubní desky s obšitou kapličkou přístrojů působí hodnotně i na dotek, stejně tak kůži obšitý volant. Velmi se povedlo bílé textilní čalounění Silk, které svým provedením opravdu působí luxusně a zvedá dojem z celé kabiny.
Přední sedačky jsou velmi pohodlné a skvěle drží tělo i na delších trasách. Zadní sedačky jsou sice také nadstandardní, vzhledem k hybridnímu systému pod nimi ale mají poněkud vyšší pozici, což má za následek menší nabídku místa pro hlavu a také místa pro nohy není úplně nazbyt. Zavazadlový prostor v docela dlouhé zádi nabízí jen 375 litrů, za což může zejména dost vysoká podlaha, zřejmě kvůli baterii pod ní. Sedačky se ale dají sklopit do roviny bez schodu, čímž se kapacita zvýší až na 985 litrů.
Zásadním nedostatkem Lexusu vyrobeného v roce 2018 je ale infotainment. Testovaný vůz je vybaven základním displejem o úhlopříčce 7“, který se ovládá otočným ovladačem na středovém panelu. Ovládání je docela intuitivní a i při jízdě nedělá problém se efektivně pohybovat v menu, i když občas je otočný ovladač až příliš citlivý a občas se plete s vedlejším otočným ovladačem pro výběr jízdních režimů. Samotný displej však svým rozlišením i vzhledem menu připomíná systémy z minulé dekády a do prémiového vozu se vůbec nehodí. Navíc ani nedisponuje funkcí Android Auto a Apple CarPlay, pouze MirrorLinkem, jehož funkčnost je ale velmi omezená a ani se mi nepodařilo jej spustit. Nevýhodou testovaného kusu je i absence vestavěné navigace, která je ale dle vyjádření importéra základem na všech v Česku prodávaných vozech. Bez její přítomnosti je dojem z vozu ještě horší, přeci jenom jet s mobilem opřeným o displej není ideál ve voze s ceníkovou hodnotou kolem 800 tisíc Kč. Infotainment však ale nabízí i některé užitečné funkce, jako infografika pohonného systému nebo podrobnější displej s grafem ukazujícím spotřebu a rekuperaci.
Velmi dobrý je audio systém, i když námi testovaný vůz disponuje jen základním audiosystémem Panasonic s šesti reproduktory. Pro někoho může být výhodou také přítomnost CD přehrávače, který už v nových vozech většinou nenajdete.
Lexus svůj malý vůz vybavil některými moderními systémy jako adaptivní tempomat, který funguje spolehlivě, i když není schopen auto zcela zastavit. Systém udržování v jízdním pruhu není oproti modernějším vozům příliš použitelný, až příliš často dovolí vozu vyjet až do poloviny přes čáru, než se pokusí o nápravu.
Pohon všech CT200h obstarává hybridní systém, vypůjčený ze třetí generace Toyoty Prius. Pod kapotou tak je čtyřválec 2ZR-FXE o objemu 1.8 litru, spojený s elektrickým motorem o výkonu 82 koní. Energie se ukládá v 1.3 kWh baterii umístěné nad zadní nápravou. Při běžné jízdě vůz kombinuje oba motory, elektřina pomáhá hlavně při rozjezdech a při zrychlení. Kombinovaný výkon systému je 136 koní, což v CT200h nedělá žádný sporťák, zrychlení ale působí rychleji než udávaných 10.3 sekundy. Přes maximálku 180 km/h vás ale auto nepustí.
Další otočný ovladač na středovém panelu slouží pro výběr jízdních módů. Ty má CT200h tři, normální, eko a sport. Eko mód, který se logicky zaměřuje na co nejnižší spotřebu auto citelně otupí, plynový pedál reaguje velmi mdle a jízda je opravdu o poznání pomalejší. Oproti tomu ve sportovním režimu reaguje pedál na sešlápnutí překvapivě rychle, i když prodleva je stále dosti znatelná. Normální režim se drží někde na půl cesty mezi těmito dvěma extrémy. Podvozek je vyladěn spíše komfortně, přes nerovnosti se nese ladně a nepřenáší ani větší rázy do interiéru. V zatáčkách se docela těžký hatchback drží statečně ale je znát, že mu sportovnější styl jízdy úplně nesedí.
Jednou z výhod CT200h může být EV mód, tedy režim jízdy pouze na baterii, který se aktivuje tlačítkem vedle ovladače režimů. CT200h ujede na čistě elektrický pohon asi 2 kilometry, při rychlosti pod 50 km/h. Záleží také na teplotě a samozřejmě stavu nabití baterie, pokud je někde pod 50 %, tak vás auto ani nenechá přepnout do EV. Pokud byste v EV módu čekali typickou výhodu elektromobilu, pekelné zrychlení, tak budete také zklamáni, Lexus elektrický režim deaktivuje, pokud plynový pedál sešlápnete příliš prudce. Malý elektrický motor o výkonu 82 koní by ale stejně s 1410 kg těžkým vozidlem nedokázal žádné divy.
Využívat EV mode pro běžnou jízdu po městě také nemá smysl, protože spotřeba se tím spíše zvýší, baterka se dobíjí převážně motorem, což znamená nižší efektivitu, protože místo přímo pro pohon se energie z paliva nejprve transformuje na elektřinu, poté uloží do baterky a teprve pote použije pro samotný pohon. Výhodné by to samozřejmě bylo, pokud by se vám dařilo dobíjet baterii rekuperací, což ale v reálných podmínkách baterii do plné kapacity nedostane. Elektrický pohon je tak vhodnější spíše pro kratší popojíždění, kdy ušetří zbytečné startování motoru, nebo pro místa jako podzemní garáže, kde můžou být problémem zplodiny z výfuku.
Největší výhodou hybridního režimu je samozřejmě spotřeba a v té CT200h exceluje, zejména dokud se držíte ve městě. Elektrický motor pomáhá spalovacímu při rozjezdech, při brzdění se rekuperací dobíjí baterie a pokud máte lehkou nohu, spotřeba se dokáže držet někde kolem 4 litrů. Horší je to na dálnici, kde převodovka e-CVT neustále drží motor ve vysokých otáčkách, někde kolem 5500 ot/min, což má vliv na vyšší spotřebu a navíc to zní docela nepříjemně. I při nijak úsporné dálniční jízdě se dá ale spotřeba udržet pod 8 litry.
Lexus CT200h je vyspělé a dobře vypadající auto, které ale i přes svou vysokou cenovku překvapí zastaralým interiérem a infotainmentem horším než má většina vozů na trhu. Pokud však hledáte komfortní menší auto na cesty po městě, může být díky svému hybridnímu systému ideálním výběrem. Jeho nástupce navíc bude s největší pravděpodobností crossover nebo SUV, CT200h je tak možná jednou z posledních šancí jak se dostat k prémiovému hybridnímu hatchbacku.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru čtyřválec + elektromotor Palivo benzín Zdvihový objem 1798 ccm Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 73 (99) / 5 200 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 142 / 1 900 Celkový výkon hybridní soustavy v kW (koní) 100 (136) Typ pohonu přední kola Převodovka automatická Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,3 s Maximální rychlost 180 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 4,1 Mimo město 4,0 Kombinovaná 4,1 Rozměry: Délka 4 355 mm Výška 1 455 mm Šířka 2020 mm Hmotnost 1410 kg Zavazadlový prostor: Základní objem po kryt 375 l Objem při sklopených sedadlech 985 lToyota ČR
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.