Lexus CT200h je nejmenším a nejlevnějším modelem v nabídce Lexusu a funguje tedy jako takový vstup do nejúspěšnější japonské luxusní značky. Jaký je malý luxusní hatchback na sklonku své kariéry jsme zjištovali v testu verze Lexus CT200h Comfort Plus.
Lexus CT200h je nejmenším a nejlevnějším modelem v nabídce Lexusu a funguje tedy jako takový vstupní portál do nabídky nejúspěšnější japonské prémiové značky. Na trhu se model drží už od roku 2011, v současné době se nabízí už s druhým faceliftem, který zcela změnil tvář, díky adaptování současného Spindle Grillu, sdíleného se všemi modely značky.
Ten je sice mnohými považován za kontroverzní a na velkých SUV může už jen svojí velikostí jitřit emoce, na malém hatchbacku se ale ve srovnání s předchozí verzí docela hodí. Především první verze CT200h byla možná až příliš konzervativní, s druhým faceliftem má malý hatchback o poznání výraznější prezenci. Ani zbytek karosérie vás nezahanbí, poznávacím znamením CT200h je delší záď se zadním oknem zasahujícím hluboko do C sloupku. Ten přechází z boku mohutnou Hofmeisterovou křivkou s výřezem dveří do karosérie vysoko, až na úroveň zadního okna. Netradiční hatchback z vozu dělá i malinká kapota za zadním oknem, podobná jako na novém I-Pace. Ani po osmi letech na trhu nevypadá nejmenší Lexus zastarale, naopak dokáže svým vzhledem pořád zaujmout.
Trochu jiné jsou ale pocity při usednutí do interiéru, kde se věk vozidla už dokáže projevit na plno. Námi testovaný kus je ve výbavě Comfort Plus, se základní cenou 854 tisíc Kč, kterou ale v nabídce českého Lexusu vůbec nenajdete. Srovnatelný je s výbavou Prestiege, oproti které má menší kola a chybí systém Smart Entry, dostal ale navíc některé bezpečnostní funkce. V akční nabídce se vůz prodává za 699 tisíc Kč.
Na rozdíl od zevnějšku se facelifty interiéru v podstatě nedotkly. Nejvýrazněji to poznáte na středovém panelu, který se táhne až k sedačkám a vzhledem připomene staré japonské hi-fi sestavy s plejádou otočných ovladačů. Hlavně ovládání výhřevu sedaček působí poněkud bizarně, dva malinké otočné ovladače se musí nejprve zmáčknout ať se vysunou, poté s nimi otočit na požadovanou teplotu. Zejména tento detail spolehlivě pobavil všechny spolucestující, nikdo by něco takového nečekal v prémiovém autě z roku 2018. To ale nemusí být nutně nevýhodou, naopak, fyzické ovladače jsou příjemnou změnou oproti moderním vozům, kde pomalu každý úkon musíte provádět na obrazovce infotainmentu. Užitečná je také přítomnost dvou USB portů a audio vstupu na středovém panelu.
Kritiku si zaslouží spíše moře tvrdého plastu středového panelu, které nepůsobí úplně moderně, ani luxusně. Zbytek kabiny však dokáže navodit prémiový dojem, měkké plasty palubní desky s obšitou kapličkou přístrojů působí hodnotně i na dotek, stejně tak kůži obšitý volant. Velmi se povedlo bílé textilní čalounění Silk, které svým provedením opravdu působí luxusně a zvedá dojem z celé kabiny.
Přední sedačky jsou velmi pohodlné a skvěle drží tělo i na delších trasách. Zadní sedačky jsou sice také nadstandardní, vzhledem k hybridnímu systému pod nimi ale mají poněkud vyšší pozici, což má za následek menší nabídku místa pro hlavu a také místa pro nohy není úplně nazbyt. Zavazadlový prostor v docela dlouhé zádi nabízí jen 375 litrů, za což může zejména dost vysoká podlaha, zřejmě kvůli baterii pod ní. Sedačky se ale dají sklopit do roviny bez schodu, čímž se kapacita zvýší až na 985 litrů.
Zásadním nedostatkem Lexusu vyrobeného v roce 2018 je ale infotainment. Testovaný vůz je vybaven základním displejem o úhlopříčce 7“, který se ovládá otočným ovladačem na středovém panelu. Ovládání je docela intuitivní a i při jízdě nedělá problém se efektivně pohybovat v menu, i když občas je otočný ovladač až příliš citlivý a občas se plete s vedlejším otočným ovladačem pro výběr jízdních režimů. Samotný displej však svým rozlišením i vzhledem menu připomíná systémy z minulé dekády a do prémiového vozu se vůbec nehodí. Navíc ani nedisponuje funkcí Android Auto a Apple CarPlay, pouze MirrorLinkem, jehož funkčnost je ale velmi omezená a ani se mi nepodařilo jej spustit. Nevýhodou testovaného kusu je i absence vestavěné navigace, která je ale dle vyjádření importéra základem na všech v Česku prodávaných vozech. Bez její přítomnosti je dojem z vozu ještě horší, přeci jenom jet s mobilem opřeným o displej není ideál ve voze s ceníkovou hodnotou kolem 800 tisíc Kč. Infotainment však ale nabízí i některé užitečné funkce, jako infografika pohonného systému nebo podrobnější displej s grafem ukazujícím spotřebu a rekuperaci.
Velmi dobrý je audio systém, i když námi testovaný vůz disponuje jen základním audiosystémem Panasonic s šesti reproduktory. Pro někoho může být výhodou také přítomnost CD přehrávače, který už v nových vozech většinou nenajdete.
Lexus svůj malý vůz vybavil některými moderními systémy jako adaptivní tempomat, který funguje spolehlivě, i když není schopen auto zcela zastavit. Systém udržování v jízdním pruhu není oproti modernějším vozům příliš použitelný, až příliš často dovolí vozu vyjet až do poloviny přes čáru, než se pokusí o nápravu.
Pohon všech CT200h obstarává hybridní systém, vypůjčený ze třetí generace Toyoty Prius. Pod kapotou tak je čtyřválec 2ZR-FXE o objemu 1.8 litru, spojený s elektrickým motorem o výkonu 82 koní. Energie se ukládá v 1.3 kWh baterii umístěné nad zadní nápravou. Při běžné jízdě vůz kombinuje oba motory, elektřina pomáhá hlavně při rozjezdech a při zrychlení. Kombinovaný výkon systému je 136 koní, což v CT200h nedělá žádný sporťák, zrychlení ale působí rychleji než udávaných 10.3 sekundy. Přes maximálku 180 km/h vás ale auto nepustí.
Další otočný ovladač na středovém panelu slouží pro výběr jízdních módů. Ty má CT200h tři, normální, eko a sport. Eko mód, který se logicky zaměřuje na co nejnižší spotřebu auto citelně otupí, plynový pedál reaguje velmi mdle a jízda je opravdu o poznání pomalejší. Oproti tomu ve sportovním režimu reaguje pedál na sešlápnutí překvapivě rychle, i když prodleva je stále dosti znatelná. Normální režim se drží někde na půl cesty mezi těmito dvěma extrémy. Podvozek je vyladěn spíše komfortně, přes nerovnosti se nese ladně a nepřenáší ani větší rázy do interiéru. V zatáčkách se docela těžký hatchback drží statečně ale je znát, že mu sportovnější styl jízdy úplně nesedí.
Jednou z výhod CT200h může být EV mód, tedy režim jízdy pouze na baterii, který se aktivuje tlačítkem vedle ovladače režimů. CT200h ujede na čistě elektrický pohon asi 2 kilometry, při rychlosti pod 50 km/h. Záleží také na teplotě a samozřejmě stavu nabití baterie, pokud je někde pod 50 %, tak vás auto ani nenechá přepnout do EV. Pokud byste v EV módu čekali typickou výhodu elektromobilu, pekelné zrychlení, tak budete také zklamáni, Lexus elektrický režim deaktivuje, pokud plynový pedál sešlápnete příliš prudce. Malý elektrický motor o výkonu 82 koní by ale stejně s 1410 kg těžkým vozidlem nedokázal žádné divy.
Využívat EV mode pro běžnou jízdu po městě také nemá smysl, protože spotřeba se tím spíše zvýší, baterka se dobíjí převážně motorem, což znamená nižší efektivitu, protože místo přímo pro pohon se energie z paliva nejprve transformuje na elektřinu, poté uloží do baterky a teprve pote použije pro samotný pohon. Výhodné by to samozřejmě bylo, pokud by se vám dařilo dobíjet baterii rekuperací, což ale v reálných podmínkách baterii do plné kapacity nedostane. Elektrický pohon je tak vhodnější spíše pro kratší popojíždění, kdy ušetří zbytečné startování motoru, nebo pro místa jako podzemní garáže, kde můžou být problémem zplodiny z výfuku.
Největší výhodou hybridního režimu je samozřejmě spotřeba a v té CT200h exceluje, zejména dokud se držíte ve městě. Elektrický motor pomáhá spalovacímu při rozjezdech, při brzdění se rekuperací dobíjí baterie a pokud máte lehkou nohu, spotřeba se dokáže držet někde kolem 4 litrů. Horší je to na dálnici, kde převodovka e-CVT neustále drží motor ve vysokých otáčkách, někde kolem 5500 ot/min, což má vliv na vyšší spotřebu a navíc to zní docela nepříjemně. I při nijak úsporné dálniční jízdě se dá ale spotřeba udržet pod 8 litry.
Lexus CT200h je vyspělé a dobře vypadající auto, které ale i přes svou vysokou cenovku překvapí zastaralým interiérem a infotainmentem horším než má většina vozů na trhu. Pokud však hledáte komfortní menší auto na cesty po městě, může být díky svému hybridnímu systému ideálním výběrem. Jeho nástupce navíc bude s největší pravděpodobností crossover nebo SUV, CT200h je tak možná jednou z posledních šancí jak se dostat k prémiovému hybridnímu hatchbacku.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru čtyřválec + elektromotor Palivo benzín Zdvihový objem 1798 ccm Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 73 (99) / 5 200 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 142 / 1 900 Celkový výkon hybridní soustavy v kW (koní) 100 (136) Typ pohonu přední kola Převodovka automatická Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,3 s Maximální rychlost 180 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 4,1 Mimo město 4,0 Kombinovaná 4,1 Rozměry: Délka 4 355 mm Výška 1 455 mm Šířka 2020 mm Hmotnost 1410 kg Zavazadlový prostor: Základní objem po kryt 375 l Objem při sklopených sedadlech 985 lToyota ČR
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?