Americká policie z kalifornské oblasti Fremont se rozhodla k neobvyklému kroku: dosluhující služební Dodge Charger vyměnila za ojetou Teslu Model S, kterou nechala přepracovat do unikátní policejní varianty. To si sice vyžádalo nemalé investice, vedení policie však věří, že Tesla se díky své ekologičnosti, jízdním vlastnostem, předpokládané spolehlivosti a minimálním nákladům na provoz rychle zaplatí.
Unikátní Tesla Model S 85D z roku 2014, kterou policejní oddělení pořídilo na jaře minulého roku za 61 478 dolarů (cca 1 390 000 Kč), se stane vůbec prvním tradičním elektromobilem, který bude sloužit ve službách policie ve Freemontu.
Tesla byla pořízena jako náhrada za dosluhující policejní Dodge Charger z roku 2007 a policie si ji zvolila pro její velikost, dojezd a výkon. Roli však mohla sehrát i blízkost samotné automobilky, neboť Tesla sídlí právě v kalifornském Fremontu.
Aby mohla být Tesla zařazena do policejního vozového parku, ve kterém už slouží několik unikátů jako je třeba speciální policejní pick-up Ford F-150, musely na ní proběhnout úpravy v hodnotě cca 4 447 dolarů. Ty zahrnovaly například instalaci světelného a zvukového výstražného zařízení, speciálního předního rámu, nahrávacích zařízení nebo služebního počítače.
Cena elektromobilu a jeho úprav sice přesahuje cenu populárních policejních SUV Ford Police Interceptor Utility, policejní oddělení však věří, že se tahle investice nakonec vyplatí. Zejména pak ve srovnání pořizovacích a provozních nákladů průměrného policejního Fordu během jeho průměrné životnosti, která se pohybuje okolo 5 let.
Policejní oddělení má totiž tu výhodu, že za elektřinu k nabíjení Tesly nebude muset vůbec platit. Na střeše policejního oddělení jsou totiž solární panely o výkonu 872 kW, které by měly bohatě stačit. Náklady by navíc měla snížit i minimální potřebná údržba a policisté doufají i v delší životnost, než jakou nabízí tradiční služební vozy.
Pořízení vozu by mělo policii ve Fremontu pomoci s dodržením závazku, který si policejní sbor stanovil v roce 2005: Snížit v následujících letech emise skleníkových plynů alespoň o 25 %. V roce 2009 tak policie pořídila několik Toyot Prius a v roce 2014 následovaly hybridní Fordy Fusion. Tesla Model S by se však měla stát prvním voze, který by se měl účastnit klasických policejních hlídek.
Navíc bude Fremont kromě jiného sloužit jako experiment, který by měl odhalit možnosti použití elektromobilů jako služebních vozidel pro policii. U Tesly tak bude hlídán její výkon, změny dojezdu, degradace baterií a další faktory, které by mohly ohrozit nasazení elektromobilů jako služebních vozidel.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?