Hodnota elektromobilů klesá rychleji než u jakékoliv jiné kategorie vozidel. V této souvislosti si však Tesla Model 3 účinně udržuje svou hodnotu ve srovnání s ostatními elektromobily zahrnutými ve studii.
Podle pětiletého průzkumu týkajícího se míry cenových poklesů provedeného společností iSeeCars zaznamenaly elektrická vozidla, která jsou na trhu alespoň pět let, největší cenový pokles ze všech hlavních kategorií vozidel. Uvádí to polský web Business Insider.
Průzkum zaměřený na americký trh odhaluje, že průměrná pětiletá míra cenových poklesů elektromobilů dosahuje 49,1 %. Pro porovnání, odpovídající sazba pro všechna vozidla činí 38,8 %. S rozvojem trhu s elektromobily automobilový průmysl neustále hledá vzorec pro cenové poklesy u těchto vozidel.
Díky novým technologiím, zejména lithium-iontovým bateriím, které prošly mnohem menším testováním na silnicích ve srovnání s tradičními spalovacími motory, a komplexnímu systému slev a vládních pobídek v USA pro podporu poptávky po elektromobilech, udržení hodnoty elektromobilu se stává obtížnější.
"Ojetá elektrická vozidla historicky zaznamenávala rychlejší cenové poklesy než jejich benzínové ekvivalenty," uvedl Karl Brauer, výkonný analytik společnosti iSeeCars ve své studii. "Tento trend pravděpodobně bude pokračovat, dokud bude trh s elektrickými vozidly podporován pobídkami a spotřebitelé nezískají důvěru v dlouhodobé náklady spojené s jejich vlastnictvím," dodal.
Zde je pět elektrických modelů analyzovaných společností iSeeCars, které jsou výrobně aktivní po dobu nejméně pěti let:1. Tesla Model 3 vykazuje nejnižší pětiletou míru cenových poklesů 42,9 %. Tato hodnota je o 6,2 procentního bodu lepší než průměr v daném segmentu, avšak stále zaostává za celkovým průměrem všech vozidel, který činí 38,8 %.
2. Tesla Model X Na druhém místě se umístil další model od Tesly, a to Model X. Pětiletý cenový pokles tohoto SUV od Tesly dosahuje 49,9 %.
3. Nissan Leaf Pětiletá míra cenových poklesů u Nissanu Leaf, který je na trhu od roku 2010, činí podle studie přibližně 50,8 procenta.
4. Chevrolet Bolt EV, který dlouho zůstával jediným elektromobilem od General Motors před uvedením nových modelů v posledních letech, se umisťuje předposlední s pětiletým poklesem hodnoty o 51,1 procenta.
5. Tesla Model S Nejstarší model od Tesly, Tesla Model S, zaznamenal pětiletý cenový pokles o 55,5 %.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.