Benzín E10 je vhodný pro využití ve všech vozidlech značky Audi s výjimkou těch vybavených první generací motorů s přímým vstřikováním. Nové palivo není doporučeno pro modely Audi A2 1.6 FSI v letech 2003 až 2005, Audi A3 1.6 FSI z roku 2004, Audi A4 2.0 FSI (2003–2004) a také pro A4 sedan (2001–2008) a Avant (2002–2008) s nezávislým topením.
Benzín E10 je schválen pro použití v automobilech značky Porsche s benzinovými motory od modelového roku 1998 a ve všech modelech Boxster s benzinovými motory od modelového roku 1997. Nicméně pro model Carrera GT se nedoporučuje tankování benzinu E10.
Jak zjistím, jestli mohu tankovat do svého auta E10
Existuje užitečný nástroj na webu polského Ministerstva klimatu a životního prostředí, který umožňuje rychle ověřit kompatibilitu vozidel s benzínem E10. Stačí vybrat značku, model a rok vozidla, a nástroj poskytne seznam motorů označených jako kompatibilní nebo nekompatibilní s benzínem E10. Jednoduché a efektivní použití usnadňuje rozhodování, zda je bezpečné tankovat E10 do konkrétního vozidla.
My jsme potřebovali zjistit, zda můžeme nové palivo tankovat do vozidla Škoda Octavia 1.2 TSI. A zde je výsledek:
Co když palivo E10 tankovat nemohu?
Pokud vlastníte vozidlo nesnášející benzín E10, máte několik možností. Přestavba pro spalování tohoto paliva může být možná, ale není stoprocentně spolehlivá, zejména kvůli možným problémům s těsněním a hadicemi. Aditiva jsou další volbou, ale stabilizují biosložku pouze částečně a mohou způsobit problémy, jako je poškození těsnění. Bezpečnější možností je tankovat prémiový benzín bez biosložky, i když s vyšší cenou, poskytující jistotu, že vozidlo nebude mít s palivem problémy. Toto pravidlo platí zejména pro ta vozidla, která stojí delší dobu, kde oddělování biosložky může způsobit problémy. Aditiva v palivu sice stabilizují rovnováhu, ale s časem se vyčerpají, zatímco benzín bez biosložky lze skladovat delší dobu bez degradace.
Ti, kteří často cestují do západní Evropy a Německa, běžně tankují palivo E10 s desetiprocentním podílem ethanolu, přičemž palivo podobné Naturalu 95 je pro ně již neobvyklé. I Natural 95 obsahuje biosložku, ale v nižším podílu, pouze pětiprocentním.
Pro vozidla Škoda vyrobená od roku 2005 není palivo E10 problém. Nicméně starší modely, například Škoda Felicia vyrobená mezi lety 1994 a 2001, vyžadují návštěvu servisu pro výměnu palivové vstřikovací jednotky a těsnicích kroužků v motoru. Tato úprava však není složitá, a náklady by se měly pohybovat kolem tisícikorun.
Pro vozidla se zážehovým motorem od Volkswagenu je palivo E10 povoleno s výjimkou některých modelů s motory FSI první generace. To zahrnuje vozidla jako Lupo 1.4 (77 kW) modelový rok 2001–2004, Polo 1.4 FSI (63 kW) modelový rok 2002–2006 a Golf IV 1.6 FSI (81 kW) modelový rok 2002–2004. Nesnášenlivost k palivu E10 se omezuje na vozy s motory FSI první generace, což platí i pro další značky koncernu, jako jsou Audi nebo Seat.
"Všechny současné modely značky Kia jsou připraveny na bezproblémový přechod na palivo E10, aniž by bylo třeba provádět jakékoliv speciální úpravy motoru. Palivo E10 pro nás není žádnou novinkou, naše vozidla jsou na tento typ paliva připravena již několik desetiletí," vysvětluje mluvčí Kia Czech Kateřina Vaňková Jouglíčková.
Zde je podrobný přehled pro všechny výrobce je k dispozici na webu e10info.eu.
Palivo Natural 98 již delší dobu splňuje normu E10, avšak jeho biosložka převážně tvořená ethery není tak agresivní vůči gumovým a plastovým dílům motoru. Milan Pospíšil z VŠCHT doporučuje, že pro ty, kdo chtějí předejít servisním zásahům do starších vozidel, může být přechod na Natural 98 dostačující.
Odborník z VŠCHT zdůrazňuje, že i u paliva označeného jako E10 lze předpokládat, že výrobci budou částečně využívat biosložku ve formě etherů, a nepředpokládá, že pohonné hmoty přejdou na maximální povolenou koncentraci.