Směrnice Evropské unie o kvalitě paliv stanoví, že členské státy, jež zavádějí benzin E10, musí zajistit adekvátní dodávky benzínu s nižším obsahem etanolu pro starší vozidla. Existuje však přehled sestavený Evropskou asociací výrobců automobilů, který identifikuje vozidla, jež by se měla od ledna v České republice vyhýbat tankování paliva s vyšším podílem biosložky.
Benzín E10 je vhodný pro využití ve všech vozidlech značky Audi s výjimkou těch vybavených první generací motorů s přímým vstřikováním. Nové palivo není doporučeno pro modely Audi A2 1.6 FSI v letech 2003 až 2005, Audi A3 1.6 FSI z roku 2004, Audi A4 2.0 FSI (2003–2004) a také pro A4 sedan (2001–2008) a Avant (2002–2008) s nezávislým topením.
Benzín E10 je schválen pro použití v automobilech značky Porsche s benzinovými motory od modelového roku 1998 a ve všech modelech Boxster s benzinovými motory od modelového roku 1997. Nicméně pro model Carrera GT se nedoporučuje tankování benzinu E10.
Jak zjistím, jestli mohu tankovat do svého auta E10Existuje užitečný nástroj na webu polského Ministerstva klimatu a životního prostředí, který umožňuje rychle ověřit kompatibilitu vozidel s benzínem E10. Stačí vybrat značku, model a rok vozidla, a nástroj poskytne seznam motorů označených jako kompatibilní nebo nekompatibilní s benzínem E10. Jednoduché a efektivní použití usnadňuje rozhodování, zda je bezpečné tankovat E10 do konkrétního vozidla.
My jsme potřebovali zjistit, zda můžeme nové palivo tankovat do vozidla Škoda Octavia 1.2 TSI. A zde je výsledek:
Co když palivo E10 tankovat nemohu?Pokud vlastníte vozidlo nesnášející benzín E10, máte několik možností. Přestavba pro spalování tohoto paliva může být možná, ale není stoprocentně spolehlivá, zejména kvůli možným problémům s těsněním a hadicemi. Aditiva jsou další volbou, ale stabilizují biosložku pouze částečně a mohou způsobit problémy, jako je poškození těsnění. Bezpečnější možností je tankovat prémiový benzín bez biosložky, i když s vyšší cenou, poskytující jistotu, že vozidlo nebude mít s palivem problémy. Toto pravidlo platí zejména pro ta vozidla, která stojí delší dobu, kde oddělování biosložky může způsobit problémy. Aditiva v palivu sice stabilizují rovnováhu, ale s časem se vyčerpají, zatímco benzín bez biosložky lze skladovat delší dobu bez degradace.
Ti, kteří často cestují do západní Evropy a Německa, běžně tankují palivo E10 s desetiprocentním podílem ethanolu, přičemž palivo podobné Naturalu 95 je pro ně již neobvyklé. I Natural 95 obsahuje biosložku, ale v nižším podílu, pouze pětiprocentním.
Pro vozidla Škoda vyrobená od roku 2005 není palivo E10 problém. Nicméně starší modely, například Škoda Felicia vyrobená mezi lety 1994 a 2001, vyžadují návštěvu servisu pro výměnu palivové vstřikovací jednotky a těsnicích kroužků v motoru. Tato úprava však není složitá, a náklady by se měly pohybovat kolem tisícikorun.
Pro vozidla se zážehovým motorem od Volkswagenu je palivo E10 povoleno s výjimkou některých modelů s motory FSI první generace. To zahrnuje vozidla jako Lupo 1.4 (77 kW) modelový rok 2001–2004, Polo 1.4 FSI (63 kW) modelový rok 2002–2006 a Golf IV 1.6 FSI (81 kW) modelový rok 2002–2004. Nesnášenlivost k palivu E10 se omezuje na vozy s motory FSI první generace, což platí i pro další značky koncernu, jako jsou Audi nebo Seat.
"Všechny současné modely značky Kia jsou připraveny na bezproblémový přechod na palivo E10, aniž by bylo třeba provádět jakékoliv speciální úpravy motoru. Palivo E10 pro nás není žádnou novinkou, naše vozidla jsou na tento typ paliva připravena již několik desetiletí," vysvětluje mluvčí Kia Czech Kateřina Vaňková Jouglíčková.
Zde je podrobný přehled pro všechny výrobce je k dispozici na webu e10info.eu.
Palivo Natural 98 již delší dobu splňuje normu E10, avšak jeho biosložka převážně tvořená ethery není tak agresivní vůči gumovým a plastovým dílům motoru. Milan Pospíšil z VŠCHT doporučuje, že pro ty, kdo chtějí předejít servisním zásahům do starších vozidel, může být přechod na Natural 98 dostačující.
Odborník z VŠCHT zdůrazňuje, že i u paliva označeného jako E10 lze předpokládat, že výrobci budou částečně využívat biosložku ve formě etherů, a nepředpokládá, že pohonné hmoty přejdou na maximální povolenou koncentraci.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.