Směrnice Evropské unie o kvalitě paliv stanoví, že členské státy, jež zavádějí benzin E10, musí zajistit adekvátní dodávky benzínu s nižším obsahem etanolu pro starší vozidla. Existuje však přehled sestavený Evropskou asociací výrobců automobilů, který identifikuje vozidla, jež by se měla od ledna v České republice vyhýbat tankování paliva s vyšším podílem biosložky.
Benzín E10 je vhodný pro využití ve všech vozidlech značky Audi s výjimkou těch vybavených první generací motorů s přímým vstřikováním. Nové palivo není doporučeno pro modely Audi A2 1.6 FSI v letech 2003 až 2005, Audi A3 1.6 FSI z roku 2004, Audi A4 2.0 FSI (2003–2004) a také pro A4 sedan (2001–2008) a Avant (2002–2008) s nezávislým topením.
Benzín E10 je schválen pro použití v automobilech značky Porsche s benzinovými motory od modelového roku 1998 a ve všech modelech Boxster s benzinovými motory od modelového roku 1997. Nicméně pro model Carrera GT se nedoporučuje tankování benzinu E10.
Jak zjistím, jestli mohu tankovat do svého auta E10Existuje užitečný nástroj na webu polského Ministerstva klimatu a životního prostředí, který umožňuje rychle ověřit kompatibilitu vozidel s benzínem E10. Stačí vybrat značku, model a rok vozidla, a nástroj poskytne seznam motorů označených jako kompatibilní nebo nekompatibilní s benzínem E10. Jednoduché a efektivní použití usnadňuje rozhodování, zda je bezpečné tankovat E10 do konkrétního vozidla.
My jsme potřebovali zjistit, zda můžeme nové palivo tankovat do vozidla Škoda Octavia 1.2 TSI. A zde je výsledek:
Co když palivo E10 tankovat nemohu?Pokud vlastníte vozidlo nesnášející benzín E10, máte několik možností. Přestavba pro spalování tohoto paliva může být možná, ale není stoprocentně spolehlivá, zejména kvůli možným problémům s těsněním a hadicemi. Aditiva jsou další volbou, ale stabilizují biosložku pouze částečně a mohou způsobit problémy, jako je poškození těsnění. Bezpečnější možností je tankovat prémiový benzín bez biosložky, i když s vyšší cenou, poskytující jistotu, že vozidlo nebude mít s palivem problémy. Toto pravidlo platí zejména pro ta vozidla, která stojí delší dobu, kde oddělování biosložky může způsobit problémy. Aditiva v palivu sice stabilizují rovnováhu, ale s časem se vyčerpají, zatímco benzín bez biosložky lze skladovat delší dobu bez degradace.
Ti, kteří často cestují do západní Evropy a Německa, běžně tankují palivo E10 s desetiprocentním podílem ethanolu, přičemž palivo podobné Naturalu 95 je pro ně již neobvyklé. I Natural 95 obsahuje biosložku, ale v nižším podílu, pouze pětiprocentním.
Pro vozidla Škoda vyrobená od roku 2005 není palivo E10 problém. Nicméně starší modely, například Škoda Felicia vyrobená mezi lety 1994 a 2001, vyžadují návštěvu servisu pro výměnu palivové vstřikovací jednotky a těsnicích kroužků v motoru. Tato úprava však není složitá, a náklady by se měly pohybovat kolem tisícikorun.
Pro vozidla se zážehovým motorem od Volkswagenu je palivo E10 povoleno s výjimkou některých modelů s motory FSI první generace. To zahrnuje vozidla jako Lupo 1.4 (77 kW) modelový rok 2001–2004, Polo 1.4 FSI (63 kW) modelový rok 2002–2006 a Golf IV 1.6 FSI (81 kW) modelový rok 2002–2004. Nesnášenlivost k palivu E10 se omezuje na vozy s motory FSI první generace, což platí i pro další značky koncernu, jako jsou Audi nebo Seat.
"Všechny současné modely značky Kia jsou připraveny na bezproblémový přechod na palivo E10, aniž by bylo třeba provádět jakékoliv speciální úpravy motoru. Palivo E10 pro nás není žádnou novinkou, naše vozidla jsou na tento typ paliva připravena již několik desetiletí," vysvětluje mluvčí Kia Czech Kateřina Vaňková Jouglíčková.
Zde je podrobný přehled pro všechny výrobce je k dispozici na webu e10info.eu.
Palivo Natural 98 již delší dobu splňuje normu E10, avšak jeho biosložka převážně tvořená ethery není tak agresivní vůči gumovým a plastovým dílům motoru. Milan Pospíšil z VŠCHT doporučuje, že pro ty, kdo chtějí předejít servisním zásahům do starších vozidel, může být přechod na Natural 98 dostačující.
Odborník z VŠCHT zdůrazňuje, že i u paliva označeného jako E10 lze předpokládat, že výrobci budou částečně využívat biosložku ve formě etherů, a nepředpokládá, že pohonné hmoty přejdou na maximální povolenou koncentraci.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.