Benzín E10: Jak zjistím, že moje auto toto palivo nesmí tankovat? Zde to prověříte

Mirek Baláž, 11. ledna 2024, 09:59 Google+

Směrnice Evropské unie o kvalitě paliv stanoví, že členské státy, jež zavádějí benzin E10, musí zajistit adekvátní dodávky benzínu s nižším obsahem etanolu pro starší vozidla. Existuje však přehled sestavený Evropskou asociací výrobců automobilů, který identifikuje vozidla, jež by se měla od ledna v České republice vyhýbat tankování paliva s vyšším podílem biosložky.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Paliva E5, B7 nebo třeba E10?

Paliva E5, B7 nebo třeba E10? | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Benzín E10 je vhodný pro využití ve všech vozidlech značky Audi s výjimkou těch vybavených první generací motorů s přímým vstřikováním. Nové palivo není doporučeno pro modely Audi A2 1.6 FSI v letech 2003 až 2005, Audi A3 1.6 FSI z roku 2004, Audi A4 2.0 FSI (2003–2004) a také pro A4 sedan (2001–2008) a Avant (2002–2008) s nezávislým topením.

Benzín E10 je schválen pro použití v automobilech značky Porsche s benzinovými motory od modelového roku 1998 a ve všech modelech Boxster s benzinovými motory od modelového roku 1997. Nicméně pro model Carrera GT se nedoporučuje tankování benzinu E10.

Jak zjistím, jestli mohu tankovat do svého auta E10

Existuje užitečný nástroj na webu polského Ministerstva klimatu a životního prostředí, který umožňuje rychle ověřit kompatibilitu vozidel s benzínem E10. Stačí vybrat značku, model a rok vozidla, a nástroj poskytne seznam motorů označených jako kompatibilní nebo nekompatibilní s benzínem E10. Jednoduché a efektivní použití usnadňuje rozhodování, zda je bezpečné tankovat E10 do konkrétního vozidla.

My jsme potřebovali zjistit, zda můžeme nové palivo tankovat do vozidla Škoda Octavia 1.2 TSI. A zde je výsledek:

img-responsive

benzín E10 a Škoda Octavia | foto: INCORP images

Co když palivo E10 tankovat nemohu?

Pokud vlastníte vozidlo nesnášející benzín E10, máte několik možností. Přestavba pro spalování tohoto paliva může být možná, ale není stoprocentně spolehlivá, zejména kvůli možným problémům s těsněním a hadicemi. Aditiva jsou další volbou, ale stabilizují biosložku pouze částečně a mohou způsobit problémy, jako je poškození těsnění. Bezpečnější možností je tankovat prémiový benzín bez biosložky, i když s vyšší cenou, poskytující jistotu, že vozidlo nebude mít s palivem problémy. Toto pravidlo platí zejména pro ta vozidla, která stojí delší dobu, kde oddělování biosložky může způsobit problémy. Aditiva v palivu sice stabilizují rovnováhu, ale s časem se vyčerpají, zatímco benzín bez biosložky lze skladovat delší dobu bez degradace.

Ti, kteří často cestují do západní Evropy a Německa, běžně tankují palivo E10 s desetiprocentním podílem ethanolu, přičemž palivo podobné Naturalu 95 je pro ně již neobvyklé. I Natural 95 obsahuje biosložku, ale v nižším podílu, pouze pětiprocentním.

Pro vozidla Škoda vyrobená od roku 2005 není palivo E10 problém. Nicméně starší modely, například Škoda Felicia vyrobená mezi lety 1994 a 2001, vyžadují návštěvu servisu pro výměnu palivové vstřikovací jednotky a těsnicích kroužků v motoru. Tato úprava však není složitá, a náklady by se měly pohybovat kolem tisícikorun.

Pro vozidla se zážehovým motorem od Volkswagenu je palivo E10 povoleno s výjimkou některých modelů s motory FSI první generace. To zahrnuje vozidla jako Lupo 1.4 (77 kW) modelový rok 2001–2004, Polo 1.4 FSI (63 kW) modelový rok 2002–2006 a Golf IV 1.6 FSI (81 kW) modelový rok 2002–2004. Nesnášenlivost k palivu E10 se omezuje na vozy s motory FSI první generace, což platí i pro další značky koncernu, jako jsou Audi nebo Seat.

"Všechny současné modely značky Kia jsou připraveny na bezproblémový přechod na palivo E10, aniž by bylo třeba provádět jakékoliv speciální úpravy motoru. Palivo E10 pro nás není žádnou novinkou, naše vozidla jsou na tento typ paliva připravena již několik desetiletí," vysvětluje mluvčí Kia Czech Kateřina Vaňková Jouglíčková.

Zde je podrobný přehled pro všechny výrobce je k dispozici na webu e10info.eu.

Palivo Natural 98 již delší dobu splňuje normu E10, avšak jeho biosložka převážně tvořená ethery není tak agresivní vůči gumovým a plastovým dílům motoru. Milan Pospíšil z VŠCHT doporučuje, že pro ty, kdo chtějí předejít servisním zásahům do starších vozidel, může být přechod na Natural 98 dostačující.

Odborník z VŠCHT zdůrazňuje, že i u paliva označeného jako E10 lze předpokládat, že výrobci budou částečně využívat biosložku ve formě etherů, a nepředpokládá, že pohonné hmoty přejdou na maximální povolenou koncentraci.

Vytisknout

Diskuze: Benzín E10: Jak zjistím, že moje auto toto palivo nesmí tankovat? Zde to prověříte

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI - vyplatí se dieselový motor proti benzinové 1,5…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud