Dacia plánuje předefinovat své postavení na automobilovém trhu – bez obav, stále bude nabízet atraktivní ceny, ale přinese do své image nový klíčový prvek. Do své nabídky brzy začlení dva nové modely, včetně jednoho, který bude zcela překvapivý.
Dacia si odbyla skvělý rok, když v Evropě prodala 562 890 vozů. To nejenže představuje nárůst o 17,4 % oproti roku 2022, ale překonává i celkový růst nových aut na starém kontinentu, který byl o 3,5 procentního bodu nižší (13,9 %).
Dacia si rovněž upevnila silnou pozici na klíčových trzích, například ve Francii, Itálii, Belgii a Rumunsku, kde byla mezi zákazníky nejoblíbenější značkou nových vozů v roce 2023. Dokázala se umístit i na druhém místě v Rakousku, a čtvrtém ve Španělsku, Česku a Maďarsku, pátém v Německu a na Slovensku, a šestém v Polsku.
Dacia zaznamenala nejmenší úspěchy na severu Evropy. V bohatém Norsku se umístila až na 45. příčce mezi nejčastěji kupovanými značkami, ve Švédsku obsadila 21. místo, ve Finsku 17. a ve Velké Británii 15. (data za Rakousko, Polsko, Portugalsko, Slovensko, Švédsko a Maďarsko nejsou kompletní pro celý rok 2023, ale zahrnují období od ledna do listopadu).
V roce 2023 Dacia dosáhla nejvyššího podílu na evropském trhu nových vozů v celé své historii – 4,3 %, zatímco před 10 lety dosahovala pouze 2,4 % a v roce 2005 jen 0,8 %. Mezi jednotlivými zákazníky si Dacia vedla ještě lépe, s podílem 8,3 % v roce 2023, oproti 4,6 % v roce 2014. Tímto úspěchem se Dacia stává stále významnější silou na trhu a nyní se připravuje na změnu své image.
Dacia a nová imageDacia si zachová svou tradici atraktivního cenového ohodnocení svých modelů, ale přinese do nich outdoorový charakter, čímž se stane cenově dostupnou alternativou k vozidlům jako Jeep nebo Land Rover.
S ohledem na uzavření v důsledku pandemie COVID-19 očekávají stratégové Dacie, že lidé touží po kontaktu s přírodou a chtějí trávit více času venku. Úspěch modelu ve stylu SUV, jako je verze Stepway, která tvoří 75 % prodejů městského modelu Sandero, a oblíbenost SUV Duster a Jogger, vedly k rozhodnutí rozšířit nabídku o dva zcela nové modely.
Konečne dva nové modelyDacia občas rozšiřuje svou nabídku a za posledních 15 let se to stalo pouze třikrát: v roce 2020 (s představením modelu Spring), v roce 2012 (minivan Lodgy) a v roce 2010 (SUV Duster). Nyní se chystá na revoluci, protože do dvou až tří let plánuje představit dva nové modely.
Na trh by měl koncem roku 2024 jako první přijít SUV Bigster. Očekává se, že tento vůz, bude zařazen nad model Duster (kromě toho, nejnovější generace Dusteru má plánovaný debut v březnu 2024). A co se týče druhého modelu?
Podle informací zahaničníích médií, které mají informace od klíčových manažerů skupiny Renault (majitel Dacie), plánuje značka představit další kompaktní vůz. To je velkým překvapením, protože dosud byla řada Dacie v C-segmentu složena pouze z modelů Duster, Jogger a Bigster.
Nový model by mohl přibýt do nabídky nejdříve v roce 2025. Zatím nebylo oznámeno konkrétní jméno tohoto vozu, ale lze předpokládat, že bude následovat styl ostatních modelů a končit na „-er“.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.