Dacia plánuje předefinovat své postavení na automobilovém trhu – bez obav, stále bude nabízet atraktivní ceny, ale přinese do své image nový klíčový prvek. Do své nabídky brzy začlení dva nové modely, včetně jednoho, který bude zcela překvapivý.
Dacia si odbyla skvělý rok, když v Evropě prodala 562 890 vozů. To nejenže představuje nárůst o 17,4 % oproti roku 2022, ale překonává i celkový růst nových aut na starém kontinentu, který byl o 3,5 procentního bodu nižší (13,9 %).
Dacia si rovněž upevnila silnou pozici na klíčových trzích, například ve Francii, Itálii, Belgii a Rumunsku, kde byla mezi zákazníky nejoblíbenější značkou nových vozů v roce 2023. Dokázala se umístit i na druhém místě v Rakousku, a čtvrtém ve Španělsku, Česku a Maďarsku, pátém v Německu a na Slovensku, a šestém v Polsku.
Dacia zaznamenala nejmenší úspěchy na severu Evropy. V bohatém Norsku se umístila až na 45. příčce mezi nejčastěji kupovanými značkami, ve Švédsku obsadila 21. místo, ve Finsku 17. a ve Velké Británii 15. (data za Rakousko, Polsko, Portugalsko, Slovensko, Švédsko a Maďarsko nejsou kompletní pro celý rok 2023, ale zahrnují období od ledna do listopadu).
V roce 2023 Dacia dosáhla nejvyššího podílu na evropském trhu nových vozů v celé své historii – 4,3 %, zatímco před 10 lety dosahovala pouze 2,4 % a v roce 2005 jen 0,8 %. Mezi jednotlivými zákazníky si Dacia vedla ještě lépe, s podílem 8,3 % v roce 2023, oproti 4,6 % v roce 2014. Tímto úspěchem se Dacia stává stále významnější silou na trhu a nyní se připravuje na změnu své image.
Dacia a nová imageDacia si zachová svou tradici atraktivního cenového ohodnocení svých modelů, ale přinese do nich outdoorový charakter, čímž se stane cenově dostupnou alternativou k vozidlům jako Jeep nebo Land Rover.
S ohledem na uzavření v důsledku pandemie COVID-19 očekávají stratégové Dacie, že lidé touží po kontaktu s přírodou a chtějí trávit více času venku. Úspěch modelu ve stylu SUV, jako je verze Stepway, která tvoří 75 % prodejů městského modelu Sandero, a oblíbenost SUV Duster a Jogger, vedly k rozhodnutí rozšířit nabídku o dva zcela nové modely.
Konečne dva nové modelyDacia občas rozšiřuje svou nabídku a za posledních 15 let se to stalo pouze třikrát: v roce 2020 (s představením modelu Spring), v roce 2012 (minivan Lodgy) a v roce 2010 (SUV Duster). Nyní se chystá na revoluci, protože do dvou až tří let plánuje představit dva nové modely.
Na trh by měl koncem roku 2024 jako první přijít SUV Bigster. Očekává se, že tento vůz, bude zařazen nad model Duster (kromě toho, nejnovější generace Dusteru má plánovaný debut v březnu 2024). A co se týče druhého modelu?
Podle informací zahaničníích médií, které mají informace od klíčových manažerů skupiny Renault (majitel Dacie), plánuje značka představit další kompaktní vůz. To je velkým překvapením, protože dosud byla řada Dacie v C-segmentu složena pouze z modelů Duster, Jogger a Bigster.
Nový model by mohl přibýt do nabídky nejdříve v roce 2025. Zatím nebylo oznámeno konkrétní jméno tohoto vozu, ale lze předpokládat, že bude následovat styl ostatních modelů a končit na „-er“.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.