Konec roku se nezadržitelně blíží a i letos v Cebii odhalili hromadu podvodů a vyslechli nejrůznější výmluvy nepoctivých prodejců, proč zákazníky matou a snaží se je – a nutno říci, že zpravidla úspěšně – podvést. Pojďme si připomenout pět častých hlášek, které letos zaznamenali a které když uslyšíte, běžte o autobazar dál. Zkuste se také otestovat, zda máte přehled o tom, jak časté některé podvody jsou.
1. Teď už bourané neníAno, toto je velmi časté vysvětlení nepoctivých prodejců, proč neinformují kupující o tom, že auto bylo v minulosti havarované. Jak sami říkají, v inzerci lze zpravidla zaškrtnout jen havarované či nehavarované a pokud tedy na autě nejsou v současné chvíli viditelné známky poškození, proč by o tom zákazníka informovali.
2. Jo, to se tenkrát rozbil tachometrVýmluva, která má vysvětlit, proč tachometr ukazuje menší kilometrový nájezd než ve skutečnosti. I když se to zřídka stát může, tato výmluva je tak častá, že by tachometry patřily k nejporuchovějším částem vozů.
3. Co mám dělat, když se taková auta prodávajíVysvětlení prodejce, proč prodává auta se stočeným tachometrem nebo po totálních haváriích, je někdy zcela jednoduché. Prostě taková auta jsou, zákazníkům to nevadí, tak proč je neprodávat. Ještě by se však hodilo dodat, že taková auta jsou pro prodejce zlatý důl.
4. Po prvním majiteli? No jo, v ČeskuDva ze třech inzerátů, u nichž prodejce uvádí, že je auto po prvním majiteli, klamou. I v tomto případě ale mají prodejci připravené eso v rukávu – vymlouvají se, že mysleli prvního majitele v České republice. Co na tom, že v zahraničí auto vystřídalo několik vlastníků. Navíc ani tato výmluva neodráží realitu, protože značná část těchto aut měla více majitelů i v Česku.
5. To nemůže být stočené, v tom jezdila PéťaAno, když v tom jezdila usmívající se a milá Péťa, tak přece to auto musí být v pořádku, protože ona by nebyla schopná ho ani stočit, natož nabourat. Realita ale byla zcela jiná. Péťa si auto koupila od známého, kterému důvěřovala, a sama se nestačila divit, co všechno už mělo za sebou. I když dáváme za příklad skutečný případ Péti, výmluvy na partnerky či ženy jsou obecně poměrně časté a s trochou nadsázky je lze připodobnit k německým důchodcům, kteří jezdí na nákupy.
Kolik procent desetiletých aut je po havárii?Statisticky zhruba 60 %. Může se jednat o banální poškození, jako je výměna blatníku či nárazníku, ale také o totální škodu. V inzerci se o havárii zpravidla nedozvíte.
Kolik procent aut má stočený tachometr?Zhruba třetina, velmi časté je to u aut dovezených ze zahraničí, kdy se tachometr stočí ještě před přihlášením vozidla v České republice. Odhalit se to dá především kontrolou historie vozu.
Vyskytují se podvody častěji u aut s tuzemským původem, nebo se zahraničním, případně je výskytu zhruba stejný?Jednoznačně u aut se zahraničním původem, byť i u aut s českým původem se ve velkém podvádí. Až čtyři inzeráty z pěti neříkají o autě všechny zásadní věci, které byste měli vědět. U dovezených aut ze zahraničí je obzvlášť potřeba vybírat seriózního prodejce.
Kolik procent inzerátů uvádí, že je auto po prvním majiteli?Neuvěřitelných 46%. Přitom ve skutečnosti je jich jen zhruba 16%. Důvod je jednoduchý – auto se zatraktivní, rychleji prodá a cena se navýší až o 5%.
Je bezpečnější koupit auto od známého, nebo v autobazaru?Podle našich zkušeností se mezi prodeji od známého (nebo ještě lépe známého známého), děje velké množství podvodů a bez prověření historie vozidla je taková koupě poměrně riziková. Oproti tomu někteří velcí prodejci nabízejí například historii najetých kilometrů od Cebia zdarma a poskytují VIN, aby si zákazník mohl prověřit i případné havárie a získat další informace.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.