Konec roku se nezadržitelně blíží a i letos v Cebii odhalili hromadu podvodů a vyslechli nejrůznější výmluvy nepoctivých prodejců, proč zákazníky matou a snaží se je – a nutno říci, že zpravidla úspěšně – podvést. Pojďme si připomenout pět častých hlášek, které letos zaznamenali a které když uslyšíte, běžte o autobazar dál. Zkuste se také otestovat, zda máte přehled o tom, jak časté některé podvody jsou.
1. Teď už bourané neníAno, toto je velmi časté vysvětlení nepoctivých prodejců, proč neinformují kupující o tom, že auto bylo v minulosti havarované. Jak sami říkají, v inzerci lze zpravidla zaškrtnout jen havarované či nehavarované a pokud tedy na autě nejsou v současné chvíli viditelné známky poškození, proč by o tom zákazníka informovali.
2. Jo, to se tenkrát rozbil tachometrVýmluva, která má vysvětlit, proč tachometr ukazuje menší kilometrový nájezd než ve skutečnosti. I když se to zřídka stát může, tato výmluva je tak častá, že by tachometry patřily k nejporuchovějším částem vozů.
3. Co mám dělat, když se taková auta prodávajíVysvětlení prodejce, proč prodává auta se stočeným tachometrem nebo po totálních haváriích, je někdy zcela jednoduché. Prostě taková auta jsou, zákazníkům to nevadí, tak proč je neprodávat. Ještě by se však hodilo dodat, že taková auta jsou pro prodejce zlatý důl.
4. Po prvním majiteli? No jo, v ČeskuDva ze třech inzerátů, u nichž prodejce uvádí, že je auto po prvním majiteli, klamou. I v tomto případě ale mají prodejci připravené eso v rukávu – vymlouvají se, že mysleli prvního majitele v České republice. Co na tom, že v zahraničí auto vystřídalo několik vlastníků. Navíc ani tato výmluva neodráží realitu, protože značná část těchto aut měla více majitelů i v Česku.
5. To nemůže být stočené, v tom jezdila PéťaAno, když v tom jezdila usmívající se a milá Péťa, tak přece to auto musí být v pořádku, protože ona by nebyla schopná ho ani stočit, natož nabourat. Realita ale byla zcela jiná. Péťa si auto koupila od známého, kterému důvěřovala, a sama se nestačila divit, co všechno už mělo za sebou. I když dáváme za příklad skutečný případ Péti, výmluvy na partnerky či ženy jsou obecně poměrně časté a s trochou nadsázky je lze připodobnit k německým důchodcům, kteří jezdí na nákupy.
Kolik procent desetiletých aut je po havárii?Statisticky zhruba 60 %. Může se jednat o banální poškození, jako je výměna blatníku či nárazníku, ale také o totální škodu. V inzerci se o havárii zpravidla nedozvíte.
Kolik procent aut má stočený tachometr?Zhruba třetina, velmi časté je to u aut dovezených ze zahraničí, kdy se tachometr stočí ještě před přihlášením vozidla v České republice. Odhalit se to dá především kontrolou historie vozu.
Vyskytují se podvody častěji u aut s tuzemským původem, nebo se zahraničním, případně je výskytu zhruba stejný?Jednoznačně u aut se zahraničním původem, byť i u aut s českým původem se ve velkém podvádí. Až čtyři inzeráty z pěti neříkají o autě všechny zásadní věci, které byste měli vědět. U dovezených aut ze zahraničí je obzvlášť potřeba vybírat seriózního prodejce.
Kolik procent inzerátů uvádí, že je auto po prvním majiteli?Neuvěřitelných 46%. Přitom ve skutečnosti je jich jen zhruba 16%. Důvod je jednoduchý – auto se zatraktivní, rychleji prodá a cena se navýší až o 5%.
Je bezpečnější koupit auto od známého, nebo v autobazaru?Podle našich zkušeností se mezi prodeji od známého (nebo ještě lépe známého známého), děje velké množství podvodů a bez prověření historie vozidla je taková koupě poměrně riziková. Oproti tomu někteří velcí prodejci nabízejí například historii najetých kilometrů od Cebia zdarma a poskytují VIN, aby si zákazník mohl prověřit i případné havárie a získat další informace.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?