Tekuté řetězy: Mají vůbec smysl nebo jsou to vyhozené peníze?

Tekuté řetězy jsou jen opravdu nouzovým řešením
Tekuté řetězy jsou jen opravdu nouzovým řešením, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 14. prosince 2017 12:10 | akt. 14. prosince 2017 13:05
Sdílej:

Chystáte se vyrazit v zimě do hor, ale v žádném případě se vám sebou nechce tahat těžké a obtížně instalovatelné kovové řetězy? Internet nabízí plno inovativních pomůcek a jednoduchých řešení, mezi kterými doslova vyčnívají tekuté řetězy. Má však tento přípravek vůbec nějaký smysl?

V okolí Prahy a dalších níže položených lokalitách nejsou po sněhu ani památky, ovšem pokud se hodláte v nejbližší době vypravit do hor, měli byste myslet na to, že ve výše položených oblastech vás může čerstvá nadílka sněhu nebo tenká vrstva ledu překvapit téměř kdykoliv.

Kvalitní zimní pneumatiky jsou samozřejmě základem, ovšem pokud chcete mít jistotu, že se na místo určení vyhrabete vlastními silami, je dobré vzít si do kufru pojistku v podobě řetězů. Ty vám totiž pomohou jak na čerstvém, přemrzlém nebo uklouzaném sněhu, tak i na ledu.

Řada řidičů má však z pořizování a nasazování řetězů obavy. Při výběru člověk naráží na plno značek různých kvalit a největším strašákem je stejně nakonec nasazování, které obvykle probíhá při mínusových teplotách, u špinavých kol a v obklopení sněhové nadílky. Řidiči tak často hledají různé finty, kterými by si mohli život ulehčit.

Jednou z těchto "fint" jsou i tzv. tekuté řetězy, které by měly po jednoduché aplikaci sprejem na kola zvýšit adhezi. Zní to však až příliš dobře na to, aby to byla pravda. Jaká je tedy skutečnost? Na to se podívali již před několika lety technici z německého auto-moto klubu ADAC, jejichž výsledky hovoří jasně.

Nejlépe se umístily klasické kovové řetězy, jejichž největším mínusem může být pro řadu lidí vstupní investice či obtížnout aplikace. Různé látkové potahy na kola, které mají zvýšit záběr, sice nedopadly úplně nejhůře, ovšem jejich povrch se rychle opotřebovává. Tekuté řetězy pak byly propadákem celého testu. 

Jejich aplikace je sice absolutně triviální rychlou záležitostí, ovšem jak rychle je aplikujete, tak rychle jejich účinek zmizí. Pneumatiky po určitou dobu zabírají lépe, ovšem efekt se podle ADAC ztrácel již po pár metrech. Nutno dodat, že výzkum ADAC probíhal již před několika lety. Na kolik věříte vývoji technologií je tak na vás. Nenechte se ale zmást reklamami, jejichž hlavním cílem je prodat jakýkoliv produkt.

I nadále tak zůstává nejlepším řešením koupit si řetězy kovové, výběr prokonzultovat s odborníkem a jejich nasazování si nejdříve několikrát vyzkoušet v teple a klidu domova. Na cesty si pak přibalte deku a rukavice, čímž si nasazování usnadníte a zpříjemníte. Investice do klasických řetězů se vám navíc vrátí s jejich delší životností.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.