Druhá generace 308 je ve spoustě ohledů přelomová a inženýři Peugeotu si toho jsou patřičně vědomi. Nevím, zda je to čistě jen můj subjektivní názor, ale při delším pohledu na vůz, v něm vidím přímého nástupce velice populárního modelu z 90. let, kterým je Peugeot 306. Jeho nástupce s označením 307 se v designu naprosto odlišil a teprve teď, jako by se Peugeot rozhodl, že ukáže světu, že stále umí dělat oku lahodící díla, kterým nový Peugeot 308 dle našeho názoru je.
Design
Hned zkraje začneme tím, že nový 308 jde přímo proti trendu ostatních automobilek. Toto tvrzení se týká velikosti vozidla jako takového, protože zatímco většina nových modelů narůstá do všech směrů, nový zástupce značky se dal opačným směrem a zmenšil se. Celkově je nový Peugeot oproti první generaci o 23 milimetrů kratší, úbytku se dočkala i šířka, ale i přes to je ve vozidle stále dost místa a zvenčí těžko poznáte úbytkový rozdíl. Jediné, co se u nového 308 zvětšilo je rozvor náprav, a to konkrétně o dvanáct milimetrů.
Design vozidla jako takový mne dosti učaroval, jak jsme zkraje zmínili, Peugeot se opět dal na vývoj umírněného jazykového stylu a nevidíme zde tedy žádné divoké kreace. Druhá generace vozu 308 se vyznačuje ladnými křivkami karoserie spolu s efektními doplňky, avšak nejvíce na voze zaujmou přední LED světlomety. Ty svým dravým designem leckomu připomenou oko dravé šelmy a při jejich rozsvícení za šera je dravý efekt naprosto dokonalý.
Ostatně i zadní svítilny doznaly oproti prvotní generaci přepracování a jejich styl a výraz se posunul vpřed a lehce si bere inspiraci od menšího sourozence Peugeotu 208. Další novou vychytávkou je decentní spoiler nad zadním oknem, který novému 308 náramně sluší a v řidiči evokuje nádech sportovnosti.
Druhá generace v rámci technologického vývoje vyjíždí z továrny na nové podvozkové platformě EMP2, jenž významně snižuje hmotnost vozidla o 70 kilogramů. Vliv na to má i hojné použití vysoko pevností ocele a instalace nových a větších dílů karoserie.
Interiér a výbava
Velké změny najdeme i v interiéru, kde se toho odehrálo opravdu hodně. Kdo zná menší model 208, toho nepřekvapí maličký tříramenný kožený volant a velký dotykový středový displej o úhlopříčce 9,7 palce, skrze který se ovládá většina palubních funkcí (klimatizace, autorádio, navigace..). Peugeot tomuto uspořádání říká i-Cockpit, díky čemuž na středovém panelu nalezneme minimum tlačítek. Je však nutné zmínit, že uspořádání i-Cockpit rozhodně není u Peugeotu 308 standardem. Kdo je příznivcem klasických ovladačů a tlačítek, ten ať zvolí výbavovou linii Access, kde je většina funkcí ovládána skrze klasické ovladače.
Po stránce komfortu na palubě nás přivítala látková sedadla s elektrickým vyhříváním a masážní funkcí, jenž měla celkem dobré boční vedení. Jedinou chybou u nich bylo jejich světlé čalounění, na kterém je vidět opravdu každá větší nečistota a proto bych já osobně tuto kombinaci nezvolil. Kdo má rád sportovní kožená sedadla, musí si za ně připlatit, a to i v případě, že si ke koupi zvolíte nejlépe vybavenou verzi s označením Allure. V látkových sedačkách se sedí příjemně vysoko a ani zde nehrozí typická měkkost, při které jste v dávných dobách seděli skoro až na podlaze. Již několikrát byl Peugeot kritizován za špatně umístěnou palubní desku, na kterou nelze vidět skrze malý kožený volant. Nevím jak ostatní, ale mne osobně tato kombinace vyhovuje, vždy se mi povedlo nalézt ideální kombinaci nastavení volantu tak, abych současně měl téměř plnohodnotný výhled na palubní přístroje. Čitelnost přístrojů je navíc perfektní a zajímavým úkazem jsou proti sobě jdoucí ukazatele rychlosti a otáček motoru, kdy ručička otáčkoměru jde protiběžně s ukazatelem rychlosti.
Při vývoji nového Peugeotu 308 bylo pamatováno i na bezpečnost a pohodlí posádky, proto se v námi testované verzi Allure objevila šestice airbagů, parkovací asistent, zadní parkovací senzory a kamera, automatická duální klimatizace či navigační systém. Perličkou bylo příplatkové panoramatické střešní okno, které hlavně při slunném počasí nabídne velkorysí pohled na modrou oblohu a prosvětlí interiér.
Už v úvodu bylo zmíněno, že i přes zmenšení karoserie se uvnitř vozidla posádka nebude rozhodně tísnit. V přední části je místa pro kolena a hlavu cestujících dostatek, vzadu je místa již o něco méně, ale stále to není žádná tragedie. Snad jen malé doporučení, kdo oplývá výškou nad 188 cm, ten at raději usedne na přední sedačku, kde je místa přeci jenom o něco více. Důležitým údajem je také zavazadlový prostor, jenž ve svém základním uspořádání nabídne slušný objem 420 litrů. Po sklopení zadních sedaček se pak naskytne plocha o objemu 1309 litrů, za což udělujeme novému Peugeotu 308 velké plus.
Motor a jízda
Pod kapotou Peugeotu 308 se v naší specifikaci ukrýval již známý naftový čtyřválec e-HDI o objemu 1.6 litru s výkonem 115 koní a 270 newtonmetrů točivého momentu. Ten se vyznačuje svou kultivovaností a velmi příjemnou spotřebou.
Najdeme zde i vyspělý systém start-stop, vypínající motor při poklesu rychlosti pod 20 km/h. Již jednou jsme zde zmínili, že tento systém je jeden z nejdokonalejších a konkurovat mu může snad jen německá prémiová třída. Při dálničním tempu 130 km/h motorizace točí lehce nad 2000 otáček a vynikajícím doplňkem je zde šestistupňová převodovka s dobře odstupňovanými dráhami. Její přesnost se značně vylepšila oproti předchůdci a spotřeba vozu se s touto pohonnou jednotkou pohybuje na příznivé hranici.
V průběhu testování byly střídány různé jízdní styly a výsledkem nám byla kombinovaná spotřeba 5,9 litru na 100 km. V potaz se musí brát zimní počasí, tuhé ranní starty a občasné plné obsazení. V reálném provozu je tak dle našeho mínění reálná hodnota i kolem hranice 4,5 litru na 100 km.
Jízda s novou 308kou je doslova radostí, ne nadarmo se novému Peugeotu 308 říká francouzský Golf. Vůz je stavěn jak na klidnou dálniční jízdu, tak i na ostřeji řezané zatáčky, kdy jeho řízení dokáže být příjemně tuhé a citlivý systém ESP vás dokonale kontroluje. Na okresní „blbnutí“ se ale motor 1.6 e-HDI moc nehodí, takže tato varianta je primárně určena především pro ženy či rodiny s dětmi, které jezdí klidně a úsporně.
Odladění podvozku se Peugeotu povedlo náramně, v zatáčkách vůz díky němu poskytuje vynikající oporu a ve vysokých rychlostech zase vynikající směrovou stabilitu. Podvozek jako by měl dvě tváře, na jednu stranu žehlí menší nerovnosti s naprostým klidem, avšak na druhou stranu dokáže při tvrdším jízdním tempu držet krok. Hodně tomu zřejmě napomáhá i elektrický posilovač řízení, který je o něco lepší než u modelu 208, u nějž se volant musí neustále korigovat.
Závěr
Nový Peugeot 308 nás utvrdil v tom, že i po letech dokáže Peugeot vyrobit něco, co stále dokáže zatopit konkurenci pod kotlem. Jeho hlavní předností je opět elegantní design, který jen tak nezestárne, což je především u vozidel francouzské výroby celkem zaběhnutý fakt. Překvapením je i jízda a celkový dojem z vozu jako takového, kdy se v interiéru celá posádka cítí příjemně, bezpečně a řidič se netopí ve změti tlačítek na středovém panelu. Mezi výtky se dá naopak zařadit příliš tvrdý plast na středové konzoli a nebo omezený prostor na zadních sedadlech pro vyšší osoby.
Celkové hodnocení: 88%
Základní cena vozu vč. akční slevy: 300 000 Kč (1.2 VTI 82 Acces)
Cena testované verze vč. akčni slevy a příplatků: 492 500 Kč (1.6 e-HDI Allure)
KLADY:
- vynikajicí design
- dobrá spotřeba
- pohodlný a prostorný interiér
- výbava a jízdní komfort
ZÁPORY:
- tvrdý plast na středovém panelu
- méně místa nad hlavou zadních cestujících
Motorizace |
vznětový čtyřválec |
zdvihový objem: 1560 cm3 |
nejvyšší výkon: 115 koní při 3600 ot/min. |
největší točivý moment: 270 Nm při 1750 ot/min. |
palivo: nafta |
Výkon |
nejvyšší rychlost: 196 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,2 sekundy |
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 4,2 l/ 3,3 l/ 3,7 l |
objem palivové nádrže: 53 litrů |