Netrpělivě očekávaná nová Honda Civic Type R je následovníkem modelu, jenž poskytoval unikátní potěšující jízdní charakteristiku a přitom...
použitelnost pro každodenní ježdění a jehož prodejní úspěchy překročily očekávání.
Vůz bude dostupný v různých úrovních výbavy, od plně vybaveného až po model s pouze základní výbavou a dokonce bez některých přídavných prvků exteriéru. Díky této škále verzí bude proto nový Civic Type R pravděpodobně oblíben u nové skupiny nadšenců a mohl by tak navázat na úspěchy prvního kultovního vozu 'CTR', jehož prodeje také předčily veškerá očekávání. Nový Civic Type R si odbyl svou mezinárodní premiéru na Pařížském autosalonu a měl by se začít prodávat počátkem roku 2007.
S ohledem na výjimečný výkon předchozí generace Civicu Type R se Honda rozhodla, že výkon není nutno navyšovat. I nový Type R je proto poháněn atmosférickým dvoulitrovým motorem DOHC i-VTEC s podobným výkonem, avšak charakteristika je mírně pozměněna tak, aby motor měl rychlejší a uhlazenější odezvu. Dosaženo toho bylo díky nové škrticí klapce a elektronickému pedálu plynu. Maximální výkon je 201 koní při 8,000 otáčkách za minutu (předchozí model dosahuje výkonu 200 koní při 7,400 otáčkách).
Hlavní výkonové charakteristiky tak zůstávají nezměněny – zrychlení z klidu na 100 km/h za 6.6 sekundy a maximální rychlost 235 km/h. Změny charakteru motoru však propůjčují vozu obecně rychlejší reakce na podněty řidiče a vylepšená aerodynamika dává vozu lepší stabilitu ve vyšších rychlostech. O něco kratší převodové poměry pak kompenzují malý nárůst hmotnosti vozu.
Technologie proměnného časování ventilů VTEC a proměnné délky sacího potrubí VTC dále dokreslují architekturu motoru. Jeho ochota jít do vysokých otáček je zachována, ale zvětšený zdvih a změna časování ventilů nyní přichází ke slovu již v 5,200 otáčkách a tato charakteristika je k dispozici až do 8,000 otáček, kde začíná červené pole. Nový indikátor i-VTEC je umístěn vpravo od digitálního rychloměru, který je označen právě v tomto rozmezí otáček.
Civic je oceňována pro svou vyváženost a ovladatelnost, a pětidveřová karoserie je základem pro třídveřové modely. Stala se tak základem i pro Type R. Podvozek byl převzat z Civic Type S za dále upraven pro vyšší dynamické schopnosti a sportovnější jízdu. Podobně jako u Type S je rozchod kol zadní nápravy o 20 mm širší než u standardního pětidveřového modelu. Byly však použity jiné tlumiče, pružiny a stabilizátory.
Pneumatiky 225/40 ZR18 poskytují více gripu, snížení světlé výšky o 15 mm redukuje náklony karoserie. Dále, palivová nádrž umístěná uprostřed pod podlahou vozu snižuje těžiště a moment setrvačnosti vozu. Tuhé řízení s přímějším převodem a pevnější uchycení sloupku řízení dávají řidiči přesné informace o povrchu a jízdních situacích.
Nový Type R dostal agresivní výraz s mnoha integrovanými aerodynamickými částmi, které jsou společně s o 15 mm sníženou světlou výškou a standardními sedmipaprskovými 18" litými Wheel jasnou známkou nátury vozu. Rozměrný přední spoiler integruje větší vstupy vzduchu a trojúhelníkové mlhovky. Vzadu najdeme větší koncovku výfuku. Zadní spoiler lakovaný v barvě vozu zvyšuje přítlačnou sílu.
Přední brzdové třmeny nesou logo Type R, podobně jako mřížka chladiče.
Uvnitř najdeme anatomické přední s čalouněním z černé Alcantary s červeným stehováním. Podobnou barevnou kombinaci najdeme i na zadních sedačkách. Vysoce efektivní a pozoruhodně stylový interiér Dual Link byl v Type R pochopitelně také poupraven. Řidič drží volant potažený černou perforovanou kůží s červeným stehováním a centrálním logem 'H', řadicí páka má povrch hlavice z leštěného hliníku.
Jako poslední detail je ve voze tabulka s výrobním číslem vozu umístěná před řadicí pákou.
Pro zákazníky vyžadující více komfortu a funkcí bude k dispozici plně vybavená verze. Doplňková výbava zahrnuje airbagy, tempomat, mlhovky, dešťový a světelný senzor a dvojtónovou klimatizaci. Špičkový navigační systém s hlasovým ovládáním a monitorováním RDS je nabízen jako volitelná výbava.
Civic Type R bude k dispozici i v odlehčené verzi. Odstraněním prvků jako jsou audio systém, zadní kryt zavazadlového prostoru, spodní kryt motoru a menšího množství materiálu tlumícího hluk se podařilo snížit hmotnost vozu o 40 kg. Stejně jako jeho předchůdce bude i nový Type R homologován pro závodní účely (skupiny N a A reglementu FIA), což je v souladu s přáním stávajících zákazníků. K dispozici bude celá škála závodních doplňků a služeb.Foto: Honda
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?