Každý stát má své vlastní dopravní předpisy, které zajišťují bezpečnost provozu a také ohleduplnost vůči ostatním. I zde tak platí: jiný kraj, jiný mrav. Některé zahraniční dopravní předpisy mohou ale nejen cizincům připadat netradiční, až zvláštní. Experti ze společnosti carVertical, která se zabývá zpracováním automobilových dat, přináší ty nejzajímavější z celého světa.
Přes kaluže jen pomalu
Téměř každý chodec někdy zažil tu nepříjemnou situaci, kdy ho při, nebo po dešti projíždějící auto ošplíchlo vodou z kaluže. Ve Spojeném království může i taková situace vzbudit zájem strážců zákona. Řidiči mohou podle okolností dostat pokutu ve výši od 100 do 5 000 liber a také přijít o body.
Ve Švýcarsku potichu
Švýcarsko velmi dbá na dodržování nočního klidu a uplatňuje proto hned několik zákonů, které mají za cíl omezit hluk. Proto je například zakázáno i silně bouchat dveřmi od auta, kapoty nebo kufru v čase mezi 22 hodinou a 7 hodinou ráno.
Řidiči také nesmí prudce zrychlovat a rušit tím v nočních hodinách v obydlených oblastech. Pokud řidič zastaví na semaforu, je povinen vypnout motor.
Nejdivnější předpisy platí v USA
Nejpodivnější dopravní předpisy však platí v USA. V Youngstownu, v Ohiu, je například nelegální mít prázdnou nádrž. Představitelé města tím chtějí řidiče přimět k tomu, aby obsah nádrže svého vozu měli vždy dostatečně plnou. Auta s prázdnou nádrží by totiž mohla zablokovat křižovatky a ohrožovat tím ostatní účastníky silničního provozu.
V New Jersey zase platí přísné regulace na vydávání personalizovaných SPZ. Řidič, který je nachytán za řízení v opilosti nebo pokutován kvůli nezodpovědnému řízení, nemůže dalších 10 let zažádat o tzv. personifikovanou SPZ.
Ve Fenwick Island, v Delaware, platí zákon, který zakazuje v autě spát, převlékat se nebo vařit.
Žádné rozptylování za jízdy
Rozptýlená pozornost během řízení může vést k nedostatečné kontrole vozu a následným nehodám, proto se některé státy snaží řidiče korigovat i v této oblasti. Například na Kypru je ze zákona zakázáno během řízení jíst i pít.
Vystrkování rukou z okna vozu
V Austrálii je zakázáno vystrkovat z okna jedoucího vozu jakékoliv části těla, včetně rukou. Předpis má účastníky silničního provozu chránit před vážnými nehodami například ve chvíli, kdy se dvě auta míjí v těsné blízkosti. Pro tento předpis ale platí jedna výjimka. Když na autě nefungují blinkry, řidič může ostatním řidičům své úmysly signalizovat pažemi.
Ne všude jsou palubní kamery vítány
Ve Švýcarsku je zakázáno neustálé natáčení silničního provozu pomocí palubní kamery – ta může nahrávat pouze v případě důležité události na silnici. Všichni účastníci musí být předtím upozorněni, že budou natáčeni. I pro rodilého Švýcara je pravděpodobně těžké vysvětlit, jak toto pravidlo funguje v reálném silničním provozu a mimořádné události.
„Zatímco některé stát používání palubních kamer povolují, aby řidiči mohli prokázat okolnosti dopravní nehody, jiné státy jejich používání striktně regulují, nebo dokonce zakazují,“ říká expert na automobilový trh ze společnosti carVertical, Matas Buzelis.
Nejpřísnější zákaz palubních kamer ale platí pravděpodobně v Portugalsku – nahrávání dalších účastníků provozu je zde zakázáno a samotná kamera nesmí být v autě ani nainstalována. Stejný zákaz platí také v Lucembursku, i když tam jsou kamery v autě povoleny.
V Německu a Belgii jsou palubní kamery sice povolené, ale předpisy jasně určují, za jakých podmínek mohou být nahrávky použity tak, aby bylo zajištěno soukromí lidí na záznamu.
Za volant jedině bez sluchátek
Spoustu dopravních nehod je způsobena ztrátou koncentrace řidiče. Aby se počet podobných nehod snížil, představila Francie v roce 2015 zákon zakazující používání sluchátek při řízení.
Podle tohoto zákona se řidiči při telefonování, přestože používají handsfree, plně nesoustředí na řízení a mohou tak snadněji způsobit nehodu. Tento zákaz platí také pro ostatní dopravní prostředky, včetně kol.
Na silnice pouze v dané dny
Kvůli redukci obrovské dopravní vytíženosti, Manila, hlavní město Filipín, určuje, které silnice mohou být v jaký den využity. Pokud SPZ auta například končí číslicí 1 nebo 2, tyto vozy nesmí vjet na konkrétní silnice v pondělí od 7 hodin ráno do 19 hodin večer. Někteří řidiči však tento zákon obchází tím, že mají dvě auta a vždy si vybírají to, které má ten den na konkrétní silnici vjezd povolen.
Také další Asijské státy se snaží redukovat silniční provoz. Například v Jakartě, v Indonésii, mohou některé ulice nebo silnice využívat pouze auta s minimálně třemi pasažéry.
Pořádek je základ
Při cestování Rumunskem by řidiči neměli zapomínat na pravidelný úklid svého auta. Pokud místní policie vyhodnotí, že jsou okna vozu natolik špinavá, že by mohla bránit ve výhledu, hrozí řidiči pokuta.
Předpis neuvádí, jaká je hranice mezi čistým a špinavým oknem, takže místní strážci zákona vyhodnocují každý případ individuálně.
Bezpečnostní pásy na ledě nepotřebujete
V Estonsku se během zimy tvoří speciální ledové cesty, které v určitých místech umožňují přejetí zamrzlých řek a jezer a zkrácení cesty. Jízdu po ledě však regulují přísné předpisy, na které musí řidiči pamatovat.
Na ledových cestách je zakázáno předjíždění a řidiči nesmí mít během jízdy zapnuté bezpečnostní pásy. „Ačkoliv se zákaz bezpečnostních pásu na ledě může zdát zvláštní, ve skutečnosti zvyšuje šanci na bezpečný únik, v případě, že by se auto při jízdě probořilo do ledové vody,“ uzavírá Buzelis.
Po ledových cestách se také může jezdit pouze za denního světla, a to pouze ve dnech, kdy je minimální viditelnost 300 metrů. Cestování po ledových cestách je naopak zakázáno za mlhy, kdy je vidět pouhých pár metrů dopředu.
Zdroj: Carvertical
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.