Každý stát má své vlastní dopravní předpisy, které zajišťují bezpečnost provozu a také ohleduplnost vůči ostatním. I zde tak platí: jiný kraj, jiný mrav. Některé zahraniční dopravní předpisy mohou ale nejen cizincům připadat netradiční, až zvláštní. Experti ze společnosti carVertical, která se zabývá zpracováním automobilových dat, přináší ty nejzajímavější z celého světa.
Přes kaluže jen pomalu
Téměř každý chodec někdy zažil tu nepříjemnou situaci, kdy ho při, nebo po dešti projíždějící auto ošplíchlo vodou z kaluže. Ve Spojeném království může i taková situace vzbudit zájem strážců zákona. Řidiči mohou podle okolností dostat pokutu ve výši od 100 do 5 000 liber a také přijít o body.
Ve Švýcarsku potichu
Švýcarsko velmi dbá na dodržování nočního klidu a uplatňuje proto hned několik zákonů, které mají za cíl omezit hluk. Proto je například zakázáno i silně bouchat dveřmi od auta, kapoty nebo kufru v čase mezi 22 hodinou a 7 hodinou ráno.
Řidiči také nesmí prudce zrychlovat a rušit tím v nočních hodinách v obydlených oblastech. Pokud řidič zastaví na semaforu, je povinen vypnout motor.
Nejdivnější předpisy platí v USA
Nejpodivnější dopravní předpisy však platí v USA. V Youngstownu, v Ohiu, je například nelegální mít prázdnou nádrž. Představitelé města tím chtějí řidiče přimět k tomu, aby obsah nádrže svého vozu měli vždy dostatečně plnou. Auta s prázdnou nádrží by totiž mohla zablokovat křižovatky a ohrožovat tím ostatní účastníky silničního provozu.
V New Jersey zase platí přísné regulace na vydávání personalizovaných SPZ. Řidič, který je nachytán za řízení v opilosti nebo pokutován kvůli nezodpovědnému řízení, nemůže dalších 10 let zažádat o tzv. personifikovanou SPZ.
Ve Fenwick Island, v Delaware, platí zákon, který zakazuje v autě spát, převlékat se nebo vařit.
Žádné rozptylování za jízdy
Rozptýlená pozornost během řízení může vést k nedostatečné kontrole vozu a následným nehodám, proto se některé státy snaží řidiče korigovat i v této oblasti. Například na Kypru je ze zákona zakázáno během řízení jíst i pít.
Vystrkování rukou z okna vozu
V Austrálii je zakázáno vystrkovat z okna jedoucího vozu jakékoliv části těla, včetně rukou. Předpis má účastníky silničního provozu chránit před vážnými nehodami například ve chvíli, kdy se dvě auta míjí v těsné blízkosti. Pro tento předpis ale platí jedna výjimka. Když na autě nefungují blinkry, řidič může ostatním řidičům své úmysly signalizovat pažemi.
Ne všude jsou palubní kamery vítány
Ve Švýcarsku je zakázáno neustálé natáčení silničního provozu pomocí palubní kamery – ta může nahrávat pouze v případě důležité události na silnici. Všichni účastníci musí být předtím upozorněni, že budou natáčeni. I pro rodilého Švýcara je pravděpodobně těžké vysvětlit, jak toto pravidlo funguje v reálném silničním provozu a mimořádné události.
„Zatímco některé stát používání palubních kamer povolují, aby řidiči mohli prokázat okolnosti dopravní nehody, jiné státy jejich používání striktně regulují, nebo dokonce zakazují,“ říká expert na automobilový trh ze společnosti carVertical, Matas Buzelis.
Nejpřísnější zákaz palubních kamer ale platí pravděpodobně v Portugalsku – nahrávání dalších účastníků provozu je zde zakázáno a samotná kamera nesmí být v autě ani nainstalována. Stejný zákaz platí také v Lucembursku, i když tam jsou kamery v autě povoleny.
V Německu a Belgii jsou palubní kamery sice povolené, ale předpisy jasně určují, za jakých podmínek mohou být nahrávky použity tak, aby bylo zajištěno soukromí lidí na záznamu.
Za volant jedině bez sluchátek
Spoustu dopravních nehod je způsobena ztrátou koncentrace řidiče. Aby se počet podobných nehod snížil, představila Francie v roce 2015 zákon zakazující používání sluchátek při řízení.
Podle tohoto zákona se řidiči při telefonování, přestože používají handsfree, plně nesoustředí na řízení a mohou tak snadněji způsobit nehodu. Tento zákaz platí také pro ostatní dopravní prostředky, včetně kol.
Na silnice pouze v dané dny
Kvůli redukci obrovské dopravní vytíženosti, Manila, hlavní město Filipín, určuje, které silnice mohou být v jaký den využity. Pokud SPZ auta například končí číslicí 1 nebo 2, tyto vozy nesmí vjet na konkrétní silnice v pondělí od 7 hodin ráno do 19 hodin večer. Někteří řidiči však tento zákon obchází tím, že mají dvě auta a vždy si vybírají to, které má ten den na konkrétní silnici vjezd povolen.
Také další Asijské státy se snaží redukovat silniční provoz. Například v Jakartě, v Indonésii, mohou některé ulice nebo silnice využívat pouze auta s minimálně třemi pasažéry.
Pořádek je základ
Při cestování Rumunskem by řidiči neměli zapomínat na pravidelný úklid svého auta. Pokud místní policie vyhodnotí, že jsou okna vozu natolik špinavá, že by mohla bránit ve výhledu, hrozí řidiči pokuta.
Předpis neuvádí, jaká je hranice mezi čistým a špinavým oknem, takže místní strážci zákona vyhodnocují každý případ individuálně.
Bezpečnostní pásy na ledě nepotřebujete
V Estonsku se během zimy tvoří speciální ledové cesty, které v určitých místech umožňují přejetí zamrzlých řek a jezer a zkrácení cesty. Jízdu po ledě však regulují přísné předpisy, na které musí řidiči pamatovat.
Na ledových cestách je zakázáno předjíždění a řidiči nesmí mít během jízdy zapnuté bezpečnostní pásy. „Ačkoliv se zákaz bezpečnostních pásu na ledě může zdát zvláštní, ve skutečnosti zvyšuje šanci na bezpečný únik, v případě, že by se auto při jízdě probořilo do ledové vody,“ uzavírá Buzelis.
Po ledových cestách se také může jezdit pouze za denního světla, a to pouze ve dnech, kdy je minimální viditelnost 300 metrů. Cestování po ledových cestách je naopak zakázáno za mlhy, kdy je vidět pouhých pár metrů dopředu.
Zdroj: Carvertical
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.