Stovky českých rodin vyrážejí každoročně na dovolenou autem. Mnohahodinová cesta je náročná nejen pro řidiče, ale obzvláště pak pro děti. Před cestou se tak hodí důkladně naplánovat, jak děti v autě zabavit. Připravte jim třeba pracovní sešitek s mapou cesty, vymyslete jim pozorovací hru a pro chvíle pasivnějšího odpočinku jim dejte k dispozici tablet, na němž mohou díky službě internetové televize koukat na nejrůznější filmy či se zabavit sledováním programu na některé z nabízených dětských stanic.
Podle aktuálních dat Českého statistického úřadu cestuje na zahraniční dovolenou vlastním autem téměř 74 % Čechů. Jedním z nejčastějších cílů dovolenkářů cestujících autem bývá Chorvatsko či Itálie. Cesta do Chorvatska zabere dobrý půl den, a to ještě za předpokladu, že neuváznete někde v koloně.
Do Itálie je cesta kratší, asi kolem 9 hodin. V autě tak strávíte notnou dobu, představte si ale, jak dlouhá bude jízda připadat vašim dětem, které mají vnímání času ještě přece jen jiné. Jestlipak máte své osvědčené postupy, jak četnost dotěrného „Už tam budeme?“ snížit na minimum? Pokud hledáte inspiraci, jak děti v autě po cestě na dovolenou zabavit, přečtěte si následující článek.
Zabavte je pracovním sešitkem
Spolehlivými pomocníky pro klidné cestování s dětmi jsou nejrůznější knížky s aktivitami. Pro menší děti vyberte ty s převahou omalovánek, pro starší dítka můžete zvolit různé pracovní sešity s úkoly, křížovkami, osmisměrkami a jinými kvízy. Pokud jste tvořivější povahy, můžete jim podobné knížky vyrobit sami, a to třeba tak, aby se týkaly přímo vaší cesty a místa dovolené.
Vhodné je připravit dětem i mapu cesty, do níž si mohou samy „čmárat“ – značit si ujetou trasu nebo kroužkovat názvy měst, kterými jste již projeli. Jednak se tak zabaví, jednak budou mít i lepší představu, „kdy tam budete“. Ke knížce je vhodné dodat i pár prázdných stránek, kam si děti mohou samy zapisovat své zážitky z cesty a třeba i celé dovolené.
Tip: Děti budou k „pracovním sešitkům“ potřebovat tužky a jistě i plno pastelek. Pořiďte jim na zadní stranu předních sedadel praktický organizér či kapsář, kde budou mít vše po ruce.
Pusťte jim televizi
I na ty nejaktivnější děti ale jistě během cesty přijde chvíle, kdy si chtějí od her odpočinout a bavit se o něco pasivněji. V takové chvíli je neocenitelným praktickým pomocníkem tablet, na němž dětem pustíte oblíbený film či seriál. A ani přitom nemusíte ládovat jeho paměť, flash disky či externí disky postahovanými gigabity.
Tip: K tabletu dětem určitě pořiďte sluchátka, nejlépe bezdrátová, která je neomezí v pohybu. Tablet můžete v autě připevnit k zadní straně přední sedačky speciálním držákem.
Nechte je číhat
Pozorovací hry jsou ověřenou klasikou. Připravte dětem předem kartičku se seznamem, čeho si mají po cestě všímat: značek aut, jejich barvy, různých druhů obchodů, stromů, zvířat, hlídkujících policistů… možností je spousta. Položky ať si postupně odškrtávají a za každý předem určený počet „úlovků“ jim nachystejte odměnu, nějakou sladkost či malou hračku. Zahrňte i bonusové položky – například vzácnější druh zvířete nebo značky auta –, za které dětem připadne odměna navíc.
Tip: Jsou-li vaše děti starší a umějí zacházet s fotoaparátem, můžete jim třeba ještě jako dodatečný dárek za vysvědčení koupit levnější digitální foťák, na který mohou své pozorovací úlovky zaznamenávat. Bude se jim hodit i na vlastní obrázky do cestovního deníku.
Nezapomínejte na přestávky
Je to samozřejmost, ale je to tak důležité, že to raději připomeneme i zde: důsledně dbejte na to, abyste si po cestě dopřáli dostatek přestávek. Naplánujte je dopředu, a to nejlépe takové, které kromě nutného protažení skýtají pro děti i nějakou tu zábavu či zajímavost. Nachází se podél vaší trasy třeba zoopark, dětský zábavní areál nebo jen zajímavá vyhlídka? Oželte hodinku navíc a využijte toho.
Dětem dopřejete povyražení a minimálně si aspoň budou mít o čem novém v autě povídat. A rozhodně dětem o všech přestávkách řekněte dopředu. Pomyslně jim tak cestu rozdělíte na menší úseky a dáte jim možnost na něco se těšit. Uvidíte, že jim pak bude čas v autě utíkat mnohem rychleji.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?