Jedná se o druhou generaci, která byla představena na počátku letošního roku. Na první pohled se změnil jak exteriér, tak interiér. Změny se však odehrály i na podvozku či motorech. Dnešní recenze odhalí, jestli za to druhá generace stojí a překonala tu první, která už má nějaký věk. Dalším aspektem, který budeme zkoumat bude, zda-li je lepší Kodiaq nebo Superb.
Úvod a ceny
Druhá generace Škody Kodiaq přináší svěží design, moderní technologie a robustní konstrukci. Dnes tu máme nejvyšší výbavovou verzi Exclusive Selection s nejsilnějším dieselem 2,0 TDI o výkonu 142 kW a pohonem všech kol. Cena tohoto modelu začíná na 1 415 000 Kč. Základní provedení však začíná podstatně níže a to na 980 000 Kč (Selection, 1,5 TSI DSG). Na výběr je zde ještě Sportline, která vozu velice sluší. Co se motorů týče, tak jsou zde 4 možnosti. Základ tvoří benzínový motor 1,5 TSI (110 kW), dále je zde elektrifikovaná verze 1,5 TSI iV (plug-in hybrid 150 kW) a poté dieselový dvoulitr 2,0 TDI ve dvou variantách (110 kW s pohonem předních kol a 142 kW 4x4).
Exteriér
Design nové generace nabízí výrazný a moderní zevnějšek. Přední část vozu zaujme širokou maskou chladiče s chromovými linkami a zamračenými LED Matrix světlomety, které jsou v nejvyšší verzi Exclusive Selection standardem a svítí fantasticky.
Boční profil vozu zdůrazňuje jeho robustnost, které pomáhají vytažené blatníky a veliká příplatková kola. Zadní část vozu je elegantní s horizontálně orientovanými LED světly, která dodávají vozu moderní vzhled. Já osobně si myslím, že by zádi prospělo, kdyby světla propojená nebyla. Je to prvek, který dnes nabízí nespočet aut a ona exkluzivita se už dávno vytratila. Celkový design je však atraktivní a vyvážený.
Rozměry: 4758/1864/1678/2789 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1853 kg
Interiér
Interiér byl navržen s důrazem na pohodlí, praktičnost a moderní vzhled. Přední sedadla jsou čalouněná kůží a disponují elektrickým ovládáním, vyhříváním, ventilací a propracovanou masážní funkcí. Jsou mimořádně pohodlná a líbí se mi i možnost prodloužení sedáku. Pozice za volantem je fajn, ale k dokonalosti bych si ještě přál mít možnost přitáhnout si volant o trochu blíže k tělu.
Proti nedávno testovaném Superbu se mi však líbí, že je zde výškově stavitelná opěrka, byť je na tak veliké auto poměrně úzká. Co se použitých materiálů týče, tak to je na první pohled fajn, ale některá místa měl předchůdce kvalitnější.
Kompletně přepracované palubní desce dominuje velký dotykový displej infotainmentu s podporou bezdrátového Apple CarPlay a Android Auto. Ovládání je na poměry dnešních aut intuitivní a rychlé, což zvyšuje uživatelský komfort. Pro ovládání klimatizace a dalších základních funkcí jsou zde tradiční ovladače, které jsou snadno přístupné a ovládá se skrze ně i hlasitost audia či volič jízdních režimu. Předchozí generace Kodiaqu se ovládala snáz, ale stále je tohle velice dobré řešení, na které jsem si velmi rychle zvykl.
V interiéru je dostatek prostoru pro všechny pasažéry, ale proti novému Superbu zde mám paradoxně o něco stísněnější pocit a to obzvláště v šířce interiéru. Pravé koleno mi lehce utlačuje široký středový tunel a dveřní výplň je také blíž. Prostoru na zadních sedadlech je bez pochyb více v Superbu, což je dáno jeho dlouhým rozvorem a absenci třech řad sedadel.
Zavazadlový prostor nabízí kapacitu 910 litrů, což je více opravdu dost. Bez problému tak odveze celou rodinu na dovolenou a hravě dokáže i stěhovat delší předměty. Dokážu si klidně představit sklopit zadní sedadla, dát do vozu matraci a procestovat půl Evropy. Tato verze navíc nabízí i tři řady sedadel, za kterou i po vyklopení zbyde prostor na běžný nákup potravin.
Jízda
Vzledem k tomu, že zde máme příplatkové 20 palcové ráfky, tak jízdní komfort není takový, jako bych si v rodinném SUV představoval. Neberte to však tak, že by byl nový Kodiaq nepohodlný, to rozhodně není, jen by to mohlo být jednoduše lepší. Je to vlastně stejná písnička, jako u nového Superbu – testovali jsme letos dva, jeden na 19 palcových kolech a druhý na 18 palcových. Jízdní komfort hrál rozhodně ve prospěch varianty s menšími koly a to samé platí i u Kodiaqu – pokud si potrpíte na lepší komfort oproti nepatrně hezčímu vzhledu, ušetřete nějaké peníze a nakonfigurujte si Kodiaq s 19 palcovými ráfky. Vyšší profil pneumatiky tak propustí méně rázů a jízda bude komfortnější.
Na druhou stranu je nutno říci, že i navzdory vysoké hmotnosti Kodiaq obstojně zatáčí a celkově se jízdní vlastnosti proti předchozí první generaci posunuly vpřed a to je vlastně do nejdůležitější. Komfort je díky adaptivnímu podvozku i přes ty velké disky slušný, ale mohlo by to být zkrátka ještě lepší. Potěší také velmi dobré odhlučnění, nadprůměrně povedené řízení, dobré dávkování brzd a hladká práce automatické převodovky DSG.
Motor
Srdcem testovaného modelu je naftový motor 2,0 TDI o výkonu 142 kW, který nabízí dostatečný výkon pro každodenní používání. Tento motor poskytuje točivý moment 400 Nm, což dodává vozu solidní pružnost i při plném zatížení. Motor je dobře odhlučněný, což přispívá k celkovému komfortu jízdy. Nechybí zde ani pohon všech kol a automatická převodovka, což Kodiaq činí skvělým univerzálem. Potěší také spotřeba, která se na tak velké a těžké auto dá s trochou snahy držet na slušných hodnotách:
Město: 6,3 – 7,5 litrů
Kombinovaná: 6,4 l
Dálnice: 6,4 l
Okresky: 5,5 – 6 l
Závěr
Nový Kodiaq je rozhodně krokem kupředu proti první generaci, která boduje snad jen v nižší cenovce a snadnějším ovládání, které ovšem v dnešní době působí archaicky a mnoho zákazníkům to vadí. Druhá generace vytvořila velice hezký kompromis mezi intuitivností a moderním designem interiéru. Pochvalu si zaslouží i vyspělejší podvozek, obří kufr, svěží design, bohatá výbava, skvělá sedadla a také pohonné ústrojí, které poskytuje hladkou, úspornou a dostatečně dynamickou jízdu. Jde zkrátka o zdařilého univerzála, který se zavděčí širokému spektru zákazníků.
Na druhou stranu se zde nemohu ubránit lehkému srovnání s nedávno testovaným novým Superbem, který celkově působí dotaženějším dojmem. Navíc je levnější, lehčí, nabízí kvalitnější a prostornější kabinu, jízda je o něco komfortnější + stabilnější a spotřeba o trochu nižší. Kodiaq zase zaujme větším zavazadelníkem, možností 7 míst k sezení, lepší průjezdností v terénu a je rovněž více „in“, protože je to SUV. Chybu neuděláte ani s jedním a jako vždy je to o preferencích každého, ale já osobně bych šel do Superbu. Nová Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 Exclusive Selection získává 8/10 bodů.
Plusy
Univerzálnost
Robustní design
Obří kufr
Moderní interiér
Snadné ovládání
Fantastická sedadla
Bohatá výbava
Solidní průjezdnost terénem
Dynamika a pružnost
Nízká spotřeba
Minusy
Hlavové opěrky nejdou nastavit podélně (V Superbu ano)
Méně prostoru pro pasažéry proti Superbu
Otočný volič automatické převodovky za volantem
20 palcová kola ubírají na komfortu
Hmotnost a sebevědomá cenovka
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.