Nový čtyřkový Superb byl představen letos na jaře, kdy jsme ho vyzkoušeli a to se základním dieselem 2,0 TDI o výkonu 110 kW, který pohání přední nápravu. Automat DSG je zde již standardem. Dnes se ovšem zaměříme na silnější verzi tohoto motoru o výkonu 142 kW, který nabízí pohon všech kol. Je však o 130 tisíc dražší – vyplatí se připlatit si za tuto motorizaci nebo stačí základní motor?
Úvod a ceny
Nový Superb je nabízen ve dvou variantách – liftback a kombík. Co se výbav týče, tak tu jsou aktuálně také dvě – Selection a Laurin & Klement. Čeho je na výběr nejvíc, jsou motory. Základ tvoří mild-hybridní benzínová patnáctistovka 1,5 TSI m-HEV 110 kW a to výhradně s automatem DSG, manuál už v novém Superbu nenajdete. Druhou benzínovou možností je dvoulitr 2,0 TSI s výkonem 195 kW a pohonem 4x4. Naftový motor 2,0 TDI tu je jeden, ovšem ve dvou variantách – základní 110 kW s pohonem přední nápravy a poté dnes testovaná silnější verze s pohonem všech kol a výkonem 142 kW. Poslední možností je plug-in hybridní verze, která nabízí benzínový motor, elektromotor a celkový systémový výkon 150 kW.
Základní cenovka Superbu činí 935 000 Kč (Selection 1,5 TSI, liftback). My však v testu máme kombík v nejvyšší výbavě Laurin & Klement, který má pod kapotou nejsilnější diesel, jehož cena startuje na 1 365 000 Kč.
Exteriér
Design byl navržen s ohledem na atraktivitu a aerodynamiku, což se povedlo. Součinitel odporu vzduchu Cx činí jen 0,25, což je úžasná hodnota. Předchůdce měl odpor Cx 0,305. Často to tak bývá, že nízký aerodynamický odpor si příliš nerozumí s líbivými tvary, ovšem zde tomu tak rozhodně není. Přední části dominují ostře řezané LED světlomety a široká maska s chromovými segmenty. V zadní části jsou výrazně menší světla, než u trojkové generace, což z fotek působí lehce disproporčně, ale naživo je to podstatně lepší a z odstupem času se mi zadní část vlastně líbí. Celkově je vzhled exteriéru bez výraznějších emocí a „výstřelků“, díky čemuž bude pomalu stárnout a vydrží vypadat moderně dalších 10 let, stejně jako předchůdce, jehož výroba započala v roce 2015.
Rozměry: 4902/1849/1521/2837 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1748 kg
Interiér
Uvnitř se inovovalo nejvíce. Je zde kompletně přepracovaná celá koncepce palubní desky. Interiér působí proti předchůdci výrazně moderněji a celkově se dá říci, že vypadá na první pohled skvěle. Má to však i nějaká ta „ale“, ke kterým se později dostanu. Teď je však potřeba vyzdvihnout naprosto fantastická sedadla, která jdou popsat pořádnou porcí přídavných jmen – ergonomická, kožená, elektricky ovládaná, vyhřívaná, klimatizovaná, masážní a mimořádně pohodlná. Potěší také možnost prodloužit si sedák a ta masáž? Ta by se dala srovnat s tou, kterou najdeme v německých prémiovkách. Pochvalu si zaslouží i hlavové opěrky, které jsou hezky měkké a je možné je nastavovat ve dvou směrech. Pozice za volantem je tedy perfektní a k dokonalosti mi chybí asi jen trochu výraznější boční vedení a loketní opěrka, která již není polohovatelná.
Ovládání a intuitivnost? Na poměry dnešních aut velmi dobré, ovšem v porovnání s předchozím Superbem je to jednoznačně krok zpět. Volič převodovky se přesunul pod volant, což mi vadí – musím se k němu zbytečně natahovat, kruhový pohyb není zrovna intuitivní a celkově působí lacině. Stačilo by malý volič na středové konzoli, jako to má čtyřková Octavia, díky čemuž by byla zachovaná vzdušnost, ale i funkčnost.
Infotainment zaslouží v zásadě pochvalu – obrazovka má ideální velikost, vynikající rozlišení a rychlou odezvu. Během testování systém ani jednou nezamrzl. Rozvržení jednotlivých položek může působit méně přehledně, ale je to pravděpodobně jen otázka zvyku. Bezdrátové zrcadlení telefonu (CarPlay) je naštěstí už standardem.
Tři kruhové ovladače pod dotykovou obrazovkou jsou dobrým kompromisem pro moderní vzhled, ale jejich ovládání je trochu komplikované. Budu se opakovat, ale Superb třetí generace to měl řešeno jednodušším způsobem – samostatné kolečko pro hlasitost, tlačítko na volbu jízdních režimů, samostatný volič teploty a několik tlačítek pro ovládání proudění vzduchu. Možná to nevypadalo tak moderně, ale ovládání bylo jednodušší.
Zpracování a materiály na první pohled vypadají jako pokrok, ale při bližším zkoumání je vidět určitý krok zpět. Starší model měl měkčené plasty pod okny vpředu i vzadu, stejně jako v oblasti, kde si řidič opírá pravé koleno o středový tunel. Tyto části byly u třetí generace Superbu příjemně měkké, což bohužel u nového modelu chybí. Na druhou stranu nový dřevěný dekor je výrazně hezčí a prošívaná imitace kůže na palubní desce vypadá skvěle. Dalším plusem je, že nic nevrže a oceňuji také velké množství USB portů.
Prostornost vozu je na výborné úrovni. Vpředu je dostatek místa ve všech směrech a nechybí ani několik praktických odkládacích přihrádek. Vzadu je stále velkorysý prostor pro nohy. Velký kufr s kapacitou 690 litrů, který se po sklopení zadních sedadel rozšiřuje na 1920 litrů, je skvělou zprávou pro velké rodiny. S panoramatickou střechou si zde dokážu představit i pohodlný nocleh.
Jízda
Podvozek je výrazně vyspělejší a propracovanější. Platforma MQB, známá svým boucháním při přejezdu nerovností, zde tento efekt stále vykazuje, ale v menší míře než u předchozího modelu. Nové adaptivní tlumiče byly navrženy pro zlepšení komfortu a stability v zatáčkách, což se jednoznačně podařilo. Nechybí ani možnost nastavení jízdního režimu s až 15 úrovněmi tuhosti podvozku. Osobně preferuji komfortnější nastavení, ale občas využívám tužší sportovní řízení a při klidné jízdě volím režim Eco, který umožňuje plynulé "plachtění." Celkově je jízdní komfort velmi dobrý.
Posledně testovaný Superb jsem kritizoval za příplatkové 19 palcové disky, které zde nejsou, což je skvělá zpráva. Devatenáctky jsou sice jsou krásné, ale připlácet za to, abych měl horší komfort a snáz odřená kola, to mi nedává smysl. Tyto 18 palcové disky jsou v ideálním balancu mezi komfortem a líbivým vzhledem.
Je třeba vyzdvihnout aerodynamiku vozu a dvojitá okna, která zajišťují mimořádné odhlučnění. Ve městě to sice není tak patrné, ale na dálnici vám při 130 km/h bude připadat, jako byste jeli jen „stovkou“. To může být na okreskách trochu nebezpečné, protože snadno jedete rychleji, než si uvědomujete. Při rychlejší jízdě se tlumiče ve sportovním režimu ztuhnou, ale stále poskytují poměrně komfortní jízdu. Svižná jízda tedy není problém, ale když začnete tlačit na pilu více, je cítit, že v sedačkách nemáte dostatečnou oporu, vůz působí těžce a v zatáčkách se nedotáčivě hrne ven. Verze s pohonem předních kol je o 72 kg lehčí, díky čemuž nepatrně ochotněji zatáčí.
Motor
Pod kapotou se nachází osvědčený dvoulitrový diesel 2,0 TDI 142 kW, kde se zapracovalo na jeho úspornosti. Z toho důvodu nabídne o 5 kW nižší výkon, než měl předchůdce. Potěší svým kultivovaným projevem a dobrým odhlučněním. Převodovka DSG prošla optimalizací a měla by nabídnout ještě plynulejší jízdu včetně plavných rozjezdů. Oproti slabší verzi je zde znát lepší dynamika a pružnost. Akcelerace na stovku zabere 7,6 vteřin, což je o 1,7 vteřin lepší, než u 110 kW silné verze. 9,3 vteřin, což je jen o desetinu pomalejší. Maximální rychlost je lepší jen nepatrně a to o 8 km/h. Nejsilnější diesel se tedy rozjede až na 230 km/h.
Co se spotřeby týče, tak je to pochopitelně kvůli pohonu všech kol a nepatrně vyšší hmotnosti o něco horší, než u slabší verze. Zjednodušeně řečeno se dá říci, že rozdíl udělá cca 0,5 litru na 100 km. Při klidné jízdě jsme naměřily tyto hodnoty:
Město: 6 – 7 litrů
Kombinovaná: 6 l
Dálničních 130 km/h: 5,9 l
Okresky: 5 – 5,4 l
Závěr
Nový Superb Combi to nemá lehké. Jeho předchůdce se stal mimořádně populárním vozem, takže je laťka vysoko. Třetí generace je ve většině ohledů o trochu horší, ale stále jsou tu nějaké oblasti, kde nováčka předčí – intuitivnost ovládání, kvalita některých materiálů a cenovka. Čtvrtá generace ovšem boduje modernějším designem exteriéru a interiéru, vyspělejším podvozkem, lepším odhlučněním, komfortnějšími sedadly s masáží a také větší praktičností.
Pojďme ovšem k otázce z úvodu – vyplatí se připlatit si 130 tisíc za silnější diesel s pohonem 4x4 a o půl litru vyšší spotřebou? V případě, že několikrát v zimě potkáte sníh nebo máte zkrátka vyšší nároky na dynamiku, tak rozhodně ano. Rozdíl ve zrychlení a pružnosti je znát. Pokud jste ovšem spíše klidný řidič, který potká sníh dvakrát ročně a záleží mu spíš na co nejnižší spotřebě, sáhněte po slabší 110 kW verzi. Obojí má nějaké plusy i minusy, takže je to plichta. Pokud by byl příplatek za silnější verzi s pohonem všech kol poloviční, odvezl by si v tomto souboji výhru. Škoda Superb IV 2,0 TDI 142 kW 4x4 L&K si odváží - 8,5/10 bodů.
Plusy
Moderní a nadčasový design
Na první pohled krásný interiér
Fantastická sedadla
Masážní funkce
Pozice za volantem
Jízdní vlastnosti
Prostornost
Odkládací prostory
Infotainment
Bohatá výbava
Fantastická LED Matrix světla
18 Palcové disky poskytují ideální komfort
Minusy
Volič automatické převodovky
Místy lacinější materiály uvnitř (pod bočními okny, tvrdý středový tunel)
Proti předchozí generaci složitější ovládání
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.